- 1 Nowy Ford Mustang już w Trójmieście (23 opinie)
- 2 Po ośmiu godzinach otwarto obwodnicę (367 opinii)
- 3 Hamowanie przed autem to bandyterka (161 opinii)
- 4 Nie będzie podatku od aut spalinowych (166 opinii)
- 5 Korytarz życia i... cwaniacy (95 opinii)
- 6 Rondo w Kowalach i niezrozumiały wyjazd (46 opinii)
Zima może zaskoczyć nawet Ferrari
"Jazda" białym Ferrari po białych ulicach, to prawdziwe białe szaleństwo.
Na długiej masce pojazdu dumnie dęba staje czarny koń stworzony w Maranello. To już brzmi dobrze. Gorzej, gdy drogi pokryje śnieg i lód. Wtedy kopyta czarnego konia bezradnie mielą biel. Bo zima potrafi zaskoczyć każdego, także Ferrari.
Dawno, dawno temu, w odległych czasach, gdy program telewizyjny w gazecie zajmował pół strony i nie był odrębną broszurą, najpopularniejsze seriale oglądali praktycznie wszyscy. Mało kto więc w latach 90. nie kojarzył "Policjantów z Miami" i samochodu, którym poruszał się głównych bohater - James "Sonny" Crockett, grany przez Dona Johnsona. Niczym nasz polski "agent Tomek", opływał "Sonny" w luksusy, jednak od Porsche wolał Ferrari. A miał dwa - najpierw model 365 GTB/4 Daytona, później Testarossa.
Supersportowe, dwumiejscowe coupé zawsze były wizytówką producenta z Maranello. Każda premiera takiego modelu była wydarzeniem w motoryzacyjnym świecie. Nie inaczej było w 2006 roku, gdy do tej elitarnej rodziny dołączył model 599 GTB Fiorano, następca 575M Maranello. "GTB" oznacza "Gran Turismo Berlinetta", a "Fiorano" to nazwa toru wyścigowego zlokalizowanego przy fabryce Ferrari w Maranello.
W momencie premiery 599 GTB był najszybszym, seryjnie produkowanym modelem Ferrari. Jego sześciolitrowy silnik V12 trzyma pod maską 620 mechanicznych koni. Ponad sto z nich przypada na litr pojemności, oczywiście bez jakiegokolwiek turbodoładowania. Maksymalny moment obrotowy tej jednostki? 608 Nm. Skrzynia? Sześciobiegowa, manualna lub sześciostopniowa o nazwie F1 SuperFast, z sekwencyjną możliwością zmiany przełożeń. Przyspieszenie do setki? 3,7 s, 200 km/h po równych 11 s. Prędkość maksymalna? 330 km/h.
Tyle teoria. Suche dane techniczne, mimo iż robią wrażenie, w niczym nie zastąpią prawdziwej frajdy z jazdy, gdy uwolniona z silnika moc gwałtownie kopie w tył, a dwanaście cylindrów ryczy jak dwanaście egzorcyzmowanych diabłów. Świetnie wyprofilowane fotele idealnie utrzymują kierowcę we właściwej pozycji, pozwalającej mu znosić przeciążenia, gdy szybko, czasami nawet za szybko Ferrari wchodzi w zakręt, a na przypomnienie sobie lekcji jazdy w poślizgu ma się jakieś ułamki sekund. Pedał gazu leży na ziemi, obrotomierz błyskawicznie rwie się na czerwone pole, a 599 bez śladu zadyszki gna wciąż do przodu przy jazgocie silnika i coraz szybciej kręcącym się leju w baku.
Tak pięknie by mogło być. Gdyby akurat "tego" grudniowego dnia nie spadł śnieg, a ulic nie pokryła cienka warstwa lodu. W takich warunkach przekręcenie kluczyka, naciśnięcie przycisku start i dodanie gazu, niezależnie od wybranego "manettino" programu jazdy, skutkuje, owszem, efektownym rykiem ze wszystkich czterech końcówek wydechu, ale i równie efektownym piruetem. Ferrari wierzga, protestuje i dymi niczym żywa, nadekspresyjna reklamówka przypominająca o konieczności wymiany opon.
Czy jednak w zimowych oponach z wysokim profilem ten samochód byłby nadal tak piękny? Ferrari zdaje się mówić "patrzcie i podziwiajcie mnie", nawet wtedy gdy pchają go uczynni ochotnicy. Nawet wtedy, gdy podkopywane jest śniegową łopatą. Pełzające wolniutko z powrotem na salonowy parking i tak wyzwala marzenia o spalonych słońcem autostradach Italii, torze wyścigowym w Fiorano lub chociażby czarnej i suchej nawierzchni obwodnicy Trójmiasta. Mamy powód, by czekać do wiosny.
Miejsca
Zobacz także
Opinie (66) 4 zablokowane
-
2013-12-18 10:11
nawet?! (1)
przecież ten samochód robiony pod Kalifornię a nie dla Fina... znalezienie opon zimowych w tym rozmiarze to już wyzwanie
- 0 1
-
2013-12-18 18:38
bez żadnego problemu. Dostawa pojutrze.
- 1 0
-
2013-12-18 18:35
co to za brednie... renault megane ze stukonnym silnikiem tak samo zachowuje się na letnich oponach. Bełkot o ferrari i super mocy dopadającej tylne koła. Gratuluje poziomu artykułu.
- 0 0
-
2014-01-08 18:04
wszystko wszystkim ale rezerwa musi sie palic to tak po naszemu !!!
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.