• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Samochód rajdowy pojechał 200 km/h leśnym odcinkiem ul. Słowackiego

Maciej Naskręt
22 września 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Odradzamy w przyszłości podziwianie nocnych wyczynów kierowcy rajdowego na ul. Słowackiego. Więcej przyjemności z oglądania znaleźć można podczas rajdu np. Lotos Grand Prix, który odbywa się na ulicach Sopotu. Odradzamy w przyszłości podziwianie nocnych wyczynów kierowcy rajdowego na ul. Słowackiego. Więcej przyjemności z oglądania znaleźć można podczas rajdu np. Lotos Grand Prix, który odbywa się na ulicach Sopotu.

Sceny jak z filmu "Szybcy i wściekli" rozegrały się w nocy ze środy na czwartek na leśnym odcinku ul. Słowackiego. zobacz na mapie Gdańska Samochód rajdowy rozpędzał się tam nawet do 200 km/h. Ale spokojnie: sytuacji przyglądali się pracownicy Okręgowego Urzędu Miar, którzy na Słowackiego legalizowali odcinkowy pomiar prędkości.



Było kilka minut po północy w czwartek. Nagle ciszę w lesie przy ul. Słowackiego przerwał ryk silnika samochodu rajdowego, który z potworną prędkością pędził z Niedźwiednika w kierunku Matarni. Potem następowała cisza. Mijało kilka minut i sytuacja się powtarzała. Słychać było już nie warkot, a wycie silnika samochodu. Po lesie rozchodziła się woń palonych opon i wysokooktanowego paliwa.

Największy jednak huk z przerywany strzałami z tłumika samochodu pędzącego z Niedźwiednika w kierunku Matarni można było usłyszeć nad ranem. Wszystko wyglądało jak trening kierowcy rajdowego.

Czy obawiasz się odcinkowego pomiaru prędkości na drogach?

Przyglądający się całej sytuacji urzędnicy w ogóle nie reagowali.

- I nie było ku temu powodu. Nawet prosiliśmy kierowcę samochodu rajdowego, by jechał szybciej. Udało się pojechać ul. Słowackiego tuż przed Matarnią nawet 200 km/h - mówi Danuta Jonaszek, naczelnik wydziału elektrycznego Okręgowego Urzędu Miar w Gdańsku.

Jak to możliwe?

- W nocy przeprowadziliśmy po raz pierwszy w Polsce legalizację pierwotną pomiarowego odcinka prędkości na ul. Słowackiego, umieszczonego w ramach budowy Tristara - systemu inteligentnego sterowania ruchem. W tym celu byliśmy zmuszeni użyć samochodu rajdowego, który pojechał kilkakrotnie odcinkiem leśnym wspomnianej ulicy, na której właśnie ma być dokonywany pomiar prędkości - mówi Danuta Jonaszek.

W celu legalizacji odcinkowego pomiaru prędkości kierowca w pierwszym przejeździe musiał osiągnąć średnią prędkość zaledwie 13 km/h. Z każdym następnym przejazdem zalecano mu jechać szybciej aż osiągnie średnią prędkość 147 km/h. W sumie kierowca wykonał kilkanaście przejazdów i właśnie w tym ostatnim przejeździe kierowca osiągnął na Trasie Słowackiego prędkość 200 km/h. Taki wynik był możliwy na ostatniej prostej pod górę przed Matarnią.

Co ważne, testy systemu Tristar na ul. Słowackiego, działającego na długości ok. 1,8 km odbywały się podczas całkowitego zamknięcia dla ruchu kołowego. Z jednej i drugiej strony drogę zamknęła policja.

- Pomiarowy odcinek prędkości na ul. Słowackiego przeszedł sprawdzenie pomyślnie - otrzymał legalizację pierwotną. Obowiązywać ona będzie teraz przez 13 miesięcy. Potem trzeba powtórzyć nocne sprawdzenie urządzenia - tłumaczy naczelnik.

Co ważne, uzyskanie legalizacji pierwotnej nie oznacza, że odcinkowy pomiar prędkości już działa - wyłapuje niefrasobliwych kierowców. Zgodę na jego używanie może wydać wyłącznie Generalny Inspektor Transportu Drogowego. Póki co takiej zgody jeszcze nie ma, choć urzędnicy odpowiedzialni za wdrażanie systemu złożyli wnioski.

Co ciekawe, odcinkowy pomiar ruchu będzie rejestrował nie tylko osoby, które na 1,8 km fragmencie ul. Słowackiego przekroczą dozwoloną prędkość. Jeśli kierowca na starcie pomiaru będzie przekraczał dozwoloną prędkość, już wtedy zostanie uznane to za wykroczenie. Nie pomoże mu fakt, że dalszy odcinek będzie pokonywał wolno.

Oznacza to też, że niefrasobliwi kierowcy będą kontrolowani dwukrotnie. Raz na wjeździe i potem na końcu odcinka za przejazd z średnią prędkością.

Tristar ma generować tzw. "inteligentną zieloną falę", czyli tak regulować dopuszczalną prędkość pojazdów, aby zapewnić ich płynny przejazd. System będzie też kontrolował parkingi (tablice świetlne pokierują nas tam, gdzie znajdziemy wolne miejsce) oraz informował na specjalnych wyświetlaczach przystankowych o ewentualnym opóźnieniu autobusu czy tramwaju.

Wprowadzenie systemu pozwoli na zarządzanie ruchem miejskim z użyciem najnowszych technologii i zwiększy przepustowość dróg w Gdańsku, Sopocie i Gdyni o 20-30 proc. W analizie ruchu drogowego będzie brała udział specjalnie zaprojektowana sygnalizacja świetlna, czujniki w jezdni, komputery w pojazdach komunikacji miejskiej, urządzenia nadawczo-odbiorcze, kamery, fotoradary i fotorejestratory, tablice o zmiennej treści. Całość ma koordynować zespół pracujący w centrum zarządzania ruchem drogowym.

Całkowity koszt inwestycji to 160 mln zł. 136 mln zł do przedsięwzięcia dokłada Unia Europejska z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pozostała kwota pochodzi z budżetów Gdańska, Sopotu i Gdyni. Koszt budowy systemu to 133 mln zł, które zainkasuje firma Qumak.

Ulice w Trójmieście, na których staną rejestratory wykroczeń.

GDAŃSK

1. Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Brama Oliwska zobacz na mapie Gdańska, Hucisko zobacz na mapie Gdańska, Trakt św. Wojciecha i Zaroślak zobacz na mapie Gdańska, Elbląska i Głęboka zobacz na mapie Gdańska, 3 Maja i Hucisko zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Pomorskiej zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Kołobrzeskiej zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Wojska Polskiego zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Słowackiego zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska, Zwycięstwa i Hallera zobacz na mapie Gdańska, Zwycięstwa i Traugutta zobacz na mapie Gdańska, Słowackiego i Budowlanych zobacz na mapie Gdańska.

2. Punktowy pomiar prędkości
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Grunwaldzka i Bitwy Oliwskiej II zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzka i Abrahama zobacz na mapie Gdańska, Zwycięstwa i Traugutta zobacz na mapie Gdańska, Marynarki Polskiej i Reja zobacz na mapie Gdańska, Podwale Przedmiejskie i Łąkowa zobacz na mapie Gdańska (w każdym kierunku), Trakt św. Wojciecha przy Zrembie zobacz na mapie Gdańska (w każdym kierunku), Trakt Św. Wojciecha 191 zobacz na mapie Gdańska, Trakt Św. Wojciecha i Ukośn zobacz na mapie Gdańskaa.

3. Odcinkowy pomiar prędkości
Ulica Słowackiego - cały odcinek leśny zobacz na mapie Gdańska - od ul. Potokowej zobacz na mapie Gdańska do ul. Złota Karczma zobacz na mapie Gdańska.

GDYNIA

1. Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Chwaszczyńska i Brzechwy zobacz na mapie Gdyni, Morska i Kcyńska zobacz na mapie Gdyni, Morska - Obwodnica Trójmiasta zobacz na mapie Gdyni, Morska i Kartuska zobacz na mapie Gdyni, Morska i Chylońska zobacz na mapie Gdyni (od strony centrum), Morska i Warszawska zobacz na mapie Gdyni, Morska i Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni (dla obu kierunków), Śląska i Kielecka zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa i Nowa Kopernika zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa i Stryjska zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa i Wielkopolska zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa i Spółdzielcza zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa - Przebendowskich zobacz na mapie Gdyni.

2. Punktowy pomiar prędkości
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Morska - Chylońska zobacz na mapie Gdyni (od strony centrum), Zwycięstwa i Bernardowska zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa - Redłowska zobacz na mapie Gdyni, Wielkopolska i Racławicka zobacz na mapie Gdyni, Chwaszczyńska i Rdestowa zobacz na mapie Gdyni.

3. Odcinkowy pomiar prędkości
Odcinek ul. Wielkopolskiej zobacz na mapie Gdyni od ul. Łowickiej zobacz na mapie Gdyni do ul. Gedymina zobacz na mapie Gdyni.

Miejsca

Opinie (494) 8 zablokowanych

  • (2)

    Przy obecnych zapisach Kodeksu Wykroczeń i ustawy prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeń regulujących wykroczenia drogowe życzę powodzenia w egzekwowaniu prawa ;)

    Kto jechał autem, jak długo, w tym konkretnym czasie? Może ktoś się przesiadł w trakcie.... Do tej pory odpowiedzialność karna jest indywidualna i organ ma wskazać sprawcę. Bat na nieświadomych a dla osób mających wiedzę w zakresie prawa taka ciekawostka, która łatwo obejść.

    • 1 5

    • płaci właściciel auta. proste. (1)

      • 2 2

      • okazuje się
        że w peerelu" nie takie proste
        jak w Niemczech czy Anglii
        bo nasze posły zrobiły to pokręconym

        dlatego trzeba wypierr nasze "prawo" na śmietnik
        i przyjąć obce, a zacząć od PoRD

        TUŚKU, do ciebie piszę....

        • 0 2

  • Czy/kiedy ?. (1)

    Może ktoś w końcu napisze czy/od kiedy działają/będą działać te zabawki do dojenia kasiory a nie ciągłe chwalenie się ile kasy zostało utopione w ten wątpliwej potrzeby system. A później się będą chwalić, że wydali 160 a po roku już im się zwróciło z nawiązką. Nie wspominając jaką stanie się "krową do dojenia kasy".

    • 6 5

    • Jeździj zgodnie z prawem,to się nie wydoisz...

      • 2 2

  • Pomiar prędkości jednego samochodu (1)

    może i będzie prawidłowy, ale w jaki sposób urządzenie zweryfikuje, czy na danym odcinku to akurat ja przejechałam za szybko, a nie inny kierowca?!?!

    • 3 4

    • dlatego to takie drogie
      koń puter zapisuje dwa razy KAŻDEGO kierowcę
      tych co jadą prawidłowo też

      a potem porównuje czasy przejazdu,
      te miliony rejestracji!
      jak odstęp za krótki - podlegasz karze

      a jak twój numer blachy jest na czarnej liście, można "spuścić gończe psy"

      nowy wspaniały świat permanentnej inwigilacji

      • 2 1

  • wyniki ankiety (6)

    śmiechu warte.

    przepisy są po to, żeby ich przestrzegać. ale kierowcy zawsze zbulwersowani, jak się od nich wymaga. jak z batem ich nie przypilnujesz, to będą robić, co chcą i myślą, że są w porządku. a jeżdżą potencjalnymi maszynkami do zabijania - o błąd i tragedię przy tych prędkościach i masie nie trudno.

    każdy ma się za wspaniałego kierowce, ograniczenia i inne przepisy są przesadzone, ale egzekwowanie ich to wyciąganie kasy:)

    • 7 4

    • wina tuska

      • 3 2

    • (4)

      Kolego tragedie na drogach a wyciąganie kasy od kierowców to dwie różne sprawy. Mieszanie ich w jednym wątku to zwykła manipulacja.

      • 0 7

      • ja autem jeżdzę przepisowo (3)

        i nie widzę żadnego problemu związanego z triastarem.

        nie rozumiem, o co ludziom chodzi? to marudzenie to jawne przyznawanie się do jazdy niezgodnej z przepisami. tyle na ten temat.

        nie mogę się doczekać, aż system wystartuje. mam nadzieję, że znacznie uspokoi i upłynni ruch w mieście. a jak mandaty będą się sypały, to kierowcy sami sobie będą winni.

        • 5 1

        • jak masz starą Skode, Poloneza lub Cinquecento w gazie to sie nie dziwie ze jezdzisz przepisowo (2)

          gdyz te samochody po latach niewiele szybciej moga pojechaci. A co ma powiedziec ktos kto ma np.nowoczesnegho mercedesa lub bmw z hamulcami ceramicznymi, kontrola trakcji i innymi bajerami ?
          Porownujac go do twojego Cinquecento to sa lata swietlne w tym jak reaguja te samochody i patrzac na ich bezpieczenstwo.

          • 1 8

          • To niech sobie dokupi własną drogę, i tam może sobie szaleć do woli.

            • 3 0

          • czas reakcji

            to nie jest kwestia czasu reakcji Twojego samochodu, tylko Twojej.

            A jak ktoś ma tylko zwykłe Prawo Jazdy i ileś tam lat doświadczenia za kółkiem (rutyny!!!) to chja umie, a nie jeździć.

            Ale pewnie ma się za zarąbistego ogarniacza za kółkiem, z refleksem takim, że hoho. Chciałbym to zobaczyć. Dureń... Prawo jest takie samo dla wszystkich. Teoretycznie.

            Bo cwaniaki w drogich mercedesach itp, często czują, że są równiejsi i wszystko mają w piź dzie, najwyraxniej tak, jak TY.

            • 5 0

  • nie mogę doczekać sie kiedy to ruszy

    • 5 1

  • ulice na których staną rejestratory

    jeśli się nie mylę, to tak jakby ustawiono 24 fotoradary a w dwóch kierunkach 48. prędzej czy później a raczej prędzej każdy zaliczy. to jest ten wspaniały system dyscyplinowania kierowców i konfitur dla miasta. mega konfitur. oczywiście za moment ukażą się artykuły, ze to wszystko dla dobra gdańszczan. panowie z politechniki za projekt wzięli, teraz czas na miasto.

    • 2 2

  • Skandal !

    Gdzie była wtedy straż miejska z fotoradarem ? Dlaczego go nie złapali ?

    • 3 3

  • Strzał w stopę

    Czyli praktycznie możliwe jest ukaranie dwukrotne za jedno wykroczenie: stałą jazdę od początku do końca z jednakową, nadmierną prędkością. Ja bym się takim działaniem urządzenia nie chwalił, bo za coś takiego nie powinno dostać legalizacji...

    • 3 2

  • Tristar - Dymator kierowców (5)

    Korki były, są i będą - żaden "yntelygent" system w tym nie pomoże, bo jest po prostu za dużo samochodów i za mało dróg. Uważam, że będzie wręcz gorzej, bo teraz każdy będzie bał się przekroczyć prędkość nawet o 1km/h i wszyscy będą się wlekli. Co jeśli jadę 50km/h i chcę kogoś wyprzedzić - wiadomo, że muszę przyśpieszyć, czy to oznacza że po wyprzedzeniu muszę z kolei zwolnić do 40km/h żeby czas przejazdu się zgadzał? Idiotyzm. Czysty idiotyzm. Prawdziwy powód wprowadzenia Tristara to dymanie kierowców na mandatach i kropka.

    • 13 9

    • Jeżeli jedziesz 50 km/h,to nie wyprzedzasz kogoś jadacego 50 km/h,bo obaj jedziecie z max. dozwoloną predkością. (4)

      Robiłeś kurs PJ przez fejsbuka,czy naprawdę jesteś taki drętwy?

      • 7 6

      • skandal ale jak mozna jezdzic 50 km nowoczesnym samochodem ktory hamuje w mig ma kontrole trakcji i inne bajery ! (2)

        To nie lata 60-80 !!!

        • 4 9

        • (1)

          pojedź do Niemiec. Tam umieją.

          • 4 4

          • Minusiki? W Niemczech jeżdżą Waszymi samochodami jak są nowe, i jakoś potrafią nimi w mieście jechać 50, 40 albo i 30.

            • 4 4

      • No tak...zwłaszcza że tam jest ograniczenie do 70 a nie 50.

        • 2 1

  • załamka (1)

    Jak zwykle: system miał rozładować k orki, a będzie maszynką do zapełniania kasy miejskiej.

    Budyń - zapamiętamy

    • 4 5

    • czyli przyznajesz się

      jednoznacznie, że łamiesz przepisy i teraz nie będziesz mógł tego robić, bo inaczej w parę tygodni nałapałbyś tyle punktów, że Ci odbiorą prawko?

      Czy jak interpretować takie wypowiedzi?

      • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Wystawa amerykańskich aut zabytkowych "Made in USA 2"

zlot

Ogólnopolski Zlot Mercedesów Rumia 2024

zlot

Sprawdź się

Sprawdź się

Co oznacza skrót PAB?

 

Najczęściej czytane