• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Samochód rajdowy pojechał 200 km/h leśnym odcinkiem ul. Słowackiego

Maciej Naskręt
22 września 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Odradzamy w przyszłości podziwianie nocnych wyczynów kierowcy rajdowego na ul. Słowackiego. Więcej przyjemności z oglądania znaleźć można podczas rajdu np. Lotos Grand Prix, który odbywa się na ulicach Sopotu. Odradzamy w przyszłości podziwianie nocnych wyczynów kierowcy rajdowego na ul. Słowackiego. Więcej przyjemności z oglądania znaleźć można podczas rajdu np. Lotos Grand Prix, który odbywa się na ulicach Sopotu.

Sceny jak z filmu "Szybcy i wściekli" rozegrały się w nocy ze środy na czwartek na leśnym odcinku ul. Słowackiego. zobacz na mapie Gdańska Samochód rajdowy rozpędzał się tam nawet do 200 km/h. Ale spokojnie: sytuacji przyglądali się pracownicy Okręgowego Urzędu Miar, którzy na Słowackiego legalizowali odcinkowy pomiar prędkości.



Było kilka minut po północy w czwartek. Nagle ciszę w lesie przy ul. Słowackiego przerwał ryk silnika samochodu rajdowego, który z potworną prędkością pędził z Niedźwiednika w kierunku Matarni. Potem następowała cisza. Mijało kilka minut i sytuacja się powtarzała. Słychać było już nie warkot, a wycie silnika samochodu. Po lesie rozchodziła się woń palonych opon i wysokooktanowego paliwa.

Największy jednak huk z przerywany strzałami z tłumika samochodu pędzącego z Niedźwiednika w kierunku Matarni można było usłyszeć nad ranem. Wszystko wyglądało jak trening kierowcy rajdowego.

Czy obawiasz się odcinkowego pomiaru prędkości na drogach?

Przyglądający się całej sytuacji urzędnicy w ogóle nie reagowali.

- I nie było ku temu powodu. Nawet prosiliśmy kierowcę samochodu rajdowego, by jechał szybciej. Udało się pojechać ul. Słowackiego tuż przed Matarnią nawet 200 km/h - mówi Danuta Jonaszek, naczelnik wydziału elektrycznego Okręgowego Urzędu Miar w Gdańsku.

Jak to możliwe?

- W nocy przeprowadziliśmy po raz pierwszy w Polsce legalizację pierwotną pomiarowego odcinka prędkości na ul. Słowackiego, umieszczonego w ramach budowy Tristara - systemu inteligentnego sterowania ruchem. W tym celu byliśmy zmuszeni użyć samochodu rajdowego, który pojechał kilkakrotnie odcinkiem leśnym wspomnianej ulicy, na której właśnie ma być dokonywany pomiar prędkości - mówi Danuta Jonaszek.

W celu legalizacji odcinkowego pomiaru prędkości kierowca w pierwszym przejeździe musiał osiągnąć średnią prędkość zaledwie 13 km/h. Z każdym następnym przejazdem zalecano mu jechać szybciej aż osiągnie średnią prędkość 147 km/h. W sumie kierowca wykonał kilkanaście przejazdów i właśnie w tym ostatnim przejeździe kierowca osiągnął na Trasie Słowackiego prędkość 200 km/h. Taki wynik był możliwy na ostatniej prostej pod górę przed Matarnią.

Co ważne, testy systemu Tristar na ul. Słowackiego, działającego na długości ok. 1,8 km odbywały się podczas całkowitego zamknięcia dla ruchu kołowego. Z jednej i drugiej strony drogę zamknęła policja.

- Pomiarowy odcinek prędkości na ul. Słowackiego przeszedł sprawdzenie pomyślnie - otrzymał legalizację pierwotną. Obowiązywać ona będzie teraz przez 13 miesięcy. Potem trzeba powtórzyć nocne sprawdzenie urządzenia - tłumaczy naczelnik.

Co ważne, uzyskanie legalizacji pierwotnej nie oznacza, że odcinkowy pomiar prędkości już działa - wyłapuje niefrasobliwych kierowców. Zgodę na jego używanie może wydać wyłącznie Generalny Inspektor Transportu Drogowego. Póki co takiej zgody jeszcze nie ma, choć urzędnicy odpowiedzialni za wdrażanie systemu złożyli wnioski.

Co ciekawe, odcinkowy pomiar ruchu będzie rejestrował nie tylko osoby, które na 1,8 km fragmencie ul. Słowackiego przekroczą dozwoloną prędkość. Jeśli kierowca na starcie pomiaru będzie przekraczał dozwoloną prędkość, już wtedy zostanie uznane to za wykroczenie. Nie pomoże mu fakt, że dalszy odcinek będzie pokonywał wolno.

Oznacza to też, że niefrasobliwi kierowcy będą kontrolowani dwukrotnie. Raz na wjeździe i potem na końcu odcinka za przejazd z średnią prędkością.

Tristar ma generować tzw. "inteligentną zieloną falę", czyli tak regulować dopuszczalną prędkość pojazdów, aby zapewnić ich płynny przejazd. System będzie też kontrolował parkingi (tablice świetlne pokierują nas tam, gdzie znajdziemy wolne miejsce) oraz informował na specjalnych wyświetlaczach przystankowych o ewentualnym opóźnieniu autobusu czy tramwaju.

Wprowadzenie systemu pozwoli na zarządzanie ruchem miejskim z użyciem najnowszych technologii i zwiększy przepustowość dróg w Gdańsku, Sopocie i Gdyni o 20-30 proc. W analizie ruchu drogowego będzie brała udział specjalnie zaprojektowana sygnalizacja świetlna, czujniki w jezdni, komputery w pojazdach komunikacji miejskiej, urządzenia nadawczo-odbiorcze, kamery, fotoradary i fotorejestratory, tablice o zmiennej treści. Całość ma koordynować zespół pracujący w centrum zarządzania ruchem drogowym.

Całkowity koszt inwestycji to 160 mln zł. 136 mln zł do przedsięwzięcia dokłada Unia Europejska z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pozostała kwota pochodzi z budżetów Gdańska, Sopotu i Gdyni. Koszt budowy systemu to 133 mln zł, które zainkasuje firma Qumak.

Ulice w Trójmieście, na których staną rejestratory wykroczeń.

GDAŃSK

1. Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Brama Oliwska zobacz na mapie Gdańska, Hucisko zobacz na mapie Gdańska, Trakt św. Wojciecha i Zaroślak zobacz na mapie Gdańska, Elbląska i Głęboka zobacz na mapie Gdańska, 3 Maja i Hucisko zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Pomorskiej zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Kołobrzeskiej zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Wojska Polskiego zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Słowackiego zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska, Zwycięstwa i Hallera zobacz na mapie Gdańska, Zwycięstwa i Traugutta zobacz na mapie Gdańska, Słowackiego i Budowlanych zobacz na mapie Gdańska.

2. Punktowy pomiar prędkości
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Grunwaldzka i Bitwy Oliwskiej II zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzka i Abrahama zobacz na mapie Gdańska, Zwycięstwa i Traugutta zobacz na mapie Gdańska, Marynarki Polskiej i Reja zobacz na mapie Gdańska, Podwale Przedmiejskie i Łąkowa zobacz na mapie Gdańska (w każdym kierunku), Trakt św. Wojciecha przy Zrembie zobacz na mapie Gdańska (w każdym kierunku), Trakt Św. Wojciecha 191 zobacz na mapie Gdańska, Trakt Św. Wojciecha i Ukośn zobacz na mapie Gdańskaa.

3. Odcinkowy pomiar prędkości
Ulica Słowackiego - cały odcinek leśny zobacz na mapie Gdańska - od ul. Potokowej zobacz na mapie Gdańska do ul. Złota Karczma zobacz na mapie Gdańska.

GDYNIA

1. Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Chwaszczyńska i Brzechwy zobacz na mapie Gdyni, Morska i Kcyńska zobacz na mapie Gdyni, Morska - Obwodnica Trójmiasta zobacz na mapie Gdyni, Morska i Kartuska zobacz na mapie Gdyni, Morska i Chylońska zobacz na mapie Gdyni (od strony centrum), Morska i Warszawska zobacz na mapie Gdyni, Morska i Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni (dla obu kierunków), Śląska i Kielecka zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa i Nowa Kopernika zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa i Stryjska zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa i Wielkopolska zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa i Spółdzielcza zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa - Przebendowskich zobacz na mapie Gdyni.

2. Punktowy pomiar prędkości
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Morska - Chylońska zobacz na mapie Gdyni (od strony centrum), Zwycięstwa i Bernardowska zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa - Redłowska zobacz na mapie Gdyni, Wielkopolska i Racławicka zobacz na mapie Gdyni, Chwaszczyńska i Rdestowa zobacz na mapie Gdyni.

3. Odcinkowy pomiar prędkości
Odcinek ul. Wielkopolskiej zobacz na mapie Gdyni od ul. Łowickiej zobacz na mapie Gdyni do ul. Gedymina zobacz na mapie Gdyni.

Miejsca

Opinie (494) 8 zablokowanych

  • Odcinkowy pomiar prędkości niezgodny z prawem i tyle niech sobie ciule legalizują. (1)

    Odcinkowy pomiar prędkości niezgodny z prawem i tyle niech sobie ciule legalizują a kodeks drogowy mówi wyraźnie że mandatem można ukarać kierowcę za przekroczenie prędkości o i to O jest prawne a nie jak sobie głupie urzędasy ubzdurały w celu nabijanie sobie grubych portfeli za przekroczenie prędkości średniej na odcinku więc na razie jest to nielegalne . Ale jak zwykle głupie urzędasy wiedzą lepiej i one są bezkarne takie biurokratyczne patałachy i tyle cała polska rzeczywistość.

    • 2 2

    • Przekroczenie prędkości zawsze odbywa się na jakimś odcinku, nie można przekroczyć prędkości w miejscu.

      • 2 0

  • Wybrańcy narodu walą was w rogi w każdej dziedzinie

    jak chcą a fenomenem jest ilu kretynów jeszcze ich POpiera.

    • 1 1

  • sristar (1)

    taki system jest sensowny gdy reguluje nie tylko górną prędkość ale również dolną - jak ktoś jedzie za wolno to mandacik!

    • 3 2

    • Podaj podstawę prawną tej sankcji.

      "Za wolno".. . LOL

      • 0 0

  • Sekundniki przy światłach i już mamy lepiej (1)

    Wystarczy zamontować sekundniki przy światłach i to zwiększy bezpieczeństwo bo uspokoi kierowców zwiększy reakcje na zmianę stanu świateł . Bo teraz jak jadę to mam obawy ,ze przyjade na pomarańczowym i czerwonym 1 dostanę mandat 2 tak za hamuje ,ze stanę w miejscu i ktoś mi wjedzie w tył auta .

    Pomyślcie czasem projektanci i urzedasy ,ze nie jest najważniejsza kasa tylko poprawa bezpieczeństwa nie każe wam wymyślać nie wiadomo co wescie przykład tam gdzie to sie udało !

    • 2 0

    • sekundniki

      to by naprawdę bardzo dużo dało i o wiele usprawniło np. ruszanie ze świateł. ale u nas, IMBECYLE, zamontowali w całym mieście nowe sygnalizatory i żaden nie ma odliczania sekundowego.

      • 1 0

  • No tak

    Najlepiej kogoś smacznie śpiącego po ciężkim dniu pracy wyrwać ze snu rykiem silnika. to teraz dajcie adres twórców pomysłu to z niedzieli na poniedziałek bez tłumika im pohałasuje silnikiem pod oknem. Testując nowe świece.

    • 1 1

  • Ta.!

    Niech twórca pomysłu na przejściu dla pieszych wciśnie sobie w d*psko o północy papryczkę Habanero i zmierzymy czas pokonania odcinkowego do strumyczka oraz decybele.

    • 0 2

  • Ciekawe czy te chińskie kamerki rozpoznały tablicę rajdówki (1)

    hue hue :D

    • 3 2

    • Tak. To część testu. Sprawdzali też z lakierem bezbarwnym i sprejami z alegro.

      • 0 0

  • Proponuję opuszczać osłonę przeciwsłoneczną (3)

    kamery są tak usytuowane, że nie są w stanie uchwycić twarzy pod tak dużym kątem. Jeśli to straż miejska, to niech dochodzą kto prowadził w sądzie, jeśli policja, to nie uchylamy się od składania wyjaśnień, jednak powołując się na swoje prawo o odmowie składania fałszywych oskarżeń mówimy, że nie jesteśmy w stanie podać bezbłędnie prowadzącego.

    A i jeszcze pytanie, jak wyliczą prędkość przekroczenia? to że stwierdzą jazdę 80 km/h na całym odcinku, jest to przekroczenie o 10 km/h czy o 50 km/h przez kawałek a potem jazda 10 km/h?

    • 0 1

    • ...to mandat zapłaci właściciel,czyli mamusia. (2)

      • 0 0

      • Jest to niezgodne z konstytucją i paroma przepisami (1)

        gdyż nie można karać osoby nie będącej sprawcą.

        Donosicielstwo i kolaboracja za okupacji było karane goleniem głowy lub śmiercią, tak mnie rodzice uczyli,nie będe peowskiemu okupantowi donosił.

        Równie dobrze mogli by losowo wysyłać mandaty do przypadkowych osób.

        • 1 2

        • To zacytuj mi proszę odnośne artykuły Konstytucji i jeszcze parę przepisów.

          A potem zapoznaj się z V Ka 347/13 - wyrok Sądu Okręgowego w Koszalinie z 29 maja 2013 i orzeczeniem Trybunału Konstytucyjnego z 12 marca 2014

          • 0 0

  • jakies lobby Tristarowe minusuje wszystkie wiadomosci pokazujace ze Tristar to maszynka do robienia kasy ? (1)

    jaka w ogole firma buduje ten Tristar ?
    znow jakas firma znajomych PO ?

    • 2 1

    • "Tristara" tworzy Qumak SA. Robili też w ECS i na lotnisku Balice w Krakowie.

      • 0 0

  • skoro droga byla zamknieta to z Niedzwiednika do Obwodnicy kierowcy musieli jechac przez Kartuska? (1)

    Genialne

    • 0 0

    • Tak. Na Chylonii.

      Jakie pytanie,taka odpowiedź.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

W Polsce limit prędkości na drodze ekspresowej dwujezdniowej wynosi:

 

Najczęściej czytane