• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

10 lat bez Ikarusów w Gdańsku

mJ
28 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 

W najbliższy czwartek, 31 stycznia, po dziesięciu latach nieobecności, na ulice Gdańska ponownie wyjadą autobusy marki Ikarus. W celu przypomnienia o istnieniu tego kultowego pojazdu, dwa egzemplarze Ikarusa przejadą pamiętną trasą linii 142.



Data 31 stycznia nie jest przypadkowa. Dokładnie tego dnia, dekadę temu, po raz ostatni na ulice Gdańska wyjechały wysokopodłogowe Ikarusy. Jednym z autobusów, który zakończył pewną epokę w historii gdańskiej komunikacji, był ten z numerem taborowym #2339 (model 260, rocznik 1985). Teraz ten sam Ikarus powtórzy kurs sprzed dziesięciu lat.

Ten sam autobus, ta sama trasa i ta sama godzina odjazdu - wszystko musi się zgadzać. Symboliczny przejazd odbędzie się w czwartek, około godz. 13:15. Autobusy wyruszą z pętli Wrzeszcz PKP zobacz na mapie Gdańska, a następnie przejadą al. Żołnierzy Wyklętych i ulicami: Słowackiego zobacz na mapie Gdańska, Potokową zobacz na mapie Gdańska, Rakoczego zobacz na mapie GdańskaKartuską zobacz na mapie Gdańska. Metą przejazdu będzie Dworzec Główny zobacz na mapie Gdańska.

W przejeździe może wziąć udział każdy zainteresowany. Autobusy mogą zabrać około 200 osób. Po dotarciu autobusów na Dworzec Główny około godz. 14., autobusy będą udostępnione do zwiedzania oraz robienia pamiątkowych zdjęć.

- Posiadam w sumie pięć Ikarusów, w tym właśnie ten z numerem #2339. Dla mnie to są fenomenalne pojazdy. Pamiętam, że 10 lat temu, kiedy pojawiła się informacja o wycofaniu Ikarusów z gdańskiej komunikacji, ludzie przyjęli to z wielką ulgą. Mocno psioczyli na te autobusy, ale przez dekadę chyba trochę do nich zatęsknili, bo bardzo często, gdy prowadzę Ikarusa jestem zatrzymywany na drodze przez przypadkowe osoby, które chcą zrobić sobie pamiątkowe zdjęcie albo zwiedzić pokład - śmieje się Łukasz Staniszewski z Kultowego Ikarusa.
Przypomnijmy, że Ikarusy służyły gdańszczanom przez blisko 28 lat i ustąpiły miejsca nowszym pojazdom, lepiej przystosowanym do potrzeb osób starszych, niepełnosprawnych i rodziców z wózkami - marki Solaris, MAN czy Mercedes.

Historia Ikarusów w Gdańsku

Ikarusy 280 i 260, bo takie gościły na gdańskich ulicach, to produkty węgierskiej myśli motoryzacyjnej. Stały się jednymi z najpopularniejszych w świecie. Spotkać je można było nie tylko w wielu krajach Europy, ale również Azji, Afryce, czy nawet Ameryce, dlatego też powstała również wersja przystosowana do ruchu lewostronnego o oznaczeniu Ikarus 281.

Pierwsze przegubowe Ikarusy pojawiły się na polskich drogach w 1977 roku w Katowicach i zostały oznaczone symbolem Ikarus 280.11. W kolejnych latach Ikarusy pojawiły się w większości polskich miast - łącznie do Polski dostarczono ponad 7 tys. egzemplarzy.

Ikarusy 280 i 260 to autobusy wysokopodłogowe z konstrukcją opartą na wysokiej kratownicy. Sześciocylindrowy silnik RABA-MAN chłodzony cieczą umieszczony został poziomo między I a II osią. Moc 192 KM pozwala rozpędzić się do prędkości 120 km/h.

Pierwsze Ikarusy pojawiły się w Gdańsku 5 października 1981 roku. Ogółem do Gdańska, w latach 1981-1993 dostarczono 227 "przegubowych" oraz 73 "krótkich" pojazdów. Pierwsze gdańskie linie, na jakich pojawiły się nowe autobusy, to 108, 131 i 139.

Dominacja autobusów marki "Ikarus" w Gdańsku trwała do 1994 roku, kiedy to ZKM Gdańsk, jako pierwsza firma komunikacyjna w Polsce zakupiła 15 sztuk nowoczesnych, niskopodłogowych Mercedesów typu O405N.

Komunikacją miejską do Norwegii

mJ

Wydarzenia

10. rocznica wycofania Ikarusów w Gdańsku: Przejazd Ikarusem

Opinie (129) 8 zablokowanych

  • Raz na jakiś czas warto, żeby wyjechały na ulice (10)

    Właśnie po to, żeby ludzie sobie przypomnieli jaki to był syf i docenili, że na szczęście już na codzień już nie trzeba mieć z tym rakiem do czynienia.

    • 93 67

    • Ciekawe bo to bardzo trwałe autobusy jak widzisz. (6)

      • 27 4

      • (5)

        I co z tego, skoro stawiały zasłonę dymną, w środku była komora gazowa a wszytko smierdziało i trzeslo się tak, że plomby z zębów wypadały.
        Trwałość to tylko jeden z wielu czynników - bynajmniej nie najważniejszy.
        Ich miejsce jest w muzeum lub na szrocie, na pewno nie na ulicach nowoczesnego miasta.

        • 24 35

        • Teraz jak menel wejdzie to tez jest komora gazowa

          ale okien nie otworzysz. Ja tam lubię Ikarusy.

          • 4 0

        • Gdyby były naprawiana tak jak powinny to by było ok.

          • 0 0

        • (2)

          ale siedzenia były wygodniejsze :)

          • 45 2

          • fakt bezsprzeczny (1)

            wygodniejsze siedzenia (choć mało odporne na gdańskich wandali) i dużo lepsze ogrzewanie ... a i w lecie Te Okna to można było normalnie otworzyć !!!!!

            • 27 1

            • Dużo lepsze ogrzewanie? Te autobusy były magiczne, jak na dworzu było -10 to w autobusie -15 :), zimą się zamarzało a latem kleiło tyłkiem do siedzenia

              • 7 9

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • Super autobusy

      Pamiętam jak jeździło się na przegubie, albo stało przy kierowcy - miał te czerwone i zielone guziki do otwierania drzwi.... wtedy chciało się być kierowcą takiego pojazdu :-)

      • 54 0

    • tamte były lepsze

      to niby "nowoczesne" dziadostwo zimą nie ma klimatyzacji, latem grzeje

      • 22 4

  • (4)

    Fakt że te autobusy były bardzo pojemne

    • 105 2

    • (2)

      A niektóre Ikarusy miały "skórzane" fotele i ściany w "drewnie"!

      • 19 0

      • (1)

        lepsze te "skórzane" niż materiałowe z wydzielinami, brudem i robactwem poprzedników

        • 2 0

        • latem - siadanie gołą skórą na tych materiałowych siedzonkach tooo... opcja dla odfasowanych

          • 0 1

    • I latem w tloku jak sie otworzyło okno to bylo czym oddychac a tera ?? Autobus z klima a w sierodku wedzonka ....

      • 34 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Ikarus wrócił na ulice Gdańska po 10 latach

    Pamiętna linia 142 (1)

    Dobrze powiedziane ciekawe jakiemu jełopowi przeszkadzała ta linia? Teraz trzeba tramwajem później autobusem.
    Jak jużstawiają na te tramwaje to uważam że szczytem głupoty było budowanie jakiegoś betonu na morenie przez kolejce metropolitarnej zamiast puścić go dalej do ulicy Słowackiego. Inną pamiętną linią była 131 a późniejsza B też pytam komu ona przeszkadzała.

    • 5 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Ikarus wrócił na ulice Gdańska po 10 latach

      racja

      dali "wieksze mozliwosci" robiac tramwaje i PKM a zlikwidowali linie 142, najbardziej popularna linie i jedyna laczaca Wrzeszcz - Niedzwiednik - Migowo i Gd. Glowny...

      • 1 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Ikarus wrócił na ulice Gdańska po 10 latach

    Najlepsze autobusy gdy mialy automatyczna skrzynie biegow (4)

    1.Wiec w miare szybko ruszaly nawet pod gore na Slowackiego

    2. Nie zapalaja sie jak obecne
    3. Mialy wygodniejsze fotele
    4. Wygodniejsze wnetrze
    5. Silniejsze silniki
    6.Mniej trzasly i wibrowaly jak obecne

    Wniosek komuno wroc

    • 12 2

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Ikarus wrócił na ulice Gdańska po 10 latach

      (1)

      yhm wytrzeźwiej

      • 0 1

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Ikarus wrócił na ulice Gdańska po 10 latach

      I wtedy sie obudziłes leming? wiec szybko pognałes pochwalic sie głupotą! (1)

      • 0 1

      • Opinia do filmu

        Zobacz film Ikarus wrócił na ulice Gdańska po 10 latach

        A poza obraza gdy brakuje argumentow, jakies konkrety

        • 0 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Ikarus wrócił na ulice Gdańska po 10 latach

    pewno znów wypisują troliki z przed gimnazjum co takiego ikarusa lub jelcza nie widzieli ! A o ogórku to nawet nie wspomnę !

    • 5 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Ikarus wrócił na ulice Gdańska po 10 latach

    Złote czasy ZKM-u....

    autobusy na czas i co pare minut, dużo miejsca, otwierane okna.... zszedł na psy ten świat....

    • 5 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Ikarus wrócił na ulice Gdańska po 10 latach

    to były piękne czasy (2)

    szczególnie jak się jechało z tyłu autobusu z przegubem, Off-road w cenie biletu

    • 21 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Ikarus wrócił na ulice Gdańska po 10 latach

      (1)

      W takim to klima była nie potrzebna bo tyle okien rozsówanych

      • 7 0

      • Opinia do filmu

        Zobacz film Ikarus wrócił na ulice Gdańska po 10 latach

        Wentylacja! Tak to było to! A teraz puszki szczelne bez okien z zepsutymi nawiewami którymi nie można sterować. Grzyb na grzybie w obiegu zamkniętym. W tych nowych powinni dawać luki wentylacyjne w dachach nawet takie proste jak te w ikarusach.

        • 5 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Ikarus wrócił na ulice Gdańska po 10 latach

    pikne

    • 2 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Ikarus wrócił na ulice Gdańska po 10 latach

    (1)

    Ikarusy węgierskie a kiedy ruszą Polskie Jelcze?

    • 4 1

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Ikarus wrócił na ulice Gdańska po 10 latach

      JAk otworzysz fabrykę i zaprojektujesz autobus.

      • 1 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Ikarus wrócił na ulice Gdańska po 10 latach

    Te automatyczne skrzynie śmiesznie piszczały przy zmianie biegów no i z czasem coraz bardziej szarpały ale szły lepej niż manuale

    • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Co roku na terenie Trójmiasta odbywają się Górskie Samochodowe Mistrzostwa Polski. Jak nazywa się to wydarzenie?

 

Najczęściej czytane