• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszają starania o decyzję środowiskową dla Drogi Zielonej i tunelu pod Pachołkiem

Maciej Naskręt
10 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Jeden z dwóch istniejących odcinków Drogi Zielonej przy stadionie w Letnicy. Jeden z dwóch istniejących odcinków Drogi Zielonej przy stadionie w Letnicy.

Do końca przyszłego roku ma powstać dokumentacja, która umożliwi uzyskanie decyzji środowiskowej dla budowy Drogi Zielonej wraz z tunelem pod Pachołkiem. Mieszkańcy będą mogli zgłaszać swoje uwagi dopiero, gdy ruszy procedura wydawania decyzji przez urzędników - czyli w 2017 r.



Który odcinek Drogi Zielonej jest najbardziej potrzebny?

Prezydent Gdańska, Paweł Adamowicz, upoważnił Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska do zgromadzenia dokumentacji niezbędnej do uzyskania decyzji środowiskowej dla budowy dalszych odcinków Drogi Zielonej. To skutek uchwały, która pod koniec sierpnia przeszła jednym głosem na posiedzeniu Rady Miasta.

Przypomnijmy: Droga Zielona ma połączyć Trasę Kaszubską w Chwaszczynie z terenami portowymi w Gdańsku. Planowana trasa w kształcie obróconej litery "L" przebiegać będzie przez dzielnice Osowa, Oliwa, Żabianka i Przymorze.

Dziś w świetle Drogi Zielonej biegną zwykłe, miejskie ulice i dwa szerokie odcinki: 800-metrowy fragment między al. Grunwaldzką i Ergo Areną oraz ponad kilometrowy odcinek przy stadionie w Letnicy.

Trzy fragmenty Drogi Zielonej do budowy

Sopoccy i gdańscy urzędnicy chcą, aby droga została przebudowana na całej długości. Wymaga to budowy trzech nowych odcinków.

Pierwszy fragment Drogi Zielonej ma powstać między planowaną Trasą Kaszubską a Obwodnicą Trójmiasta. Dwujezdniowa ulica, która nosi tymczasowo nazwę ul. Nowej Kielnieńskiej, biegłaby praktycznie równolegle do północnej granicy miasta. Droga będzie miała ogromne znaczenie po otwarciu Trasy Kaszubskiej, które ma nastąpić w 2019 r. To połączenie pozwoli bowiem zmniejszyć ruch na obwodnicy Trójmiasta, między Gdynią a Gdańskiem, bo skorzystałyby z niego auta jadące od strony Łodzi w kierunku Pomorza Środkowego.

Kolejny fragment to ul. Nowa Spacerowa wraz z tunelem pod Pachołkiem. Droga zaczynałaby się na Węźle Wysoka zobacz na mapie Gdańska na obwodnicy, a kończyłaby na wysokości al. Grunwaldzkiej w Gdańsku zobacz na mapie Gdańska. Urzędnicy skłaniają się ku temu, by ten odcinek (wraz z tunelem) miał dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, choć brana jest pod uwagę także budowa węższego tunelu z jedną jezdnią. Wszystko jednak zależy m.in. od kosztów budowy.

Ostatni z odcinków połączyłby Ergo Arenę zobacz na mapie Gdańskaal. Hallera zobacz na mapie Gdańska. Trasa biegłaby równolegle do pasa nadmorskiego, częściowo w świetle istniejącej ul. Dąbrowszczaków zobacz na mapie Gdańska oraz wzdłuż parku im. Ronalda Reagana zobacz na mapie Gdańska. Jak deklarują urzędnicy, tutaj jezdnia miałaby po jednym pasie ruchu w każdą stronę. Obok powstałoby torowisko tramwajowe, które połączyłoby al. Hallera z ul. Chłopską, poprzez ul. Obrońców Wybrzeża.

Docelowy układ Drogi Zielonej w Gdańsku. Docelowy układ Drogi Zielonej w Gdańsku.
Dokumentacja do decyzji środowiskowej ma być gotowa do końca 2016 r.

Wróćmy jednak do kwestii dokumentacji środowiskowej. Pieniądze na jej przygotowanie pochodzić będą z budżetów Gdańska i Sopotu. Łącznie będzie to 1 mln zł.

- Jeśli po przeprowadzonym przetargu okaże się, że trzeba dołożyć więcej pieniędzy, władze Sopotu nie będą się już dokładać, a decyzja o ewentualnym dofinansowaniu będzie należała do władz Gdańska - zaznacza Włodzimierz Bartosiewicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Całość dokumentacji wraz z opracowanym raportem środowiskowym powinna być gotowa do końca 2016 r. Wtedy miasto złoży wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla budowy wszystkich brakujących fragmentów Drogi Zielonej.

Kiedy konsultacje z mieszkańcami?

Na etapie prac nad dokumentacją mieszkańcy nie będą mieli prawa zgłaszania uwag i wniosków.

- Taka możliwość pojawi się, gdy złożymy wniosek o wydanie decyzji środowiskowej. Mieszkańcy będą mogli aktywnie wpływać poprzez swoje uwagi i zgłoszenia na kształt planowanej trasy - wyjaśnia Włodzimierz Bartosiewicz.
Warto tu zaznaczyć, że raport środowiskowy, którego opracowanie zleci DRMG, określi, jakie cenne elementy środowiska należy chronić planując i budując Drogę Zieloną. Dokument uwzględni także szkody, jakie budowa poczyni, a także jak należy postąpić w przypadku ich naprawienia. Raport określi także wpływ hałasu na sąsiedztwo, szczególnie mieszkaniowe.

Pas drogowy pomiędzy ul. Piastowską i Pomorską w Gdańsku przeznaczony pod budowę Drogi Zielonej. Pas drogowy pomiędzy ul. Piastowską i Pomorską w Gdańsku przeznaczony pod budowę Drogi Zielonej.
Ostatnia szansa na środki budżetowe

Szacunkowy koszt budowy wszystkich brakujących odcinków Drogi Zielonej ma wynieść około 2 mld zł. Urzędnicy zaznaczają jednak, że będą ubiegać się o unijne dofinansowanie. Przekonują, że jest szansa na dopłatę nawet w wysokości 85 proc. kwalifikowanych kosztów przedsięwzięcia, co sprawiłoby, że Gdańsk i Sopot musiałyby wydać na budowę ok. 300 mln zł.

Tyle tylko, że w tej perspektywie finansowej UE wspiera najchętniej inwestycje w bardziej przyjazny dla środowiska transport zbiorowy, w tym szynowy. Oznacza to, że trudno będzie uzyskać tak wysokie dofinansowanie do tej inwestycji. Ale w perspektywie 2021-27 będzie o to jeszcze trudniej.

Projekt przedsięwzięcia został już doceniony i wpisany do kontraktu wojewódzkiego województwa Pomorskiego.

Tunel pod Pachołkiem

Lwią część kosztów budowy Drogi Zielonej ma pochłonąć tunel pod Pachołkiem (a właściwie obok niego, bo ominie wierzchołek od północy). Ze względu na budowę geologiczną, wyzwanie może być równie trudne, jak budowa przeprawy pod Martwą Wisłą. Gdańscy urzędnicy przekonują jednak, że budowa tunelu w lesie będzie mniej kosztowna niż pod rzeką.

- W tym pierwszym przypadku już na starcie trzeba było zejść głęboko pod ziemię, a w przypadku tunelu pod Pachołkiem zaczęlibyśmy drążyć z powierzchni. Ponadto przy tunelu pod Pachołkiem mamy większy wybór technologii wykonania przekopu - mówi Bartosiewicz.

Miejsca

Opinie (248) 1 zablokowana

  • Po otwarciu tunelu pod wisla bega ogromne korki na trasie Halera-dabrowszczakow-Ergo-Arena!

    • 5 0

  • Jestem przeciw tunelowi po Pachokiem (1)

    Z jednej strony to ogromne koszty i po co? Z drugiej strony jest stara droga po ulicy Kościerskiej z Oliwy do Owczarni. Dlaczego ciągle unikamy tej trasy możliwej do wykonania dużo łatwiej, szybciej i niższe koszty? Biję ciągle tu jakby głową o ścianę decydentów!!!! Dlaczego forsuje się kosztowne plany już od tylu lat? Jezdni nadal nie ma. Spacerowa od tylu lat jest koszmarem naszego codziennego życia. Ulica Kielnieńska w Osowej świadczy o wielkim zaniedbaniu decydentów.Wykreślam zdecydowanie ich za nasz codzienny horrror od tylu lat. Wszystkich z Trójmiasta mamy za sobą, że ulica jest bez warunków do takiego jak teraz obciążenia. Pofałdowany asfalt, wysokie garby na krawędzi ulicy, braki nawierzchni, zalegająca w kałużach woda deszczowa, ochlapywanie przechodniów, brak chodników, koszmar. Proponuję tą ulicę na pokaz rekordu nieudolności władzy,polityków i drogowców. Pokażcie tą ulicę światu i UE jacy jesteście sprawni i aktywni. Precz nieudolności i zaniedbaniom w życiu codziennym mieszkańców!!!! Widzicie Forum Gdańska w budowie a nie widzicie męczarni Osowej na ulicy Kielnieńskiejj!!!!

    • 6 5

    • Bo radnym nie chodzi o naszą wygodę tylko o ich brudne interesiki.

      • 0 1

  • komuś chyba się pomyliło

    "zmniejszyć ruch na obwodnicy Trójmiasta, między Gdynią a Gdańskiem, bo skorzystałyby z niego auta jadące od strony Łodzi w kierunku Pomorza Środkowego"
    Komuś się chyba pomyliło. To stwierdzenie dotyczy co najwyżej Obwodnicy Metropolitalnej i to tylko wraz z Trasą Kaszubską a nie części Drogi Zielonej od Chwaszczyna do Obwodnicy Trójmiasta. Nikt zdrowy na umyśle nie pojedzie z Pruszcza do Oliwy przez Żukowo i Chwaszczyno.

    • 2 0

  • (1)

    Byłem tam rowerem jakiś czas temu i się pytam, na cholerę tunel? Przecież to nie Alpy! Po powierzchni można. Zwykła górka jakich pełno na Kaszubach. Na 100% wniosek do dotację zostanie z tego powodu uwalony.

    • 4 2

    • i widoki będą ładne.

      • 0 0

  • Zadnych nowych drog przy Pacholku..dosc juz degradacjii srodowiska.

    • 3 2

  • tramwaj wzdłuż całej inwestycji

    Podoba mi się pomysł aby już od Chwaszczyna wzdłuż nowej trasy były linia tramwajowa. Rewelacja

    Budować , budować ,budować

    • 0 0

  • chyba tylko ta trasa ma szansę na dofinansowanie

    Rozumiem mieszkańców Gdańsk Południe ,którzy chcieliby nowych dróg między dzielnicami ale tylko ta mega inwestycja ma realne szanse na dofinansowanie.
    Co z tego,że kosztorys 2 mld , istotne ile z budżetu miasta.

    • 0 0

  • jedyna całkowicie sparaliżowana droga w Gdańsku to SPacerowa

    • 1 0

  • Najbardziej potrzebny jest nowy odcinek między challera, Jana Pawła, Dabrowszczakow.
    Zobaczycie co będzie się działo na tych skrzyżowaniach jak otworzą tunel.
    Będzie paraliż nie tylko o 8 ale prawie cały dIen

    • 1 2

  • Ocenimy pomysly

    1. ul. Nowej Kielnieńska wydaje sie ok, ale jesli jej glowne zadanie to:
    "bo skorzystałyby z niego auta jadące od strony Łodzi w kierunku Pomorza Środkowego."
    No i chyba ta ulica nie spelni swojego zadania. Ten caly ruch pojdzie obwodnica metropolitalna. Czy ma wiec sens ? Pewnie tak, ale na cos innego.

    2. Rozumiem ze fajnie bedzie dostac dofinansowanie 80% na tunel.
    Bo fajnie bedzie miec taki tunel.
    Ale czy tych samych pieniedzy nie bedziemy w stanie dostac na 10 innych projektow drogowych w miescie ? Znacznie bardziej potrzebnych ?
    Jesli nie ma na to szans i albo tunel albo nic innego, to popieram tunel.
    Jesli jednak jest alternatrywa tunel - albo rozwiazanie problemow drogowych w miescie - to tunel zdaje sie byc jakas dywersja anty gdanska.
    Warto to zbadac i ocenic publicznie intencje naszego Prezydenta Miasta.

    Jak mam byc szczery to tunel to piramidalana glupota. Spacerowa robimy dwupasmowa az do skrzyzowania z Czyzewskiego. Tam jedna nitka idzie tak jak teraz - kierunek na Gdansk, druga w nowa ulice czesciowo po sladzie Czyzewskiego - kierunek na Sopot i Arene (trasa zielona). Ta moze byc dwunitkowa.
    Do tego likwidacja swiatel do centrum handlowego przy obwodnicy i cala ta trasa tanio i z sensem.
    Tylko poszerzajac Spacerowa nie robcie tak jak ze Slowackiego! Likwidowac zakrety przeplatajac projekt nowej nitki ze stara.

    3. Jedna nitka w pasie nadmorskim ? Pomoze, zamiast kluczyc jak teraz bedzie prosta ulica. Ale to do zrobienia z doskoku, nie trzeba do tego wielkich projektow.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Ile autobusów elektrycznych dotarło do Gdańska w 2022 roku?

 

Najczęściej czytane