- 1 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (13 opinii)
- 2 Pod prąd uciekał przed policją (276 opinii)
- 3 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (314 opinii)
- 4 Stacje tankowania wodoru w Trójmieście (133 opinie)
- 5 Wyścigi zdalnie sterowanych modeli (16 opinii)
- 6 Pomorskie Targi Autokosmetyki po raz drugi (34 opinie)
Kiedy możemy używać świateł do jazdy dziennej?
Wielu trójmiejskich kierowców nie do końca wie, kiedy można korzystać ze świateł do jazdy dziennej. Nazwa nieszczęsnych świateł może wprowadzać w błąd, bo w teorii dopuszcza się korzystanie z takiego oświetlenia przez cały dzień, ale jedynie w dobrych warunkach atmosferycznych. Czyli jakich?
I rzeczywiście, wielu kierowców zamiennie korzysta ze świateł do jazdy dziennej. Problem w tym, że zapominają o włączeniu świateł mijania, kiedy pogoda się pogarsza, zaczyna padać deszcz, grad, śnieg, pojawia się mgła, robi się ciemno czy w momencie wjeżdżania do tunelu. A to już duży błąd i niestety codzienność na trójmiejskich drogach.
- To błąd, ale również wykroczenie, za które policjant może nałożyć mandat karny w wysokości 200 zł i 2 punktów karnych. Art. 30 kodeksu drogowego wskazuje, że kierujący pojazdem jest obowiązany zachować szczególną ostrożność w czasie jazdy w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza, spowodowanej mgłą, opadami atmosferycznymi lub innymi przyczynami. W czasie jazdy przy ograniczonej widoczności, kierowca ma obowiązek włączyć zamiast lub obok świateł mijania, światła przeciwmgielne. Ważne zastrzeżenie: tylne światła przeciwmgielne można włączyć tylko w sytuacji, gdy widoczność spada poniżej 50 m. Zawsze, gdy widoczność się poprawia, tylne światła przeciwmgielne powinno się wyłączyć - tłumaczy kom. Magdalena Michalewska z KMP w Gdańsku.
Po co w takim razie w ogóle korzystać ze świateł do jazdy dziennej? Odpowiedź jest oczywista. Światła do jazdy dziennej to oszczędność. Zamiast około 120 watów, które pobierają dwie żarówki halogenowe, światła do jazdy dziennej zużywają zaledwie 30-40 watów (LED-owe jedynie 10 W). To również przekłada się na mniejsze zużycie paliwa. Nie zapominajmy, że częste używanie świateł do jazdy dziennej wydłuża żywotność żarówek światła mijania, z których korzystamy zdecydowanie rzadziej.
W dzisiejszych czasach w zasadzie wszystkie nowe samochody są wyposażane w światła do jazdy dziennej (nowe modele, które uzyskały homologację po 1 stycznia 2011 roku). Starsze auta takiego oświetlenia nie posiadają. Nie stanowi to jednak problemu, bo takie światła za niewielkie pieniądze można nabyć i samodzielnie zamontować.
Pamiętajmy jednak, że tanie, niskiej jakości światła do jazdy dziennej są tak naprawdę do niczego i narażają kierowcę na utratę dowodu rejestracyjnego. Poza tym, takie oświetlenie nawet przy dobrych warunkach jest bardzo słabo widoczne. W internecie roi się od chińskich podróbek, które można nabyć już za kilkanaście złotych. Jeśli jednak decydujemy się na zakup świateł do jazdy dziennej, zainwestujmy kilkaset złotych w porządne oświetlenie renomowanych producentów. Istotne, aby wybrany przez nas zestaw posiadał na obudowie lub szkle symbol homologacji "E" oraz oznaczenie "RL" lub "DRL".
- Za poruszanie się samochodem doposażonym w światła do jazdy dziennej bez odpowiedniej homologacji grozi zatrzymanie przez funkcjonariuszy policji dowodu rejestracyjnego pojazdu, a także mandat karny w wysokości od 20 do 500 zł - dodaje.
Światła do jazdy dziennej muszą posiadać moduł automatycznego włączania i wyłączania. Dzięki takiemu systemowi światła automatycznie zapalą się po uruchomieniu silnika i zgasną po włączeniu świateł mijania, drogowych lub przeciwmgielnych.
Po naszych drogach jeździ sporo aut, które mają włączone zarówno światła mijania, jak i światła do jazdy dziennej. To kolejny błąd.
- Jazda na włączonych światłach mijania i dziennych równocześnie jest niezgodna z przepisami. Za korzystanie ze świateł drogowych w sposób niezgodny z przepisami policjant może nałożyć mandat karny w wysokości 200 zł i 3 punkty karne. Może się zdarzyć również tak, że światła do jazdy dziennej włączają się razem ze światłami mijania - taki samochód nie spełnia wymogów technicznych w zakresie bezpiecznego oświetlenia. W takiej sytuacji policjant zatrzyma dowód rejestracyjny pojazdu i za nieprawidłowy stan techniczny pojazdu może nałożyć mandat od 20 do 500 zł - zakończyła kom. Michalewska.
Miejsca
Opinie (172) 1 zablokowana
-
2017-02-01 20:10
W dobrym aucie (5)
Światła dzienne zmieniają się na mijania same we właściwym momencie. I odwrotnie. Co za problem?
Chociaż ja i tak czasem włączam światła mijania (ksenony) jadąc w trasę, żeby być jeszcze lepiej widocznym w każdych warunkach. Widzieć i być widzianym = żyć.- 4 4
-
2017-02-01 20:33
(2)
trw, gdybyś miał to dobre auto to wiedziałbyś, że światła dzienne, samoczynnie przełączają się w mijania (ksenony hahahahahahahahahahaha) po przekroczeniu określonej prędkości zależnie od producenta auta, którą można modyfikować i ustawiać przy pomocy programów diagnostycznych.
Ale jak "się ma" "ledy z choinki" i "ksenony z alibaby" to trzeba przełączać.- 0 1
-
2017-02-01 21:32
Bzdury pleciesz (1)
Przy 90-100 km/h nic się nie przełącza, jedzie na dziennych jeśli jest dostatecznie jasno i nie pada deszcz.
- 0 0
-
2017-02-01 22:36
co ma
Prędkość do tego jakie się palą światła????
Jedynie do tych, które doświetlają zakręty. Zapalają się przy włączonym kierunkowskazie lub bez włączenia kierunku ale przy małej prędkości- 0 0
-
2017-02-01 20:48
(1)
No to jestes idiota majac swiatla drl i uzywac mijania
- 0 0
-
2017-02-01 21:33
Czemu?
Jeśli chce być lepiej widoczny, to proszę bardzo. Na krętych kaszubskich drogach w warunkach światło/cień lepiej widoczne są światła mijania niż dzienne.
- 0 0
-
2017-02-01 20:18
Walka z wiatrakami
Dzis sa światła LCD i nadinterpretacja przepisów ruchu drogowego tak jak kiedyś trzecie światło stop ! Moim zdaniem dajcie mi człowieka a znajdę na niego paragraf
- 7 1
-
2017-02-01 20:45
Na światłach do jazdy dziennej w nocy
A może w końcu ludzie zaczną myśleć i w swoich badziewiach za 200 tys zł zaczną włączać światła mijania a nie poginają miastem na ledach....
- 7 1
-
2017-02-01 20:47
(2)
Bzdurny artykuł. Ciekawe ktory koncern produkujacy zarowki go sponsoruje? Swiatla w dzien to totalna bzdura a do tego tego redaktorek sugeruje, ze lepiej uzywac swiatel mijania w dzien. Moge jeszcze zrozumiec swiatla do jazdy dziennej, ale mijania w dzień??!! Totalne pomylenie z poplataniem.
- 3 9
-
2017-02-01 21:10
Brałeś coś?...
- 1 3
-
2017-02-01 21:14
Ty.. czytaj tekst ze zrozumieniem.
- 0 3
-
2017-02-01 20:53
Nie dla świateł do jazdy dziennej (1)
Bzdurą jest stosowanie świateł do jazdy dziennej, powód, Oszczędność znikoma a pogorszenie widoczności takiego pojazdu znaczna. Czy nikogo nie zastanawia fakt , że przepis który dopuszcza takie światła do użytku nie mówi nic o światłach pozycyjnych tylnych, które nie palą się równocześnie ze światłami do jazdy dziennej. To jest problem. Co z tego że widać trochę światła z przodu, jak z tyłu tych świateł brak. Ten przepis należy albo zlikwidować , albo go szybko uzupełnić o światła tylne. Nie podejmuję tematu używania tych świateł w warunkach złej widoczności bo to jest problem, choć to właśnie wtedy widać jak brakuje świateł z tyłu pojazdu.
- 8 7
-
2017-02-01 20:55
Waldi oddaj prawko i do psychiatry
- 3 2
-
2017-02-01 20:54
Zlikwidować nakaz jazdy na światłach mijania w dzień (3)
Zostawić tylko w okresie od 1.11 do ostatniego dnia lutego a tak bez swiatel. Tak jak jest w calej Europie. Jak ktos nie widzi samochodu bez swiatel to jak chce dostrzec rowerzyste, pieszego albo dziecko?!
- 8 7
-
2017-02-01 21:05
Zlikwidować rowerzystów bez świateł!
Żal na lampkę 10 zł?
- 2 3
-
2017-02-01 21:12
(1)
Może to kwestia przyzwyczajenia - ale te durne światełko jakoś powoduje lepszą ocenę odległości to raz, a dwa to podświadomie odbieram auto bez świateł jako nie uczestniczące w ruchu. Ale jak mówię - może to być tylko kwestia przyzwyczajenia...
- 1 3
-
2017-02-01 21:25
Jak nie widzisz samochodu bez swiatel to jak chcesz zobaczyc rowerzyste albo pieszego?!
- 5 1
-
2017-02-01 21:42
Dzienne
Największym problemem, są dzienne w nowych autach (często ludzie jeżdżą "na nich" w nocy bądź podczas mgły czy opadów), a przy dziennych z tyłu ciemno
- 6 0
-
2017-02-01 22:39
a co to są światła dzienne? (1)
mnie na kursie uczyli o światłach pozycyjnych, mijania i długich, przeciwmgielne i tyle w temacie
- 1 2
-
2017-02-01 23:03
Nie ma "długich", są drogowe. Zresztą teraz wszystko się zaciera - przy dynamicznie kształtowanych strumieniach LED zanika granica między światłem mijania a drogowym. Jakoś w "przepisowych Niemczech" nie ma z tym problemu, a innowacja goni innowację.
- 0 0
-
2017-02-02 02:19
Na pewno chodzi tu o zużycie prądu?
Wydaje mi się że raczej o temperatury do jakich nagrzewa się lampa która nie jest chłodzona pędem powietrza podczas stania w korku.
Lampy najczęściej są plastikowe.- 1 0
-
2017-02-02 02:33
(1)
Dlaczego przy włączonych dziennych nie palą się światła z tyłu? To nie ma żadnego sensu.
- 5 2
-
2017-02-02 16:34
Dokladnie
Zaraz wymysla ledy na tyl.Janusze i Sebiksy nie moga sie doczekac.Wtedy w b5 wlaczy ledy przod/tyl plus halogeny zeby takim ufo szyku pod lidlem zadac.Z boku obowiazkowa naklejka Limited Edicjone(do dzis nie wiem w jakim to jezyku i dlaczego to wystepuje w tylu markach samochodow)
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.