• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Taksówki" bez licencji. Uber szuka chętnych w Trójmieście

Borys Kossakowski
2 czerwca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Klasyczna taksówka, przewóz osób, przewóz rzeczy, iTaxi a może Uber? Wybór należy do ciebie. Klasyczna taksówka, przewóz osób, przewóz rzeczy, iTaxi a może Uber? Wybór należy do ciebie.

Na trójmiejski rynek taksówkowy już niedługo może wejść międzynarodowa sieć Uber, której usługi zamawia się przez aplikację w smartfonie. Czy będzie to duża zmiana? Przypomnijmy, że już dziś o klientów walczą nie tylko oficjalne, licencjonowane taksówki, ale i przewoźnicy bez licencji taksówkowej.



W kwestiach transportu samochodowego:

Na rynku transportu prywatnego od lat istnieje konflikt między licencjonowanymi taksówkarzami, a przewoźnikami bez licencji taksówkowej (m.in. TSD Scorpion, Night Riders, FluoCars itp.). Niedługo prawdopodobnie do Trójmiasta wkroczy firma Uber, która właśnie prowadzi rekrutację w internecie. Na polskim rynku Uber będzie prowadzić wyłącznie usługę pośrednictwa między kierowcą a pasażerem. "Uberowcy" już jeżdżą w Warszawie.

- Zgodnie z ustawą każdy taksówkarz kierujący samochodem osobowym powinien posiadać licencję - przypomina Andrzej Leoniec, prezes SuperHallo. - W korporacjach taksówkarze muszą też przejść badania psychotechniczne oraz posiadać świadectwo niekaralności.

Przewoźnicy, którzy nie posiadają licencji taksówkowej, korzystają z innych licencji, pozwalających im obniżać koszty. Część z nich (np. FluoCars, TSD Scorpion) korzysta z dużych aut (8-9 osobowe), które wykorzystywane są jako "okazjonalny przewóz osób".

- Proszę jednak zwrócić uwagę, że często w takich przypadkach jeżdżą auta typu volkswagen sharan, które są siedmioosobowe - mówi pan Krzysztof, który przez kilka miesięcy pracował w firmie "przewóz osób". - Tacy kierowcy montują dodatkową ławkę z tyłu samochodu i dostają legalizację na osiem osób. Trudno powiedzieć, na ile to bezpieczne.

Na zarzuty odpowiada Łukasz Staniszewski z TSD Scorpion: - Samochody takie jak volkswagen sharan i podobnego typu mają homologację na przewóz ośmiu osób. To oznacza, że produkowano modele ośmioosobowe, choć były one rzadkością. Kierowcy kupują często modele siedmioosobowe, aby następnie wymienić ostatni rząd siedzeń na trzyosobową ławkę. W pełni legalny sposób auto przechodzi badania techniczne i zostaje zarejestrowane jako ośmioosobowe.

Co ciekawe, kierowca może później wymontować tylną ławkę i jeździć nawet z pięcioma fotelami. Liczy się to, co jest "wbite" do dowodu. Inne firmy (np. Night Riders) nadal korzystają z samochodów osobowych, ale oficjalnie oferują usługę "przewozu rzeczy". Zgodnie z ustawą zleceniodawca może żądać wraz z przewozem rzeczy, przewiezienia jego i innych osób, z czego firmy skrzętnie korzystają.

- Różnica polega na tym, że licencję na przewóz zazwyczaj ma tylko właściciel - mówi Marian Penkalla, prezes Hallo Taxi. - W takich autach niepotrzebny jest taksometr, jest tylko kasa fiskalna. Nasze auta posiadają dodatkowe ubezpieczenie, które pokrywa także ewentualną szkodę pasażera. W przypadku przewoźników bez licencji taksówkowej, może się okazać, że jedziemy z przypadkową osobą, która dopiero zrobiła prawo jazdy.

Jak twierdzą przewoźnicy: auta jeżdżące w ramach "przewozu osób" posiadają podobną licencję, co autokary turystyczne. W związku z tym przewoźnicy również muszą być ubezpieczeni na wypadek szkody pasażera. W ich autach, zgodnie z prawem, nie mogą być instalowane taksometry, za to mają obowiązek posiadania kas fiskalnych.

Zamieszanie na rynku może powiększyć nowa usługa, oferowana przez firmę Uber, która przymierza się do wejścia na rynek trójmiejski. Zaznaczmy, że już wcześniej działały firmy, które pośredniczą w kontakcie między pasażerem i kierowcą - to iTaxi oraz Taxify (ta druga już wycofała się z Polski).

iTaxi można nazwać brokerem usług taksówkowych. To firma, która współpracuje tylko z licencjonowanymi taksówkarzami. Ich aplikacje mobilne i serwis internetowy umożliwia śledzenie taksówek i zamawianie konkretnych aut, które są najbliżej naszego miejsca zamieszkania.

Uber także jest brokerem, ale nie wymaga od kierowców licencji taksówkowej, taksometrów, ani legalizacji auta. Jedyne, co trzeba mieć to telefon komórkowy. Aplikacja mobilna na podstawie odczytu GPS sama nalicza należność za przejazd i realizuje płatność przy pomocy karty płatniczej lub PayPal. Uber jest tu tylko pośrednikiem, który nie bierze na siebie żadnej odpowiedzialności za transport.

- W Polsce doskonale działa "system" donosów - mówi Łukasz Staniszewski. - Doświadczyliśmy tego na własnej skórze, bo przechodzimy niezliczoną liczba kontroli - skarbowych, technicznych itp. Konkurencja nie śpi i dba o to, by nam nie było zbyt lekko. Ale działamy zgodnie z prawem, więc kontroli się nie boimy. Kierowcy Ubera jednak powinni mieć się na baczności, bo oni będą jeździć poza prawem. Trudno mi sobie wyobrazić, by ten model przetrwał na naszym rynku.

- Uberem się specjalnie nie martwimy - mówi Dorota Rybiałek-Szymczak z FluoCars, firmy prowadzącej usługi przewozu osób. - Działamy od września, mamy takie stawki i program do obsługi, że nie musimy martwić się o klientów. Nasza licencja dotyczy aut 8-9 osobowych i przewozu osób na terenie Trójmiasta. Działamy w zasadzie tak jak taxi, ale naszą przewagą jest to, że mamy duże auta.

Innego zdania są przedstawiciele korporacji.

- A jeżeli coś pójdzie nie tak? Będzie wypadek, albo problem z płatnościami - zastanawia się Marian Penkalla. - Dokąd klient ma pójść po reklamację? My mamy swoją siedzibę, wszystko jest jasne. A tam jak, mam się kontaktować z chmurą? Dodatkowo pod względem cenowym nie jesteśmy w stanie z nimi konkurować. Płacimy składki, ubezpieczenia, podatki, opłaty za taksometry, licencje, legalizację. A ile będzie płacił Uber? Już dzisiaj w nocy prawie nie jeździmy, bo wypchnęły nas z rynku tańsze "przewozy osób i rzeczy". Próbujemy wpłynąć na posłów o zmianę ustawy. Bez tego sytuacja się nie zmieni.

Szef Ubera na Europę środkowowschodnią, Patrick Studener, pytany przez PAP o zakazy działalności, jakie dotknęły firmę Uber w niektórych państwach unijnych, w tym Niemczech i Hiszpanii, stwierdził, że prawo często uderza w innowacyjne firmy, bo za nimi nie nadąża.

- Przepisy z racji swojej natury patrzą wstecz, nie nadążają za rozwojem i innowacjami. Nasze rozwiązania nie są konkurencją dla taksówkarzy, ale ograniczają ruch prywatnych samochodów, co jest z korzyścią dla dużych miast - zaznaczył w rozmowie z PAP.

Czy komuś zależy na tym, by prawo się zmieniło? Z tanich firm przewozowych korzysta w Trójmieście mnóstwo osób, ceniąc sobie niski koszt przejazdu (nawet za cenę niskiego komfortu). Wprawdzie takie auta nie mogą korzystać np. z buspasów, ale w nocy nie ma to większego znaczenia.

Opinie (284) ponad 10 zablokowanych

  • Dodatkowa ława dla ósmego pasażera

    chory i niebezpieczny pomysł. W samochodach typu Sharan montowany fabrycznie trzeci fotel to już ciśnięcie losu

    • 13 9

  • Rynek wszystko zweryfikuje. (1)

    Klient ma prawo wyboru.

    • 32 4

    • GA Państwo potem złe bo renta niska, a z wypadku nic nie dostałem jak inwalida zostałem.

      Klient powinien mieć świadomy wybór.

      • 5 0

  • a kto to jedzi taksowkami ? no moze okazjonalnie z jakiejs zakrapianej imprezy (2)

    • 13 10

    • Pracuje z domu Robie srednio max 5000 km rocznie to na cholere mam kupowac auto? Spadek jego wartosci przez rok, ubezpieczenie, badania techniczne, naprawy to daje mi budzet ok 2000 miesiecznie, a place za taxowki 600 miesiecznie max...
      Jak chce dalej to sa wypozyczalnie i tez generalnie mniej mnie to wyjdzie w skali roku niz kupno auta...
      2000 to przy np kupnie auta 10 letniego, im mlodsze tym budzet wiekszy...

      • 5 1

    • bogacze

      Tylko mega bogaczy stac na taxi. Oj dziady wy dziady

      • 1 3

  • (1)

    uwaga na naciagaszy pod knajpa była bacówka ostro kasuja za kurs z bacowki na przymoze skasowli mie 50zeta niewiedzalel pare lat niebylo mie w 3miascie

    • 6 9

    • Aaaaaa!!

      Wytrzeźwiej durniu! Potem pisz.

      • 12 1

  • a po tem za 20 dychy z gdanska do sopotu

    • 12 0

  • Jestem załamany. (22)

    Ale nie samym faktem powstawania takiej czy owakiej firmy bo jak prawo jest dziurawe to nie ma sie co dziwić sam nie raz już korzystałem z takich firm.
    Fakt jest taki że gdy mamy dwie firmy jedna odprowadza Zus Składki daje zarobić ubezpieczalniom Staciom kontroli pojazdów etc. A druga jedynie leje paliwo do baku to chyba w interesie państwa powinno być jak najszybciej sie tym zająć.

    Sam jestem teraz na etapie wyrabiania wszystkich dokumentów by zostać taksówkarzem dwa tygodnie latania po różnych instytucjach 2500 wyjęte z kieszeni na start plus auto które nie może być starsze niż 10 lat a i musi wyglądać tak żeby ktoś hciał do niego wsiąść do tego opłaty wewnątrz korporacji 400 miesięcznie plus 1400 niezrwotej darowizny za to ze dostajesz naklejki.

    Ludzie nawet nie zdajecie sobie sprawy jak dużo trzeba zainwestować by sie to zwróciło i ile trzeba sie najeździć po legalu żeby zarobić na chleb.
    Ja np. musze być dwu etatowcem by mieć coś w portfelu wiec proponuje sie nie wypowiadać studentom co dostaja pieniadze od mamusi i siedza z piwkiem w akademiku.

    • 63 45

    • (7)

      A Kto Tobie kazał to robić? Jak zakładasz biznes to robisz biznes plan. Jak się nie opłaca to nie wchodzisz w to. To jest proste. Jak tego nie rozumiesz to jesteś idiotą. To proste.

      • 24 15

      • (2)

        kolejny pijany studencik ze swoimi radami na życie. Spadaj baranie.

        • 11 29

        • (1)

          Taka prawda, jak nie stać cię na prace na taxi to po kiego pchasz się w ten temat?

          Taki układ jak taksówka najczęściej obstawiony jest biednymi Mili/policjantami, którzy musieli przeboleć 15 lat, dostali emeryturkę w różnej wysokości a jako emeryt płaci tylko zdrowotne ok 300zł. Państwo odpala mu pewniaka co miesiąc a on ciśnie za złotówkami...

          Płaczesz na tak niskie opłaty startowe, zauważ że pieniądze dostajesz od razu po wykonaniu usługi. W wielu segmentach działalności termin płatności wynosi 30 i więcej dni, i tu jest ból dopiero... podatki za niezapłaconą FV płacisz przed otrzymaniem kasy za nią...

          • 14 4

          • Czy Pan słyszał o płatnościach bezgotówkowych w taksówkach???

            czeka się nawet do 60 dni.
            Najgłośniej krzyczą Ci co nie mają zielonego pojęcia jak to wygląda od środka.
            Człowiek opisuje realną sytuacje jaka jest na rynku a ty go obrażasz i uogólniasz
            Więcej szacunku

            • 7 7

      • (3)

        ale co ma do tego biznes plan ? Zakładasz w biznesplanie że konkurencja nie będzie płacić składek ZUS i podatków i będzie bardziej konkurencyjny niż Ty ?
        75% warsztatów samochodówych nie daje Ci rachunku/faktury (jak nie poprosisz) za naprawę. Większa część firm budowlanych robi tak samo. Jak tak dalej pójdzie to za 10 lat rząd podniesie wiek emerytalny do 70 albo 75 lat i to nie dlatego żeby były godne emerytury, tylko dlatego żeby w ogóle były.
        Też wolałbym nie płacić ZUSu, wykupić sobie pakiet medyczny, a reszte odkładać na emeryture w banku. Jednak nam państwo takiej możliwości nie daje (legalnej)

        • 2 3

        • (2)

          Przykro mi, ale w biznesplanie uwzględnia się konkurencję. Wszyscy nabijają się z absolwentów zarządzania, a jak przyjdzie co do czego to tak podstawowych rzeczy nie wiedzą.

          • 3 0

          • (1)

            Uwzględnia sie nielegalną konkurencje ?
            Pytam bo nie studiowałem zarządzania.

            • 2 3

            • uwzględniasz wszystkie zmienne, łącznie z faktem że ten zawód (bez obrazy) może wykonywać każdy kto ma prawo jazdy, a jeżeli chcesz żeby był monopol to niestety już nie ta epoka

              • 4 0

    • hmm (1)

      do niedawna za "radio" stawki byly 250zl miesiecznie... Teraz zaraz radii najczesciej sa terminale na smartfonach.

      • 0 1

      • w dajanie komofrcie max 300,

        reszta 400 w góre

        • 0 0

    • Na własne życzenie

      To przejdź do takiej korporacji, w której niema tyle załatwiania i żyj jak pączek w maśle!!

      • 3 0

    • (5)

      Ale co mnie interesuje ile trzeba włożyć, ja chce zapłacić po imprezie 20zl a noe 60 żeby wrócić do domu

      • 8 4

      • (3)

        No i to jest Polska. Jak chcesz pracować zgodnie z prawem to jesteś ten gorszy, bo ten co nie płaci nic jest tańszy i dlatego niby lepszy.
        Royo, założysz kiedyś firmę, będziesz sobie płacił podatki itd i życzę Ci żeby ktoś otworzył obok Ciebie taką samo firmę ale na czarno albo po przekręcie że nie będzie musiał odprowadzać tylu pieniędzy do państwa.

        • 9 8

        • (2)

          Mam swoją działalność i gdybym tylko mógł to bym zrobił wszystko żeby tych składek zlodziejskich nie placic

          • 2 0

          • (1)

            To nie płać. Zaryzykuj stratę firmy albo kary. Przewozy sie nie boją bo obchodza prawo jak chcą.
            Co do samych składek zgadzam sie że są złodziejskie.
            Sam wolałbym wykupić pakiet w klinice i mieć dostęp do większość lekarzy w krótkim czasie, a resztę odkładać na fundusz emerytalny, który dodatkowo by na siebie pracował. Niestety nie ma takiej opcji, bo jak jesteś taksówkarzem to chwila moment masz kontrole i zabierają Ci licencje. Ewentualnie szef wypierdzieli Cie z korporacji.
            Wszyscy płaczą że w Polsce jest szara strefa i nasz kraj jest biedny, a każdy daje na to przyzwolenie. Dodatkowo wyzywa legalnie pracujących od złodziei (taksówkarzy). Jakaś paranoja.

            • 3 1

            • To niech się taki taksiarz przeniesie z tej korporacji, w czym problem

              • 0 0

      • To negocjuj w barze napewno dostaniesz taniej

        A potem w ryk od bramki haha

        • 1 0

    • Przestań bredzić

      Jedyny uczciwy taryfiarz

      • 7 0

    • Ważna informacja prawna

      1400 zł niezwrotnej darowizny za naklejki to nie jest darowizna tylko odpłatność za usługę, w najlepszym wypadku umowa sprzedaży materiałów. Więc Twoi święci koledzy z taksówek, uczciwi nieskalani, łamią prawo na wstępie.

      • 7 0

    • idź do iTaxi (1)

      żadnych opłat a zarobisz tyle samo

      • 1 2

      • To w ogóle nie jeździ....

        • 5 0

    • Pretensje o swoj los mizesz miec tylko do siebie. Jak nie chcesz miec takich wydatkow na start to zatrudnij sie np. W Skorpionie

      • 1 1

  • Kończy się złodziejstwo i naciąganie. (4)

    Kolej na lotnisko , uber.
    Niejedne złotówa jak to czyta to ma bobka w galotach.

    • 44 15

    • bobek

      ty masz pewnie bobka pod czaszka

      • 4 8

    • na lotnisko będzie PKM i skończy się okradanie ludzi (2)

      • 10 0

      • (1)

        Taa już widzę jak wszyscy z walizami będą się błakac po peronach...

        • 3 3

        • Po pierwsze po 1 peronie, po drugie jakbyś był gdziekolwiek za granicą to wiedziałbyś że dojazd do lotniska koleją to rzecz normalna i powszechna.

          • 9 1

  • W korporacjach taksówkarze muszą też przejść badania psychotechniczne oraz posiadać świadectwo niekaralności. (2)

    Niektorym taksowkarzom to powinni robic badania z kultury osobistej i higieny osobistej. Jeszcze pol biedy jak samochod w srodku smierdzi ale jak kierowca...

    • 47 6

    • Czy smród ma środek?

      Każdy człowiek w środku śmierdzi. Przystaw nos do odpowiedniego otworu lub sam wydal coś , np "paszczowo" to się przekonasz.

      • 5 8

    • To fakt

      Ale gdy zaczynam prace to mój samochód ładnie pachnie, po piątym kliencie już nie można tego nazwać ładnym zapachem, więc gdyby przed wejściem była bramka na kontrole czystości i zapachu klienta to połowa by nie przeszła przez bramkę

      • 5 1

  • prezes marian (1)

    stwierdził,że możemy jechać z kierowcą który dopiero co zrobił prawo jazdy...
    wolę jechać z takim niż zaspanym dziadkiem leśnym, który zatrzymał się w czasie i ma focha, że wogóle gdzieś musi jechać.
    a ci prezesi firm taxi to trzęsą się, że korporacja padnie i stracą ciepłe krzesła, podobnie jak prezesi spółdzielni mieszkaniowych itpbitd. nowe idzie, precz z zaściankiem!

    • 31 11

    • zaspany dziadek leśny, były ZOMOwiec albo patol-morderca-gwałciciel bez prawka w nieserwisowanym pasku spawanym z trzech. trudny wybór :)

      • 1 1

  • jestem ciekaw jak im sie to oplaca (4)

    korzystalem z uslug ubera w wawie, za 3km kurs zaplacilem 11zł

    jakim cudem skorpiony, nighty i city drivers jezdza totalnymi trupami za 1,6zł za kilometr a w uberze było przynajmniej niedawno ok. 1,40? Auta max 5 letnie, jakim cudem to sie oplaca?

    • 27 6

    • Bo to służbowe w leasingu. Polak potrafi.

      • 15 2

    • Interesujące (1)

      Było 1,40 a zapłaciłeś 11 zł za 3 km ??
      Mi wyszło 4 zł i 20 gr

      • 6 3

      • Zapomniales

        uwzglednic oplaty poczatkowej, czyli za "trzasniecie drzwiami"....

        • 1 0

    • Nie oplaca

      Ale nie potrafią liczyć .z orientują się za jakiś czas jak za jeżdżą te auta .to bezrobotni desperaci hi hi

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Która firma wyprodukowała autobus przedstawiony na zdjęciu?

 

Najczęściej czytane