Wiadomości

stat

Jak wygląda egzamin na motocykl?

Osoby, które przymierzają się do egzaminu na motocyklowe prawo jazdy - koniecznie muszą obejrzeć nasz materiał filmowy. Pokazujemy w nim - krok po kroku - jak zaliczyć egzamin praktyczny na prawo jazdy kategorii A, które uprawnia do poruszania się na motocyklu.



Wolisz jazdę samochodem czy motocyklem?

samochodem

33%

motocyklem

27%

lubię jeździć tym i tym

36%

nie korzystam ani z auta, ani z jednośladu

4%
  • zakończona

  • łącznie głosów: 311
Egzamin praktyczny na motocyklowe prawo jazdy składa się z dwóch części. Pierwsza z nich odbywa się na placu manewrowym, a druga w ruchu drogowym. Nie jest tajemnicą, że największe trudności kandydatom na kierowców sprawiają zadania na placu manewrowym. I właśnie na nich skupiliśmy się w naszym materiale.

Zanim przejdziemy do omawiania zadań, warto podkreślić, że błędy podczas egzaminu dzielimy na te, które automatycznie kończą egzamin oraz błędy mniejszej wagi, dające drugą szansę.

- W zakresie każdej kategorii prawa jazdy, kontakt z pachołkiem czy wyjechanie poza linię - to błędy skutkujące natychmiastowym zakończeniem egzaminu z wynikiem negatywnym. Takie błędy jak najechanie na linię, brak płynnej jazdy, podparcie się stopami, ominięcie bramki w niektórych zadaniach czy nieuzyskanie wymaganej prędkości - dają możliwość kolejnej próby - wyjaśnia Paweł Rogowski, egzaminator koordynator Pomorskiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Gdańsku.
1. Przygotowanie do jazdy

O co chodzi? Pierwsze zadanie dzielimy na trzy części. Rozpoczynamy od sprawdzenia stanu technicznego motocykla. Osoba egzaminowana musi sprawdzić dwa losowo wybrane elementy pojazdu bezpośrednio odpowiedzialne za bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Zazwyczaj jest to jeden z płynów eksploatacyjnych bądź sygnał dźwiękowy, a także jedno ze świateł. Należy również pamiętać o sprawdzeniu stanu łańcucha. Elementy losowane są przez komputer, a osoba zdająca na wykonanie tej czynności ma nie więcej niż 5 minut.

W drugiej części ocenie podlega właściwe wykorzystanie stroju ochronnego. Osoba egzaminowana zakłada kamizelkę, ochraniacze oraz kask ochronny.

Ostatnia część pierwszego zadania polega na przemieszczeniu motocykla. Zdejmujemy jednoślad z podpórki, przeprowadzamy go przy unieruchomionym silniku i ponownie podpieramy go na stopce. Pamiętajcie, że podczas przemieszczania maszyny możecie maksymalnie trzy razy zmienić kierunek poruszania. Zadanie proste, ale należy uważać, żeby przypadkowo nie najechać na linię stanowiska. Co istotne, motocykl można przemieścić na dwa sposoby - idąc obok niego albo siedząc w siodle. Ostatnią czynnością, którą należy wykonać jest przygotowanie się do jazdy, czyli zajęcie odpowiedniej pozycji na motocyklu oraz ustawienie lusterek.

Popełniane błędy: niewłaściwe sprawdzenie świateł bądź płynów.

Nie jest tajemnicą, że najtrudniejsza część egzaminu na prawo jazdy kat. A ma miejsce na placu manewrowym.
Nie jest tajemnicą, że najtrudniejsza część egzaminu na prawo jazdy kat. A ma miejsce na placu manewrowym. fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl
2. Ósemka

O co chodzi? Zadanie rozpoczyna się z wyznaczonego pola. Osoba egzaminowana powinna upewnić się o możliwości jazdy i płynnie ruszyć. Pamiętajcie o włączeniu świateł, jeśli nie zrobiliście tego wcześniej. Wjeżdżacie w prostokąt, w którym ustawione są dwa pachołki. Musicie pięciokrotnie wykonać przejazd po łukach w kształcie cyfry 8.

Popełniane błędy: podpieranie się stopami, najechanie na linie oraz wyjechanie poza stanowisko zadania.

***

3. Slalom wolny

O co chodzi? Podobnie jak w przypadku "ósemki", osoba egzaminowana powinna upewnić się o możliwości jazdy, a następnie płynnie ruszyć ze specjalnie wyznaczonego pola. Zadanie polega na dwukrotnym przejechaniu pomiędzy pięcioma bramkami. Warto zaznaczyć, że przy drugim przejeździe nie ma obowiązku wykonania tego manewru z zatrzymania.

Popełniane błędy: podpieranie się stopami, najechanie albo potrącenie pachołka, ominięcie bramki.

***

4. Slalom szybki

O co chodzi? Wkraczamy w decydującą fazę egzaminu praktycznego, ponieważ wiele osób właśnie na tym zadaniu kończy swoje podejście. W tym zadaniu - tradycyjnie już - ocenie podlega upewnienie się o możliwości jazdy oraz płynne ruszenie, dwukrotny przejazd przez bramkę początkową, slalom pomiędzy trzema pachołkami oraz wyjazd przez bramkę końcową. Zaznaczmy, że średnia prędkość jednego z przejazdów nie może być mniejsza niż 30 km/h. Na zaliczenie zadania osoba zdająca ma dwie próby (w każdej po dwa przejazdy). W praktyce oznacza to, że kandydaci mają aż cztery przejazdy i tylko w jednym z nich wymagane jest osiągnięcie wspomnianej prędkości. Jeśli uda się osiągnąć w jednym z przejazdów średnią prędkość 30 km/h, to już drugi przejazd można wykonać z dowolną prędkością. Slalom szybki należy pokonać na drugim lub trzecim biegu.

Popełniane błędy: potrącenie bądź ominięcie pachołka, nieosiągnięcie wymaganej prędkości.

Po zaliczeniu kilku zadań na placu manewrowym kandydat na kierowcę wyrusza w miasto.
Po zaliczeniu kilku zadań na placu manewrowym kandydat na kierowcę wyrusza w miasto. fot. Maciej Czarniak / Trojmiasto.pl
5. Ominięcie przeszkody

O co chodzi? Teraz możecie odetchnąć, będzie z górki. Tradycyjnie, upewnijcie się o możliwości jazdy i płynnie ruszcie do dwóch przejazdów pasem ruchu z ustawioną przeszkodą, którą należy ominąć raz z prawej, a raz z lewej strony. Wymagana prędkość obu przejazdów wynosi 50 km/h i mierzona jest tylko na bramce wjazdowej. W tym zadaniu nie ma wyznaczonego stanowiska startowego, dlatego jeśli będziecie mieć problemy z rozpędzeniem się do wymaganej prędkości - możecie maksymalnie wydłużyć najazd ruszając z narożników placu.

Popełniane błędy: potrącenie pachołka, brak wymaganej prędkości.

***

6. Ruszanie z miejsca na wzniesieniu

O co chodzi? Zatrzymujecie motocykl na wzniesieniu i ruszacie do przodu. Proste? Proste. W trakcie wykonywania tego zadania silnik nie może zgasnąć, a motocykl stoczyć się do tyłu więcej niż 20 cm.

Popełniane błędy: osoby egzaminowane nie mają problemów z tym zadaniem, jeśli już takowe się zdarzą, to dotyczą wspomnianego stoczenia motocykla oraz zgaśnięcia silnika.

***

7. Hamowanie awaryjne

O co chodzi? To ostatnie zadanie, które wcale nie musi zostać wykonane na placu manewrowym. Egzaminator może nakazać osobie zdającej wykonanie hamowania awaryjnego w ruchu drogowym. Jednak z racji bezpieczeństwa - z reguły zadanie odbywa się na placu PORD. Hamowanie należy wykonać przy prędkości minimum 50 km/h, a kierujący do zatrzymania motocykla musi użyć przedniego i tylnego hamulca.

Popełniane błędy: w tym zadaniu raczej błędy się nie zdarzają.

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (70)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Klikając "wyślij", akceptujesz regulamin dodawania opinii.
zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Opinie niezwiązane z tematem artykułu, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.

- jeżeli uważasz, że dana opinia nie powinna się tu znaleźć, zgłoś ją do moderacji.

Wydarzenia