• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rekordowe kontrakty na budowę "siódemki" na Żuławach podpisane

Maciej Naskręt
9 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejne kilometry ekspresówki do Warszawy gotowe

Można budować drogę ekspresową S7 na Żuławach. W piątek gdański oddział GDDKiA podpisał umowy na budowę dwóch odcinków 40-kilometrowej trasy. Pierwszy - z Gdańska do Nowego Dworu Gdańskiego - wykona firma Metrostav, drugi - od Nowego Dworu do Kazimierzowa koło Elbląga - Budimex. To rekordowe kontrakty na całej budowanej drodze S7.



W sierpniu gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad rozstrzygnął przetarg na budowę dwóch odcinków - każdy po 20 km - drogi ekspresowej S7 z Gdańska do Elbląga. Wygrały firmy Metrostav z Czech (oferta: 1,642 mld zł) i Budimex (oferta: 1,576 mld zł). Po zsumowaniu ich ofert 40-kilometrowa droga przez Żuławy miałaby powstać za 3,218 mld zł.

Jednak dopiero w piątek udało się podpisać umowy na roboty budowlane. Na drodze zawarcia kontraktów stanęły wcześniej dwa odwołania od przetargów do Krajowej Izby Odwoławczej przy Prezesie Zamówień Publicznych. Złożyły je firmy Bilfinger i Salini.

- To inwestycja o znaczeniu ekonomicznym i społecznym dla Pomorza. Na jej realizacji zyskają podwykonawcy z naszego regionu. Droga umożliwi też dalszy rozwój województwa. Skala przedsięwzięcia porównywana jest do jednoczesnej budowy Południowej Obwodnicy Gdańska, Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i tunelu pod Martwą Wisłą - mówi Robert Marszałek, dyrektor gdańskiego oddziału GDDKiA.
Przebieg ekspresowej "siódemki" na Żuławach z podziałem na zadania. Przebieg ekspresowej "siódemki" na Żuławach z podziałem na zadania.
Wykonawcy zadowoleni - rekordowe kontrakty

Wykonawcy w piątek podpisali rekordowe, pod względem wartości, kontrakty. Nigdy w historii nie podpisywano na budowę drogi ekspresowej S7 między Gdańskiem a Warszawą tak intratnych umów. Tak drogich kontraktów za pieniądze publicznie nie podpisywano także w województwie pomorskim.

Najdroższe zadanie będzie realizowane przez Metrostav - 1,642 mld zł, co daje ok. 82 mln zł za kilometr. Na drugim miejscu jest fragment realizowany na Żuławach przez firmę Budimex. Tutaj kontrakt to koszt 1,576 mld zł, co daje 79 mln zł za kilometr. Wysokie koszty budowy spotęgowały trudne warunki geologiczne na Żuławach - droga przebiegać będzie po gruntach podmokłych.

- To nasz drugi projekt, który będziemy realizować w Polsce. Jest on dwukrotnie większy od poprzedniego. Na naszym odcinku jest przewidzianych wiele technologii zagęszczania gruntów - przed nami mnóstwo pali do wbicia w podłoże. Jesteśmy do tego przygotowani - zapewnia Radim Čäp z Metrostav a.s.
Budimex skorzysta ze swojego zaplecza w Gdańsku.

- Cieszymy się, że udało się nam wygrać przetarg. Przy realizacji zadania będą pracować głównie osoby, które już pracowały w Gdańsku, m.in. na budowie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Przed nami sześć kilometrów wbijania pali pod nową drogę. Daliśmy już dowód na to, że inwestycje kończymy w terminie, a nawet przed jego upływem - mówi Dariusz Blocher, prezes spółki budowlanej Budimex.
Moment podpisania umowy między władzami gdańskiego oddziału GDDKiA a firmami Metrostav i Budimex. Moment podpisania umowy między władzami gdańskiego oddziału GDDKiA a firmami Metrostav i Budimex.
W 25 minut z Gdańska do Elbląga

W ramach inwestycji powstaną dwa nowe mosty nad Wisłą w Kiezmarku. Istniejący obiekt przejdzie lifting - zostanie dostosowany do ruchu lokalnego - mieszkańców, rolników, rowerzystów i pieszych. To nie wszystko, jeśli chodzi o planowane obiekty inżynierskie. Mają też powstać mosty nad Nogatem i kanałem Linawy.

Przedsięwzięcie zakłada ponadto powstanie pięciu węzłów drogowych - "Cedry Małe", "Dworek" (oba wraz z zapleczem dla drogowców, czyli samochodami technicznymi np. do odśnieżania drogi), "Nowy Dwór Gdański", "Ryki", a także "Elbląg Zachód". Zniknie istniejący węzeł drogowy "Kiezmark". "Mała Holandia" i "Mirówko" - tak będą nazywać się miejsca obsługi podróżnych przy ekspresówce. Mają się tam pojawić stacje paliw i hotele. Jednak o tym, jakie konkretnie obiekty tam staną, przekonamy się już w trakcie budowy "siódemki".

Co ważne, gdański oddział GDDKiA chce zakończyć prace pod koniec 2018 r. Wtedy podróż z Trójmiasta do Elbląga zajmie 25 minut, a nie - jak do tej pory - 45.

Opinie (184)

  • Oby do EURO 2012 zdążyli (1)

    zgodnie z obietnicami

    • 43 12

    • i w 2020 r. ogłoszą, że Euro 2012 było sukcesem i spełniliśmy 100% naszych zamierzeń.

      • 2 2

  • już to widzę

    jak będą budować to w takim stylu jak montują ekrany na obwodnicy ,to ta droga w tym stuleciu z pewnością nie powstanie.

    • 5 17

  • Ja ze szwagrem pyknęlibyśmy oba te odcinki za 1mld (2)

    i jeszcze by zostało na wino

    • 22 3

    • Pozdrów szwagra (1)

      • 8 0

      • S.Z.W.A.GRA

        Specjalny Zespół Wykonawstwa Alternatywnego "Gra"

        • 7 0

  • Nie ma co się cieszyć, zaraz przyjdzie PiS i wszystko anuluje! (10)

    Nie pamiętacie że już tak robił w 2005/2006 ? Znów tak będzie ! Oni tylko niszczyć potrafią! Ale co tam, znajdą się tacy co na nich głosują, jakby nie było innej alternatywy dla PO.

    • 40 32

    • a jest alternatywa dla PO (ale nie PIS)? (9)

      Pytam poważnie.

      • 6 1

      • (4)

        PSL. Przynajmniej potrafią w cywilizowany sposób wymieniać władze partii.

        • 2 11

        • Chyba wlazic każdemu bez mydła (1)

          • 9 0

          • Przynajmniej się z tym nie kryją.

            I zawsze są w koalicji.

            • 0 0

        • To jest związek zawodowy rolników który dba tylko i ich interesy

          • 3 0

        • To żeś pojechał z tematem. PSL?! Przecież to koteria, kumoterstwo i dojenie Państwa w jednym.

          • 6 0

      • Teoretycznie jest. (1)

        Popatrz na program nowoczesnej. Szału nie ma, ale chyba jedyny rozsądny program.
        Ewentualnie jak masz lewicowe poglądy to ZLEW, przy czym trochę dużo tam czerwonych pająków z poprzedniego systemu.

        • 6 1

        • obejrzyj na youtubie film o ryszardzie petru i nowoczesnej po, na kanale podziemnatv. to na poczatek. pozniej zadaj sobie pytanie dlaczego ta partia jest zawsze tak wysoko w sondazach? kto te sondaze zleca? nowoczesnapo. i tyle w tym temacie.

          • 1 1

      • (1)

        PSL, ewica, Petru, Kukiz, Korwin i jeszcze jakieś małe partie nie mające realnych szans na przekroczenie progu wyborczego

        • 2 0

        • Bardzo ciekawa osobowość .

          Warto poczytać trochę o Grzegorzu Braunie -reżyser .

          • 0 0

  • Nareście!

    choć powinna już powstać w 2012

    • 10 3

  • DYGRESJA (3)

    Wreszcie otworzy się wielki worek ze "słoikami".

    • 17 20

    • I dobrze...

      ...niestety miejscowy element jest mało kumaty i produktywny.

      • 17 3

    • I dobrze.

      Przyjdą młode wilki i wykoszą resztki lewusów postoczniowych i oruńską melinę.Zakotwiczą się,staną na nogi,kupią tu mieszkania,urodzą dzieci,będą płacić podatki. Pracowitość i operatywność,jak widzę , w oczy kole !!!

      • 26 1

    • Idź leczyć kompleksy gdzie indziej

      • 5 0

  • jedyne co mnie wkurza to jest to (2)

    że od kilkunastu lat z małymi przerwami ciągle są jakieś prace i utrudnienia na S7, Skończono remont S7 wraz z remontem mostu z 10 lat temu, niedługo potem rozpoczęła się budowa 2 pasmówki. Teraz też pewnie ze dwa lata utrudnieni i objazdów. Za Elblągiem podobnie, każdy odcinek po 5-10 km robią minimum 2 lata a ponieważ często i gęsto nie robią w tym samym czasie to oznacza nieustające pasmo robót i utrudnień. Cieszę się, że może za parę lat będzie dobry dojazd do Warszawy, tylko czemu to przez tyle lat było tak zorganizowane?

    • 9 12

    • Już Ci tłumaczę: (1)

      Przetargi robi się odcinkami i w pewnych odstępach czasu. Chodzi o to, by podwykonawcy mogli pracować w ciągłości, przenosząc się z odcinka na odcinek. Nie ma niestety nieskończonej liczby podwykonawców i robotników, którzy w jeden moment mogli by zbudować całe 300km. Ogłaszanie przetargów na setki km w tym samym czasie (było to przy A2) powoduje windowanie cen, przez co generalni wykonawcy plajtowali - bo nie byli w stanie skalkulować budowy.

      Oczywiście można dyskutować, czy przerwy między odcinkami powinny mieć mniej czy więcej. Ale cóż, uczymy się budowania na taką skalę, nigdy tego w Polsce wcześniej nie robił. I pewnie długo nie będzie, jak skończy się już kasa z UE.

      • 10 0

      • no i własnie to mnie wkurza

        a co do kasy to oświecę Ciebie, że nie żadne UE tylko od lat w cenie paliw jest coś takiego jak opłata paliwowa (to jest kilka miliardów rocznie) która ma służyć finansowaniu budowy dróg. Dotacje UE pozwalają natomiast rządzącym pobierać całą akcyzę (ok 30% ceny paliw) dla siebie (nazywają to budżet). Gdyby nie dotacje to musieliby albo część wpływów z akcyzy rozdysponować na drogi albo mniej budować (bo z samej opłaty paliwowej by nie wystarczyło). Dotacje UE powodują więc, że więcej pieniędzy marnotrawią rządy nie wiadomo na co, np na agencję kosmiczną albo budowę najdroższego okrętu dla marynarki wojennej.

        • 1 3

  • Obiecanki cacanki (2)

    A głupiemu radość

    • 1 22

    • Gdy Twoi dojdą do władzy, (1)

      to ten wpis spełni się co do joty!!! W kadencji,gdy byli przy korycie zbudowali 8.200 METRÓW autostrady !!!

      • 6 1

      • i nie widzisz delikatnej różnicy, że okres finansowania z UE pokrywał się z rządami PO, czyli 2007-2013, a teraz 2014-2020.

        A co było przed 2007 r., jakie środki z UE i ile? Przecież dopiero za Marcinkieiwcza z PIS i jego słynnego yes, yes, yes wywalczono potężne środki unijne, a dopiero potem zaczęła wydawać je PO.

        • 1 4

  • Budować!

    Budować, budować i jeszcze raz budować! Drogi, mosty, kolej ...

    • 22 0

  • Nie pogardziłbym linią kolejową do Elbląga w linii prostej. (3)

    5 lat temu jechałem tam PR 3 godziny! Najpierw na południowy wschód to Tczewa, zatrzymując się na każdym Tyłkowiu. Potem na północny wschód do Elbląga, zatrzymując się na każdym Zadkowie Dolnym. To połączenie winno służyć tambylcom na krótszych odcinkach.

    Linia kolejowa bezpośrednio do Elbląga to byłoby nowe połączenie SKM, PKM czy jak chcecie to nazywać. W każdym razie mieszkać tu, a pracować tam, nie byłoby bardziej dziwne niż mieszkać tu, a pracować w Wejherowie. Powiem więcej. Zbliżyłoby Elbląg tak bardzo, że Wejherowo uciekłoby.

    • 41 3

    • Twój nik

      Slogan dawnego programu dzieci,

      • 0 1

    • to by było coś np. ze starego dworca zdrój

      a ile aut mniej na 7...

      • 7 0

    • Nie ma takich planów nawet na liście rezerwowej proponowanych inwestycji.

      Może z następną transzą dotacji. Za jakieś 20 lat.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym roku w Polsce wprowadzono białe tablice rejestracyjne?

 

Najczęściej czytane