• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

10 lat bez Ikarusów w Gdańsku

mJ
28 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 

W najbliższy czwartek, 31 stycznia, po dziesięciu latach nieobecności, na ulice Gdańska ponownie wyjadą autobusy marki Ikarus. W celu przypomnienia o istnieniu tego kultowego pojazdu, dwa egzemplarze Ikarusa przejadą pamiętną trasą linii 142.



Data 31 stycznia nie jest przypadkowa. Dokładnie tego dnia, dekadę temu, po raz ostatni na ulice Gdańska wyjechały wysokopodłogowe Ikarusy. Jednym z autobusów, który zakończył pewną epokę w historii gdańskiej komunikacji, był ten z numerem taborowym #2339 (model 260, rocznik 1985). Teraz ten sam Ikarus powtórzy kurs sprzed dziesięciu lat.

Ten sam autobus, ta sama trasa i ta sama godzina odjazdu - wszystko musi się zgadzać. Symboliczny przejazd odbędzie się w czwartek, około godz. 13:15. Autobusy wyruszą z pętli Wrzeszcz PKP zobacz na mapie Gdańska, a następnie przejadą al. Żołnierzy Wyklętych i ulicami: Słowackiego zobacz na mapie Gdańska, Potokową zobacz na mapie Gdańska, Rakoczego zobacz na mapie GdańskaKartuską zobacz na mapie Gdańska. Metą przejazdu będzie Dworzec Główny zobacz na mapie Gdańska.

W przejeździe może wziąć udział każdy zainteresowany. Autobusy mogą zabrać około 200 osób. Po dotarciu autobusów na Dworzec Główny około godz. 14., autobusy będą udostępnione do zwiedzania oraz robienia pamiątkowych zdjęć.

- Posiadam w sumie pięć Ikarusów, w tym właśnie ten z numerem #2339. Dla mnie to są fenomenalne pojazdy. Pamiętam, że 10 lat temu, kiedy pojawiła się informacja o wycofaniu Ikarusów z gdańskiej komunikacji, ludzie przyjęli to z wielką ulgą. Mocno psioczyli na te autobusy, ale przez dekadę chyba trochę do nich zatęsknili, bo bardzo często, gdy prowadzę Ikarusa jestem zatrzymywany na drodze przez przypadkowe osoby, które chcą zrobić sobie pamiątkowe zdjęcie albo zwiedzić pokład - śmieje się Łukasz Staniszewski z Kultowego Ikarusa.
Przypomnijmy, że Ikarusy służyły gdańszczanom przez blisko 28 lat i ustąpiły miejsca nowszym pojazdom, lepiej przystosowanym do potrzeb osób starszych, niepełnosprawnych i rodziców z wózkami - marki Solaris, MAN czy Mercedes.

Historia Ikarusów w Gdańsku

Ikarusy 280 i 260, bo takie gościły na gdańskich ulicach, to produkty węgierskiej myśli motoryzacyjnej. Stały się jednymi z najpopularniejszych w świecie. Spotkać je można było nie tylko w wielu krajach Europy, ale również Azji, Afryce, czy nawet Ameryce, dlatego też powstała również wersja przystosowana do ruchu lewostronnego o oznaczeniu Ikarus 281.

Pierwsze przegubowe Ikarusy pojawiły się na polskich drogach w 1977 roku w Katowicach i zostały oznaczone symbolem Ikarus 280.11. W kolejnych latach Ikarusy pojawiły się w większości polskich miast - łącznie do Polski dostarczono ponad 7 tys. egzemplarzy.

Ikarusy 280 i 260 to autobusy wysokopodłogowe z konstrukcją opartą na wysokiej kratownicy. Sześciocylindrowy silnik RABA-MAN chłodzony cieczą umieszczony został poziomo między I a II osią. Moc 192 KM pozwala rozpędzić się do prędkości 120 km/h.

Pierwsze Ikarusy pojawiły się w Gdańsku 5 października 1981 roku. Ogółem do Gdańska, w latach 1981-1993 dostarczono 227 "przegubowych" oraz 73 "krótkich" pojazdów. Pierwsze gdańskie linie, na jakich pojawiły się nowe autobusy, to 108, 131 i 139.

Dominacja autobusów marki "Ikarus" w Gdańsku trwała do 1994 roku, kiedy to ZKM Gdańsk, jako pierwsza firma komunikacyjna w Polsce zakupiła 15 sztuk nowoczesnych, niskopodłogowych Mercedesów typu O405N.

Komunikacją miejską do Norwegii

mJ

Wydarzenia

10. rocznica wycofania Ikarusów w Gdańsku: Przejazd Ikarusem

Opinie (129) 8 zablokowanych

  • Idiocie co to wymyslił powinno sie dowalic 100tys kary.Tak by mu sie odechciało odpalac ten trujący spalinami złom. (4)

    Co roku przez takich idiotów w Polsce umiera 40tys ludzi! Ten trujący złom niemiał żadnych zalet ludzie ich nienawidzili. Ale znalazł się oszołom co je skupuje to niech je gromadzi u siebie. Bez możliwości uruchamiania!

    • 2 43

    • Ile ludzi umiera co roku w wypadkach samochodowych spowodowanych przez głupotę albo przez pijaków a ile przez palenie papierosów?

      • 7 1

    • (2)

      Dzięki takim "oszołomom" dba się o historię techniki - także tę związaną z polskimi miastami. A te Ikarusy są akurat zadbane i jeżdżąc od czasu do czasu wielkiej szkody nikomu nie robią.
      Sam jesteś zapewne zgorzkniałym osobnikiem bez pasji - ale to Twój problem. Nie zabraniaj jednak realizowania marzeń innym.

      • 6 1

      • nikomu szkody nierobią idioto zatruwaja spalinami ludzi dzieci wszystkich na potege (1)

        I jeszcze zapamiętaj sobie nie każdy złom zasługuje na pomnik historii .
        stań sobie przed rurą wydechową to poczujesz jakiej to szkody nie robią. na dodatek jeszcze chesz innych oceniac patrząc po sobie?

        • 0 7

        • Tobie widać te spaliny siadły na dekiel.

          • 4 0

  • Kiedy będzie 142 autobus wrzeszcz do morena

    • 6 1

  • Dobrze, że przypomniano, że istniała taka linia autobusowa nr 142
    Wielka! szkoda, że ją zlikwidowano...
    Bo dlaczego nie mogła by działać na trasie Dworzec Główny PKP < > Dworzec Wrzeszcz PKP
    skoro od Targu Rakowego nie może po wybudowaniu Forum.

    • 10 1

  • Kiedy będzie 142 autobus wrzeszcz do morena (1)

    Kiedy będzie 142 autobus wrzeszcz PKP przez brotowo i morena i dodaje suchaino do Gdańsk główna

    • 5 1

    • w nienajbliższa przyszłości

      • 3 0

  • Osobiście wolałam Ikarusy (i stary typ tramwaju) od tych nowszych (1)

    Bo w nowych może i jest kilka współczesnych udogodnień typu klima ale nic poza tym. Bo siedzeń mniej, miejsc stojących mniej i zdecydowanie mniej wygodnie z uwagi na brak uchwytów i profilowane podlogi oraz przejscia węższe.
    W starych wersjach jazda w godzinach szczytu była znosniejsza niż obecnie.

    • 20 3

    • Zwłaszcza latem, jak człowiek się cały kleił do siedzenia...

      • 1 2

  • Skrzynia manualna, ale były chyba pojedyncze egzemplarze z automatem. (1)

    • 8 1

    • Nawet chyba kilka w przegubów jeśli dobrze pamietam:)

      Było kilka sztuk w automacie.

      • 0 0

  • węgierskie ikarusy gumowe sutobusy

    • 2 1

  • Kierowca (2)

    Jeżdzily Ikarusy i awarii nie bylo teraz kupują jakieś padliny na ustawionych przetargach i komunikacja szwankuje .

    • 10 3

    • (1)

      Było mnóstwo awarii, a autobusy były często w tragicznym stanie technicznym. Tylko że jako prostsze pojazdy Ikarusy jakoś jeździły.
      Niemniej sugerowanie, że były trwalsze i lepsze, niż autobusy współczesne, jest śmieszne.

      • 1 0

      • Były tansze i łatwiejsze w naprawie. Wymiana rozrusznika to było pół godziny na kanale. Dużo części szło do regeneracji. Awaria drzwi = szybka wizyta pogota i 10 minut na końcowym bez straty i opóźnienia kursu.

        • 0 0

  • Pamiętam, że Ikarus pełen ludzi ledwo podjeżdzał na Chełm jadąc Zaroślakiem i Stoczniowców. (1)

    To była chyba linia 108

    • 11 0

    • musiał tam redukować do 1 :)

      • 7 0

  • W przegubowego Ikarusa można było komfortowo upchnąć sporo ludzi, a do tego spora ilość wygodnych siedzeń. (1)

    czyniła ten autobus rewelacyjny na godziny szczytu.
    Nie to co te nowe złomy z krzywą podłogą.

    • 12 1

    • Tobie jego spaliny najwyrazniej mózg zatruły bo nikt inny co musiał znich korzystac takich bredni by nie wypisywał

      dobrze ze pozbyliśmy się tego złomu szkoda ze tak późno!

      • 0 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

ODTJ Autodrom Pomorze zlokalizowany jest w:

 

Najczęściej czytane