• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Panie, a ile to pali? Ile wlejesz, tyle spali

Michał Jelionek
20 kwietnia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Rezerwa paliwa... to jeden z gorszych widoków dla kierowcy. Rezerwa paliwa... to jeden z gorszych widoków dla kierowcy.

Ponoć najlepszym sposobem na obniżenie spalania samochodu jest... przesiadka do komunikacji miejskiej albo na rower. Coś w tym jest, jednak nie wszyscy mogą sobie na taką zamianę pozwolić. Jest jednak kilka sposobów, dzięki którym silnik waszego auta będzie miał mniejszy apetyt na paliwo, a wy rzadziej będziecie odwiedzać stacje benzynowe.



Średnie spalanie w twoim aucie wynosi (nie uwzględniając LPG):

Wskaźnik poziomu paliwa ponad stan - któż z nas, kierowców, nie lubi takiego widoku deski rozdzielczej swojego auta? Niestety, zazwyczaj sielanka nie trwa zbyt długo, bo przecież wskazówka w mgnieniu oka opada na sam dół, a na małym wyświetlaczu zapala się znienawidzona przez wszystkich kontrolka rezerwy paliwa. Duże spalanie to istna zmora zmotoryzowanych, bo przecież kolejny raz trzeba odwiedzić stację benzynową i zostawić pod dystrybutorem kilka stówek. A to bardzo boli. Można to jednak robić rzadziej, tylko jak?

Tak naprawdę podczas codziennej jazdy wystarczy zastosować się do kilku prostych zasad, a z pewnością odczujecie, że paliwa z baku będzie ubywało wolniej. Oczywiście, nie liczcie na to, że auto zacznie nagle palić kilka litrów mniej. Pewnych rzeczy nie przeskoczymy, ale na pewno zaobserwujecie poprawę. Warto o tym pomyśleć, bo przecież paliwo do tanich nie należy.

Jedź płynnie

Można jak mantrę powtarzać: gwałtowne przyspieszanie i hamowanie oraz jazda na wysokich obrotach to woda na młyn dla dużego zużycia paliwa. Żeby obniżyć spalanie należy jeździć przede wszystkim płynnie. To fundamentalna zasada i absolutna podstawa ekonomicznej jazdy. Przewidujmy i analizujmy to, co zaraz może wydarzyć się na drodze, bez zbędnego naciskania na pedał gazu czy hamulca. Taka umiejętność pozytywnie wpływa również na żywotność hamulców i ogumienia.

Pamiętajmy także, aby zaraz po przekręceniu kluczyka nie żyłować jednostki napędowej. Rozpocznijmy od spokojnej jazdy. Dajmy silnikowi chwilę czasu na rozgrzanie i osiągniecie właściwej temperatury. Zimny silnik oznacza wyższe spalanie, gdyż układ wtryskowy pompuje do cylindrów większą ilość paliwa.

Jeśli zaś wybieramy się w dłuższą podróż - starajmy się utrzymywać na trasie równomierną prędkość. Pozwoli to obniżyć średnie spalanie auta.

Hamuj silnikiem

Dojeżdżanie, a w zasadzie toczenie się na biegu jałowym do skrzyżowania z zapalonym czerwonym światłem - to klasyka gatunku i niestety błąd wielu kierowców. Nie wrzucajmy na luz, hamujmy silnikiem. To podstawa ekojazdy. Zasada jest prosta, gdy dojeżdżamy do sygnalizatora - kilkadziesiąt metrów przed docelowym zatrzymaniem - zdejmijmy nogę z gazu przy załączonym biegu. Kiedy obroty spadną w okolice 1500 obr/min - zredukujmy bieg i kontynuujmy zatrzymywanie auta na niższym biegu. Gdy silnik pozostaje na biegu, elektronika sterująca pracą jednostki napędowej odcina dopływ paliwa. W taki sposób spalanie podczas hamowania silnikiem wynosi... 0 litrów. Zapomnijmy więc o istnieniu biegu jałowego podczas jazdy.

Hamowanie silnikiem i jazda na wyższych biegach - to recepta na niższe spalanie. Hamowanie silnikiem i jazda na wyższych biegach - to recepta na niższe spalanie.
Wysokie biegi

Wysoki bieg przy niezbyt dużej prędkości obrotowej silnika - to klucz to niskiego zużycia paliwa. Co mówią nam zasady ekojazdy? Biegi zmieniajmy możliwie jak najszybciej. Tak, aby w miarę szybko rozpędzić auto i wspiąć się biegami do tego najwyższego. Mówi się, że dla "benzyniaków" zmiana na wyższy bieg powinna nastąpić przy 2500 obr/min, a przy dieslach przy 2000 obr/min.

Postój? Wyłącz silnik

Planujesz postój trwający ponad pół minuty? Zgaś silnik. Nowsze samochody wyposażone są w dość irytujący system Start/Stop, który każdorazowo przy zatrzymaniu pojazdu powoduje automatyczne przejście silnika w stan spoczynku. Oczywiście nie zaleca się wyłączania silnika na każdych światłach, ale warto o tym pomyśleć przy nieco dłuższych przerwach w jeździe, np. na przejazdach kolejowych.

Zbędny balast

Wpływ na większe zużycie paliwa ma oczywiście masa pojazdu. Wiadomo, im auto cięższe - tym spalanie wyższe. Dlatego też warto co jakiś czas zrobić mały przegląd bagażnika i opróżnić go ze zbędnego ekwipunku. Na większe spalanie gigantyczny wpływ ma wszystko, co wystaje poza obrys auta. Mowa o bagażniku czy też boksie dachowym, a nawet samym stelażu, które znacząco zwiększają opory aerodynamiczne. Już samo otwarcie szyberdachu czy okien przy większych prędkościach może mieć wpływ na zużycie paliwa.

O czym jeszcze warto pamiętać?

Pamiętajmy, że wiele urządzeń, z których korzystamy podczas jazdy samochodem potrzebuje do działania prądu (np. ogrzewanie tylnej szyby, kierownicy, lusterka boczne czy fotele). A przecież ten nie jest darmowy i jakoś musi zostać wytworzony. Jak nietrudno się domyślić, jego produkcja zwiększa zużycie paliwa.

Ciężko wyobrazić sobie podróżowanie samochodem w okresie letnim bez użycia klimatyzacji. Niestety, ta ma ogromny wpływ na spalanie auta. Na pełnych obrotach klima może podnieść zużycie paliwa nawet o 2 litry na każde 100 km. Jeśli jej nie potrzebujemy - to po prostu ją wyłączmy.

Pamiętajmy o odpowiednim doborze ogumienia do modelu auta, ale również o właściwym ciśnieniu w oponach. Z pewnością na niższe spalanie wpłynie regularne serwisowanie naszego samochodu i wymiana podstawowych elementów eksploatacyjnych.

Sprawdź ceny paliw na trójmiejskich stacjach

Opinie (101) 1 zablokowana

  • (1)

    B5 1.9 tdi spalenie 3.5 litra na sto... jak cisne koło 200km/h to i z 4 litry zupy... Oczywiście ekipa remontowo budowlana i betoniarka na pokładzie

    • 7 5

    • hehe pozdro Janusz

      • 1 0

  • ja leje za 5 dych (2)

    wiec te wszytskie wahania cen, czy włączona klima mnie nie opchodzi

    • 58 8

    • geniusz !też tak bede

      • 1 0

    • op co?

      • 4 1

  • (3)

    Megane II 1.6 Pb miasto 10 l trasa 8l autostrada 10l
    Galaxy 1.9 ON miasto 8l trasa 6l autostrada 9l
    Clio III 1.2 Pb miasto 9l trasa 7l autostrada ?
    Normalna jazda bez udziwnień, jak chcę jechać to jadę, ale bez agresji

    • 17 3

    • (1)

      Jak można jeździć agresywnie czymś z silnikiem 1.2 ?

      • 9 4

      • wyjrzyj przez okno to zobaczysz

        im mniejszy silnik i starsze auto
        tym agresywniejsza jazda :)

        • 2 0

    • Te renaulty to na ołów (Pb) ?

      • 1 0

  • Nic nie mam do komunikacji

    Fiat punto evo 1.3 mjt 75 km. 5.5 litra w miescie,na trasie 4,7 z kompletem. Wczesniej,auto Panda 1,1 prawie 8 litrów w miescie :). Na lato, honda cbf 125 3 litry na 100 kilometrów. Można? Dziękuję i pozdrawiam.

    • 0 1

  • (2)

    BMW 320 ed 4,5/100 km i nie oszczedzam go na światłach :)

    • 0 6

    • (1)

      Chyba oleju

      • 3 0

      • silnikowego...

        • 1 0

  • (1)

    ja zalewam za 20 dyszki i śmigam od stacji do stacji :-)

    • 4 1

    • chyba LPG

      • 0 0

  • Megane 3 RS, 2.0T, 275KM (benzyna PB98) (3)

    miasto:
    spokojnie 11L
    lekkie pajacowanie 13.5L
    ostre pajacowanie 16L
    tor: 25L-30L
    trasa:
    110km/h okolo 8.5L
    140km/h okolo 10L

    • 10 4

    • (2)

      Jaki tor?

      • 1 1

      • Żużlowy... pod górę... (1)

        j.w.

        • 0 2

        • Tor Poznań Janusze...

          • 1 0

  • 1.8 kompresor 156KM automat od 11 do 15 litrów średnia prędkość 20km/h czyli korki

    i te wszystkie rady Panie Jelionek można przy tym aucie między bajki włożyć...

    • 4 1

  • (4)

    Należy jeździć płynnie ale przyspieszać do prędkości podróży należy zdecydowanie. Powolne rozpędzanie auta muskając pedał gazu powoduje wyższe spalanie. Po drugie jazda na zbyt niskich obrotach powoduje duże przeciążenia układu korbowo-tłokowego i nie jest to zdrowe dla silnika.

    • 25 2

    • Nowe silniki przewidziane są na 100 kkm wiec im to nie robi he he

      • 0 1

    • (1)

      Dokładnie. Poza tym mniej samochodów przejeżdża na jednym cyklu zielonego światła jak oszczędne Mariany ledwo ruszają. Ruszać trzeba dynamicznie, osiągnąć prędkość przejazdu i tak się toczyć.

      • 16 2

      • i tak mi Matiz pali 6

        a na krótkich trasach jak padlinę cisnę i co chwilę czerwone albo jaki słój się pogubi (!) dochodzi do 9
        na A1 między 95 a 115 schodzę poniżej 5

        moja zdała prawko, czy jedzie miastem czy obwodnicą jeden uj 9/100
        rusza jakby ten złom ze 3 tony ważył

        kocham ją, ale nienawidzę z nią jeździć
        ale wolę to niż bym miał takim samym rzęchem za nią się kulać
        i nie wytłumaczysz !

        • 10 2

    • racja, niestety większość "eko poradników" o tym zapomina

      potem mamy takie blondyny potrzebujące pasa startowego do rozpędzenia sie do kosmicznych 80 km/h. Silnik po kilku latach zaj**** do granic wytrzymałości, ale "kobieta spokojnie do pracy jeździła"

      • 4 3

  • Wskaźnik poziomu paliwa ponad stan - któż z nas, kierowców, nie lubi takiego widoku deski rozdzielczej swojego auta?

    ja nie lubię

    • 2 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

Jakie oznaczenie na stacjach benzynowych ma paliwo przeznaczone do silników diesla?

 

Najczęściej czytane