• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Kierowco! Nie daj zaskoczyć się zimie

Michał Jelionek
3 listopada 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Skrobaczka do szyb to obowiązkowa pozycja zimowego ekwipunku. Skrobaczka do szyb to obowiązkowa pozycja zimowego ekwipunku.

"Zima ponownie zaskoczyła kierowców" - to doskonale znany komunikat, który w środkach masowego przekazu pojawia się każdego roku, przy okazji pierwszych śniegów. Choć za oknem aura jesienna, to już teraz warto pomyśleć o kompleksowym przygotowaniu pojazdu do mroźnych i śnieżnych dni. Być może to ostatni dzwonek przed niespodziewanym atakiem zimy.



Zima to zdecydowanie najtrudniejszy sprawdzian dla kierowców, ale i poważny test dla naszych samochodów. Żeby zdać go wzorowo, musimy się odpowiednio przygotować. Nie wystarczy jedynie zaopatrzyć się w skrobaczkę do szyb i zimowy płyn do spryskiwaczy.

Drogowe warunki zimowe bywają wymagające i zaskakujące, dlatego też warto bliżej przyjrzeć się kondycji naszego pojazdu zanim ulice okryje biały puch. Szereg niezbyt skomplikowanych czynności zwiększy nasze bezpieczeństwo na oblodzonych i zaśnieżonych drogach, z którymi przyjdzie nam mierzyć się przez kolejne miesiące.

Opony zimowe

Wiele osób zimowe zbrojenie auta rozpoczyna od wymiany ogumienia. Słusznie, to podstawa naszego bezpieczeństwa, o ile oczywiście opony zimowe nie są "łyse". Niestety, większość kierowców na zrzucenie letnich opon decyduje się dopiero po "zderzeniu" z pierwszym atakiem zimy.

O wizycie u wulkanizatora powinniśmy pomyśleć w momencie, kiedy temperatura spadnie poniżej 7 stopni Celsjusza. Wcześniejsza zmiana ogumienia pozwoli zaoszczędzić czas i nerwy, które stracimy czekając w gigantycznej kolejce, która właśnie ustawiła się w punkcie wymiany.

Lista trójmiejskich punktów wulkanizacyjnych

Zmiana ogumienia to jednak nie wszystko. Pamiętajmy o sprawdzeniu stanu "zimówek". Zasada jest prosta: im większa głębokość bieżnika, tym jazda w śniegu będzie bezpieczniejsza. Wyższy bieżnik pozwala efektywnie ugniatać biały puch podczas jazdy, nie pozwalając tym samym na przyklejanie śniegu do gumy. Opony z bieżnikiem o głębokość poniżej 4 mm nie zapewnią odpowiedniej trakcji. Najlepiej od razu rozstać się ze zużytym kompletem i rozpocząć poszukiwanie nowego ogumienia.

Akumulator

Wielu z nas doskonale zdaje sobie sprawę, jak nieprzyjemnym doświadczeniem jest walka z odmawiającym posłuszeństwa akumulatorem podczas siarczystych mrozów. Im temperatura na zewnątrz jest niższa, tym niższa jest temperatura elektrolitu. A co za tym idzie, drastycznie spada pojemność baterii.

Dodajmy, że wydajność akumulatora przy zerowej temperaturze obniża się o około 20 proc. Przy przenikliwym mrozie sięgającym -20 stopni Celsjusza, pojemność zmniejszy się o nawet 50 proc. Zatem szanse na zbuntowanie się naszego akumulatora są zdecydowanie większe.

Sprawdź gdzie zakupisz nowy akumulator do swojego auta

Jeżeli przy dodatnich temperaturach napotkamy na trudności z rozruchem silnika, warto od razu pomyśleć o zakupie nowego akumulatora. W innym przypadku będziemy musieli zdać się na życzliwego sąsiada, od którego "pożyczymy" prąd za pomocą kabli rozruchowych. Specjaliści kategorycznie odradzają odpalania samochodu "na pych" lub hol.

Chcąc uniknąć nieprzyjemnych incydentów, jeszcze przed przyjściem zimy powinniśmy zlecić profesjonalistom wykonanie pomiaru prądu ładowania akumulatora. We własnym zakresie możemy jedynie skrupulatnie wyczyścić zaciski oraz obudowę baterii. Dodatkowo, posiadacze aut z silnikami diesla powinni zadbać o sprawdzenie świec grzejnych.

Problem silnika, który "nie chce odpalić" niekoniecznie musi leżeć w wyeksploatowanym akumulatorze. Być może winowajcą jest wadliwy alternator albo wysłużony rozrusznik, którym również nie sprzyjają niskie temperatury.

Widoczność

Skrobaczka do szyb i szczotka do odśnieżania - to obowiązkowe pozycje zimowego ekwipunku kierowcy. Wiele osób - w porannym pośpiechu - pozbywa się śniegu jedynie z szyb i kloszy lamp. To duży błąd. Poświęćmy pięć minut więcej na dokładniejsze odśnieżanie. Znajdujący się na całej powierzchni auta biały puch, usuwamy w całości, zaczynając od dachu. Podczas jazdy śnieg zalegający na dachu naszego auta skutecznie przeszkadza kierowcom jadącym za nami.

Warto dodać, że lenistwo może nas drogo kosztować. Policja widząc nieodśnieżony pojazd może ukarać kierowcę mandatem w wysokości 500 zł.

W następnym kroku zabieramy się za skrobanie szyb. Przy tej czynności również nie skąpmy czasu. Mniej lodu na szybach równa się lepsza widoczność. Obok nieocenionej skrobaczki, warto zainwestować i wozić w aucie odmrażacz w płynie.

Czytaj także: Najpopularniejsze samochodowe ozdoby

Czy w szczególny sposób przygotowujesz auto do zimy?

Pora zadbać o widoczność podczas jazdy, a tę zapewnią nam dobre wycieraczki w połączeniu z zimowym płynem do spryskiwaczy. O wymianie płynu z letniego na zimowy warto pomyśleć jeszcze przed atakiem mrozów. Ujemna temperatura spowoduje zamarznięcie zalegającej w zbiorniczku cieczy, a my pozostaniemy bez możliwości spryskania brudnej szyby.

Warto przyjrzeć się również tylnej szybie. Sprawdźmy, czy nie szwankuje ogrzewanie. Jeżeli po kilku minutach okno pozostaje zaparowane, problem może leżeć w bezpieczniku albo uszkodzonej instalacji.

Brudny filtr kabinowy oraz zalegające w kratkach wentylacyjnych liście mogą powodować niezbyt efektywne odparowywanie szyb bocznych.

Płyny eksploatacyjne

Niestety, stan płynów eksploatacyjnych bardzo często jest zaniedbywany przez kierowców. Przed zimowymi wojażami pod lupę powinniśmy wziąć: olej silnikowy oraz płyn chłodniczy i hamulcowy.

Producenci aut zalecają wymianę oleju z filtrami przynajmniej raz w roku. Dodajmy, że uruchamianie silnika przy bardzo niskich temperaturach to istna katorga dla motoru. Nowy, świeży olej zapewni lepsze smarowanie.

Czytaj także: Myjnia bezdotykowa - metoda na czyste auto?

Powinniśmy bliżej przyjrzeć się temperaturze krzepnięcia płynu w układzie chłodzenia. Tyczy się to głównie leciwych aut z rynku wtórnego. Pamiętajmy, że temperatura zamarzania płynu to około -35 stopni Celsjusza.

Jeżeli zaniedbamy tę kwestię, może dojść do przykrych w skutkach awarii - uszkodzenia korków bezpieczeństwa (tzw. broki), a w bardziej drastycznych przypadkach nawet rozsadzenia chłodnicy czy pęknięcia głowicy. W celu zbadania temperatury zamarzania, warto odwiedzić najbliższy warsztat samochodowy. Jeżeli temperatura okaże się zbyt wysoka, powinniśmy dolać odpowiednią miarkę koncentratu. Przy okazji wizyty w warsztacie samochodowym zlećmy mechanikowi skontrolowanie lub wymianę płynu hamulcowego.

Zabiegi dodatkowe

Kierowy chcący skrupulatnie przygotować pojazd do trudnych, zimowych warunków, powinni wykonać jeszcze kilka dodatkowych czynności. Przede wszystkim, zadbać o nadwozie samochodu. Podczas zimy auto narażone jest na atak wszechobecnej soli, a co za tym idzie - na korozję. Warto zatem zabezpieczyć najbardziej podatne na "zżeranie" przez rdzę miejsca. W tym celu uzupełnijmy wszelkie ubytki lakieru: rysy i odpryski. Dodatkowo, skrzętnie umyjmy i zakonserwujmy woskiem karoserię. Stworzymy swego rodzaju warstwę ochronną dla powłoki lakierniczej, a tym samym uchronimy auto przed działaniem soli drogowej.

Nie zapominajmy o uszczelkach w drzwiach i nawiasach, które powinniśmy nasmarować odpowiednio: wazeliną techniczną i gęstym smarem.

Jeżeli nasze auto wyposażone jest w dywaniki welurowe, to warto na okres zimowy wymienić je na gumowe ze specjalnym rantem. Osoby wsiadające do samochodu wnoszą ze sobą śnieg przyklejony do obuwia. Śnieg, który po chwili zamienia się w wodę, która wsiąka w dywaniki tekstylne. Tych z kolei nie sposób skutecznie dosuszyć.

Na sam koniec, zaleca się uzbroić nasz bagażnik w kilka praktycznych rzeczy: samochodową łopatkę do odśnieżania, niewielki worek z piaskiem, linkę holowniczą czy latarkę. Warto zabezpieczyć się na wypadek niefortunnego zdarzenia. Warto też zakupić odmrażacz do zamków.

Jak już wspomnieliśmy na początku, zima to okres niezwykle wymagający dla kierowców, ale i naszych pojazdów. Oprócz dobrego przygotowania samochodu do śnieżnych warunków, pamiętajmy, że zima mocno weryfikuje umiejętność kierowcy. Wzmożona czujność, szybkie przewidywanie i przede wszystkim ostrożność - to podstawa bezpiecznej jazdy.

Opinie (54) 3 zablokowane

  • (1)

    dobry jest punkt z latarką tylko że ona w mrozie po tygodniu już nie świeci :)

    • 2 0

    • kup porządną latarkę a nie chińczyka ;)

      • 0 0

  • Skrobaczka do szyb? Brudna szyba zamarznie i skrobaczką elegancko porysujemy sobie całą szybę.

    • 3 0

  • dzisiaj +18 stopni ciepla na powietrzu a oni pisza niedak sie zaskoczyc:) (1)

    Proponuje takie teksty do władz miasta pisac oraz do tych złodziejskich firm coto niby przetargi wygrały na odśnieżanie miasta a tego nie robia i zawsze sa zaskoczone.

    • 3 2

    • Wlasnie dla takich jak ty sa tworzone takie teksty. Teraz cwaniakujesz, cwaniakujesz, a za moment obudzisz sie z reka w nocniku jak sypnie pierwszy snieg... Matko co za narzekacze

      • 2 2

  • hmm (2)

    ciekawe czy jak wlałem tej zimy olej Shella 0W-20 to dobrze czy źle bo przeciez gestosc oleju w zimie spada :D gadaja takie rzeczy a w Polsce mamy takie minusowe temperatury ze nie ma roznicy na jaka temperature ten olej

    • 0 0

    • hmm, nie będziesz niezadowolony, shell ma bardzo dobre oleje, sam ich od wielu lat używam i nigdy nie miałem jakichś wiekszych przebojów.

      • 0 0

    • Shell

      Masz na myśli ten nowy SN Shell 0w-20 ? Ogólnie to on jest niezły jak na Polskie warunki. Daje właśnie łatwiejszy rozruch przy niskich temperaturach, szybszy przepływ oleju dla szybszego rozgrzania silnika.

      • 0 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Do którego koncernu należy marka Infiniti?

 

Najczęściej czytane