• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia zbada stan Trasy Kwiatkowskiego

Patryk Szczerba
13 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Estakada Kwiatkowskiego potrzebuje remontu
Estakada Kwiatkowskiego zostanie zbadana, jednak gruntowny remont wciąż stoi pod znakiem zapytania. Estakada Kwiatkowskiego zostanie zbadana, jednak gruntowny remont wciąż stoi pod znakiem zapytania.

1,1 mln zł pochłoną ekspertyzy i badania, dzięki którym zbadany zostanie aktualny stan Estakady Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni. Równocześnie będzie przygotowywana dokumentacja projektowa modernizacji i podniesienia nośności drogi do 11,5 ton na oś na całej długości, potrzebna do rozpoczęcia remontu drogi, który zależy od pozyskania środków z UE.



Czy UE powinna sfinansować remont Trasy Kwiatkowskiego?

Trasą Kwiatkowskiego każdej doby przejeżdżają tysiące pojazdów ciężarowych, niejednokrotnie przeciążonych. Obiekt mostowy zużywa się z tego powodu szybciej niż inne w mieście. Co więcej, jest połączeniem z portem, co pogłębia obciążenia. W związku z tym przynajmniej raz w roku, na lub pod estakadą, prowadzone są prace remontowe.

Ostatni remont drogi został zakończony jesienią. Koszt prac pochłonął 1,6 mln zł. Remontowane były przeguby starszej części Estakady. Inwestycja była niezbędna, jednak to wciąż działanie doraźne.

Prawdziwą szansą dla drogi jest jej gruntowny remont, który ma szanse zostać sfinansowany z pieniędzy europejskich. Według szacunków cała inwestycja miałaby kosztować 200 mln zł. Czy Unia Europejska przeznaczy na ten cel pieniądze, jeszcze nie wiadomo. Remont Trasy Kwiatkowskiego jest bowiem co prawda uwzględniony przez resort infrastruktury i rozwoju, jednak na razie tylko na liście rezerwowej.

Modernizacja mogłaby zostać wykonana w ramach projektu: "Łącząc Europę" (CEF) skupiającego pieniądze z tzw. funduszu spójności. Polska ma otrzymać nawet 4 mld euro na projekty, które w sposób znaczny usprawniają połączenia morskie, kolejowe i drogowe wewnątrz Unii Europejskiej.

I choć widoki na remont są niepewne, miasto ogłosiło przetarg na przygotowanie dokumentacji projektowej oraz przeprowadzenie ekspertyz, które mają dać odpowiedź, w jakim stanie technicznym jest droga.

Pierwsza część zamówienia obejmuje wykonanie ekspertyzy technicznej, dotyczącej aktualnego stanu technicznego i rzeczywistej nośności obiektu. Część druga dotyczy wykonania minimum dwuwariantowej koncepcji modernizacji i podniesienia nośności obiektu do klasy A (TEN-T), czyli możliwości jazdy ciężarówek o nośności 11,5 ton na oś.

- Finansujemy to we własnym zakresie. Chcemy zbadać stan drogi, zobaczyć, jakie są najpilniejsze potrzeby w zakresie jej dostosowania do pełnej nośności TEN-T i jednocześnie posiadać dokumentację projektową, gdyby udało się w końcu rozpocząć remont drogi - wyjaśnia Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Te ruchy prawdopodobnie nie zrobią większego wrażenia na pracownikach obecnego Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju. Rozmowy w sprawie przejęcia drogi przez państwo były prowadzone wielokrotnie. Miało ono pozwolić na odciążenie budżetu miasta, z którego pochodzą środki na remonty. Jako argumenty, gdyńscy urzędnicy przytaczali duże natężenie ruchu na drodze oraz - de facto - jej międzynarodowy charakter. W walce o zmianę statusu lojalnie wspiera miasto Port Gdynia. Do podjęcia konkretnych decyzji nikt się jednak nie kwapi.

- Jest to dla mnie jedna z większych zagadek. Przecież uznanie tej drogi za krajową nic nie kosztuje budżet państwa. Wystarczy jedna decyzja. Jak widać, nie ma woli, by ją podjąć - kończy Stępa.

Opinie (150)

  • estakada (1)

    niech ci biurokraci z urzędu ten z któryś już remont opłacą z własnej kieszeni

    • 11 3

    • a dlaczego z własnej?

      kto wybrał Szczurka niech teraz nie płacze, taki urząd jaki prezydent

      • 4 0

  • POPIS (3)

    Gdynia jest solą w oku dla PO/PIS/SLD i innych tego typu tam
    zobaczcie, ile gdansk dostal z budżetu a ile gdynia
    odpowiedz nasuwa się sama

    • 5 17

    • Trzeba wybrać odpowiednich przedstawicieli do Sejmu, aby robili cos dla swoich wyborców.

      A Gdynia niech płacze i dalej głosuje na Szczurka i Biedronia

      • 11 2

    • kto Ci wyprał mózg

      • 3 0

    • Odpowiedź: w Gdyni nie potrafią wypełniać papierów z podaniami.

      • 4 1

  • Waga

    Mam nadzieję, że remont uwzględnia automatyczną wagę w jezdni wyłapującą przeciążone ciężarówki.

    • 8 0

  • coroczny remont trwający półroku

    zamiast lotniska trzeba było porządnie estakade zrobić.

    A tak tylko popisy PR i zagrywki medialne
    Szczurek to najwieksza wydmuszka Polski

    • 25 3

  • Niech się zawali.

    Wszyscy będziemy latać samolotami.

    • 15 0

  • I znow modny wyraz "pochłoną". Który to juz raz???

    • 9 0

  • Czyli estakada jest niszczona celowo

    dla pozyskania środków unijnych i dorobienia się kilku firm. Gdyby nie było pomocy UE dawno powstałaby osobna trasa naziemna dla TiR -ów.

    • 8 1

  • Jaka jest różnica między Tuskiem a Szczurkiem ?

    Pogubiłem się, proszę o podanie jakiś różnic, bo jeśli chodzi o charakter, traktowanie władzy i obywateli, to żadnych różnic nie widzę.

    • 8 5

  • Tyle kasy

    na ekspertyzy??? ktoś chyba znowu się nachapie

    • 12 0

  • Zwiększmy nośność (1)

    żeby TIRy mogły jeździć przeciążone ?

    • 8 1

    • To Estakada Kwiatkowskiego nie spełnia odpowiednich norm obciążeniowych. Pozostała część Trasy Kwiatkowskiego jest dobra.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Jedyny w Trójmieście salon Infiniti znajduje się w:

 

Najczęściej czytane