• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Samochód rajdowy pojechał 200 km/h leśnym odcinkiem ul. Słowackiego

Maciej Naskręt
22 września 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Odradzamy w przyszłości podziwianie nocnych wyczynów kierowcy rajdowego na ul. Słowackiego. Więcej przyjemności z oglądania znaleźć można podczas rajdu np. Lotos Grand Prix, który odbywa się na ulicach Sopotu. Odradzamy w przyszłości podziwianie nocnych wyczynów kierowcy rajdowego na ul. Słowackiego. Więcej przyjemności z oglądania znaleźć można podczas rajdu np. Lotos Grand Prix, który odbywa się na ulicach Sopotu.

Sceny jak z filmu "Szybcy i wściekli" rozegrały się w nocy ze środy na czwartek na leśnym odcinku ul. Słowackiego. zobacz na mapie Gdańska Samochód rajdowy rozpędzał się tam nawet do 200 km/h. Ale spokojnie: sytuacji przyglądali się pracownicy Okręgowego Urzędu Miar, którzy na Słowackiego legalizowali odcinkowy pomiar prędkości.



Było kilka minut po północy w czwartek. Nagle ciszę w lesie przy ul. Słowackiego przerwał ryk silnika samochodu rajdowego, który z potworną prędkością pędził z Niedźwiednika w kierunku Matarni. Potem następowała cisza. Mijało kilka minut i sytuacja się powtarzała. Słychać było już nie warkot, a wycie silnika samochodu. Po lesie rozchodziła się woń palonych opon i wysokooktanowego paliwa.

Największy jednak huk z przerywany strzałami z tłumika samochodu pędzącego z Niedźwiednika w kierunku Matarni można było usłyszeć nad ranem. Wszystko wyglądało jak trening kierowcy rajdowego.

Czy obawiasz się odcinkowego pomiaru prędkości na drogach?

Przyglądający się całej sytuacji urzędnicy w ogóle nie reagowali.

- I nie było ku temu powodu. Nawet prosiliśmy kierowcę samochodu rajdowego, by jechał szybciej. Udało się pojechać ul. Słowackiego tuż przed Matarnią nawet 200 km/h - mówi Danuta Jonaszek, naczelnik wydziału elektrycznego Okręgowego Urzędu Miar w Gdańsku.

Jak to możliwe?

- W nocy przeprowadziliśmy po raz pierwszy w Polsce legalizację pierwotną pomiarowego odcinka prędkości na ul. Słowackiego, umieszczonego w ramach budowy Tristara - systemu inteligentnego sterowania ruchem. W tym celu byliśmy zmuszeni użyć samochodu rajdowego, który pojechał kilkakrotnie odcinkiem leśnym wspomnianej ulicy, na której właśnie ma być dokonywany pomiar prędkości - mówi Danuta Jonaszek.

W celu legalizacji odcinkowego pomiaru prędkości kierowca w pierwszym przejeździe musiał osiągnąć średnią prędkość zaledwie 13 km/h. Z każdym następnym przejazdem zalecano mu jechać szybciej aż osiągnie średnią prędkość 147 km/h. W sumie kierowca wykonał kilkanaście przejazdów i właśnie w tym ostatnim przejeździe kierowca osiągnął na Trasie Słowackiego prędkość 200 km/h. Taki wynik był możliwy na ostatniej prostej pod górę przed Matarnią.

Co ważne, testy systemu Tristar na ul. Słowackiego, działającego na długości ok. 1,8 km odbywały się podczas całkowitego zamknięcia dla ruchu kołowego. Z jednej i drugiej strony drogę zamknęła policja.

- Pomiarowy odcinek prędkości na ul. Słowackiego przeszedł sprawdzenie pomyślnie - otrzymał legalizację pierwotną. Obowiązywać ona będzie teraz przez 13 miesięcy. Potem trzeba powtórzyć nocne sprawdzenie urządzenia - tłumaczy naczelnik.

Co ważne, uzyskanie legalizacji pierwotnej nie oznacza, że odcinkowy pomiar prędkości już działa - wyłapuje niefrasobliwych kierowców. Zgodę na jego używanie może wydać wyłącznie Generalny Inspektor Transportu Drogowego. Póki co takiej zgody jeszcze nie ma, choć urzędnicy odpowiedzialni za wdrażanie systemu złożyli wnioski.

Co ciekawe, odcinkowy pomiar ruchu będzie rejestrował nie tylko osoby, które na 1,8 km fragmencie ul. Słowackiego przekroczą dozwoloną prędkość. Jeśli kierowca na starcie pomiaru będzie przekraczał dozwoloną prędkość, już wtedy zostanie uznane to za wykroczenie. Nie pomoże mu fakt, że dalszy odcinek będzie pokonywał wolno.

Oznacza to też, że niefrasobliwi kierowcy będą kontrolowani dwukrotnie. Raz na wjeździe i potem na końcu odcinka za przejazd z średnią prędkością.

Tristar ma generować tzw. "inteligentną zieloną falę", czyli tak regulować dopuszczalną prędkość pojazdów, aby zapewnić ich płynny przejazd. System będzie też kontrolował parkingi (tablice świetlne pokierują nas tam, gdzie znajdziemy wolne miejsce) oraz informował na specjalnych wyświetlaczach przystankowych o ewentualnym opóźnieniu autobusu czy tramwaju.

Wprowadzenie systemu pozwoli na zarządzanie ruchem miejskim z użyciem najnowszych technologii i zwiększy przepustowość dróg w Gdańsku, Sopocie i Gdyni o 20-30 proc. W analizie ruchu drogowego będzie brała udział specjalnie zaprojektowana sygnalizacja świetlna, czujniki w jezdni, komputery w pojazdach komunikacji miejskiej, urządzenia nadawczo-odbiorcze, kamery, fotoradary i fotorejestratory, tablice o zmiennej treści. Całość ma koordynować zespół pracujący w centrum zarządzania ruchem drogowym.

Całkowity koszt inwestycji to 160 mln zł. 136 mln zł do przedsięwzięcia dokłada Unia Europejska z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pozostała kwota pochodzi z budżetów Gdańska, Sopotu i Gdyni. Koszt budowy systemu to 133 mln zł, które zainkasuje firma Qumak.

Ulice w Trójmieście, na których staną rejestratory wykroczeń.

GDAŃSK

1. Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Brama Oliwska zobacz na mapie Gdańska, Hucisko zobacz na mapie Gdańska, Trakt św. Wojciecha i Zaroślak zobacz na mapie Gdańska, Elbląska i Głęboka zobacz na mapie Gdańska, 3 Maja i Hucisko zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Pomorskiej zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Kołobrzeskiej zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Wojska Polskiego zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Słowackiego zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska, Zwycięstwa i Hallera zobacz na mapie Gdańska, Zwycięstwa i Traugutta zobacz na mapie Gdańska, Słowackiego i Budowlanych zobacz na mapie Gdańska.

2. Punktowy pomiar prędkości
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Grunwaldzka i Bitwy Oliwskiej II zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzka i Abrahama zobacz na mapie Gdańska, Zwycięstwa i Traugutta zobacz na mapie Gdańska, Marynarki Polskiej i Reja zobacz na mapie Gdańska, Podwale Przedmiejskie i Łąkowa zobacz na mapie Gdańska (w każdym kierunku), Trakt św. Wojciecha przy Zrembie zobacz na mapie Gdańska (w każdym kierunku), Trakt Św. Wojciecha 191 zobacz na mapie Gdańska, Trakt Św. Wojciecha i Ukośn zobacz na mapie Gdańskaa.

3. Odcinkowy pomiar prędkości
Ulica Słowackiego - cały odcinek leśny zobacz na mapie Gdańska - od ul. Potokowej zobacz na mapie Gdańska do ul. Złota Karczma zobacz na mapie Gdańska.

GDYNIA

1. Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Chwaszczyńska i Brzechwy zobacz na mapie Gdyni, Morska i Kcyńska zobacz na mapie Gdyni, Morska - Obwodnica Trójmiasta zobacz na mapie Gdyni, Morska i Kartuska zobacz na mapie Gdyni, Morska i Chylońska zobacz na mapie Gdyni (od strony centrum), Morska i Warszawska zobacz na mapie Gdyni, Morska i Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni (dla obu kierunków), Śląska i Kielecka zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa i Nowa Kopernika zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa i Stryjska zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa i Wielkopolska zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa i Spółdzielcza zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa - Przebendowskich zobacz na mapie Gdyni.

2. Punktowy pomiar prędkości
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Morska - Chylońska zobacz na mapie Gdyni (od strony centrum), Zwycięstwa i Bernardowska zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa - Redłowska zobacz na mapie Gdyni, Wielkopolska i Racławicka zobacz na mapie Gdyni, Chwaszczyńska i Rdestowa zobacz na mapie Gdyni.

3. Odcinkowy pomiar prędkości
Odcinek ul. Wielkopolskiej zobacz na mapie Gdyni od ul. Łowickiej zobacz na mapie Gdyni do ul. Gedymina zobacz na mapie Gdyni.

Miejsca

Opinie (494) 8 zablokowanych

  • Homologacja....? (1)

    Czy samochód rajdowy posiada zegary z homologacją ?!
    Rozumiem, że TriStar na tym odcinku będzie skalibrowany na podstawie danych uzyskanych przez owy samochód rajdowy ?!

    • 4 6

    • jak dostaniesz mandat to się odwołasz, że system nie posiada homologacji,
      jako dowód poświadczy ten artykuł

      • 0 2

  • ciekawe, kto byłby odpowiedzialny, gdyby kierowca miał wypadek i straciłby życie? (1)

    Czy oferowany system nie jest testowany w laboratorium? czujnik na początku i końcu pomiaru..droga/czas=predkość i już mamy wynik. Do du...py taki system, który trzeba przy takich prędkościach testować na drogach publicznych...i teraz co wieczór będą zamykane kolejne ulice trójmiasta, żeby ktoś mógł sobie postrzelać z wydechów?

    • 6 1

    • To samo od razu pomyślałem!

      • 2 0

  • Najlepsza jest Havla w nocy (5)

    Startuję ze Świętokrzyskiej pod górę, szybko rozpędzam do 100 km/h, przejeżdżam na końcówce zielonego przy Wilanowskiej, dalej cisnę 100 km/h i trafiam na końcówkę zielonego przy zjeździe na Ujeścisko/Łódzką, no to jeszcze cisnę 100 km/h bo widzę, że zielone pali się u zbiegu Havla i AK/Wilanowskiej na Chełmie... Zdążam!
    Efekt - przejazd trwa kilkadziesiąt sekund, ani razu nie stoję na światłach. Satysfakcja? ZERO. Tylko poczucie winy. Ale oszczędzony czas też się liczy.

    No dobra, to teraz pojadę przepisowo. Ruszam ze Świętokrzyskiej pod górę i jadę 60 km/h - jest noc. Zbliżając się do skrzyżowania z Wilanowską zapala mi się czerwone światło... Odczekuję swoje, rozpędzam... W oddali widzę zielone światło przy zjeździe na Ujeścisko. Ale trzymam przepisowe 60 km/h. Nagroda przychodzi wkrótce - zanim dojadę do skrzyżowania zapala się czerwone. No to stoję pół minuty. Sam. Dookoła pusto. Ruszam, jadę dalej. W sam raz i na czas by dojechać na czerwone przy początku Wilanowskiej od strony Armii Krajowej. Trzy razy czerwone. Trzy minuty zamiast jednej. Satysfakcja z przepisowej jazdy - ZERO. Tylko wqrwienie.

    Następnym razem znów pojadę 100 km/h... Nie dlatego, że lubię. Tylko i wyłącznie dlatego, by nie stawać na każdym kolejnym czerwonym świetle, podczas gdy jadę główną drogą.

    • 26 4

    • 3 mandaty i pozegnasz sie z PJ (2)

      • 4 3

      • Wiesz co? (1)

        20 lat mam prawo jazdy i ANI RAZU nie dostałem mandatu za przekroczenie prędkości.
        Sygnalizacja świetlna w Gdańsku karze za przepisową jazdę, a premiuje przekraczanie prędkości. "Zielona fala", hahaha. Przy 100 km/h.

        • 7 1

        • Czyli kontroli jest za mało, skoro nagminnie przekraczasz prędkość i ani razu mandatu nie dostałeś.

          I obyś dostał tylko mandat, a nie kogoś zabił tylko dlatego, że nie potrafisz za kółkiem nad nerwami zapanować.

          • 2 9

    • Urzekła mnie Twoja historia. Lepiej dodaj numer konta od mandatów do stałych odbiorców przelewów.

      • 2 6

    • Tak jest w wielu miastach

      Warszawa stoi podczas deszczu czy śniegu, bo wszyscy jadą przepisowo. Gdy jest sucho, przejezdność dobra, nawet bardzo dobra. Proste, bo nikt nie jeździ 50 km/h, światła nie są do tego dostosowane.

      Czy jeśli po dwóch, trzech latach okaże się, że system Tristar się nie sprawdził i pójdzie na złom, ktoś kierowcom odda pieniądze za mandaty? Czy podatnikom za roztrwonienie ich kasy?

      • 2 0

  • No to trzeba bedzie jezdzić Spacerową bo Słowackiego juz nie istnieje....

    Teraz wszyscy nie przekroczą 60-ki a będą i tacy co 40 tylko pojada

    • 6 4

  • banda debili! (1)

    50 po mieście??? chyba porąbało !!!!

    • 6 7

    • Wracaj do Łasku się mądrzyć ;)

      • 3 2

  • glosujcie dalej na PO (2)

    Ludzie holota Z PO zafundowala sobie maszynę do robienia pieniędzy by zylo sie lepiej rabin Donald tuskensztajn!!!glosujcie dalej na PO to wam w kiblach zamontują licznik dziennych wyproznien!!!!

    • 7 6

    • ^ Oto "prawy i sprawiedliwy" wyborca popiera łamanie prawa (bo widocznie martwią go kary za łamanie przepisów PoRD). "Dziki (1)

      Ale czemu się dziwić,skoro nawet Pan Przewodniczący sadzi słodkie słówka do bandytów stadionowych...

      • 2 2

      • lecz sie chory z nienawisci Lemingu

        • 1 2

  • w Gdyni też będzie

    na zdiz.pl jest o tym

    • 1 0

  • Rejestrator przejazdu na czerwonym świetle - dlaczego nie ma?

    Na węźle przed Zieleniakiem samochody zawsze przejeżdżają na czerwonym.
    Gdy stoisz na Wałach Piastowskich - nie przejedziesz, gdy zapali ci się zielone światło - kilku cwaniaczków zawsze zajedzie ci drogę jadąc w stronę Wrzeszcza. Niektórzy stają na środku skrzyżowania i blokują wjazd w Rajską - to głównie TIRy i autobusy

    • 5 0

  • wp.pl?

    Myślałem, że czytam wp.pl, ale widać, że i tu ten żałosny poziom dotarł

    • 3 1

  • ja tam mogę jeździć 50km/h (1)

    pod warunkiem, że to będzie norma a nie będę zawalidrogą. W końcu w normalnych krajach tak się jeździ w mieście. Gdyby wszyscy przestrzegali dopuszczalnych prędkości to pewnie część ograniczeń byłoby też wyżej ustawionych. Mam wrażenie, że często są one zaniżane, bo drogowcy z góry zakładają, że wszyscy i tak będą jeździć co najmniej te 10km/h więcej, więc w niektórych miejscach zamiast być 50 jest 40 a zamiast 80 jest 70 itd.

    • 2 0

    • Gdzie tam jest miasto na słowackiego na leśnym odcinku? Las dookoła, dlatego tam jest 70

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Pierwszy samochód wyprodukowany w powojennej Polsce to:

 

Najczęściej czytane