• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Motocykliści walczą z "inteligentnymi" sygnalizatorami

Michał Jelionek
6 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 

W maju tego roku Trójmiejskie Stowarzyszenie Motocyklowe wywalczyło zgodę na poruszanie się jednośladami po dwóch gdańskich buspasach (ul. Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska oraz ul. Jaśkowa Dolina zobacz na mapie Gdańska), a teraz planuje zrobić porządek z problemem tzw. inteligentnych sygnalizatorów, które miały ułatwić życie kierowcom, a tymczasem są istną zmorą dla miłośników "dwóch kółek".



Co myślisz o sygnalizacji świetlnej w Trójmieście?

W teorii inteligentna sygnalizacja świetlna automatycznie dostraja i przystosowuje się do natężenia ruchu w celu jak najsprawniejszego udrożnienia przepustowości skrzyżowań. W odróżnieniu od klasycznych sygnalizatorów, które zmieniają światła w regularnych odstępach czasowych - przy nowatorskiej sygnalizacji mamy do czynienia z różnego rodzaju czujnikami, m.in. pętlami indukcyjnymi. Ich zadaniem jest wykrywanie zbliżających się do skrzyżowania pojazdów.

Zasada ich działania jest bardzo prosta. Pojazd dojeżdżający do skrzyżowania najeżdża na tzw. indukcyjny przetwornik impulsowy, czyli czujnik. A ten reaguje dzięki zmianie swojego pola elektromagnetycznego na skutek przemieszczania się metalowego elementu (w tym przypadku pojazdu). Interesujące i innowacyjne. Problem w tym, że pomysłodawcy w swoich wyliczeniach zupełnie pominęli motocyklistów. Okazuje się, że jednoślad stojący na światłach jest zbyt mały i pozbawiony wystarczającej liczby elementów metalowych, żeby "zobaczył" go sygnalizator. Dlatego też Trójmiejskie Stowarzyszenie Motocyklowe postanowiło zająć się problemem.

- Walka to może zbyt mocno powiedziane, chcemy zwrócić uwagę zarządcom dróg Trójmiasta i okolic na problem, jaki istnieje od lat. Kłopot ze światłami jest znany od dawna, zarówno w środowisku motocyklistów, jak i rowerzystów. Najbardziej problematyczne są drogi osiedlowe lub te o niższej kategorii, chociaż zdarzają się też źle zestrojone pętle indukcyjne na głównych przelotówkach - tłumaczy Piotr Lewandowski z Trójmiejskiego Stowarzyszenia Motocyklowego.
Rozwiązanie problemu wydaje się bardzo proste.

- Tam gdzie są zamontowane pętle indukcyjne, rozwiązanie problemu sprowadzić powinno się tylko do podniesienia czułości urządzenia. Motocykl, motorower czy rower w odróżnieniu od samochodu posiada stosunkowo niewiele elementów stalowych, na jakie reaguje pętla. Kompozyty i aluminium dzięki swojej wadze i wytrzymałości są obecnie powszechnie stosowane do budowy tego typu pojazdów - dodaje.
W tym celu TSM tworzy spis źle zestrojonych sygnalizatorów niereagujących na jednoślady. Lista powstaje przy pomocy motocyklistów, którzy podsyłają swoje propozycje (swoje zastrzeżenia można wysyłać na adres e-mailowy stowarzyszenia: info@tsm.org.pl lub przez portal społecznościowy). Dotychczas na terenie Trójmiasta i okolic udało się ustalić 51 takich miejsc (lista dotyczy również skrzyżowań pozbawionych tzw. inteligentnych sygnalizatorów, a winę za ciągnące się w nieskończoność czerwone światło ponosi złe ustawienie zegara). Niedługo na podstawie zebranych lokalizacji powstanie mapa.

LISTA ŹLE ZESTROJONYCH SYGNALIZATORÓW

- Drugim etapem będzie określenie, kto zarządza daną sygnalizacją i skierowanie do tej instytucji pism z prośbą o rozwiązanie problemu. Mamy nadzieję, że obejdzie się bez większego naciskania z naszej strony, ale jako że Mikołaje na Motocyklach są już za pasem, będziemy monitorować temat przy każdej okazji kontaktu z trójmiejskimi ZDiZ - zakończył Lewandowski.

Miejsca

Opinie (92)

  • Najpierw kierowcy niech nauczą się zatrzymywać przed liniami na światłach. (2)

    A nie 5 metrów przed linią. A jeszcze lepsi są "podjeżdżacze". Zatrzyma się taki na światłach 3-4 metry od poprzedzającego samochodu i kiedy wszyscy za nim też się zatrzymają, to podjeżdża kawałek do przodu. Reszta za nim, po czym stwierdza, że można kolejny metr podjechać bliżej. A nie można od razu zatrzymać się za stojącym samochodem?

    • 5 0

    • (1)

      przy linii nie widac sygnalizacji bo w Polsce debilnie się ustawia sygnalizatory - mam patrzeć przez dach ? w Ameryce jest to o wiele lepiej zorganizowane. Czemu nowe skrzyżowania robi się bez sensu ?

      • 1 5

      • ewidentnie nie zrozumiałeś przekazu z wypowiedzi, na którą odpowiadasz :/

        • 3 1

  • w Gdańsku wszystko musi być INTELIGENTNE

    tylko nie ludzie, którzy tym zarządzają

    • 3 0

  • A magnesik neodymowy podklejony pod silnik nie wystarczy?

    • 1 0

  • Nie tylko skrzyżowania

    Ten sam problem występował w zeszłym roku przy wjeżdżaniu na parking dachowy Galerii Bałtyckiej: szlabany nie reagowały na motocykl. Pan ochroniarz opierniczył mnie za stworzenie korka na wjeździe, poinformował że gdybym przed wjazdem zapoznał się z regulaminem parkingu to bym wiedział że motocykli jakoś na tym parkingu nie przewidziano i zaproponował przepchanie mego kucyka pomiędzy mechanizmem szlabanu a ścianą. Wjazd jednokierunkowy, za mną już kilkanaście stojących samochodów ze wścieklizną za kierownicą: nie miałem wyjścia i przepchnąłem motocykl wskazaną szczeliną pięknie rysując sobie osłonę tłumika. Wyjeżdżając z parkingu musiałem oczywiście także się przeciskać. Potem rzuciłem okiem na wjazd na parking: faktycznie wisi na ścianie regulamin składający się z co najmniej kilkunastu punktów, gratuluję temu kto jest w stanie wszystko to przeczytać z pozycji wjeżdżającego pojazdu. A wystarczyło nad wjazdem powiesić widoczny i w ułamku sekundy czytelny zakaz ruchu dla motocykli, jeśli wyregulowanie mechanizmów otwierania szlabanów jest takim problemem. Może to poprawiono: nie wiem, omijam od tamtej pory ten sklep szerokim łukiem.

    • 3 1

  • Jakby motocyklista na zdjęciu stanąłby w poprawnymi miejscu (3)

    to pewnie dostałby sygnał zielony. Dla informacji większości kierowców i motocyklistów, ta pozioma przerywana linia wskazuje w którym miejscu należy zatrzymać pojazd, a nie 10m przed albo za linia. Poźniej się dziwią, ze zielonego nie dostają.

    • 3 4

    • dla twojej informacji

      to jest tylko zdjęcie do artykułu, problem występuje i denerwuje

      • 1 0

    • sam też tak się zatrzymuję, wtedy za mną staje auto, które pętla wychwyci.

      kolega ss próbował być szerszy od majtek które nosi.

      • 5 0

    • Zapoznaj sie z istniejacym problemem a dopiero pozniej pisz opinie.Bo sie osmieszasz.Problem wystepuje na wielu skrzyzowaniach/patrz lista/.Nie zalezy od miejsca zatrzymania.

      • 0 0

  • Bla.. bla... bla...

    Takie blablanie w sezonie ogórkowym.

    • 0 0

  • Niech

    sobie przyczepia wózek ze złomem

    • 2 2

  • Jest prostsze i dużo lepsze rozwiązanie (2)

    Zakazać jazdy motocyklem. Zmniejszy się liczba wypadków, znacząco zmniejszy się hałas, poprawi się bezpieczeństwo. Same zalety.

    • 3 2

    • zakazmy wychodzenia z domu

      I wypadków nie będzie wcale

      • 2 1

    • ..i zwiększą się korki

      • 0 0

  • sygnalizator jest tylko tak "inteligentny"

    jak "inteligentne" są osoby, które go zaprojektowały... wychodzi na to że nie bardzo :(

    • 1 0

  • Niech debile najpierw zrobią porządek w swoich szeregach. Wyprzedzanie (nie omijanie) z pasa do skrętu w lewo lub w prawo, szybka jazda między samochodami będącymi w ruchu, podwinięte rejestracje to dla nich norma. DOBRY MOTO TO MARTWY MOTO!!!

    • 1 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Do przystanku Westerplatte dostaniemy się autobusem linii:

 

Najczęściej czytane