• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Urzędnicy mówią "nie" hybrydzie

mJ
17 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Dlaczego UM nie chce aut z napędem hybrydowym? Dlaczego UM nie chce aut z napędem hybrydowym?

Niedawno Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego ogłosił przetarg na najem aut osobowych. Wypożyczone pojazdy posłużą jako narzędzie pracy kontrolerów projektów unijnych. Zamówienie publiczne wzbudziło jednak sporo kontrowersji, gdyż kryteria automatycznie przekreśliły oferentów dysponujących flotą pojazdów hybrydowych. Dlaczego?



Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego w najbliższym czasie powiększy swoją dotychczasową flotę aut o kolejne cztery. W ręce urzędników trafią fabrycznie nowe samochody osobowe typu kombi. Jakiej marki? Tego jeszcze nie wiemy. Zwycięskie modele zostaną wyłonione po rozstrzygnięciu przetargu.

Do przetargu przystąpiło pięciu dealerów, których oferty wahają się w przedziale od 221 tys. do 345 tys. zł za komplet aut. W ogłoszonym zamówieniu przetargowym szczegółowo określono warunki, które muszą spełnić pojazdy. Co istotne, na liście zabrakło miejsca na napędy hybrydowe.

Dzisiaj rozpoczęły się procedury formalno-prawne, a za około tydzień poznamy tryumfatora. Naturalnie, obok homologacji, auta muszą spełnić szereg wymogów. Kluczowymi kryteriami są:

- auta nie mogą zostać wyprodukowane później niż w 2014 roku
- pojazdy o nadwoziu: 5-drzwiowe kombi (możliwość przewozu minimum 5 osób)
- przynajmniej 5-biegowa manualna skrzynia biegów
- silniki benzynowe lub wysokoprężne (min. 70 kW)
- średnie zużycie paliwa nie powinno przekroczyć 8l/100 km

Ponadto, pojazdy muszą być wyposażone w: układ kierowniczy ze wspomaganiem, poduszki powietrzne dla kierowcy oraz pasażera, regulowaną kierownicę oraz fotel kierowcy, światła przeciwmgłowe przednie, klimatyzację, centralny zamek, fabryczny radioodtwarzacz z CD, elektrycznie sterowane szyby przednie oraz lusterka zewnętrzne.

Dealer, który zwycięży w konkursie, będziemy musiał spełnić również wymogi eksploatacyjne: obsługę serwisową i naprawy realizowane w ASO, zadbanie o ubezpieczenie pojazdów na pełną wartość (OC + AC) oraz sezonową wymianę opon wraz z ich przechowaniem. Pojazdy będą wypożyczone na okres 36 miesięcy bądź osiągnięcia limitu 70 tys. km.

W zasadzie zamówienie przetargowe nie wyróżnia się niczym szczególnym i zapewne pozostałoby bez jakiekolwiek echa, gdyby nie pokrzywdzeni dealerzy, których oferty na auta z napędami hybrydowymi zostały przekreślone już na wstępie.

- Oficjalnie, według strategii Województwa Pomorskiego, zarząd województwa widzi potrzebę stworzenia w regionie silnej kultury innowacyjnej. Widzi też konieczność działań pro innowacyjnych, których efekty widoczne są w perspektywie kilku lat. Województwo Pomorskie to także inteligenta specjalizacja Mobilności Elektrycznej, której podstawowym celem jest promowanie elektrycznych i hybrydowych źródeł napędu pojazdów i inteligentne rozwiązania mające na celu ochronę środowiska. W praktyce, Pomorski Urząd Marszałkowski już na wstępie wyklucza z rozpisanego przez siebie przetargu wypożyczenie samochodów, pojazdów zasilanych silnikami elektrycznymi i hybrydowymi - wyjaśnia Maja Lesińska z Toyota Carter Gdańsk.

Dlaczego Pomorski Urząd Marszałkowski nie chce popierać strategii, którą sam promuje?

- Zaznaczmy na wstępie, że zamawiający może mieć wolę. W zamówieniu nie zostało konkretnie określone czy będą to auta z silnikiem benzynowym czy wysokoprężnym. Wykluczyliśmy pojazdy z napędem hybrydowym z kilku względów. Przede wszystkim hybryda sprawdza się głównie w mieście, a my potrzebujemy aut, którymi nasi pracownicy będą poruszać się po całym województwie. Ponadto, hybrydy wymagają częstszych przeglądów, są droższe, a użytkowanie jest dość specyficzne. Zależy nam również na ekonomiczności. Dysponujemy flotą aut z silnikami wysokoprężnymi i jesteśmy bardzo zadowoleni - tłumaczy Małgorzata Pisarewicz, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.

Aktualnie Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego korzysta z 18 pojazdów (dziesięć wyposażonych w silniki wysokoprężne oraz osiem w benzynowe). Są to marki: Skoda, Opel, Volkswagen, Renault, Fiat i Chevrolet.

Dodajmy, że w ofertach trójmiejskich dealerów aut z napędem hybrydowym sukcesywnie przybywa. Są to przede wszystkim niewielkie samochody miejskie, które jednak z racji swoich gabarytów nie spełniły wymogów zamówienia przetargowego. Masywnych, hybrydowych kombi, póki co można szukać ze świecą.
mJ

Miejsca

Opinie (81) 1 zablokowana

  • Pytanie (18)

    Dlaczego minimum 70kW? To jest około 95KM. To kontrolerzy nie mogą jeździć samochodem 60KM? To może od razu 200KM? A co? Nie można? Można

    • 39 11

    • człowieku

      paliwo to paliwo, przyda się każdemu. A jak tu wynieść prąd?

      • 33 1

    • (6)

      Bo nie ze swoich kupują.
      Dlatego.
      Po pierwsze komunikacja zbiorowa, a jeśli faktycznie trzeba gdzieś pojechać na zadupie to panda/fabia 1.2 w zupełności dojedzie.
      Urzędnicy/politycy to rak, który toczy ten kraj.
      Bezczelność, buta, brak odpowiedzialności itd.

      • 31 4

      • szybko rzuciłem okiem na leasing na whatcar (5)

        i wychodzi od 120 tyś do 160 tyś na 36 miesięcy leasing auta o podanym profilu, NOWEGO Ford Mondeo Diesel Estate 1.6 TDCi ECOnetic Style 5dr 115bhp,
        dodajmy górkę na przegląd 15k, na AC+OC nie wiem ile, 10-20k? i mamy cenę w okolicach 160+15+20 = 195 i to górna granica
        a można taniej o 40k, np. 150k.
        Jak się to ma do ponad 300k?

        • 5 2

        • i to cena z UK

          to u nas powinno być dwa razy taniej

          • 4 0

        • cena jest za komplet, czyli 4 auta (3)

          "od 221 tys. do 345 tys. zł za komplet aut"

          nie żebym bronił urzędników, ale czytajmy ze zrozumieniem...

          • 2 3

          • podałem cenę za 4 auta, wejdź na stronę (2)

            i czytaj TY ze zrozumieniem,
            czekam na przeprosiny

            • 1 0

            • acha, dodam jeszcze, faktycznie napisałem tak jakbym pisał o jednym ale policzyłem dla czterech (1)

              Tomek, mogłeś się pomylić
              ale też nie znasz realiów i nawet nie wiesz jak drogo jest w Polsce
              a jak tanio jest na całym świecie poza Polską,
              nawet nie sprawdziłeś przed odpisaniem,
              jak tak można bez sprawdzenia i bez wiedzy odpowiadać,
              zastanów się nad tym

              • 2 1

              • macie tu link jak przejdzie

                http://www.whatcar.com/car-leasing/deals/ford/mondeo/?body=estate&type=business&fuel=diesel&transmission=manual&doors=5&derivative=14835j&tab_id=3

                sprawdzać te nasze szemrane firmy i patrzeć im na ręce,
                zarabiać chcą węcej niż na zachodzie
                oferując mniej,
                ja się na to nie godzę

                • 2 0

    • Lato idzie, a do sedana nie spakuje leżaków , pontonu, namiotu i pięcioosobowej rodziny z psem na weekendowy wypad na kaszuby.

      • 24 0

    • dla mieszkańców stary niemiecki złom tramwajowy a dla urzedasów nowe luksusowe auta

      • 13 2

    • chociazby po to, zeby (2)

      mozna je bylo pozniej odsprzedac

      • 2 6

      • (1)

        Leming pobudka!
        Chodzi o najem

        • 3 1

        • po co tłumaczysz zakochanemu we władzuchnie co poza nagłówkiem nic nie trawi...

          • 4 0

    • bez przesady (4)

      obecnie 100 km to poniżej standardu- gdyby zażądali 150, wtedy byłoby o czym mówić. mniej niż te 90 koni maja tylko malutkie (mówimy o kombi na 5 osób, nie o pandzie) silniczki benzynowe 1,2, super wyżyłowane i, wbrew temu, co mówią sprzedawcy, bardzo usterkowe.
      no i jazda takim czymś jest po prostu niebezpieczna- patrz wyprzedzanie.
      poza tym urzędnicy, którzy nas reprezentują nie powinni jeździć najtańszym złomem- oczywiście również nie najdroższym, i wszystko powyżej klasy kompaktowej można uznać za przesadę. ale małe miejskie autka z silnikami do kosiarki na trasę to również przesada- tyle, ze w drugą stronę.

      • 7 4

      • A jakie on będzie robił trasy?
        Berlin, Kraków?
        I właśnie po co 5 osobowe? Wierzysz w to, że tym samochodem będzie jeździć 5 osób? ja nie
        Nie mówię o wyżyłowanych 1,2 tylko zwykłych, słabych.
        I na jakiej podstawie urzędnik nie ma jeździć najtańszym samochodem? (nie pisze o złomie tylko nowym samochodzie dopuszczonym do sprzedaży) na jakiej? w kraju gdzie nie ma na inne podstawowe sprawy - leczenie itd.
        Jakoś setki handlowców pokonuje kraj w pandzie i jakoś żyją, a tu mówimy o publicznych pieniądzach.

        • 5 1

      • więc dlaczego benzyna a nie diesel, ha? (2)

        bo ie widzę logicznego uzasadnienia na to,

        chcę zobaczyć kto, personalnie, wymyślił to kryterium
        i proszę o uzasadnienie.
        W końcu gościu będziesz wydawął moje pieniądze,
        chcę usłyszeć jaki to specjalista wymyśłił tą benzynę.

        • 2 1

        • zamiast mnie minusować od tak to może jakie argumenty? (1)

          czy się wstydzicie,
          imię i nazwisko i uzasadnienie dlaczego akurat ta osoba
          ma kompetencje do wytyczenia warunków przetargu.

          Mam nadzieję, że to nie Heniek ze Zdziśkiem ustalają
          ale, że mamy rzeczoznawców i doradców zewnętrznych,
          niezależnych.

          • 1 1

          • dobra, widzę, diesel się kryje pod pojęciem "wysokoprężny"

            i po co tak komplikować, po co?

            • 1 0

  • Auta (1)

    No proszę, auta mają mieć lusterka zewnętrzne! Toż to normalnie full-wypas. Hehe...

    • 15 3

    • mają się ścigać tymi samochodami skoro pow. 70KM? To jazdy po mieście zbyt duży wypas

      i to kombii też z kosmosu dla urzędników

      • 0 1

  • (2)

    Kontroler projektu unijnego ( hahahha) powinien jeździć małym elektrycznym miejskim samochodzikiem w kolorze tęczy wykonanym w technologii fair trade green peace slow life.

    • 47 6

    • Często na koniec województwa?

      A pod jego nieobecność chcesz zatrudnić kolejnego urzędnika, czy przełkniesz to, że zamiast pracować będzie samochodzikiem podróżował.

      • 4 5

    • samochód???

      A dlaczego za publiczne pieniądze mają dostać auta, skoro mamy tak świetną za dotacje komunikację publiczną i masę ścieżek rowerowych!

      • 11 1

  • a po co CD? (2)

    Po co odtwarzacz CD? W pracy jest,czy na wycieczce?

    • 50 7

    • Pewnie poleci historia, że słucha audiobuków z tekstami ustaw/rozporządzeń:)
      W tej bananowej republice drenowanej przez urzędników/polityków i innych nierobów jest to realne

      • 17 1

    • inspekcja z Panią Krysią za miastem

      to i CD nastrojowe się przyda..

      • 11 0

  • (2)

    Pani Pisarewicz głupio się tłumaczy. Pisze że auto ma być ekonomiczne ale spalanie do 8l/100. Z drugiej strony są zadowoleni z diesli ale dopuszczają benzyny. Hybrydy Toyoty sa faktycznie droższe, ale przecież cena też jest jakimś tam kryterium. Wystarczyłoby dopuścić takie auta do przetargu a dalej uprawiać kombinowanie. Byłoby pozornie równo dla wszystkich. A tak od razu widać, że mają wybrane auta danej marki. Podejrzewam że Skoda.
    Aha. Chevroleta już nie ma w Europie. A Fiat nie ma aut kombi w ofercie. Są Fiaty 500 L -minivany

    • 25 6

    • Jedyny rzeczowy komentarz pod artykułem.

      Reszta to typowy hejt nieudaczników.

      • 2 4

    • może być skoda ale nie za 220

      tylko za 150 bo to jest rozsądna cena

      • 1 0

  • Aj waj (4)

    ''Przede wszystkim hybryda sprawdza się głównie w mieście". Co za bzdura. Hybryda jest normalnym samochodem.

    • 26 6

    • w BZ WBK jeżdżą Leksusami

      • 1 0

    • (1)

      Hybryda na trasie nie generuje takich oszczędności jak w mieście więc po co przepłacać ? Samochody hybrydowe są zdecydowanie droższe w zakupie.

      Carter może wystawić do przetargu auta spełniające kryteria, wyposażone w silniki benzynowe lub diesla. Nie rozumiem w czym leży problem. Oferent poucza zamawiającego o jego rzeczywistych potrzebach, a wszystko to zostaje opisane na portali internetowym

      Kolejny artykuł na zamówienie....

      • 5 6

      • zadne auto nie generuje oszczednosci, jedynie koszta.

        Poza tym diesel generuje ogromne w porownaniu do hybrydy i benzyny. Obsluga chlopie, obsluga! co za roznica czy pali mniej o dwa czy trzy litry (diesel vs benzyna) skoro koszty obslugi sa o wiele wieksze a i diesel w zakupie jest drozszy od benzyny (zwyklej nie hybrydy).

        • 4 3

    • ...zwlaszcza, ze w Priusie i Aurisie jest silnik 1.8 +elekt

      wiec w czym urzedniczyna ma problem? wiekszosc z nich prywatnie nie ma takiej pojemnosci i pewnie nie mowia przy kolacji u znajomych: "moja Oktavia nie sprawdza sie poza miastem, bo ma tylko silnik 1.4" :):):):

      • 5 1

  • (2)

    Golfami powinni jeździć bo są lepsze

    • 6 7

    • Chyba do mechanika (1)

      • 4 2

      • do kokomo do Sopotu

        • 2 0

  • Rower i Kolej Metropolitalna

    to max co może być !

    A dlaczego za unijne mamy płacić sami ? Czy odliczacie to, jako koszty obsługi tych "hojnie" dawany i odbieranych (proszę sprawdzić jak dużą kwotę musieliśmy zwrócić) dotacji.

    • 16 4

  • (6)

    Myslę, że instytucja państwowe powinny promować komunikację zbiorową, ale ci co najmniej pracują dla PKB najwięcej pieniędzy rozwalają.

    • 17 5

    • Toż kupili rowery: nadroższe z możliwych, oczywiście nie za wlasną kasę

      Jakoś nikt teraz nie jest w stanie ich zlokalizować. Tych rowerów oczywiście. A zobaczyć urzędnika na rowerze??? Równie rzadkie jak rzetelne sprawozdanie majątkowe wykonaniu Adama P.

      • 14 0

    • A jak chcesz dojechać komunikacją zbiorową np. do wiosek między Bytowem i Słupskiem? (4)

      Na tygodniową wycieczkę ich wyślesz? A potem będziesz płakał, że nie ma kto cię obsłużyć w urzędzie. Pomyśl chwilkę, to nie boli.

      • 4 4

      • (1)

        Nie
        Wysłałbym ich w Pandzie albo Fabi 1.2, w zupełności do takiego celu 50-60 KM da radę.
        Z pewnością dojadą.
        A kolejne pytanie:
        Czy aby na pewno każdego dnia każdy z czterech sztuk będzie po zadupaich naginał - nie wierzę! przy założeniu pilnowania tego jak w normalnej firmie.
        Więc krótko.
        Miasto obskakujemy komunikacją zbiorową, a zadupia najtańszym możliwym samochodem, do tego grafik i jego pilnowanie
        Pomyśl, to nie boli.

        • 6 0

        • Tak się składa, że w marszałkowskim jest tak ja piszesz, czyli trójmiasto obskakiwane komunikacją publiczną a samochód tylko w dalekie trasy i to tylko tam, gdzie są problemy z dojazdem publiczną komunikacją. Niestety niczego odkrywczego nie wymyśliłeś! Jednak ktoś tam myśli! Nie bój się dbają o to, żeby urzędnikom za dobrze nie było!

          • 2 2

      • idzie lato

        rower jest najbardziej zdrowy i ekologiczny!

        • 1 0

      • twierdzisz że marszałek nie dba o komunikację w województwie?
        bo to brzmi jak zdrada!

        • 0 0

  • Ale z wydaniem pół miliona na samochody elektryczne problemu nie mieli. (1)

    Przypominam, że tam również przetarg był ustawiony pod konkretną markę: pół miliona za 4 kompletnie nieekonomiczne względem hybryd pojazdy dla d.powozów. Państwo u UM muszą mieć dobre samopoczucie na własny temat.

    • 20 2

    • Jest to sprawa dla prokuratury...

      Jak dla mnie jest to sprawa dla prokuratury.Sam jeżdżę hybryda i jestem nią zachwycony! Hybryda to super samochód - ktoś z urzędników ewidentnie wziął w "łapę"...

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

ODTJ Autodrom Pomorze zlokalizowany jest w:

 

Najczęściej czytane