• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mostem zwodzonym w Sobieszewie pojedziemy w przyszłym roku

Maciej Naskręt
20 sierpnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 

W październiku mieszkańcy i turyści będą mogli zobaczyć pierwsze fragmenty konstrukcyjne mostu w Sobieszewie. zobacz na mapie Gdańska Niebawem z wody będą się wynurzać potężne podpory. Kierowcy i mieszkańcy mostem pojadą w pierwszym kwartale przyszłego roku.



Czy nowy most uatrakcyjni Wyspę Sobieszewską?

Przypomnijmy: most za 57,1 mln zł buduje od początku stycznia tego roku polsko-czeskie konsorcjum firm Metrostav (lider) wraz Vistal Gdynia i Vistal Infrastructure. Inwestorem przedsięwzięcia jest miasto Gdańsk, za wszystko odpowiada Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska.

Konstrukcja przeprawy będzie miała 173 metry długości, a ze skrzydłami 181,5 m. Łączna rozpiętość przęseł zwodzonych to 59,50 m, szerokość ustroju niosącego wynosić ma 14,92 m, w tym wlicza się: szerokość jezdni 7 m, szerokość jednostronnego ciągu pieszego 2 m, szerokość drogi rowerowej 2,4 m.

Co istotne dla żeglarzy i wodniaków, światło poziome przęsła żeglownego z uwzględnieniem prowadnic wyniesie 50 metrów, światło pionowe przęseł bez otwierania 4 metry ponad poziom wysokiej wody żeglownej i 5 metrów ponad poziom wody średniej. Czas otwierania obu przęseł to 2 minuty.


Trwa budowa potężnych podpór

Obecnie na budowie trwa formowanie potężnych podpór, które oprócz przęseł muszą udźwignąć urządzenia służące do zwodzenia właśnie podpór. W tym celu pogrążono w korycie larseny, by wykonać ścianki. Wspomniane ścianki stworzyły coś w rodzaju wanny, z której następnie wypompowano wodę.

Na dnie koryta Martwej Wisły zaczęto formować wspomniane podpory - to kilkadziesiąt ton stali i kilkaset ton betonu. Na dnie - kilkanaście metrów poniżej lustra wody - w mało sprzyjających warunkach (z uwagi na brak miejsca), pracują zbrojarze.

Lada dzień podpory powinny "wynurzać się" spod lustra wody.

Wzniesiony został budynek obsługi mostu i wykonane są na nim wieńce i stropy żelbetowe, trwają również roboty izolacyjne fundamentowe. Wykonana została także część branży drogowej oraz sieci podziemne. Na ścieżce rowerowej wykonywane są podbudowy.

  • Plac budowy mostu zwodzonego w Sobieszewie.
  • Plac budowy mostu zwodzonego w Sobieszewie.
  • Plac budowy mostu zwodzonego w Sobieszewie.
  • Plac budowy mostu zwodzonego w Sobieszewie.
  • Plac budowy mostu zwodzonego w Sobieszewie.
  • Plac budowy mostu zwodzonego w Sobieszewie.
  • Plac budowy mostu zwodzonego w Sobieszewie.
  • Plac budowy mostu zwodzonego w Sobieszewie.
  • Plac budowy mostu zwodzonego w Sobieszewie.
Konstrukcja mostu pojawi się w październiku

Pierwsze elementy przęseł mostu zwodzonego w Sobieszewie powinny pojawić się nad Martwą Wisłą w październiku.

- Obecnie stalowe elementy konstrukcyjne montowane są w hali wykonawcy. Ich montaż na miejscu w Sobieszewie będzie prowadzony z barek. Zamkniemy na ten czas tor wodny na rzece - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor DRMG.
Co ważne, prace konstrukcyjne mają zakończyć się w tym roku.

  • Plac budowy mostu zwodzonego w Sobieszewie.
  • Plac budowy mostu zwodzonego w Sobieszewie.
  • Plac budowy mostu zwodzonego w Sobieszewie.
  • Plac budowy mostu zwodzonego w Sobieszewie.
  • Plac budowy mostu zwodzonego w Sobieszewie.
  • Prace zbrojarskie przy budowie mostu zwodzonego w Sobieszewie.
  • Prace zbrojarskie przy budowie mostu zwodzonego w Sobieszewie.
  • Prace zbrojarskie przy budowie mostu zwodzonego w Sobieszewie.
  • Plac budowy mostu zwodzonego w Sobieszewie.
  • Plac budowy mostu zwodzonego w Sobieszewie.
Otwarcie w pierwszej połowie przyszłego roku

DRMG planuje otworzyć nowy most w pierwszym półroczu przyszłego roku, a nie, jak planowano, pod koniec tego roku. Na opóźnienie wpłynęło wiele czynników, jednym z nich była niezbędna aktualizacja projektu budowlanego, który powstał w 2010 r.

- Po zakończeniu prac konstrukcyjnych rozpoczniemy testy i procedury odbiorowe. Bardziej szczegółowy termin oddania do użytku mostu będzie znany nam w czasie zakończenia prac konstrukcyjnych. Koncentrujemy się na właściwym wykonaniu inwestycji, a nie na terminie - mówi Bartosiewicz.
Po otwarciu mostu będą prowadzone prace rozbiórkowe mostu pontonowego. Modernizacji poddane zostaną także nabrzeża. Drogi dojazdowe i lokalne, które są ujęte w projekcie, powinny być gotowe do czasu otwarcia mostu.

Dawny prom linowy pływający w Sobieszewie. Dawny prom linowy pływający w Sobieszewie.
Dawny prom linowy będzie pracował w Grudziądzu

Na koniec wracamy do promu linowego. Był on dotychczas uruchamiany na czas zamknięcia i napraw mostu pontonowego. Sam prom nie ma napędu, dlatego miasto zamawiało do jednostki niewielki, ok. 150-konny holownik. W ciągu godziny jednostka kursowała 3-4 razy w obu kierunkach. Podróż nią odbywała się bezpłatnie. Sęk w tym, że utrzymanie samego tylko holownika kosztowało miasto ponad 230 tys. zł rocznie. Ponadto miejsce, gdzie cumował prom, kolidowało z budową mostu, więc zapadła decyzja o jego sprzedaży.

- Prom udało się sprzedać za trzecim razem, dwukrotnie obniżyliśmy jego cenę - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
W trzecim przetargu ofertę złożyła żwirownia z Grudziądza. Kupiła ona prom za kwotę 38,5 tys. zł.

- Prom nie pójdzie "na żyletki", będzie dalej służył, wykorzystamy go przy pracach hydrotechnicznych. Musi jednak wcześniej przejść przegląd, musimy ponadto dokonać poprawek - mówi Ryszard Gburczyk, nowy właściciel promu.

Miejsca

Opinie (92) ponad 10 zablokowanych

  • Sobieszewski Raj

    W stanie wojennym jeździłem do Sobieszewa na Piwo.Wkręcałem się na wieczorki zapoznawcze.Poznawałem turystki i kilka razy byłem zapraszany do ich kempingu.Po jednej z takich eskapad z kobietą ze Śląska.Rano w domu odsypiałem noc.Budzi mnie listonosz z telegramem,że zmarł mi tata w szpitalu.Później też jeździłem,bo miałem samochód.Dzisiaj Autobusem nie chce mi się jeździć.Ale most Sobieszewo będzie miało piękny.Nareszcie

    • 1 0

  • Ciekawe czy z mostem będzie jak z nową ulica na Przeróbce. Po dwóch latach się wsystko rozpadnie, a wykonawca powie, że źle samochody jeździły i gwarancji nie ma.

    • 1 0

  • kładka

    czy będzie tak samo jak z kładką na ołowiance?

    • 0 1

  • Most za miliony...

    a obsługa pewnie jak najtaniej i burdel będzie, jak na Motławie.
    Jak to w Polsce.

    • 1 3

  • Jeśli nie dobudują parkingów

    To będzie totalny korek

    • 0 0

  • Dają czasu..

    Na zdjęciu promu w Sobieszewie smugi chemiczne w pełnym ataku!

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC (1 opinia)

(1 opinia)
30 zł
zawody / wyścigi

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Sprawdź się

Sprawdź się

Firma Walder to trójmiejski przedstawiciel:

 

Najczęściej czytane