- 1 Światła na ostatniej zebrze na Grunwaldzkiej (129 opinii)
- 2 OMT: bajpas nie dla ciężarówek (82 opinie)
- 3 Wojskowa flota aut wyprzedała się na pniu (86 opinii)
- 4 15-latek autem na minuty uciekał policji (116 opinii)
- 5 Zwężenie na Estakadzie Kwiatkowskiego (38 opinii)
- 6 W trakcie jazdy odpadło mu koło (87 opinii)
80 proc. czytelników negatywnie ocenia "odwrócenie" ruchu na ul. Piramowicza
Po zmianie organizacji ruchu na ul. Piramowicza w godzinach szczytu powstają ogromne korki.
Odwrócenie ruchu na ul. Piramowicza nie poprawiło bezpieczeństwa w okolicy, a zmiana utrudniła życie kierowcom. Takiego zdania jest 80 proc. naszych czytelników, którzy oddali głos w ankiecie przy okazji publikacji dotyczącej pomiaru ruchu w okolicy ul. Piramowicza i al. Hallera. Problemem są także olbrzymie korki, które - wraz z początkiem września - jeszcze mocniej dają się we znaki uczestnikom ruchu. Kierowcy oczekują, że miasto wycofa się z budzącej kontrowersje decyzji.
Miejscy urzędnicy wprowadzając zmiany, uzasadniali je względami bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów. Tymczasem zdaniem większości naszych czytelników reorganizacja ruchu, zamiast pomóc - zaszkodziła.
Już po niespełna miesiącu funkcjonowania nowych zasad na krzyżówce Piramowicza i Zwycięstwa aż 80 proc. głosujących w naszej ankiecie uznało, że w okolicy nie tylko nie jest bezpieczniej, ale na dodatek sama zmiana utrudniła życie kierowcom.
O skali zainteresowania tematem świadczy m.in. fakt, że we wspomnianej sondzie udział wzięło prawie 3 tys. osób, a pod publikacją pojawiło się ponad 750 komentarzy, w przytłaczającej większości krytykujących pomysł odwrócenia ruchu przy ul. Piramowicza.
Kierowcy: rozwiązanie jest nielogiczne
Do naszej redakcji regularnie wpływają także sygnały od niezadowolonych mieszkańców, których czas dojazdu do pracy znacznie się wydłużył i którzy zarzucają rozwiązaniom brak logiki.
- Obecna organizacja ruchu jest praktycznie bezużyteczna. Kierowca skręcający z al. Zwycięstwa w Piramowicza ma bowiem dwie opcje, a każda z nich jest pozbawiona sensu: może on zjechać do końca Piramowicza i wyjechać przy wiadukcie na Hallera, gdzie niełatwo jest się włączyć do ruchu w godzinach szczytu. Poza tym i tak kierowca wraca do punktu wyjścia, czyli na al. Zwycięstwa. Absurdem jest zakładanie, że ktokolwiek będzie wybierał tę trasę, aby udać się w kierunku Brzeźna czy przez węzeł Kliniczna do Nowego Portu - zauważa pan Emil.
Powrót do szkół i większe korki
Wspomniany problem stał się jeszcze bardziej palący wraz z 1 września i początkiem roku szkolnego, czyli w czasie kiedy w całym Trójmieście rośnie ruch samochodowy.
Na al. Hallera powstają obecnie olbrzymie korki, nawet do skrzyżowania z ul. Mickiewicza.
Swoboda przejazdu samochodów mniejszym priorytetem
Co na to miejscy urzędnicy? Tomasz Wawrzonek, dyrektor ds. zarządzania w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni, przyznaje, że jeżeli pojawi się rozwiązanie, które zapewni bezpieczeństwo na skrzyżowaniu al. Zwycięstwa i Piramowicza, przywrócenie "starej" organizacji ruchu może zostać wzięte pod uwagę. Na razie jednak ponowne "odwrócenie" kierunku jazdy samochodów nie wchodzi w grę - i to mimo olbrzymich korków w godzinach szczytu.
- Dla nas kluczową sprawą jest bezpieczeństwo. Odwrócenie ruchu na ul. Piramowicza było ostatecznością. Przypominam, że wcześniej podjęliśmy szereg działań, by ustabilizować sytuację na skrzyżowaniu przy ul. Piramowicza: powstał m.in. wyniesiony przejazd rowerowy, zbudowana została także wysepka oraz podjęto działania zmierzające do ograniczenia prędkości rowerzystów, poruszających się drogą rowerową - wylicza Tomasz Wawrzonek.
Urzędnik podkreśla, że podjęte działania nie wpłynęły na mniejszą liczbę wypadków, należało więc "zważyć" priorytety: swobodę przejazdu samochodów i bezpieczeństwo rowerzystów.
- W tej chwili odwrócenie ruchu ponownie przywróci sytuację zagrożenia bezpieczeństwa na przejeździe rowerowym wzdłuż al. Zwycięstwa - podkreśla Tomasz Wawrzonek.
Bez zdarzeń z udziałem pieszych, dwie kolizje rowerzystów
Czy faktycznie jednak na skrzyżowaniu al. Zwycięstwa i Piramowicza - przed odwróceniem kierunku ruchu - dochodziło do wielu groźnych wypadków? O statystyki poprosiliśmy gdańskich policjantów.
Jak poinformowała nadkom. Magdalena Ciska z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku, od stycznia do sierpnia tego roku w tej okolicy nie doszło do żadnej kolizji czy wypadku z udziałem pieszych. Faktycznie, odnotowano dwie kolizje (w styczniu i czerwcu), przy których kierowca samochodu nie ustąpił pierwszeństwa rowerzyście.
W tym samym czasie w Gdańsku odnotowano w sumie 253 wypadków (285 osób rannych i 7 zabitych) oraz 4341 kolizji. Wśród najniebezpieczniejszych tras znalazły się m.in.:
- al. Grunwaldzka - 16 wypadków, 19 osób rannych, 360 kolizji,
- ul. Kartuska - 16 wypadków drogowych, 17 osób rannych, 158 kolizji.
Niewielkie pole manewru urzędników. Czas, by się wycofać?
Tymczasem pracownicy GZDiZ - by nieco rozładować korki w okolicy Hallera i Zwycięstwa - kalibrują sygnalizację świetlną na krzyżówce tych dwóch ulic. Chodzi o kilkusekundowe dłuższe zielone światło dla aut wyjeżdżających z al. Hallera
Manipulacja przy czasie wyświetlania świateł jest jednak delikatną sprawą: przedłużające się zielone światło może bowiem zakorkować al. Zwycięstwa.
Innych działań w okolicy kierowcy spodziewać się jednak nie powinni. Urzędnicy bowiem przyznają, że na razie nie mają większego pola manewru.
W obliczu tego otwarte pozostaje pytanie, czy negatywne aspekty dla płynności ruchu w jednym z najbardziej newralgicznych punktów Gdańska nie stanowią na tyle dużego utrudnienia, by osoby odpowiedzialne za organizację ruchu w mieście wysłuchały głosu większości mieszkańców i wycofały się z budzącej kontrowersje decyzji odwrócenia ruchu na ul. Piramowicza.
Opinie (874) ponad 50 zablokowanych
-
2020-09-16 19:48
zmiana
powinni zostawić tak jak jest a na ulicy Stanisława Konarskiego odwrócić ruch i po problemie
- 2 1
-
2020-09-16 19:43
Umarł król niech żyje królowa Dulkiewiz.
- 5 0
-
2020-09-16 12:44
odwołać zmianę (1)
Uzasadnienie zmiany jest niezrozumiałe. Skrót przez Piramowicza sprawdzał się. Teraz organizacja ruchu jest totalną bzdurą. Mieszkańcy są ciekawi, kto to wymyślił i w czyim interesie?
- 10 7
-
2020-09-16 19:41
nie sprawdzał się skoro kierowcy nie patrzeli na znaki i walili w rowerzystów w imie przepustowości
- 2 0
-
2020-09-16 19:40
nowa karuzela
Dzięki tej zamianie kierunkowości można sobie jeździć w kółko... Kolejna bezmyślność ,,urzędników".
- 6 0
-
2020-09-16 19:38
Strasznie głupio teraz przyznać,że podjęło się błędną decyzję.
I choćby skały sr...ły to nie zmienią decyzji.
- 8 0
-
2020-09-16 13:56
Od lat dojeżdżam na rowerze al. Zwycięstwa do pracy . (3)
W rejonie ul. Piramowicza nigdy nie miałem kłopotów.
Urzędnik Tomasz Wawrzonek opowiada bajki.- 15 14
-
2020-09-16 14:04
po co kłamiesz (2)
nie masz roweru tylko starego vw polo
- 8 7
-
2020-09-16 15:18
Mam rower Unibike Vision. (1)
W każdy miesiąc przejeżdżam nim ponad 300 km.
Skrzyżowań nie przejeżdżam na pełnej prędkości. Zwalniam.- 6 5
-
2020-09-16 19:38
nie zapomnij tak robic autem. Przepychasz przez skrzyżowanie oraz przed tobą idzie człowiek z czerwoną latarnią
- 1 3
-
2020-09-16 17:45
(2)
Jest mniej więcej tak 500 samochodów i 1 rower. Nie stanowicie nawet 1% ruchu, a dużo przywilejów dla rowerów. Jak jest problem z przejazdem to można rower przeprowadzić i pojechać dalej. Ścieżka rowerowa może biec dalej od skrzyżowania (10-20m), żeby Rower był dobrze widoczny, a samochód czekający na włączenie do ruchu nie stał na ścieżce. Tak powinno być na każdym skrzyżowaniu.
- 5 9
-
2020-09-16 19:21
właśnie powinno być na odwrót
Polska jest chyba jedynym krajem na świeci w którym odgina się przejazdy dla rowerzystów w obrębie skrzyżowania.
Wszędzie są one prowadzone prosto przy krawędzi.- 2 0
-
2020-09-16 17:56
To kierowcy mieli problem z ustąpieniem pierwszeństwa, więc to oni powinni przepychać samochody
- 5 0
-
2020-09-16 07:06
Samochody ,samochody ...... to nie samochodom ma być wygodnie w mieście. (10)
Za długo stoisz w korku ? Jedź tramwajem . I nie pisz że dzieci , zakupy itd itp . Każdy wypisuje takie farmazony dla własnej wygody .
- 30 73
-
2020-09-16 19:17
nie umiesz przejechać przez przejście rowerem
jedz autobusem.
- 2 0
-
2020-09-16 09:20
(1)
a dlaczego nie samochodom właśnie ma być wygodnie??? to kierowcy są obciążeni różnymi opłatami, więc powinni być uprzywilejowani - proste.
- 6 8
-
2020-09-16 14:29
A jakież to oni opłaty dodatkowe mają? Paliwo? OC? Podatki na utrzymanie dróg miejskich płacą identyczne jak piesi.
- 1 1
-
2020-09-16 07:07
Tym tramwajem który blokują samochody? (1)
Bywasz tam w ogóle?
- 21 7
-
2020-09-16 10:33
Czyli samochodziarze sami paraliżują komunikacje publiczną i potem narzekają na nią?
- 4 4
-
2020-09-16 09:17
Za to tramwajem, w tłoku jest wygodniej?
- 6 2
-
2020-09-16 07:57
Pasażer (1)
Chyba nie jeździsz tramwajami nie dość że awaryjne to zapchane to jest ich za mało a ogólnie sieć połączeń oraz ich częstotliwość nie wspominając o cenie zakrawa na kpinę
- 15 5
-
2020-09-16 09:11
mam takie same doświadczenia
- 6 3
-
2020-09-16 07:24
I trzy babcie na pięc operacji do siedmiu różnych szpitali, codziennie tak.
- 2 8
-
2020-09-16 07:24
Tym tramwajem, ktory
5 razy na dobę ma awarie? Ocknij się
- 17 7
-
2020-09-16 19:14
spadną ceny mieszkań u dewelopera przy Hallera
to jest groźne dla stołka dulcynei
- 6 0
-
2020-09-16 19:13
Domyslalem sie ze problemy wyjda na powierzchnie kiedy
rok akademicki na Politechnice i w Conradinum sie rozpocznie bo decyzja zapadla w czasie wakacji.
- 5 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.