• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Motocykliści walczą z "inteligentnymi" sygnalizatorami

Michał Jelionek
6 sierpnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 

W maju tego roku Trójmiejskie Stowarzyszenie Motocyklowe wywalczyło zgodę na poruszanie się jednośladami po dwóch gdańskich buspasach (ul. Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska oraz ul. Jaśkowa Dolina zobacz na mapie Gdańska), a teraz planuje zrobić porządek z problemem tzw. inteligentnych sygnalizatorów, które miały ułatwić życie kierowcom, a tymczasem są istną zmorą dla miłośników "dwóch kółek".



Co myślisz o sygnalizacji świetlnej w Trójmieście?

W teorii inteligentna sygnalizacja świetlna automatycznie dostraja i przystosowuje się do natężenia ruchu w celu jak najsprawniejszego udrożnienia przepustowości skrzyżowań. W odróżnieniu od klasycznych sygnalizatorów, które zmieniają światła w regularnych odstępach czasowych - przy nowatorskiej sygnalizacji mamy do czynienia z różnego rodzaju czujnikami, m.in. pętlami indukcyjnymi. Ich zadaniem jest wykrywanie zbliżających się do skrzyżowania pojazdów.

Zasada ich działania jest bardzo prosta. Pojazd dojeżdżający do skrzyżowania najeżdża na tzw. indukcyjny przetwornik impulsowy, czyli czujnik. A ten reaguje dzięki zmianie swojego pola elektromagnetycznego na skutek przemieszczania się metalowego elementu (w tym przypadku pojazdu). Interesujące i innowacyjne. Problem w tym, że pomysłodawcy w swoich wyliczeniach zupełnie pominęli motocyklistów. Okazuje się, że jednoślad stojący na światłach jest zbyt mały i pozbawiony wystarczającej liczby elementów metalowych, żeby "zobaczył" go sygnalizator. Dlatego też Trójmiejskie Stowarzyszenie Motocyklowe postanowiło zająć się problemem.

- Walka to może zbyt mocno powiedziane, chcemy zwrócić uwagę zarządcom dróg Trójmiasta i okolic na problem, jaki istnieje od lat. Kłopot ze światłami jest znany od dawna, zarówno w środowisku motocyklistów, jak i rowerzystów. Najbardziej problematyczne są drogi osiedlowe lub te o niższej kategorii, chociaż zdarzają się też źle zestrojone pętle indukcyjne na głównych przelotówkach - tłumaczy Piotr Lewandowski z Trójmiejskiego Stowarzyszenia Motocyklowego.
Rozwiązanie problemu wydaje się bardzo proste.

- Tam gdzie są zamontowane pętle indukcyjne, rozwiązanie problemu sprowadzić powinno się tylko do podniesienia czułości urządzenia. Motocykl, motorower czy rower w odróżnieniu od samochodu posiada stosunkowo niewiele elementów stalowych, na jakie reaguje pętla. Kompozyty i aluminium dzięki swojej wadze i wytrzymałości są obecnie powszechnie stosowane do budowy tego typu pojazdów - dodaje.
W tym celu TSM tworzy spis źle zestrojonych sygnalizatorów niereagujących na jednoślady. Lista powstaje przy pomocy motocyklistów, którzy podsyłają swoje propozycje (swoje zastrzeżenia można wysyłać na adres e-mailowy stowarzyszenia: info@tsm.org.pl lub przez portal społecznościowy). Dotychczas na terenie Trójmiasta i okolic udało się ustalić 51 takich miejsc (lista dotyczy również skrzyżowań pozbawionych tzw. inteligentnych sygnalizatorów, a winę za ciągnące się w nieskończoność czerwone światło ponosi złe ustawienie zegara). Niedługo na podstawie zebranych lokalizacji powstanie mapa.

LISTA ŹLE ZESTROJONYCH SYGNALIZATORÓW

- Drugim etapem będzie określenie, kto zarządza daną sygnalizacją i skierowanie do tej instytucji pism z prośbą o rozwiązanie problemu. Mamy nadzieję, że obejdzie się bez większego naciskania z naszej strony, ale jako że Mikołaje na Motocyklach są już za pasem, będziemy monitorować temat przy każdej okazji kontaktu z trójmiejskimi ZDiZ - zakończył Lewandowski.

Miejsca

Opinie (92)

  • Tak tylko pytam... (4)

    bo na moto jeszcze nie jeżdżę (dopiero się przymierzam do zakupu pierwszej sztuki), ale czy pewnym remedium nie byłoby przymocowanie w dolnej części ramy jakiegoś dużego, silnego magnesu neodymowego? Są takie potwory (45x15mm), że ręce łamie przy rozdzielaniu, może na pętle zadziała?

    • 6 11

    • Dlaczego minusujecie? (1)

      Pytałem fachowców - czyli motocyklistów z doświadczeniem... Może któryś coś po prostu wie na ten temat?

      • 1 1

      • to nie zadziała

        • 0 0

    • a jak się scalisz niechcący z jakąś barierką albo latarnią?

      Może to i jakiś pomysł, ale ja bym się na to nie odważył

      • 0 0

    • Wypróbowane, działa.

      Mam 4 magnesy neodymowe rozmiaru 10x10x5 mm pod silnikiem, pętle wykrywają mnie bez problemu. Koszt 5 zł.

      • 0 0

  • (1)

    Jak patrzę na motocyklistów pędzących po chodniku zamkniętym Mostem Siennickim to wydaje mi się, że żadne pętle im nie potrzebne.

    • 12 1

    • Jedna na szyję

      • 5 3

  • Walka czy nie walka?

    - Walka to może zbyt mocno powiedziane, chcemy zwrócić uwagę zarządcom dróg Trójmiasta i okolic na problem, jaki istnieje od lat.... - tłumaczy Piotr Lewandowski z Trójmiejskiego Stowarzyszenia Motocyklowego.

    Dla Lewandowskiego to nie walka ale co szkodzi portalowi dać taki tytuł.

    • 11 2

  • problemem nie są "inteligentne" sygnalizatory tylko "inteligentni" urzędnicy
    i dlatego problem nie zostanie rozwiązany a winni będą awansowani

    • 5 0

  • PROPONUJĘ (2)

    oprócz poruszania się po BUSpasach proponuję dodatkowo możliwość poruszania się po:
    - ścieżkach rowerowych
    - chodnikach
    a i jeszcze .... MOŻLIWOŚĆ zdejmowania rejestracji bo te wygięte są nieco widoczne.

    • 13 6

    • (1)

      zalecana jazda slalomem po liniach ciągłych, slalom pomiędzy samochodami.
      Podpowiadam: gł..ek na motocyklu potrafi wdać z siebie niezłą zwartą ślinę na samochód, to tak w ramach ciekawostki na drodze

      • 3 7

      • Oj sierotki...

        po to były buspasy żeby nikt Wam się slalomem nie przeciskał, jak widać niektórym to również przeszkadza bo jak polaczek stoi to inni również stać muszą

        • 4 0

  • Jaka walka?

    Po co Pan redaktor dodaje sztucznego dramatyzmu do tej wiadomości. Ani to potrzebne, ani efektowne. Jeden z bohaterów artykułu nawet koryguje taki ton.

    • 6 3

  • To w Gdansku sa "inteligentne" sygnalizatory?!

    Moze lepiej zrobic liste skrzyzowan, gdzie stoi sie bez sensu, w nocy, mimo braku ruchu?!
    Choc latwiej byloby zrobic liste gdzie sie nie stoi!

    • 4 0

  • A nie lepiej drugi etap wprowadzać na bieżąco? (2)

    Lewoskręt do Pępowa z DK20 "odkryłem" i zgłosiłem do ZDiZ już jakiś rok temu, ale widzę, że na liście nadal widnieje. Może Stowarzyszenie zadziała skuteczniej, tylko po co czekać?

    • 2 2

    • Zbieramy informacje

      nie będziemy wysyłali pism i pilnowali każdego skrzyżowania z osobna bo jest to awykonalne

      • 0 0

    • nie ten adres

      najpierw trzeba wiedzieć, gdzie takie sprawy się zgłasza :> to jest poza administracyjnymi granicami Gdańska :> do tego skrzyżowanie drogi krajowej wiec musisz napisać do GDDKiA (Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad). Oni powinni się tym zająć.

      • 0 0

  • Czy na pewno najeżdżaja na przetwornik impulsowy?

    Czy może też przetwornik jest dołączony do pętli? Bo jednak nazwanie kilku zwojów przetwornikiem położenie-indukcyjność jest nadużyciem, chyba chodzi o przetwornik reaktancja-sygnał binarny, na który motocyklista nie powinien najeżdżać.

    • 1 5

  • (1)

    ludzie zrobcie cos z tymi swiatlami przy alchemi bo w nocy to jakis dramat po co one sie tam pala zawsze wpadasz na czerwone i i potem caly czas czerwona fala!!! Z CYKLU NIEDOWIARY

    • 7 1

    • Tristar

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Jakiej kolorystyki są autobusy nr 171?

 

Najczęściej czytane