• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Szwedzkie Saaby z polską baterią

Bawo
6 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Saab-9-3 SportSedan Aero wersja z roku 2006. Saab-9-3 SportSedan Aero wersja z roku 2006.

W szwedzkim Harmattan ruszyła ponownie produkcja Saaba, a konkretnie jednego modelu modelu - 9-3 sedan. Pozostawioną swojemu losowi przez General Motors markę kupiło i reaktywowało po roku konsorcjum chińsko-szwedzkie. Ciekawostką jest, że w odrodzonym Saabie mamy także swój polski wkład.



Odrodzony Saab powstaje w liczbie 10 egzemplarzy tygodniowo, w bogatej odmianie Aero sedan, pod maską której pracuje dwulitrowy silnik benzynowy turbo o mocy 220 KM. Cena samochodu to równowartość nieco ponad 130 000 złotych.

Wolumen marki zwiększy się stopniowo, zgodnie z popytem rynkowym. Na wiosnę zapowiedziano elektryczną wersję samochodu. Pierwszy rynek zbytu to Chiny, podobnie jak obecnie, w przypadku odmiany benzynowej. Niewielka partia aut dostępna jest jednak dla szwedzkich klientów drogą internetową.

Konsorcjum National Electric Vehicle Sweden, ożywiając szwedzką markę, rozumiało, że musi wrócić do cech, które wyróżniały Saaba spośród innych aut, przede wszystkim wysokiej jakości i całkiem dużej niezawodności. W tym celu powróciło do sprawdzonych poddostawców, w tym poznańskiego Exide Technologies S.A.

Współpraca z Exide to pełne nawiązanie do tradycji. Zakład Exide w Nol w Szwecji od zawsze zaopatrywał byłą spółkę Saab Automobile AB. Od 1999 roku produkcję akumulatorów do SAABA wyprowadzono ze Szwecji.

Od 2011 roku dostawy te realizował poznański oddział Exide Technologies S.A. Saab to kolejna marka w portfolio poznańskiego producenta. Poznańskie akumulatory dostarczane są także do: zakładów Fiata w Tychach, Volkswagena w Poznaniu, New Holland w Płocku oraz Same Deutz Fahr w okolicy Lublina, zaś za granicą do Volkswagena w Bratysławie, Jaguara i Land Rovera w Hallewood, TPCA (Toyota Peugeot Citroën Automobile) w czeskim Kolinie, Scanii i Volvo Trucks w całej Europie. Szkoda, że przynajmniej w niektórych przypadkach, już nie pod dobrze nam znaną nazwą "Centra".

Historia samochodów marki SAAB sięga 1947 roku, wtedy to, jako uboczna produkcja firmy lotniczej, powstał pierwszy samochód o nazwie UrSAAB. Testowane w tunelu aerodynamicznym nadwozie miało współczynnik oporu powietrza Cx 0,32, taki sam jak współczesne samochody sportowe. W 1969 roku Saab połączył się ze szwedzkim producentem ciężarówek - Scanią, nosząc do rozwodu w 1995 roku nazwę Saab-Scania. W 1990 roku SAAB-a kupiło General Motors, które po wielu perypetiach, w roku 2012 doprowadziło do bankructwa spółki i wygaszenia produkcji samochodów. W tym samym roku firmę przejęła spółka NEVS.
Bawo

Opinie (36) 3 zablokowane

  • nie harmattan lecz Trollhättan

    • 8 1

  • Saab został w klasyczny sposób unicestwiony. Przejęty przez wielki koncern GM tylko po to, żeby go zniszczyć. Dopóki Saab był 100% szwedzki był bezawaryjnym, mocnym autem z charakterem dla świadomych wyboru kierowców. Problemy zaczęły się po mariażu z GM. Wszyscy fani motoryzacji trzymają kciuki za powrót szwedzkiego Saaba produkowanego w Szwecji przez szwedzkich inżynierów

    • 13 1

  • produkcja

    Saaby produkowane są, jak wcześniej, w Trollhättan, a nie Harmattan, bylejakość XXI w. i dokładność dziennikarzy, którzy zbierają wiedzę "po łebkach"...

    • 7 1

  • Gdzie ?

    Redaktorku poczytaj lepiej gdzie jest fabryka oraz muzeum marki Saab. ("Svenska Aeroplan Aktie Bolaget"). To miasto nazywa się Trollhättan. W Szwecji.

    • 6 0

  • stylistyka wygląda na koniec lat 90-ych, początek 2000 r.

    czyli żadna rewelacja

    • 1 2

  • wow

    Wow, będą sprzedawać 10 akumulatorów tygodniowo. Pewnie Donek załatwił ten intratny kontrakt...

    • 0 3

  • Saab sie w ogole nie zmienial

    Wszystkie modele podobne

    • 1 0

  • Manufaktura (1)

    520 rocznie ,tu coś śmierdzi.

    • 0 2

    • ..śmierdzi coś z pomiędzy twoich nóg...ile godzin siedzisz przed kompem....idz wziąść prysznic...

      • 1 0

  • ...niedawno miałem saab-a 9-3 ,2,5 v6 amerykańska wersja w automacie..... (1)

    ...i stwierdzam że to była moja najlepsza fura jaka miałem........ a jeszcze jedno gigant GM to morderca marek , ich filozofia jest taka ;kupić okraść i sprzedać......bez komentarza .....ostatnia Astra i Insignia jakością przypominają Lanosa.......

    • 1 0

    • Skoda?

      • 0 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Jaka trójmiejska firma jest przedstawicielem marki MINI?

 

Najczęściej czytane