- 1 Mapa pożarów aut w Trójmieście (92 opinie)
- 2 Auto wjechało w pieszych i w budynek (305 opinii)
- 3 "Podatek od aut spalinowych i tak będzie" (134 opinie)
- 4 Nowy Ford Mustang już w Trójmieście (113 opinii)
- 5 Mieszkańcy Bojana naprawili drogę w Gdyni (202 opinie)
- 6 Po ośmiu godzinach otwarto obwodnicę (378 opinii)
W najbliższy czwartek, 31 stycznia, po dziesięciu latach nieobecności, na ulice Gdańska ponownie wyjadą autobusy marki Ikarus. W celu przypomnienia o istnieniu tego kultowego pojazdu, dwa egzemplarze Ikarusa przejadą pamiętną trasą linii 142.
Data 31 stycznia nie jest przypadkowa. Dokładnie tego dnia, dekadę temu, po raz ostatni na ulice Gdańska wyjechały wysokopodłogowe Ikarusy. Jednym z autobusów, który zakończył pewną epokę w historii gdańskiej komunikacji, był ten z numerem taborowym #2339 (model 260, rocznik 1985). Teraz ten sam Ikarus powtórzy kurs sprzed dziesięciu lat.
Ten sam autobus, ta sama trasa i ta sama godzina odjazdu - wszystko musi się zgadzać. Symboliczny przejazd odbędzie się w czwartek, około godz. 13:15. Autobusy wyruszą z pętli Wrzeszcz PKP , a następnie przejadą al. Żołnierzy Wyklętych i ulicami: Słowackiego , Potokową , Rakoczego i Kartuską . Metą przejazdu będzie Dworzec Główny .
W przejeździe może wziąć udział każdy zainteresowany. Autobusy mogą zabrać około 200 osób. Po dotarciu autobusów na Dworzec Główny około godz. 14., autobusy będą udostępnione do zwiedzania oraz robienia pamiątkowych zdjęć.
- Posiadam w sumie pięć Ikarusów, w tym właśnie ten z numerem #2339. Dla mnie to są fenomenalne pojazdy. Pamiętam, że 10 lat temu, kiedy pojawiła się informacja o wycofaniu Ikarusów z gdańskiej komunikacji, ludzie przyjęli to z wielką ulgą. Mocno psioczyli na te autobusy, ale przez dekadę chyba trochę do nich zatęsknili, bo bardzo często, gdy prowadzę Ikarusa jestem zatrzymywany na drodze przez przypadkowe osoby, które chcą zrobić sobie pamiątkowe zdjęcie albo zwiedzić pokład - śmieje się Łukasz Staniszewski z Kultowego Ikarusa.
Przypomnijmy, że Ikarusy służyły gdańszczanom przez blisko 28 lat i ustąpiły miejsca nowszym pojazdom, lepiej przystosowanym do potrzeb osób starszych, niepełnosprawnych i rodziców z wózkami - marki Solaris, MAN czy Mercedes.
Ikarusy 280 i 260, bo takie gościły na gdańskich ulicach, to produkty węgierskiej myśli motoryzacyjnej. Stały się jednymi z najpopularniejszych w świecie. Spotkać je można było nie tylko w wielu krajach Europy, ale również Azji, Afryce, czy nawet Ameryce, dlatego też powstała również wersja przystosowana do ruchu lewostronnego o oznaczeniu Ikarus 281.
Pierwsze przegubowe Ikarusy pojawiły się na polskich drogach w 1977 roku w Katowicach i zostały oznaczone symbolem Ikarus 280.11. W kolejnych latach Ikarusy pojawiły się w większości polskich miast - łącznie do Polski dostarczono ponad 7 tys. egzemplarzy.
Ikarusy 280 i 260 to autobusy wysokopodłogowe z konstrukcją opartą na wysokiej kratownicy. Sześciocylindrowy silnik RABA-MAN chłodzony cieczą umieszczony został poziomo między I a II osią. Moc 192 KM pozwala rozpędzić się do prędkości 120 km/h.
Pierwsze Ikarusy pojawiły się w Gdańsku 5 października 1981 roku. Ogółem do Gdańska, w latach 1981-1993 dostarczono 227 "przegubowych" oraz 73 "krótkich" pojazdów. Pierwsze gdańskie linie, na jakich pojawiły się nowe autobusy, to 108, 131 i 139.
Dominacja autobusów marki "Ikarus" w Gdańsku trwała do 1994 roku, kiedy to ZKM Gdańsk, jako pierwsza firma komunikacyjna w Polsce zakupiła 15 sztuk nowoczesnych, niskopodłogowych Mercedesów typu O405N.
Komunikacją miejską do Norwegii
Opinie (129) 8 zablokowanych
-
2019-02-01 10:11
(1)
Ikarusy węgierskie a kiedy ruszą Polskie Jelcze?
- 4 1
-
2019-02-01 10:18
JAk otworzysz fabrykę i zaprojektujesz autobus.
- 1 0
-
2019-02-01 10:11
Najlepsze autobusy gdy mialy automatyczna skrzynie biegow (4)
1.Wiec w miare szybko ruszaly nawet pod gore na Slowackiego
2. Nie zapalaja sie jak obecne
3. Mialy wygodniejsze fotele
4. Wygodniejsze wnetrze
5. Silniejsze silniki
6.Mniej trzasly i wibrowaly jak obecne
Wniosek komuno wroc- 12 2
-
2019-02-01 10:17
I wtedy sie obudziłes leming? wiec szybko pognałes pochwalic sie głupotą! (1)
- 0 1
-
2019-02-01 11:17
A poza obraza gdy brakuje argumentow, jakies konkrety
- 0 0
-
2019-02-01 10:17
(1)
yhm wytrzeźwiej
- 0 1
-
2019-02-01 11:18
A ty noe cpaj ja nie pije
- 0 0
-
2019-02-01 10:15
Koszmar powraca! Kultowy to był maluch a nie ten trujacy na potege spalinami stary diesel!!
Kultowy to był ogórek z przyczepą a nie ten paskudny złom.Jazda ogórkiem była lubiona za przyczepę i swoje wyposażenie i wygląd.A te ikarusy były znienawidzone przez mieszkańców . Pasażerowie byli zachwyceni ze w końcu sie ich pozbyliśmy.Ale jeszcze trochę ci sami co promuja ten trujacy złom bedą za 10 lat promować i wmawiać ze te stare tureckie mietki, które teraz mamy są kultowe!
Za wypuszczenie ponownie tej trującej spalinami czarnej mury jaka one za sobą zostawiały powinni zapłacić koszmarnie wysokie kary. Co bedzie kolejne stare enerdowskie wardburgi a moze plastikowe trabanty?- 3 19
-
2019-02-01 10:16
Te automatyczne skrzynie śmiesznie piszczały przy zmianie biegów no i z czasem coraz bardziej szarpały ale szły lepej niż manuale
- 5 1
-
2019-02-01 10:18
pikne
- 2 1
-
2019-02-01 10:26
Złote czasy ZKM-u....
autobusy na czas i co pare minut, dużo miejsca, otwierane okna.... zszedł na psy ten świat....
- 5 1
-
2019-02-01 10:27
pewno znów wypisują troliki z przed gimnazjum co takiego ikarusa lub jelcza nie widzieli ! A o ogórku to nawet nie wspomnę !
- 5 0
-
2019-02-01 10:40
Pamiętna linia 142 (1)
Dobrze powiedziane ciekawe jakiemu jełopowi przeszkadzała ta linia? Teraz trzeba tramwajem później autobusem.
Jak jużstawiają na te tramwaje to uważam że szczytem głupoty było budowanie jakiegoś betonu na morenie przez kolejce metropolitarnej zamiast puścić go dalej do ulicy Słowackiego. Inną pamiętną linią była 131 a późniejsza B też pytam komu ona przeszkadzała.- 5 0
-
2019-02-01 12:33
racja
dali "wieksze mozliwosci" robiac tramwaje i PKM a zlikwidowali linie 142, najbardziej popularna linie i jedyna laczaca Wrzeszcz - Niedzwiednik - Migowo i Gd. Glowny...
- 1 0
-
2019-02-01 21:43
Ahh
Zamykanie drzwi przez kierowcę jednym pociągnięciem palca po przyciskach..to był czad
- 2 0
-
2019-02-01 22:53
bardzo wygodne siedzenia miały
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.