• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

10 lat bez Ikarusów w Gdańsku

mJ
28 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 

W najbliższy czwartek, 31 stycznia, po dziesięciu latach nieobecności, na ulice Gdańska ponownie wyjadą autobusy marki Ikarus. W celu przypomnienia o istnieniu tego kultowego pojazdu, dwa egzemplarze Ikarusa przejadą pamiętną trasą linii 142.



Data 31 stycznia nie jest przypadkowa. Dokładnie tego dnia, dekadę temu, po raz ostatni na ulice Gdańska wyjechały wysokopodłogowe Ikarusy. Jednym z autobusów, który zakończył pewną epokę w historii gdańskiej komunikacji, był ten z numerem taborowym #2339 (model 260, rocznik 1985). Teraz ten sam Ikarus powtórzy kurs sprzed dziesięciu lat.

Ten sam autobus, ta sama trasa i ta sama godzina odjazdu - wszystko musi się zgadzać. Symboliczny przejazd odbędzie się w czwartek, około godz. 13:15. Autobusy wyruszą z pętli Wrzeszcz PKP zobacz na mapie Gdańska, a następnie przejadą al. Żołnierzy Wyklętych i ulicami: Słowackiego zobacz na mapie Gdańska, Potokową zobacz na mapie Gdańska, Rakoczego zobacz na mapie GdańskaKartuską zobacz na mapie Gdańska. Metą przejazdu będzie Dworzec Główny zobacz na mapie Gdańska.

W przejeździe może wziąć udział każdy zainteresowany. Autobusy mogą zabrać około 200 osób. Po dotarciu autobusów na Dworzec Główny około godz. 14., autobusy będą udostępnione do zwiedzania oraz robienia pamiątkowych zdjęć.

- Posiadam w sumie pięć Ikarusów, w tym właśnie ten z numerem #2339. Dla mnie to są fenomenalne pojazdy. Pamiętam, że 10 lat temu, kiedy pojawiła się informacja o wycofaniu Ikarusów z gdańskiej komunikacji, ludzie przyjęli to z wielką ulgą. Mocno psioczyli na te autobusy, ale przez dekadę chyba trochę do nich zatęsknili, bo bardzo często, gdy prowadzę Ikarusa jestem zatrzymywany na drodze przez przypadkowe osoby, które chcą zrobić sobie pamiątkowe zdjęcie albo zwiedzić pokład - śmieje się Łukasz Staniszewski z Kultowego Ikarusa.
Przypomnijmy, że Ikarusy służyły gdańszczanom przez blisko 28 lat i ustąpiły miejsca nowszym pojazdom, lepiej przystosowanym do potrzeb osób starszych, niepełnosprawnych i rodziców z wózkami - marki Solaris, MAN czy Mercedes.

Historia Ikarusów w Gdańsku

Ikarusy 280 i 260, bo takie gościły na gdańskich ulicach, to produkty węgierskiej myśli motoryzacyjnej. Stały się jednymi z najpopularniejszych w świecie. Spotkać je można było nie tylko w wielu krajach Europy, ale również Azji, Afryce, czy nawet Ameryce, dlatego też powstała również wersja przystosowana do ruchu lewostronnego o oznaczeniu Ikarus 281.

Pierwsze przegubowe Ikarusy pojawiły się na polskich drogach w 1977 roku w Katowicach i zostały oznaczone symbolem Ikarus 280.11. W kolejnych latach Ikarusy pojawiły się w większości polskich miast - łącznie do Polski dostarczono ponad 7 tys. egzemplarzy.

Ikarusy 280 i 260 to autobusy wysokopodłogowe z konstrukcją opartą na wysokiej kratownicy. Sześciocylindrowy silnik RABA-MAN chłodzony cieczą umieszczony został poziomo między I a II osią. Moc 192 KM pozwala rozpędzić się do prędkości 120 km/h.

Pierwsze Ikarusy pojawiły się w Gdańsku 5 października 1981 roku. Ogółem do Gdańska, w latach 1981-1993 dostarczono 227 "przegubowych" oraz 73 "krótkich" pojazdów. Pierwsze gdańskie linie, na jakich pojawiły się nowe autobusy, to 108, 131 i 139.

Dominacja autobusów marki "Ikarus" w Gdańsku trwała do 1994 roku, kiedy to ZKM Gdańsk, jako pierwsza firma komunikacyjna w Polsce zakupiła 15 sztuk nowoczesnych, niskopodłogowych Mercedesów typu O405N.

Komunikacją miejską do Norwegii

mJ

Wydarzenia

10. rocznica wycofania Ikarusów w Gdańsku: Przejazd Ikarusem

Opinie (129) 8 zablokowanych

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Ikarus wrócił na ulice Gdańska po 10 latach

    (1)

    Ikarusy węgierskie a kiedy ruszą Polskie Jelcze?

    • 4 1

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Ikarus wrócił na ulice Gdańska po 10 latach

      JAk otworzysz fabrykę i zaprojektujesz autobus.

      • 1 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Ikarus wrócił na ulice Gdańska po 10 latach

    Najlepsze autobusy gdy mialy automatyczna skrzynie biegow (4)

    1.Wiec w miare szybko ruszaly nawet pod gore na Slowackiego

    2. Nie zapalaja sie jak obecne
    3. Mialy wygodniejsze fotele
    4. Wygodniejsze wnetrze
    5. Silniejsze silniki
    6.Mniej trzasly i wibrowaly jak obecne

    Wniosek komuno wroc

    • 12 2

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Ikarus wrócił na ulice Gdańska po 10 latach

      I wtedy sie obudziłes leming? wiec szybko pognałes pochwalic sie głupotą! (1)

      • 0 1

      • Opinia do filmu

        Zobacz film Ikarus wrócił na ulice Gdańska po 10 latach

        A poza obraza gdy brakuje argumentow, jakies konkrety

        • 0 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Ikarus wrócił na ulice Gdańska po 10 latach

      (1)

      yhm wytrzeźwiej

      • 0 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Ikarus wrócił na ulice Gdańska po 10 latach

    Koszmar powraca! Kultowy to był maluch a nie ten trujacy na potege spalinami stary diesel!!

    Kultowy to był ogórek z przyczepą a nie ten paskudny złom.Jazda ogórkiem była lubiona za przyczepę i swoje wyposażenie i wygląd.A te ikarusy były znienawidzone przez mieszkańców . Pasażerowie byli zachwyceni ze w końcu sie ich pozbyliśmy.Ale jeszcze trochę ci sami co promuja ten trujacy złom bedą za 10 lat promować i wmawiać ze te stare tureckie mietki, które teraz mamy są kultowe!
    Za wypuszczenie ponownie tej trującej spalinami czarnej mury jaka one za sobą zostawiały powinni zapłacić koszmarnie wysokie kary. Co bedzie kolejne stare enerdowskie wardburgi a moze plastikowe trabanty?

    • 3 19

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Ikarus wrócił na ulice Gdańska po 10 latach

    Te automatyczne skrzynie śmiesznie piszczały przy zmianie biegów no i z czasem coraz bardziej szarpały ale szły lepej niż manuale

    • 5 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Ikarus wrócił na ulice Gdańska po 10 latach

    pikne

    • 2 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Ikarus wrócił na ulice Gdańska po 10 latach

    Złote czasy ZKM-u....

    autobusy na czas i co pare minut, dużo miejsca, otwierane okna.... zszedł na psy ten świat....

    • 5 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Ikarus wrócił na ulice Gdańska po 10 latach

    pewno znów wypisują troliki z przed gimnazjum co takiego ikarusa lub jelcza nie widzieli ! A o ogórku to nawet nie wspomnę !

    • 5 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Ikarus wrócił na ulice Gdańska po 10 latach

    Pamiętna linia 142 (1)

    Dobrze powiedziane ciekawe jakiemu jełopowi przeszkadzała ta linia? Teraz trzeba tramwajem później autobusem.
    Jak jużstawiają na te tramwaje to uważam że szczytem głupoty było budowanie jakiegoś betonu na morenie przez kolejce metropolitarnej zamiast puścić go dalej do ulicy Słowackiego. Inną pamiętną linią była 131 a późniejsza B też pytam komu ona przeszkadzała.

    • 5 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Ikarus wrócił na ulice Gdańska po 10 latach

      racja

      dali "wieksze mozliwosci" robiac tramwaje i PKM a zlikwidowali linie 142, najbardziej popularna linie i jedyna laczaca Wrzeszcz - Niedzwiednik - Migowo i Gd. Glowny...

      • 1 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Ikarus wrócił na ulice Gdańska po 10 latach

    Ahh

    Zamykanie drzwi przez kierowcę jednym pociągnięciem palca po przyciskach..to był czad

    • 2 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Ikarus wrócił na ulice Gdańska po 10 latach

    bardzo wygodne siedzenia miały

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

4MATIC to napęd na wszystkie koła stosowany w autach marki:

 

Najczęściej czytane