• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia zbada stan Trasy Kwiatkowskiego

Patryk Szczerba
13 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dwa dni zwężenia Estakady Kwiatkowskiego
Estakada Kwiatkowskiego zostanie zbadana, jednak gruntowny remont wciąż stoi pod znakiem zapytania. Estakada Kwiatkowskiego zostanie zbadana, jednak gruntowny remont wciąż stoi pod znakiem zapytania.

1,1 mln zł pochłoną ekspertyzy i badania, dzięki którym zbadany zostanie aktualny stan Estakady Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni. Równocześnie będzie przygotowywana dokumentacja projektowa modernizacji i podniesienia nośności drogi do 11,5 ton na oś na całej długości, potrzebna do rozpoczęcia remontu drogi, który zależy od pozyskania środków z UE.



Czy UE powinna sfinansować remont Trasy Kwiatkowskiego?

Trasą Kwiatkowskiego każdej doby przejeżdżają tysiące pojazdów ciężarowych, niejednokrotnie przeciążonych. Obiekt mostowy zużywa się z tego powodu szybciej niż inne w mieście. Co więcej, jest połączeniem z portem, co pogłębia obciążenia. W związku z tym przynajmniej raz w roku, na lub pod estakadą, prowadzone są prace remontowe.

Ostatni remont drogi został zakończony jesienią. Koszt prac pochłonął 1,6 mln zł. Remontowane były przeguby starszej części Estakady. Inwestycja była niezbędna, jednak to wciąż działanie doraźne.

Prawdziwą szansą dla drogi jest jej gruntowny remont, który ma szanse zostać sfinansowany z pieniędzy europejskich. Według szacunków cała inwestycja miałaby kosztować 200 mln zł. Czy Unia Europejska przeznaczy na ten cel pieniądze, jeszcze nie wiadomo. Remont Trasy Kwiatkowskiego jest bowiem co prawda uwzględniony przez resort infrastruktury i rozwoju, jednak na razie tylko na liście rezerwowej.

Modernizacja mogłaby zostać wykonana w ramach projektu: "Łącząc Europę" (CEF) skupiającego pieniądze z tzw. funduszu spójności. Polska ma otrzymać nawet 4 mld euro na projekty, które w sposób znaczny usprawniają połączenia morskie, kolejowe i drogowe wewnątrz Unii Europejskiej.

I choć widoki na remont są niepewne, miasto ogłosiło przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowej oraz przeprowadzenie ekspertyz, które mają dać odpowiedź, w jakim stanie technicznym jest droga.

Pierwsza część zamówienia obejmuje wykonanie ekspertyzy technicznej, dotyczącej aktualnego stanu technicznego i rzeczywistej nośności obiektu. Część druga dotyczy wykonania minimum dwuwariantowej koncepcji modernizacji i podniesienia nośności obiektu do klasy A (TEN-T), czyli możliwości jazdy ciężarówek o nośności 11,5 ton na oś.

- Finansujemy to we własnym zakresie. Chcemy zbadać stan drogi, zobaczyć, jakie są najpilniejsze potrzeby w zakresie jej dostosowania do pełnej nośności TEN-T i jednocześnie posiadać dokumentację projektową, gdyby udało się w końcu rozpocząć remont drogi - wyjaśnia Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Te ruchy prawdopodobnie nie zrobią większego wrażenia na pracownikach obecnego Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju. Rozmowy w sprawie przejęcia drogi przez państwo były prowadzone wielokrotnie. Miało ono pozwolić na odciążenie budżetu miasta, z którego pochodzą środki na remonty. Jako argumenty, gdyńscy urzędnicy przytaczali duże natężenie ruchu na drodze oraz - de facto - jej międzynarodowy charakter. W walce o zmianę statusu lojalnie wspiera miasto Port Gdynia. Do podjęcia konkretnych decyzji nikt się jednak nie kwapi.

- Jest to dla mnie jedna z większych zagadek. Przecież uznanie tej drogi za krajową nic nie kosztuje budżet państwa. Wystarczy jedna decyzja. Jak widać, nie ma woli, by ją podjąć - kończy Stępa.

Opinie (150)

  • Estakada to obiekt zabytkowy - jak większość obiektów w Gdyni

    Zgodę na remont musi wyrazić gdyński konserwator zabytków.

    • 13 0

  • Alternatywna droga potrzebna. (2)

    Zamiast pchać się w budowę lotniska lepiej wydać kasę na alternatywną trasę łączącą dzielnicę Obłuże, Oksywie itd., zbudować wagi przy Terminalu dla Tirów,
    kolejne remonty -paraliż miasta.

    • 17 2

    • (1)

      wskaż któredy poprowadzic ta alternatywną drogę??

      • 1 3

      • taka alternatywa droga istnieje w planach już od lat 70 ubiegłego wieku.

        • 4 0

  • To chyba jakiś koszmar

    Jakoś mnie nie dziwi, że większość czytelników tego artykułu robi sobie jaja z tego tematu. Co rok remont estakady!!!??? To naprawdę jest worek bez dna i chyba taniej byłoby ją rozebrać i postawić od nowa, tylko solidnie. Jednocześnie jak sobie pomyślę ile kasy poszło na niepotrzebne lotnisko, które nie działa i zapewne nie będzie działać, to mnie krew zalewa. To jakaś cholerna paranoja, miałem lepsze zdanie o Szczurku, chociaż jestem z Gdańska.

    • 15 0

  • To tylko milion, ot co!

    Czyli mądrzenie się jakiegoś "znawcy" podstawionego czy estakadę remontować czy nie, będzie kosztowało ponad milion złotych i do tego nie wiele mniej niż kosztował poprzedni remont?!!!! Hahaha BRAWO!!! Tak się w Gdyni zarabia! Już zacierają rączki świnie przy korycie (nie ubliżając świniom zwierzakom). Złodziejstwo w biały dzień w białych rękawiczkach.

    • 12 1

  • Cytat ze Słońca Gdyni: (3)

    "Przecież, TAK NAPRAWDĘ, to Estakada Kwiatkowskiego jest początkiem autostrady A1"...
    I tak jest ze wszystkim w Gdyni.
    Dzięki Bogu A1 nie wymaga remontu co roku, ani ograniczenia prędkości do "40" na zakrętach (vide połączenia estakady z obwodnicą)

    • 22 11

    • a ty NAPEWNO przeczytałes artykuł? (1)

      Ile ty masz lat,? 7,8, moze 10? Rozumiesz co czytasz?
      To jest granica państwa, dociera to do Ciebie? A zaraz dalej - obwodnica, która przechodzi w A-1. Czyli prawda jest, ze w istocie własnie tutaj jest poczatek A-1, która na jeszcze bardziej północy zaczyna sie w Oslo. Kumasz?

      • 2 10

      • Efekt pralni wykonany w 100% !!

        Myśleć ci nie kazał JE Szczurek ? Macie jakiś oficjalny zakaz używania rozumu ? A może masz lat 13,14 i stąd wniosek odnośnie mojego wieku ???
        Idąc twoim tokiem rozumowania można powiedzieć, że obwodnica południowa gdańska to, TAK NAPRAWDĘ (ulubione słowo JE Szczurka, wzmacniające jego wiarygodność w oczach lemingów gdyńskich), początek autostrady A1... Zresztą każda z gmin, nawet wiejskich, mogłaby uzyć podobnej logiki...

        Drogi gimnazjalisto, to nie ilość powtórzeń, bądź publikacji czyni z danego twierdzenia prawdę. Czasem warto potrudzić się i użyć rozumu, miast powtarzać twierdzenia, które docierają do nas zewsząd od miłościwie nam panujących ;)

        • 10 0

    • synku! na jakich zakrętach?

      • 0 7

  • To wszystko trwa zbyt wolno.

    Badania, ekspertyzy, przepychanki administracyjne, połowiczne remonty... a czas ucieka.
    Nieuchronnie zbliża się czas, kiedy port gdyński zostanie pozbawiony efektywnego połączenia drogowego, a miasto Gdynia zostanie komunikacyjnie sparaliżowane.
    Od początku zbudowania Trasy Kwiatkowskiego jest wiadome, że jej stara część, zwana Estakadą Kwiatkowskiego nie spełnia wymogów obciążeniowych. Należało tę część wybudować od nowa, lub zbudować nowe połączenie portu z początkiem Obwodnicy Trójmiejskiej (jako część projektowanej drogi OPAT).
    Podejrzewam, że to obecne czarowanie o nowych ekspertyzach ma na celu głównie kolejne odsunięcie w czasie palącego problemu. Sprawa jest od dawna oczywista i topienie kolejnych pieniędzy nie przybliży jego rozwiązania.
    Najdalej za kilka lat sprawa połączenia portu i miasta z Obwodnicą stanie się dramatyczna. Należy BEZZWŁOCZNIE przystąpić do BUDOWY nowego połączenia!!! Ewentualne przebudowywanie istniejącej Estakady przed zbudowaniem nowego połączenia z Obwodnicą jest pozbawione sensu, ponieważ spowodowałoby natychmiastowe odcięcie portu od szybkiego połączenia drogowego.

    • 14 0

  • Przetarg na dokumentację to kpina!!!!!!!!!! (1)

    W specyfikacji przetargowej napisano że w składzie ekipy przygotowującej ekspertyzę musi być profesor zwyczajny, ekipa musiała wykonać ileś tam próbnych obciążeń mostów i inne bzdury wskazujące na pewną ekipę z Politechniki Gdańskiej. Do ekspertyzy i projektu nie potrzebne są próbne obciążenia a profesor to już kuriozum totalne. Profesorowie nie są projektowania a powinni zajmować się uczeniem młodzieży.

    • 23 5

    • Podobno po protestach zmienili profesora na

      doktora, ale to i tak są kpiny. Od tego są fachowcy projektanci mostowi......

      • 10 0

  • nie kumam...

    ... przecież oni ją regularnie remontują latem .

    • 12 1

  • A Gdynia ma pieniądze ?

    Przecież Szczurek ma ważniejsze sprawy teraz jak budowa lotniska za 100 mln.

    • 12 1

  • Pas startowy...

    Zróbmy z Estakady pas awaryjny dla lotniska w Babich Dołach!

    • 10 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Wystawa amerykańskich aut zabytkowych "Made in USA 2"

zlot

Ogólnopolski Zlot Mercedesów Rumia 2024

zlot

Sprawdź się

Sprawdź się

Firma JD Kulej to przedstawiciel marek:

 

Najczęściej czytane