• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

17 osób będzie kontrolowało, czy kierowcy płacą w Gdańsku za parkowanie

Krzysztof Koprowski
12 maja 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Dotychczas miesięcznie wystawiano ok. 3,2 tys. wezwań za brak opłaty za parkowanie. Dotychczas miesięcznie wystawiano ok. 3,2 tys. wezwań za brak opłaty za parkowanie.

Od 1 lipca kontrolą opłat w Strefie Płatnego Parkowania na terenie całego Gdańska zajmować się będzie łącznie 17 osób. Zdaniem urzędników to wystarczająca liczba pracowników, a dotychczasowy wynik pracy jest dla nich zadowalający. Od firmy, której powierzone zostanie to zadanie, nie wymaga się - wzorem kontrolerów w komunikacji miejskiej - wystawiania minimalnej liczby wezwań do zapłaty.



Czy miasto powinno w identyczny sposób podchodzić do kontroli kierowców i pasażerów komunikacji miejskiej?

Od 1 lipca br. kontrolą wnoszenia opłat w Strefach Płatnego Parkowania zajmie się przypuszczalnie firma MBS Computergraphik z podwarszawskich Błoni (ma też oddział w Gdańsku).

Złożyła ona jedyną ofertę w przetargu na kwotę ok. 1 mln 541 tys. zł, czyli o ok. 111,5 tys. więcej, niż planowano przeznaczyć na ten cel. Przetarg nie został jeszcze rozstrzygnięty, ale - ze względu na palące terminy - wątpliwe jest jego powtórzenie. Tym bardziej, że w ubiegłym roku ta sama firma wygrała miejski przetarg na kontrolę parkujących.

- Jest to jedyny przetarg na kontrolę opłat w SPP w tym roku. Umowa będzie podpisana na dwa lata. W dalszym ciągu równolegle kontrolą będą zajmowali się pracownicy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni - dodaje Magdalena Kiljan, rzecznik Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
MBS Computergraphik zadeklarował zatrudnienie 13 osób do kontroli opłat w SPP. Do tego należy doliczyć czworo "terenowych" pracowników GZDiZ, zajmujących się SPP.

Brak minimalnej liczby kar za brak opłaty w SPP



W przeciwieństwie do przetargu na kontrolę biletów w tramwajach i autobusach, od kontrolerów parkujących nie wymaga się minimalnej liczby wystawianych mandatów (opłat dodatkowych), które w porównaniu za jazdę bez biletu i tak są symboliczne - wynoszą 50 zł, a dwukrotnie w ciągu roku dopuszcza się ich obniżenie do 30 zł.

W komunikacji miejskiej kara za brak biletu to natomiast minimum 133 zł, zaś zwycięzca przetargu - firma Renoma - za przeprowadzenie minimum 100 tys. kontroli i 42 tys. wystawionych mandatów rocznie otrzyma przez trzy lata wynagrodzenie w łącznej wysokości ok. 20,3 mln zł.

Widać więc jak na dłoni, że łamiący prawo kierowcy są traktowani znacznie pobłażliwiej, niż łamiący prawo pasażerowie komunikacji miejskiej.

Obecność kontrolerów ma służyć prewencji



W jaki sposób GZDiZ planuje weryfikować prace zewnętrznej firmy?

- Obecność pracowników w terenie będzie rejestrowana i jest to podstawą protokołu odbioru działań kontrolnych i wystawienia faktury. Kontrolerzy mają być obecni i widoczni, co stanowi pewnego rodzaju prewencję - przekonuje rzecznik GZDiZ. - Dotychczas średnio w miesiącu dziesięciu kontrolerów [tylu obecnie było zatrudnionych przez zewnętrzną firmę - dop. red.] stwierdzało ok. 3,2 tys. przypadków braku wniesienia opłaty obowiązującej w SPP.
Jednak zdaniem Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, "liczba stwierdzonych opłat dodatkowych nie stanowi kryterium oceny skuteczności działania pracowników firmy zewnętrznej".

Kontolerzy SPP nie zajmują się nieprawidłowym parkowaniem. To zadanie dla straży miejskiej, która jednak bardzo rzadko podejmuje interwencje. O samochodzie na zdjęciu pisaliśmy w artykule kilka tygodni temu. Jak informuje nasz czytelnik: "kierowca nadal ma w nosie przepisy prawa, dewastuje zieleń i parkuje często na pobliskim zakazie". Kontolerzy SPP nie zajmują się nieprawidłowym parkowaniem. To zadanie dla straży miejskiej, która jednak bardzo rzadko podejmuje interwencje. O samochodzie na zdjęciu pisaliśmy w artykule kilka tygodni temu. Jak informuje nasz czytelnik: "kierowca nadal ma w nosie przepisy prawa, dewastuje zieleń i parkuje często na pobliskim zakazie".
Przypomnijmy, że pracownicy zajmujący się kontrolami SPP mogą jedynie stwierdzić brak opłaty za parkowanie. Nie mogą karać za nieprawidłowe parkowanie, np. na trawniku czy środku chodnika. Tymi wykroczeniami zajmuje się straż miejska lub policja.

Czytaj też: Tygodniowa walka z dostawczakiem. "Powinni tego zabronić!"

Ta pierwsza formacja w 2016 r. wystawiła ok. 11,2 tys. mandatów z tego tytułu, podczas gdy kontrolerzy w tramwajach i autobusach ukarali w tym samym okresie ok. 60 tys. pasażerów za brak ważnego biletu.

Czytaj też: Kierowcy traktowani lepiej niż pasażerowie

Miejsca

Opinie (196) 1 zablokowana

  • nieprawne (2)

    w żadnym miejscu w Gdańsku miejsca do parkowania płatnego nie są oznaczoe zgodnie z prawem.

    • 2 8

    • To chyba nie czytałeś tego prawa...

      • 4 0

    • To nie fotoradar więc parkometr nie musi być żółty .

      • 2 0

  • niech się zajmą

    kierowcami którzy nie chcą zapłacić za parking kombinują i parkują na najmniejszym skrawku trawnika, wjeżdżają na prywatne posesje, parkują w niedozwolonych miejscach...

    • 7 6

  • a od czego jest straz miejska

    kolejne firmy kolegow krolika

    • 9 2

  • Firma z Błoni to jakaś lipa mówiąc kolokwialnie.
    Firma musi być z Wołomina, Pruszkowa lub z Anina.
    Wtedy ma to ręce i nogi.
    A tak?

    • 6 2

  • Kary za brak opłaty za parkowanie jest niższa niż kara za brak biletu w autobusie

    To wybieram parkowanie

    • 6 0

  • Pieniądze nie spadają a niba

    Komentarz dla kumatych:
    Min. płaca (nie sądze żeby płacili więcej) z kosztami pracodawcy 25320,81*13 prac.*24 m-ce = 790 234
    Koszty dodatkowe – ok.10% 790 234*10%=79 023
    Razem koszty ok. 870 000 zł
    Zysk 1 541 000 – 870 000 = 671 0000
    Po ch.. pracować,założyć firmę i do przetargu.
    Zbyt pięknie ? Oczywiście, bo tylko jedna firma spełnia warunki przetargu.

    • 10 0

  • (1)

    nieżle 13 osób zatrudnionych za trochę więcej jak minimalna pewnie do tego ze dwie osoby w biurze ii wychodzi ok 600tyś zawszystkich liczę że koszt pracownika z zusem nie przekroczy 40tyś naprawdę niezły dil. ciekaw z kim podzieli się wygrana firma

    • 2 1

    • "za trochę więcej jak minimalna "

      Nie obraź się ale za tyle to teraz nawet pracownikowi na cieciówie się siedzieć nie chce. :(

      • 1 1

  • Taa a metr obok mozna parkowac na chodniku czy trawniku i nikogo to nie interesuje

    • 1 0

  • a te 1,5 mln + etaty w GZDiZ

    to jaki jest % od wpływów z parkowania?

    • 0 0

  • (1)

    Na parkingu płatnym przy ul. Rajskiej 2 ktoś porzucił samochód reklamę. Czy nie można ten wehikuł na angielskiej rejestracji odholować w takie miejsce gdzie kontrolerzy nie będą za wycieraczkę wciskać mandatów. Ktoś sobie jaja robi z gdańskich urzędników wiedząc, że mogą właścicielowi naskoczyć. To miejsce może przynosić miastu zyski jeśli skorzystają z niego meleksy, które okupują pobliskie parkingi.

    • 4 1

    • Ambasador nie pozwoli :-)

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

Która firma wyprodukowała autobus przedstawiony na zdjęciu?

 

Najczęściej czytane