• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak przygotować auto do zimy?

Michał Jelionek
27 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Skrobaczka to nierozłączny element wyposażenia wszystkich aut, które nie posiadają elektrycznego ogrzewania przednich i tylnych szyb. Skrobaczka to nierozłączny element wyposażenia wszystkich aut, które nie posiadają elektrycznego ogrzewania przednich i tylnych szyb.

Sypnęło pierwszym śniegiem, temperatury spadły poniżej zera, a u wulkanizatorów pojawiły się gigantyczne kolejki - zimowy sezon zmotoryzowanych można oficjalnie uznać za otwarty. Drogowcy zapewniają, że doskonale przygotowali się do nadchodzącej zimy. Ty i twój samochód również?



Czy w szczególny sposób dbasz o swój samochód przed zimą?

Okres zimowy to dla nas, kierowców, istna katorga. Nie lubimy prowadzić samochodu w trudnych i wymagających warunkach. Niektórzy otwarcie przyznają, że rezygnują z auta na rzecz komunikacji miejskiej, bo najzwyczajniej nie czują się na siłach albo po prostu nie zamierzają tracić jakże cennego czasu na stanie w coraz dłuższych korkach. Słusznie.

Tym, którzy nie planują przesiadki do autobusu albo tramwaju radzimy, jak skutecznie przygotować swój pojazd do okresu zimowego. Wszechobecna wilgoć, niskie temperatury czy szkodliwe środki chemiczne na drogach - to tylko początek listy czynników, które przez całą zimę będą dokuczać zmotoryzowanym. Wystarczy kilka drobnych i niezbyt wymagających czynności, żeby żyło się lepiej, a mroźne poranki nie były tak koszmarne. Zaopatrzenie się jedynie w skrobaczkę może nie wystarczyć.

Gdańsk zimową porą bywa piękny, ale to, niestety, najgorszy czas dla kierowców. Gdańsk zimową porą bywa piękny, ale to, niestety, najgorszy czas dla kierowców.
Artykuł o przygotowaniu auta do zimy wypadałoby rozpocząć od zagadnienia wymiany opon na zimowe. Ku waszemu zdziwieniu tę kwestię pomijamy, gdyż osobny tekst w całości poświęcony zimowemu ogumieniu pojawił się na naszej stronie kilka dni temu. Ale przecież sama wymiana to tylko jeden z elementów sumiennego przygotowania samochodu do zimy.

W pierwszej kolejności skontrolujmy stan techniczny naszego auta. Podstawą rzetelnego przygotowania samochodu do zimy jest zbadanie jego podwozia. Zaglądamy do niego od spodu.

Zima to przede wszystkim oblodzone i bardzo śliskie jezdnie. Dlatego bardzo ważne w tym wymagającym okresie są sprawne hamulce pojazdu. Samochód musi być w stanie zahamować w możliwie jak najkrótszym czasie. Wybierzmy się do najbliższej stacji kontroli pojazdów i zlećmy pracownikom sprawdzenie przewodów oraz grubości tarcz i klocków hamulcowych. Fachowcy ocenią stan techniczny elementów i doradzą, czy warto je wymienić. Mechanik powinien również zwrócić uwagę na stan linki hamulca ręcznego. We własnym zakresie możemy zajrzeć pod maskę, do pojemnika z płynem hamulcowym. Płyn powinniśmy wymieniać co 2 lata.

Korzystając już z usług profesjonalistów, poprośmy o przegląd układu zawieszenia. Przed zimą ważna jest kontrola sprężyn i amortyzatorów. Pamiętajmy, że zużyte elementy zawieszenia auta mogą wpłynąć na długość hamowania i spowodować niebezpieczny poślizg.

Sprawdź, gdzie kupisz nowy akumulator do swojego auta

Nie zapomnijmy o akumulatorze. Sprawdzenie kondycji baterii naszego auta, czyli pomiaru prądu ładowania i zbadania połączeń przewodów z alternatora do akumulatora i rozrusznika, zlećmy mechanikowi. Pamiętajmy, że przy temperaturze oscylującej w granicach 0 stopni Celsjusza sprawność akumulatora spada o 20 proc. (przy siarczystych -20 wydajność spadnie do zaledwie 50 proc). We własnym zakresie możemy rozłączyć i wyczyścić zaciski akumulatora, a następnie zabezpieczyć je np. wazeliną techniczną. Po zmontowaniu - oczyśćmy również obudowę. W przypadku silników wysokoprężnych poprośmy fachowca o skontrolowanie układu podgrzewania świec żarowych. Z kolei właściciele benzyniaków powinni zadbać o kontrolę świeć zapłonowych.

Coraz rzadziej widujemy w Polsce takie zimy. Coraz rzadziej widujemy w Polsce takie zimy.
Kolejnym bardzo ważnym elementem przygotowania auta do mroźnych dni są płyny eksploatacyjne. Przede wszystkim pod lupę weźmy płyn chłodniczy. Sprawdźmy temperaturę krzepnięcia płynu w układzie chłodzenia (temperatura zamarzania płynu to około 35-37 stopni Celsjusza). Możemy tę czynność wykonać samodzielnie przy użyciu aerometru (cena urządzenia oscyluje w granicach kilkunastu złotych) albo udać się bezpośrednio do mechanika. Problem z płynem tyczy się głównie leciwych aut z rynku wtórnego. Zaniedbując ten element układanki, możemy doprowadzić do bardzo przykrych w skutkach awarii, np. uszkodzenia korków bezpieczeństwa, a nawet rozsadzenia chłodnicy czy pęknięcia głowicy. Jeżeli po wykonanym teście temperatura zamarzania będzie zbyt wysoka - to najbardziej wskazana jest wymiana płynu. Można ewentualnie dolać odpowiednią miarkę koncentratu.

Zadbajmy również o odpowiednie smarowanie serca pojazdu. Producenci i eksperci zalecają wymianę oleju silnikowego wraz z filtrami co 10-20 tys. przejechanych kilometrów lub raz w roku. Jeżeli termin wymiany oleju przypada na okres zimowy - zróbmy to wcześniej, a na pewno korzystniej wpłynie to na kondycję motoru.

Warto zawczasu - jeszcze przed nadejściem siarczystych mrozów - uzupełnić zbiorniczek od spryskiwaczy płynem zimowym albo wielosezonowym. W takich warunkach letni płyn bardzo szybko zamarznie. A to oznacza, że będziemy mieć niemały problem z wyczyszczeniem mocno brudzących się podczas jazdy szyb czy reflektorów. Zamarznięty płyn letni może doprowadzić również do uszkodzenia elektrycznej pompki.

Zima to niezwykle wymagający okres dla kierowców. Warto sumiennie się do niej przygotować. Zima to niezwykle wymagający okres dla kierowców. Warto sumiennie się do niej przygotować.
Przy okazji uzupełniania płynu do spryskiwaczy - zainteresujmy się stanem wycieraczek, bo to przecież one wykonują wielką pracę w trudnych, zimowych warunkach. Jeśli już podczas jesiennych wojaży dostrzegliśmy smugi pozostawiane przez wycieraczki, to był to odpowiedni znak i moment na wymianę piór. Ważne, aby zimą ręcznie sprawdzać, czy wycieraczki nie przymarzają do szyby.

Ważnymi elementami wyposażenia auta wpływającymi na naszą widoczność podczas jazdy są: skrobaczka do szybszczotka do odśnieżania. To obowiązkowe pozycje zimowego ekwipunku kierowcy (chyba że posiadamy elektryczne podgrzewanie szyby). Samochód jednak trzeba odśnieżyć, a wielu kierowców w porannym pośpiechu robi to niedbale i pozbywa się śniegu jedynie z szyb i kloszy lamp. Nie bądźmy egoistami i usuwajmy biały puch w całości, bo przecież zalegający na aucie śnieg skutecznie przeszkadza kierowcom poruszającymi się za nami. Dodajmy, że za lenistwo możemy słono zapłacić. Za nieodśnieżony pojazd policja ma prawo nałożyć na nas mandat w wysokości nawet 500 zł.

Jeżeli zauważymy, że wentylacja auta ma problem z usuwaniem pary wodnej z szyb, czyli osuszaniem powietrza w kabinie, to prawdopodobnie przyczyna leży po stronie klimatyzacji i wysłużonego filtra przeciwpyłkowego (kabinowego). Warto wybrać się do serwisu specjalizującego się w klimatyzacjach i zlecić im przeczyszczenie urządzenia. W okresie zimowym kolejki nie będą tak długie, jak przed sezonem letnim.

Tej - zwykle porannej - czynności nie lubi żaden kierowca. Tej - zwykle porannej - czynności nie lubi żaden kierowca.
Jeżeli planujemy pedantycznie przygotować się na przyjście zimy, powinniśmy wykonać jeszcze kilka dodatkowych czynności. Zadbajmy o nadwozie auta. W okresie zimowym karoseria pojazdu bardziej niż zwykle narażona jest na atak soli zalegającej na jezdniach, a w efekcie bardzo niechcianej korozji. Zabezpieczmy zatem najbardziej podatne na "zżeranie" przez rdzę miejsca. Warto uzupełnić wszelkie ubytki lakieru: rysy i odpryski. Zaleca się skrupulatnie umyć samochód, a następnie zakonserwować karoserię woskiem. Stworzymy swego rodzaju warstwę ochronną dla powłoki lakierniczej.

Kolejną istotną czynnością jest nasmarowanie wazeliną techniczną i gęstym smarem uszczelek w drzwiach i nawiasach. Jeżeli twój samochód został wyposażony w dywaniki welurowe - to warto na okres zimowy wymienić je na gumowe ze specjalnym rantem. Niewielkim kosztem unikniemy wsiąkania wody w trudne do wysuszenia dywaniki tekstylne.

Na sam koniec doposażmy nasz samochodowy ekwipunek w kilka praktycznych rzeczy: odmrażacz do zamków, łopatkę do odśnieżania, linkę holowniczą, latarkę oraz opcjonalnie niewielki worek z piaskiem. Zabezpieczmy się na wypadek awaryjnej sytuacji.

Opinie (52) 2 zablokowane

  • (1)

    Czytając ten artykuł prawie usnąłem. Same banały.

    • 3 4

    • czasem banał trzeba na głos powiedzieć

      bo młodzi kierowcy, a nawet starzy, mogli o tym nigdy nie słyszeć
      albo nie czytać, w szkołach nauki jazdy tego nie uczą

      • 1 0

  • co do odmrażania (5)

    a co polecacie do szybkiego odmrażania szyb - oczywiście oprócz skrobaczki?

    • 1 1

    • Odmrażacz w sprayu. Spryskujesz i po kilkudziesięciu sekundach już tylko zrzucasz lód z szyby bez skrobania, które potrafi porysować szybę bo badziewiaste je obecnie robią.

      • 3 1

    • Podziemną halę garażową albo garaż. Nic nie trzeba odmrażać, nic nie trzeba odśnieżać, a do tego nie porysujesz szyb skrobaczką. Same zalety.

      • 6 2

    • Proponuję pochuchać mocno na szybę, a następnie wylizać językiem resztki lodu. Bardzo dobrze schodzi.

      • 0 2

    • chemia, ja odpalałem auto i nawiew na szybę (1)

      i w 5 minut się zaczynało topić, naszybciej tył bo ma grzałkę,
      jak tył zrobiłem to boczne skrobałem (jeszcze odsnieżyć, to zajmie 2 minutki)
      a na końcu przód bo już wtedy dobrze odchodził,
      nigdy więcej niż 10 minut nie zajmowała ta operacja,
      można z fajką w zębach odśnieżać, przyjemne z pożytecznym

      • 1 0

      • ale odmrażacz też kupiłem

        trochę taki tłustawy był i na szybie zostawał,
        szybko się kończył i w sumie miałem go tylko w razie gdyby zamek zamarzł,
        ale jak zamek wyczyszczony i dobrym smarem zasmarowany to i -20 nic nie robiło, lekki opór tylko, wtedy wkładałem klucz, trzymałem kilka sekund niech nagrzeje wnętrze zamka i próbowałem, wszystko się da tylko bez paniki

        • 0 0

  • Tak, tak (1)

    Tak, tak
    "Kolejną istotną czynnością jest nasmarowanie wazeliną techniczną i gęstym smarem uszczelek w drzwiach.." A potem wsiadając w jasnej kurtce mamy wazelinę i smar na kurtce. Może jeszcze ten geniusz co to pisał poradzi jak to potem sprać? Uszczelki smaruje się gliceryną - jak ubrudzimy ubranie to spokojnie się spiera.

    • 3 3

    • ja smarowałem chyba wazeliną

      fakt, trzeba uważać jak się wsiada i wysiada, na wiosnę to zmyć
      ale było spoko, dobrze pomagało a i kurtki nigdy specjalnie nie ubrudziłem,
      może dlatego, że umiem dobrze wsiadać, jestem dosyć wysportowany

      • 2 0

  • zima

    Polecam w ogóle sobie wydrukować do garażu poradnik odnośnie akumulatora:
    http://spoti.pl/dokument/11308/przygotuj-akumulator-do-zimy
    "Sezon" na nie dopiero się zaczyna, prawdziwe jaja będą jak większe mrozy uderzą.

    • 0 0

  • wymiana

    przed zimą to zawsze robię generalny przegląd autka. raz mi się zdarzyło, że siadł mi akumulator przed ważnym wyjazdem więc teraz z wyprzedzeniem sprawdzam co w aucie piszczy ;) zimą mam też zawsze pod ręką jakąś skrobaczkę do szyb. wymieniam płyn do spryskiwaczy i jeśli zauważę, że wycieraczki są zajechane, to też je wymieniam, tak jak np w tym roku. na visee.pl z dobrą promocją jeszcze sobie wybrałam wycieraczki. tak, mam pewność że w razie mrozów nic mnie nie zaskoczy ;)

    • 0 0

  • zimmma

    Opony to podstawa. Trzeba też pozmieniać płyny na zimowe, ja do chłodnicy w tym roku kupiłem plyn max master w koncentracie, konkurs mają wiec sie skusiłem, a nóż coś wygram :D No i ważne sa też takie akcesoria jak skrobaczka czy koc na szybę. Preparat do zamarzających zamków też warto mieć ;)

    • 0 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Car-sharing to:

 

Najczęściej czytane