• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszają starania o decyzję środowiskową dla Drogi Zielonej i tunelu pod Pachołkiem

Maciej Naskręt
10 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Jeden z dwóch istniejących odcinków Drogi Zielonej przy stadionie w Letnicy. Jeden z dwóch istniejących odcinków Drogi Zielonej przy stadionie w Letnicy.

Do końca przyszłego roku ma powstać dokumentacja, która umożliwi uzyskanie decyzji środowiskowej dla budowy Drogi Zielonej wraz z tunelem pod Pachołkiem. Mieszkańcy będą mogli zgłaszać swoje uwagi dopiero, gdy ruszy procedura wydawania decyzji przez urzędników - czyli w 2017 r.



Który odcinek Drogi Zielonej jest najbardziej potrzebny?

Prezydent Gdańska, Paweł Adamowicz, upoważnił Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska do zgromadzenia dokumentacji niezbędnej do uzyskania decyzji środowiskowej dla budowy dalszych odcinków Drogi Zielonej. To skutek uchwały, która pod koniec sierpnia przeszła jednym głosem na posiedzeniu Rady Miasta.

Przypomnijmy: Droga Zielona ma połączyć Trasę Kaszubską w Chwaszczynie z terenami portowymi w Gdańsku. Planowana trasa w kształcie obróconej litery "L" przebiegać będzie przez dzielnice Osowa, Oliwa, Żabianka i Przymorze.

Dziś w świetle Drogi Zielonej biegną zwykłe, miejskie ulice i dwa szerokie odcinki: 800-metrowy fragment między al. Grunwaldzką i Ergo Areną oraz ponad kilometrowy odcinek przy stadionie w Letnicy.

Trzy fragmenty Drogi Zielonej do budowy

Sopoccy i gdańscy urzędnicy chcą, aby droga została przebudowana na całej długości. Wymaga to budowy trzech nowych odcinków.

Pierwszy fragment Drogi Zielonej ma powstać między planowaną Trasą Kaszubską a Obwodnicą Trójmiasta. Dwujezdniowa ulica, która nosi tymczasowo nazwę ul. Nowej Kielnieńskiej, biegłaby praktycznie równolegle do północnej granicy miasta. Droga będzie miała ogromne znaczenie po otwarciu Trasy Kaszubskiej, które ma nastąpić w 2019 r. To połączenie pozwoli bowiem zmniejszyć ruch na obwodnicy Trójmiasta, między Gdynią a Gdańskiem, bo skorzystałyby z niego auta jadące od strony Łodzi w kierunku Pomorza Środkowego.

Kolejny fragment to ul. Nowa Spacerowa wraz z tunelem pod Pachołkiem. Droga zaczynałaby się na Węźle Wysoka zobacz na mapie Gdańska na obwodnicy, a kończyłaby na wysokości al. Grunwaldzkiej w Gdańsku zobacz na mapie Gdańska. Urzędnicy skłaniają się ku temu, by ten odcinek (wraz z tunelem) miał dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, choć brana jest pod uwagę także budowa węższego tunelu z jedną jezdnią. Wszystko jednak zależy m.in. od kosztów budowy.

Ostatni z odcinków połączyłby Ergo Arenę zobacz na mapie Gdańskaal. Hallera zobacz na mapie Gdańska. Trasa biegłaby równolegle do pasa nadmorskiego, częściowo w świetle istniejącej ul. Dąbrowszczaków zobacz na mapie Gdańska oraz wzdłuż parku im. Ronalda Reagana zobacz na mapie Gdańska. Jak deklarują urzędnicy, tutaj jezdnia miałaby po jednym pasie ruchu w każdą stronę. Obok powstałoby torowisko tramwajowe, które połączyłoby al. Hallera z ul. Chłopską, poprzez ul. Obrońców Wybrzeża.

Docelowy układ Drogi Zielonej w Gdańsku. Docelowy układ Drogi Zielonej w Gdańsku.
Dokumentacja do decyzji środowiskowej ma być gotowa do końca 2016 r.

Wróćmy jednak do kwestii dokumentacji środowiskowej. Pieniądze na jej przygotowanie pochodzić będą z budżetów Gdańska i Sopotu. Łącznie będzie to 1 mln zł.

- Jeśli po przeprowadzonym przetargu okaże się, że trzeba dołożyć więcej pieniędzy, władze Sopotu nie będą się już dokładać, a decyzja o ewentualnym dofinansowaniu będzie należała do władz Gdańska - zaznacza Włodzimierz Bartosiewicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Całość dokumentacji wraz z opracowanym raportem środowiskowym powinna być gotowa do końca 2016 r. Wtedy miasto złoży wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla budowy wszystkich brakujących fragmentów Drogi Zielonej.

Kiedy konsultacje z mieszkańcami?

Na etapie prac nad dokumentacją mieszkańcy nie będą mieli prawa zgłaszania uwag i wniosków.

- Taka możliwość pojawi się, gdy złożymy wniosek o wydanie decyzji środowiskowej. Mieszkańcy będą mogli aktywnie wpływać poprzez swoje uwagi i zgłoszenia na kształt planowanej trasy - wyjaśnia Włodzimierz Bartosiewicz.
Warto tu zaznaczyć, że raport środowiskowy, którego opracowanie zleci DRMG, określi, jakie cenne elementy środowiska należy chronić planując i budując Drogę Zieloną. Dokument uwzględni także szkody, jakie budowa poczyni, a także jak należy postąpić w przypadku ich naprawienia. Raport określi także wpływ hałasu na sąsiedztwo, szczególnie mieszkaniowe.

Pas drogowy pomiędzy ul. Piastowską i Pomorską w Gdańsku przeznaczony pod budowę Drogi Zielonej. Pas drogowy pomiędzy ul. Piastowską i Pomorską w Gdańsku przeznaczony pod budowę Drogi Zielonej.
Ostatnia szansa na środki budżetowe

Szacunkowy koszt budowy wszystkich brakujących odcinków Drogi Zielonej ma wynieść około 2 mld zł. Urzędnicy zaznaczają jednak, że będą ubiegać się o unijne dofinansowanie. Przekonują, że jest szansa na dopłatę nawet w wysokości 85 proc. kwalifikowanych kosztów przedsięwzięcia, co sprawiłoby, że Gdańsk i Sopot musiałyby wydać na budowę ok. 300 mln zł.

Tyle tylko, że w tej perspektywie finansowej UE wspiera najchętniej inwestycje w bardziej przyjazny dla środowiska transport zbiorowy, w tym szynowy. Oznacza to, że trudno będzie uzyskać tak wysokie dofinansowanie do tej inwestycji. Ale w perspektywie 2021-27 będzie o to jeszcze trudniej.

Projekt przedsięwzięcia został już doceniony i wpisany do kontraktu wojewódzkiego województwa Pomorskiego.

Tunel pod Pachołkiem

Lwią część kosztów budowy Drogi Zielonej ma pochłonąć tunel pod Pachołkiem (a właściwie obok niego, bo ominie wierzchołek od północy). Ze względu na budowę geologiczną, wyzwanie może być równie trudne, jak budowa przeprawy pod Martwą Wisłą. Gdańscy urzędnicy przekonują jednak, że budowa tunelu w lesie będzie mniej kosztowna niż pod rzeką.

- W tym pierwszym przypadku już na starcie trzeba było zejść głęboko pod ziemię, a w przypadku tunelu pod Pachołkiem zaczęlibyśmy drążyć z powierzchni. Ponadto przy tunelu pod Pachołkiem mamy większy wybór technologii wykonania przekopu - mówi Bartosiewicz.

Miejsca

Opinie (248) 1 zablokowana

  • ZDECYDOWANE TAK (7)

    Należy skończyć z dofinansowaniem dzielić południowych. Tam nie mieszkają Gdańszczanie tylko słoiki z Tczewa, Kwidzyna itp. Dlaczego my Gdańszczanie mamy ich finansować z naszych podatków, a takie dzielnice jak Wrzeszcz, Osowa są zaniedbane.Koniec z kartelem developerów, którzy kupili tanio ziemię na za..iu i lobbują by budować im na jakichś Oruniach Górnych i innych wiochach drogi, tramwaje itp. Należy z tym skończyć. Nie zwraając uwagi na negatywne opinie tych, którzy celowo je głoszą, bo w ten sposób chcą, aby pieniądze przeznaczone na tunel pod Pachołkiem zostały wydane na jakąś niepotrzebną nikomu drogę na osiedle w szczerym polu, BUDOWAĆ I TO JAK NAJSZYBCIEJ TUNEL POD PACHOŁKIEM!!!

    • 48 61

    • Tylko po co?

      • 9 5

    • TY Jesteś wieśniakiem!!!!

      POGIĘŁO CIĘ NA MAKSA!?! SŁOIKU Z CZARNEJ ROZSYPUJĄCEJ SIĘ KAMIENICY PRZY DZIURAWEJ DRODZE BEZ PARKINGÓW, I EKIPĄ W PODWÓRKU Z TANIM WINEM CO SZALET Z TWOJEJ KAMIENICY SOBIE URZĄDZAJĄ.

      • 9 8

    • Tunel

      Jestem zdecydowanie za

      • 6 13

    • POPIERAM

      przedmówcę

      • 5 8

    • Dlaczego my Gdańszczanie mamy ich finansować z naszych podatków, a takie dzielnice jak Wrzeszcz, OSOWA są zaniedbane.

      z tą Osową to dobre:) gdzie Gdańsk, a gdzie Osowa? Tunel pod pachołkiem jest Gdańszczanom potrzebny jak zeszłoroczny śnieg.

      • 3 2

    • generalnie się zgadzam

      ale z tą Orunią Górną to już troche pojechałeś. Dla mnie wszystko do pętli Łostowice to jest już legalny Gdańsk

      • 1 0

    • jestem Gdańszczaninem od pokoleń i wyprowadziłem się na południe Gdańska

      tak to już jest w wielkich miastach że ludzie się dorabiają i wyprowadzają na spokojne przedmieścia a w starych, zaniedbanych dzielnicach zostają menele, ćpuny i słoiki, które cieszą się, że mieszkają w "mieście"

      • 1 1

  • Tramwaj z Przymorza do Hallera (2)

    jest tak samo potrzebny jak PKM. Gdy ktoś jedzie na plażę to wybiera te najbliższą. Innego celu jazdy nie widzę. Poza tym są autobusy, które nie zabierają przestrzeni miastu tak jak tramwaje. A nadto wszystko to ludzie i tak wolą jeździć samochodami, chyba, że ich nie stać. Widać z tego, że unia zamierza doprowadzić społeczeństwa do takiej biedy, żeby polubili tramwaje. Tymczasem urzędnicza arystokracja będzie przemieszczać się samochodami na mało zatłoczonych ulicach.

    • 29 30

    • Mało wiesz i mało rozumiesz.

      Co ma PKM do tramwaju? PKM to inwestycja regionalna, a tramwaj jest miejską.
      Samochodami się jeździ od wsi do wsi.
      W ramach miasta powinno się wybierać transport zbiorowy.
      Bo najnormalniej w świecie nie ma miejsca na tyle samochodów.

      • 21 2

    • A buty też masz ciasne ?

      • 2 6

  • (2)

    Dopiero co za grube miliony w pasie nadmorskim miasto wybudowało tereny rekreacyjne.Ja sobie nie wyobrażam odpoczynku matek z dziećmi i ćwiczeń przez mieszkańców w smrodzie spalin i hałasie ruchu drogowego.
    Pas nadmorski jest miejscem gdzie jest możliwość czerpania wody o przydatności do spożycia.Teraz gdy narasta deficyt wody, skażenie takiego źródła to zbrodnia

    • 67 14

    • (1)

      Może nie zdajesz sobie sprawy i Cię oświecę, ale drogi wzdłuż pasa nadmorskiego już istnieją.

      Proponuję bieszczady w ramach odpoczynku na łonie natury, a nie park przy najgęściej zaludnionych dzielnicach Gdańska.

      • 1 12

      • Przy waszej developerskiej gospodarce tylko czekac az zabetonuja nam Bieszczady.

        • 5 0

  • Droga zielona (5)

    Może rozwiązaniem byłoby schowanie zielonej drogi na odpowiednich odcinkach wzdłuż plaży pod ziemię. Pod ziemię chowany jest transport kołowy w kilku europejskich miastach. Było by to droższe rozwiązanie, ale w perspektywie czasu, zanieczyszczeń powietrza i przestrzeni architektonicznej mogło by okazać się tańszym.

    • 37 12

    • Po co tunele wzdłuż plaży? Piechotą, rowerem lub komunikacją publiczną!

      • 13 5

    • Tam są ujęcia wody pitnej !!!! (1)

      • 24 1

      • to się ujęcia usunie

        woda ustąpi miejsca benzynie

        • 12 2

    • To jest plan no i można byłoby wydać nie 2 mld, ale ze 4 mld. Genialne rozwiązanie

      • 9 2

    • Postawicie jakiś parking koło zajezdni w Jelitkowie, to wtedy wzdłuż pasa nadmorskiego wystarczy jedna jezdnia i tramwaj.

      • 3 2

  • g (3)

    co z Południem Gdańska czy ktoś z planujących drogi jechał kiedyś Świętokrzyską, Niepołomnicką, Świętego Wojciecha. Przecież to tam powstały wielkie osiedla i żadnych połączeń z Wrzeszczem czy Oliwą a i z Gdańskiem tylko busy gryfy i nie wiadomo co jak są autobusy miejskie to co godzinę

    • 17 28

    • a kto kazał tam budować... (1)

      ...pazernym deweloperom??

      • 7 5

      • Ci pazern deweloperzy za kase z osiedli z poludnia pozniej wyremontuja/rozbuduja ci twoja oliwe,, na pewno znajdzie sie tam jakas inwestycja
        Nie psiocz.,

        • 1 4

    • młotku

      Nie ma połączeń z południa powiadasz. A 162, 262 do Wrzeszcza, 2 na Zaspę i Przymorze, 6 do Wrzeszcza i Oliwy to co?!!!

      • 2 2

  • (1)

    Przy okazji możecie przebudować skrzyżowanie ul. Dabrowszczakow i obrońców wybrzeża. Przynajmniej kilka razy w miesiącu dochodzi tam do kolizji!!!

    • 21 4

    • Oj to straszne co powiadasz

      • 3 5

  • Nigdy nie b

    • 3 1

  • (10)

    Nigdy nie będzie zgody mieszkańców na budowę autostrady przy morzu. My chcemy słuchać szumu fal a nie tirów

    • 67 18

    • Taka droga to masakra!!! Odetnie mieszkańców od plaż i morza.. (2)

      Czy Ci urzędnicy kompletnie poszaleli?? Przecież to jest jakaś idiotyczna MEGALOMANIA !!! Kolejna autostrada przez miasto??? A ludzie w tunelach na drugą stronę mają przechodzić (jak Słowackiego)??? Przecież tak nawet w wawie się nie buduje...

      • 32 5

      • droga ma być w tunelu...

        ...a nie piesi, ćwoku!

        • 4 16

      • W Gdańsku nie ma autostrad.

        • 1 1

    • WOJT przecież ty operujesz na Chełmnie i nie (3)

      mieszkasz przy morzu więc jak tym na tym Chełmnie słuchasz szumu fal?

      • 4 9

      • (2)

        A co ma piernik do wiatraka z Pasa Nadmorskiego korzystam jak każdy mieszkaniec tego miasta. Jak każdy mieszkaniec nie zgadzam się tak samo jak i mieszkańcy którzy tam mieszkają. Na budowę autostrady dla tirów zgody naszej nie ma

        • 18 1

        • Wojt nie wypowiadaj się w liczbie mnogiej, (1)

          bo reprezentujesz tylko i wyłącznie siebie a nie mieszkańców

          • 0 13

          • Jestem tak samo mieszkańcem tego miasta jak inni i zgody na autastradę z tirami tuż przy plaży nie będzie. Pas nadmorski ma być dla ludzi nie dla tirów

            • 5 0

    • ja się zgadzam! (1)

      więc mów za siebie

      • 4 14

      • Ja tez sie zgadzam...Cos tam wybuduje przy okazjii...

        • 1 4

    • połączenie z jedną jezdnią po jednym pasie, to bym zniósł, ale te samochody musieliby przyjezdni zostawiać gdzieś koło pętli w Jelitkowie. Tylko jak już budować parking i linię tramwajową, to lepiej to zrobić koło Osowej. Ludzie tam by zostawiali auta, a tu zjeżdżali tramwajem. Nie trzeba byłoby budować tego całego tunelu.

      • 11 3

  • Budyń, Budyń, Budyń... (3)

    Budyń, Budyń, Budyń...
    Budyniowi ludzie...
    Wszystko czego dotkną,
    Idzie jak po grudzie...

    • 20 9

    • (1)

      Idzie jak po grudzie,
      ale wiedzą dzieci,
      kiedy się smaruje
      wszystko szybciej leci.

      • 5 3

      • Wszystko leci szybko,drogi nam buduja, nawet i spalarnie a dzieci choruja.Bieda panie bieda, kiedy zamiast rady.... ludzi- nas- mieszkancow -decyduja gady.

        • 1 0

    • Jaki Budyń?

      Może Kisiel.

      • 0 3

  • a gdyby zamiast tunelu zrobic estakade? (4)

    I np. jezdnia na dole jechaloby sie w dol(2pasy) a w gore estakada. Napewno mniejszy koszt niz budowanie tunelu.

    • 15 16

    • przecież koszt ma być jak najwyższy

      Najlepsze interesy robi się na dużych slomianych inwestycjach.

      • 7 3

    • estakada generuje hałas (2)

      koszty utrzymania przewymiarowanej infrastruktury drogowej będą płacić kolejne pokolenia

      Realizacja prosamochodowej wizji rozwoju miasta to droga w ślepą uliczkę

      Tak nie musi być

      • 9 3

      • (1)

        Jesli sie nie myle spacerowa jest dosc swieza inwestycja..? Czemu nie planowali jej lepsze rozbudowy za jednym zamachem? 4pasy? Scieżka rowerowa czy chocby chodnik obok?

        • 3 1

        • ludzie z Osowej bali się tranzytu

          według ówczesnych planów POG miał nie powstać, a właśnie Droga Zielona miała być obwodnicą dla tranzytu od Elbląga.

          • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Jaka trójmiejska firma jest przedstawicielem marki MINI?

 

Najczęściej czytane