• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tunel pod Martwą Wisłą nie dla wszystkich. Zobacz kto nie wjedzie

Maciej Naskręt
17 listopada 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
W tunelu pod Martwą Wisłą obecnie trwa wykonywanie przejść poprzecznych między obiema rurami. W tunelu pod Martwą Wisłą obecnie trwa wykonywanie przejść poprzecznych między obiema rurami.

W tunelu pod Martwą Wisłą ze względów bezpieczeństwa nie będą poruszać się nie tylko piesi, czy rowerzyści. Możliwe, że zakaz obejmie też samochody ciężarowe z materiałami niebezpiecznymi. Mandaty mogą się posypać dla tych kierowców, którzy zatrzymają się w tunelu lub pojadą tam za wolno.



W połowie przyszłego roku ma być otwarty tunel pod Martwą Wisłą. Postanowiliśmy sprawdzić, jakich niespodzianek dotąd niespotykanych w Trójmieście jak i w całej Polsce (bo to pierwszy w kraju tak duży podziemny obiekt drogowy) mogą spodziewać się m.in. mieszkańcy.

Przypomnijmy jednak wcześniej parametry obiektu. Choć każdy tunel mierzy 1,4 km długości, maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km. Na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów podwodnej przeprawy.

Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska. Oprócz tego przy stadionie PGE Arena powstaje największe w Polsce północnej rondo, o średnicy 130 m i trzech poziomach ruchu. Całość inwestycji stanowi jeden z czterech elementów realizowanej od 2011 r. Trasy Słowackiego, za które miasto zapłaci 885 mln zł - inwestorem jest miejska spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne, a wykonawcą spółka OHL.

Mandaty w tunelu dla pieszych i rowerzystów

To, że piesi i rowerzyści nie będą się poruszać w Tunelu pod Martwą Wisłą wiemy praktycznie od momentu opracowania projektu budowlanego. Będzie obowiązywał tam bezwzględny zakaz chodzenia i jazdy rowerem. Próba przejścia może skutkować wręczeniem mandatu w wysokości 50 zł. Rowerzyści za ten czyn otrzymają mandat w wysokości 100 zł. Oczywiście funkcjonariusze będą mogli wlepić mandat za spowodowanie zagrożenia na drodze. Tu kara jest bardziej surowa - siedem dni na zapłatę od 20 do 500 zł.

Istnieją jednak rozwiązania, które mają umożliwić sprawne przedostanie się na drugą stronę właśnie pieszym i rowerzystom. Na razie są to jednak pomysły.

Tłumy gdańszczan zwiedziły Tunel pod Martwą Wisłą

Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku opracowuje ofertę przewozową, w ramach której planuje się uruchomienie linii autobusowej z rejonu Stogów przez Trasę Sucharskiego, tunel pod Martwą Wisłą, Letnicę, Czarny Dwór, Zaspę i dalej w kierunku innych dzielnic. - Nowa linia autobusowa z pewnością zyska ogromną popularność wśród mieszkańców z powodu krótkiego czasu przejazdu - mówi Sebastian Zomkowski, z-ca Dyrektora ds. Przewozów Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.

Jednak to zdaniem pieszych i rowerzystów nie jest dobry pomysł. Uważają oni, że przejazd wyłącznie z przystanków między Węzłem Marynarki Polskiej a Węzłem Ku Ujściu powinien być darmowy. To ma zachęcić do podróży tunelem i być alternatywą dla likwidowanego promu kursującego przy Twierdzy Wisłoujście. Mamy zapewnienie, że urzędnicy zajmą się tym tematem.

Czy będziesz korzystać regularnie z tunelu pod Martwą Wisłą?

Będą mandaty za zatrzymywanie i wolną jazdę w tunelu?

Kierowcy powinni wiedzieć, że obsługa tunelu nie będzie mogła dopuścić do sytuacji, w której sznur aut stanie we wnętrzu tunelu pod Martwą Wisłą. Potok aut w sytuacji problemów będzie zatrzymywany przed podwodną przeprawą. Dlatego zaprojektowano instalację monitoringu wewnątrz obiektu, powstanie też całodobowe centrum zarządzania tunelem, która ma ułatwić prace obsłudze.

- System monitoringu w przypadku np. otwarcia drzwi w przejściach poprzecznych, użycia telefonu w punkcie SOS, wykrycia pożaru przez system detekcji - spowoduje automatyczne wyświetlenie obrazów z kamer monitorujących ten rejon na monitorach całodobowej obsługi tunelu - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy Gdańskich Inwestycji Komunalnych.

System monitoringu ponadto umożliwia też automatyczne wykrycie wszelkich zdarzeń w tunelu - takich jak pogorszenie przejrzystości powietrza, zatrzymanie pojazdu, pojazdy jadące pod prąd, pojazdy jadące ze spowolnioną prędkością, obecność pieszych lub rowerzystów.

To oznacza, że zarządcy będzie łatwiej zidentyfikować zagrożenia i wezwać służby, które temu zapobiegną. Łatwiej będzie też zidentyfikować kierowców, którzy popełnią wspomniane wykroczenia. Oznacza to, że mogą posypać się mandaty za np. blokowanie pasa w tunelu, za co grozi mandat od 50 do 200 zł i cztery punkty karne.

Kronika budowy tunelu pod Martwą Wisłą

Tunel nie dla wszystkich ciężarówek

Zgodnie z dokumentacją bezpieczeństwa tunelu z roku 2010, zaleca się nadanie tunelowi dwóch kodów z rozróżnieniem na porę dnia i nocy. Pierwszy to klasa A i oznacza, że w godz. 22-6 brak jest ograniczeń w przewozie ładunków niebezpiecznych - m.in. cieczy łatwopalnych, materiałów wybuchowych, czy gazów palnych. Taki zakaz ma obowiązywać w godz. 6-22 i wtedy obowiązywać będzie klasa E.

Gdyby jednak miało dość np. do zapalenia się ciężarówki, system płyt zapewnia 240 minut ochrony przeciwpożarowej konstrukcji tunelu.

Ponadto w tunelu ma działać mechaniczne oddymianie za pomocą wentylatorów strumieniowych. - W każdej nitce tunelu będzie 11 wentylatorów podwieszonych pod stropem tunelu, które w przypadku wystąpienia pożaru automatycznie włączają się, powodując usunięcie dymu z tunelu - mówi Magdalena Skorupka Kaczmarek.

Miejsca

Opinie (161) 9 zablokowanych

  • Polak potrafi się zatrzymać na autostradzie na kanapkę czy siku więc i w tunelu dadzą radę.

    • 6 0

  • hehehe

    Tylko tak się dziwnie składa, że to właśnie autobusy ZKMu najczęściej się psują a nawet palą :-D I co wtedy? Kto takiego weźmie na zderzak?

    • 2 1

  • No Dobra. Trasa Sucharskiego, tunel, dalej kawałek nowej drogi i wpadamy na Hallera i nie ma gdzie jechać. Hallera dziurawa jak ser, w stronę Zaspy i Przymorza wąziutka droga. Gdzie połączenie z Nową Słowackiego?

    • 5 0

  • cofanie się do tyłu

    "jadące ze spowolnioną prędkością"...
    Prędkość nie nie wolna czy szybka - jest mała bądź duża.
    Ilość inteligencji we wszechświecie jest stała a tymczasem ilość redaktorów znacznie wzrosła...
    Nie ma czym dzielić, nie ma...

    • 6 0

  • zobaczycie że będą tamtędy jeździć rowerzyści

    już teraz mają przepisy w d*p...e i się wciskają wszędzie gdzie się da bez względu na obowiązujące kodeksy

    • 6 1

  • haha ale sie rozbawilem huhu

    Zastanawia mnie
    Jesli auto sie rozkraczy to co mandacik?
    Jesli auta sie zderza to tez mandacik?
    A jak ulewa zaleje tunel ?

    Prom juz na straty spisany?

    • 1 1

  • Tak na marginesie do ZTM i ZKM...

    Zrobiliście badania ile osób z osiedli Żabianka, Przymorze, Zaspa i Brzeźno jedzie do pracy w Rafinerii Gdańskiej ??? Czy już planujecie jakiś transport ?

    • 0 1

  • Moim zdaniem prom powinien zostać na sezon od kwietnia do października jako turystyczna atrakcja.Tym bardziej że prowadzi do niego prosto z Sopotu droga rowerowa

    • 1 0

  • tunel

    po chusteczke to budowac skoro nie moga jezdzic samochody ciezarowe
    to jest debilizm

    • 0 4

  • Jak tylko otworzą tunel, KORKI NA HALLERA GWARANTOWANE !

    Jeśli nic nie będzie ulepszone w przejeździe do ul.Słowackiego, czy Jana Pawła, to niestety, wyjedzie się z tunelu i stanie w korku przy stadionie.
    A skrócić drogi do Brzeźna też się nie da bo stara Uczniowska jest już 1 kierunkowa.

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Premiera Volvo EX90

dni otwarte

Premiera Volvo EX90

dni otwarte

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Sprawdź się

Sprawdź się

Midibus widoczny na zdjęciu przejeżdża przez:

 

Najczęściej czytane