- 1 Dziki parking taksówek przy stacji PKM (114 opinii)
- 2 W trakcie jazdy odpadło mu koło (24 opinie)
- 3 Nowe zatoki na styku dwóch gmin (60 opinii)
- 4 16-latek miał 1,5 promila i jechał rowerem... obwodnicą (21 opinii)
- 5 Miała 1,8 promila i uderzyła w kilka aut (23 opinie)
- 6 Drogie auta będą jeszcze droższe (262 opinie)
Mostem zwodzonym w Sobieszewie pojedziemy w przyszłym roku
W październiku mieszkańcy i turyści będą mogli zobaczyć pierwsze fragmenty konstrukcyjne mostu w Sobieszewie. Niebawem z wody będą się wynurzać potężne podpory. Kierowcy i mieszkańcy mostem pojadą w pierwszym kwartale przyszłego roku.
Konstrukcja przeprawy będzie miała 173 metry długości, a ze skrzydłami 181,5 m. Łączna rozpiętość przęseł zwodzonych to 59,50 m, szerokość ustroju niosącego wynosić ma 14,92 m, w tym wlicza się: szerokość jezdni 7 m, szerokość jednostronnego ciągu pieszego 2 m, szerokość drogi rowerowej 2,4 m.
Co istotne dla żeglarzy i wodniaków, światło poziome przęsła żeglownego z uwzględnieniem prowadnic wyniesie 50 metrów, światło pionowe przęseł bez otwierania 4 metry ponad poziom wysokiej wody żeglownej i 5 metrów ponad poziom wody średniej. Czas otwierania obu przęseł to 2 minuty.
Trwa budowa potężnych podpór
Obecnie na budowie trwa formowanie potężnych podpór, które oprócz przęseł muszą udźwignąć urządzenia służące do zwodzenia właśnie podpór. W tym celu pogrążono w korycie larseny, by wykonać ścianki. Wspomniane ścianki stworzyły coś w rodzaju wanny, z której następnie wypompowano wodę.
Na dnie koryta Martwej Wisły zaczęto formować wspomniane podpory - to kilkadziesiąt ton stali i kilkaset ton betonu. Na dnie - kilkanaście metrów poniżej lustra wody - w mało sprzyjających warunkach (z uwagi na brak miejsca), pracują zbrojarze.
Lada dzień podpory powinny "wynurzać się" spod lustra wody.
Wzniesiony został budynek obsługi mostu i wykonane są na nim wieńce i stropy żelbetowe, trwają również roboty izolacyjne fundamentowe. Wykonana została także część branży drogowej oraz sieci podziemne. Na ścieżce rowerowej wykonywane są podbudowy.
Konstrukcja mostu pojawi się w październiku
Pierwsze elementy przęseł mostu zwodzonego w Sobieszewie powinny pojawić się nad Martwą Wisłą w październiku.
- Obecnie stalowe elementy konstrukcyjne montowane są w hali wykonawcy. Ich montaż na miejscu w Sobieszewie będzie prowadzony z barek. Zamkniemy na ten czas tor wodny na rzece - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor DRMG.
Co ważne, prace konstrukcyjne mają zakończyć się w tym roku.
Otwarcie w pierwszej połowie przyszłego roku
DRMG planuje otworzyć nowy most w pierwszym półroczu przyszłego roku, a nie, jak planowano, pod koniec tego roku. Na opóźnienie wpłynęło wiele czynników, jednym z nich była niezbędna aktualizacja projektu budowlanego, który powstał w 2010 r.
- Po zakończeniu prac konstrukcyjnych rozpoczniemy testy i procedury odbiorowe. Bardziej szczegółowy termin oddania do użytku mostu będzie znany nam w czasie zakończenia prac konstrukcyjnych. Koncentrujemy się na właściwym wykonaniu inwestycji, a nie na terminie - mówi Bartosiewicz.
Po otwarciu mostu będą prowadzone prace rozbiórkowe mostu pontonowego. Modernizacji poddane zostaną także nabrzeża. Drogi dojazdowe i lokalne, które są ujęte w projekcie, powinny być gotowe do czasu otwarcia mostu.
Dawny prom linowy będzie pracował w Grudziądzu
Na koniec wracamy do promu linowego. Był on dotychczas uruchamiany na czas zamknięcia i napraw mostu pontonowego. Sam prom nie ma napędu, dlatego miasto zamawiało do jednostki niewielki, ok. 150-konny holownik. W ciągu godziny jednostka kursowała 3-4 razy w obu kierunkach. Podróż nią odbywała się bezpłatnie. Sęk w tym, że utrzymanie samego tylko holownika kosztowało miasto ponad 230 tys. zł rocznie. Ponadto miejsce, gdzie cumował prom, kolidowało z budową mostu, więc zapadła decyzja o jego sprzedaży.
- Prom udało się sprzedać za trzecim razem, dwukrotnie obniżyliśmy jego cenę - mówi Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
W trzecim przetargu ofertę złożyła żwirownia z Grudziądza. Kupiła ona prom za kwotę 38,5 tys. zł.
- Prom nie pójdzie "na żyletki", będzie dalej służył, wykorzystamy go przy pracach hydrotechnicznych. Musi jednak wcześniej przejść przegląd, musimy ponadto dokonać poprawek - mówi Ryszard Gburczyk, nowy właściciel promu.
Miejsca
Opinie (92) ponad 10 zablokowanych
-
2017-08-21 09:15
Czas otwierania mostu 2 min (1)
tak samo jak kładki na Motławie. Mam nadzieję ,ze nie będzie tak jak z kładką ,że jest otwarta 1/2 godz. dla pieszych i 1/2 godz dla statków. Kładka powinna być zamykana na stałe i w momencie zbliżania się statku , w ciągu 2 min otwierana i zamykana ponownie.. Chyba most bedzie tak działał, ale na kompetencje urzęgdaników nie ma co liczyć
- 3 0
-
2017-08-21 09:36
Spójż na prześwit mostu, który wynosi 4m
Tu jest lepiej choć szkoda, że nie zrobili 10m to dużo żadziej musiałaby się otwierać.
- 0 0
-
2017-08-21 09:03
Gdzie ścieżki rowerowe
Jak przejechac bezpiecznie odcinki z przejazdowa do sobieszewa i do świbna Chociaz na bieżąco wladza by mogla wyczyścic tą popękaną ścieżkę z przejazdowa Na razie to tylko dzięki bursztyniarzom jakos przypominała ścieżkę
- 2 0
-
2017-08-21 08:53
Brawo a
Brawo adamowicz !
- 1 8
-
2017-08-21 08:30
rondo w tym miejscu!!
po podniesieniu mostu zaraz zostanie zablokowane i w żadną stroną nie da się jechać!!!
- 4 1
-
2017-08-20 18:57
Atrakcje (1)
Tylko brak atrakcji np.jakis park linowy,dinozaurów czy coś w tym stylu.
- 1 10
-
2017-08-21 08:10
Za to masz mnóstwo pamiątek z Chin..więc nie narzekaj
Brajan i Dżesi na pewno kupią pluszową foczkę z napisem Sobieszewo
- 2 0
-
2017-08-21 07:18
rondo
Te rondo przed mostem od strony Wyspy Sobieszewskiej to nie najlepszy pomysł.Oczekujące samochody na otwarcie mostu całkowicie je zblokują,uniemożliwiając skręt w prawo.
- 3 2
-
2017-08-21 07:18
dobra zmiana
To jest właśnie Polska dla ludzi a nie tylko dla wybranych.
- 7 6
-
2017-08-21 01:35
Przecież Pan Prezydent Paweł A. mówił, że mostu nie będzie, bo do władzy doszedł PiS.
- 11 3
-
2017-08-20 22:57
Fajnie, że bedzie most.
A co ze ścieżką rowerową i chodnikiem z Sobieszewa do Świbna? Do przetargu zgłosiły się dwie firmy, ale zamiast spodziewanych 9mln ich oferty opiewały na 14mln. Może portal zamieści jakąś informację na ten temat najlepiej z komentarzem władz (przede wszystkim jaki mają dalszy plan działania w tej kwestii...).
- 11 0
-
2017-08-20 15:52
A co ze slipem dla łódek (3)
Czy ktos pomyslał zeby zrobić slip Z dotychczasowego dla promu duzo ludzi korzystało
- 13 13
-
2017-08-20 22:25
obok powstanie kilka nowych slipów w ramach pętli żuław 2
- 2 0
-
2017-08-20 16:55
Slip kosztuje. Ktos musi zbudować, utrzymywać. Ktoś musi za to płacić.
- 8 0
-
2017-08-20 16:12
Pytanie do owych korzystających.
Czy ktoś z nich pomyślał, żeby zasygnalizować temat inwestorowi i wykonawcy, skoro była/jest taka potrzeba.
- 14 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.