• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mostem zwodzonym w Sobieszewie pojedziemy w przyszłym roku

Maciej Naskręt
20 sierpnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 

W październiku mieszkańcy i turyści będą mogli zobaczyć pierwsze fragmenty konstrukcyjne mostu w Sobieszewie. zobacz na mapie Gdańska Niebawem z wody będą się wynurzać potężne podpory. Kierowcy i mieszkańcy mostem pojadą w pierwszym kwartale przyszłego roku.



Czy nowy most uatrakcyjni Wyspę Sobieszewską?

Przypomnijmy: most za 57,1 mln zł buduje od początku stycznia tego roku polsko-czeskie konsorcjum firm Metrostav (lider) wraz Vistal Gdynia i Vistal Infrastructure. Inwestorem przedsięwzięcia jest miasto Gdańsk, za wszystko odpowiada Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska.

Konstrukcja przeprawy będzie miała 173 metry długości, a ze skrzydłami 181,5 m. Łączna rozpiętość przęseł zwodzonych to 59,50 m, szerokość ustroju niosącego wynosić ma 14,92 m, w tym wlicza się: szerokość jezdni 7 m, szerokość jednostronnego ciągu pieszego 2 m, szerokość drogi rowerowej 2,4 m.

Co istotne dla żeglarzy i wodniaków, światło poziome przęsła żeglownego z uwzględnieniem prowadnic wyniesie 50 metrów, światło pionowe przęseł bez otwierania 4 metry ponad poziom wysokiej wody żeglownej i 5 metrów ponad poziom wody średniej. Czas otwierania obu przęseł to 2 minuty.


Trwa budowa potężnych podpór

Obecnie na budowie trwa formowanie potężnych podpór, które oprócz przęseł muszą udźwignąć urządzenia służące do zwodzenia właśnie podpór. W tym celu pogrążono w korycie larseny, by wykonać ścianki. Wspomniane ścianki stworzyły coś w rodzaju wanny, z której następnie wypompowano wodę.

Na dnie koryta Martwej Wisły zaczęto formować wspomniane podpory - to kilkadziesiąt ton stali i kilkaset ton betonu. Na dnie - kilkanaście metrów poniżej lustra wody - w mało sprzyjających warunkach (z uwagi na brak miejsca), pracują zbrojarze.

Lada dzień podpory powinny "wynurzać się" spod lustra wody.

Wzniesiony został budynek obsługi mostu i wykonane są na nim wieńce i stropy żelbetowe, trwają również roboty izolacyjne fundamentowe. Wykonana została także część branży drogowej oraz sieci podziemne. Na ścieżce rowerowej wykonywane są podbudowy.

  • Plac budowy mostu zwodzonego w Sobieszewie.
  • Plac budowy mostu zwodzonego w Sobieszewie.
  • Plac budowy mostu zwodzonego w Sobieszewie.
  • Plac budowy mostu zwodzonego w Sobieszewie.
  • Plac budowy mostu zwodzonego w Sobieszewie.
  • Plac budowy mostu zwodzonego w Sobieszewie.
  • Plac budowy mostu zwodzonego w Sobieszewie.
  • Plac budowy mostu zwodzonego w Sobieszewie.
  • Plac budowy mostu zwodzonego w Sobieszewie.
Konstrukcja mostu pojawi się w październiku

Pierwsze elementy przęseł mostu zwodzonego w Sobieszewie powinny pojawić się nad Martwą Wisłą w październiku.

- Obecnie stalowe elementy konstrukcyjne montowane są w hali wykonawcy. Ich montaż na miejscu w Sobieszewie będzie prowadzony z barek. Zamkniemy na ten czas tor wodny na rzece - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor DRMG.
Co ważne, prace konstrukcyjne mają zakończyć się w tym roku.

  • Plac budowy mostu zwodzonego w Sobieszewie.
  • Plac budowy mostu zwodzonego w Sobieszewie.
  • Plac budowy mostu zwodzonego w Sobieszewie.
  • Plac budowy mostu zwodzonego w Sobieszewie.
  • Plac budowy mostu zwodzonego w Sobieszewie.
  • Prace zbrojarskie przy budowie mostu zwodzonego w Sobieszewie.
  • Prace zbrojarskie przy budowie mostu zwodzonego w Sobieszewie.
  • Prace zbrojarskie przy budowie mostu zwodzonego w Sobieszewie.
  • Plac budowy mostu zwodzonego w Sobieszewie.
  • Plac budowy mostu zwodzonego w Sobieszewie.
Otwarcie w pierwszej połowie przyszłego roku

DRMG planuje otworzyć nowy most w pierwszym półroczu przyszłego roku, a nie, jak planowano, pod koniec tego roku. Na opóźnienie wpłynęło wiele czynników, jednym z nich była niezbędna aktualizacja projektu budowlanego, który powstał w 2010 r.

- Po zakończeniu prac konstrukcyjnych rozpoczniemy testy i procedury odbiorowe. Bardziej szczegółowy termin oddania do użytku mostu będzie znany nam w czasie zakończenia prac konstrukcyjnych. Koncentrujemy się na właściwym wykonaniu inwestycji, a nie na terminie - mówi Bartosiewicz.
Po otwarciu mostu będą prowadzone prace rozbiórkowe mostu pontonowego. Modernizacji poddane zostaną także nabrzeża. Drogi dojazdowe i lokalne, które są ujęte w projekcie, powinny być gotowe do czasu otwarcia mostu.

Dawny prom linowy pływający w Sobieszewie. Dawny prom linowy pływający w Sobieszewie.
Dawny prom linowy będzie pracował w Grudziądzu

Na koniec wracamy do promu linowego. Był on dotychczas uruchamiany na czas zamknięcia i napraw mostu pontonowego. Sam prom nie ma napędu, dlatego miasto zamawiało do jednostki niewielki, ok. 150-konny holownik. W ciągu godziny jednostka kursowała 3-4 razy w obu kierunkach. Podróż nią odbywała się bezpłatnie. Sęk w tym, że utrzymanie samego tylko holownika kosztowało miasto ponad 230 tys. zł rocznie. Ponadto miejsce, gdzie cumował prom, kolidowało z budową mostu, więc zapadła decyzja o jego sprzedaży.

- Prom udało się sprzedać za trzecim razem, dwukrotnie obniżyliśmy jego cenę - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
W trzecim przetargu ofertę złożyła żwirownia z Grudziądza. Kupiła ona prom za kwotę 38,5 tys. zł.

- Prom nie pójdzie "na żyletki", będzie dalej służył, wykorzystamy go przy pracach hydrotechnicznych. Musi jednak wcześniej przejść przegląd, musimy ponadto dokonać poprawek - mówi Ryszard Gburczyk, nowy właściciel promu.

Miejsca

Opinie (92) ponad 10 zablokowanych

  • dobra zmiana

    To jest właśnie Polska dla ludzi a nie tylko dla wybranych.

    • 7 6

  • rondo

    Te rondo przed mostem od strony Wyspy Sobieszewskiej to nie najlepszy pomysł.Oczekujące samochody na otwarcie mostu całkowicie je zblokują,uniemożliwiając skręt w prawo.

    • 3 2

  • rondo w tym miejscu!!

    po podniesieniu mostu zaraz zostanie zablokowane i w żadną stroną nie da się jechać!!!

    • 4 1

  • Brawo a

    Brawo adamowicz !

    • 1 8

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Budowa potężnych podpór mostu zwodzonego w Sobieszewie

    Gdzie ścieżki rowerowe

    Jak przejechac bezpiecznie odcinki z przejazdowa do sobieszewa i do świbna Chociaz na bieżąco wladza by mogla wyczyścic tą popękaną ścieżkę z przejazdowa Na razie to tylko dzięki bursztyniarzom jakos przypominała ścieżkę

    • 2 0

  • Czas otwierania mostu 2 min (1)

    tak samo jak kładki na Motławie. Mam nadzieję ,ze nie będzie tak jak z kładką ,że jest otwarta 1/2 godz. dla pieszych i 1/2 godz dla statków. Kładka powinna być zamykana na stałe i w momencie zbliżania się statku , w ciągu 2 min otwierana i zamykana ponownie.. Chyba most bedzie tak działał, ale na kompetencje urzęgdaników nie ma co liczyć

    • 3 0

    • Spójż na prześwit mostu, który wynosi 4m

      Tu jest lepiej choć szkoda, że nie zrobili 10m to dużo żadziej musiałaby się otwierać.

      • 0 0

  • po co ścieżka rowerowa (2)

    i tak "rasowi" ped**arze będą pomykać ulicą , jak dzieje się wszędzie nawet na Armii Krajowej

    • 3 6

    • Na AK nie ma ścieżki rowerowej (1)

      A na większości trasy nie ma nawet chodnika.

      • 4 0

      • nawet jak jest chodnik

        to śmiga się ulicą, chodnik jest dla pieszych

        • 3 0

  • Most super. Tylko ten układ drogowy za nim jak zwykle typowo antymiejski, dla pieszego to totalne zaprzeczenie użyteczności

    • 4 0

  • A miałem nadzieję,że ktoś kupi i uruchomi prom między Górkami Wschodnimi i Zachodnimi. Droga z Gdańska do Sobieszewa była by krótsza o połowę.

    • 3 0

  • Może przekażcie most pontonowy gminie Zagórz w Podkarpackiem.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Jakie zwierzę widnieje w herbie Peugeota?

 

Najczęściej czytane