• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Autostrada gotowa przed terminem?

Michał Stąporek
24 lutego 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy odcinek autostrady A1 w centrum Polski
Podczas, gdy budowlańcy przeważnie spóźniają się prowadzonymi przez siebie robotami, konsorcjum budujące autostradę A1 chce oddać część drogi kilka miesięcy przed terminem.

Autostrada A1 z Rusocina do Nowych Marz musi powstać do końca listopada 2008 r. To termin nieprzekraczalny, gdyż zapisany w dokumentach koncesyjnych. Tymczasem konsorcjum budujące pomorską autostradę przekonuje, że niektóre fragmenty drogi można oddać sporo.... wcześniej.

Gdyby inwestor chciał rozpocząć proces ubiegania się o pozwolenia na użytkowanie dopiero po zakończeniu wszystkich prac budowlanych, mogłoby zabraknąć mu czasu. Dlatego GTC przekonuje, że lepiej jest oddawać drogę etapami.

- Chcielibyśmy oddać niektóre sekcje autostrady wcześniej. Najpewniej odcinki z Rusocina do Stanisaławia i ze Stanisławia do Swarożyna mogłoby być gotowe do odbioru już na początku przyszłego roku - mówi Justyna Maternicka z konsorcjum Skanska NDI budującego autostradę A1.

- Co prawda autostrada powstaje na podstawie pięciu różnych pozwoleń na budowę [po jednym na każdą budowaną sekcję - przyp.red.] sądzę jednak, że możemy ją odbierać wydając pozwolenia na użytkowania mniejszych obiektów. Ważne, żeby każdy z nich był w pełni dostępny - zapewnia zastępca wojewódzkiego inspektora nadzoru budowlanego Grzegorz Stosik. - Mogę też obiecać inwestorowi, że będziemy reagować na składane przez niego dokumenty odbiorowe szybciej, niż obliguje nas do tego prawo.

Pomorski odcinek łatwo pisać przy pomocy liczby 90. Autostrada ma ok. 90 km długości, znajduje się na niej niemal 90 obiektów inżynierskich (mostów, wiaduktów, przejazdów, przejść), towarzyszy jej także 90 km dróg poprzecznych, wewnętrznych i dojazdowych. Każdy z tych obiektów wymaga osobnego odbioru i wydanie pozwolenia na użytkowanie ze strony pomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego.

Opinie (49) 4 zablokowane

  • ...

    Hmmm..do tych wszystkich co anrzekaja ze "tylko dwa pasy" i ze "za waska".....to co widzicie to sa dwie jezdnie odzielone pasem rozdzialu..na kazdej z jezdni znajduja sie po dwa pasy ruchu..w tym wypadku chyba szerkosci 3,75m

    co do autostrad w usa i ich 7 pasow w jedna strone...tam przecietny amerykanin ma po 3 samochody a natezenie ruchu jest przeofromne...pomimo ze sie buduje autostrady ktore maja po 7 pasow ruchu w jedna strone to itak sie wszystko zapycha...a teraz zbudujmy u nas 7 pasow na A1...to i tak bedzie z tego tylko 2 wykorzystywane...pomijajac tych wariatow co to beda swoimi ztiuningowanymi brykami popierdzielac po 5 pasach....aha no i jeszcze jedno..w USA nie ma wezlow jendopoziomowych... a jak sa to musialybyc kiedys wybudowane...polecam gogle i sie przeleciec po wiekszych maistach ...tam sa wezly 3-4 poziomowe...

    jelsi chodzi o "rowy smierci"...nie nalezy obwiniac wykoanwcy za to..on dostaje dokumentacje i robi droge...a dokumentacje opracowywalo biuro projektow i zatwierdzaly to nasze kochane urzedy...wiec wine nalezy miec do zlecajacych projekt, instytucji uzgadniajacych zastosowane rozwiazanaiw projekcie i do samego projektanta za to ze takie cos zaprojektowal

    • 0 0

  • Konan

    nie do końca jest tak jak mówisz, Scanska przeważnie sama robi projekty i wykonuje prace wg tych projektów. Jeżeli już jest to zewnętrzna firma, to robi projekt - wg zaleceń Scanski. Pytanie, dlaczego przed wykonaniem takiego odcinka drogi nikt do tego się nie przyczepił. Nie jest to pierwsza tego typu droga w wykonaniu Scanski, wystarczyło wsiąść w samochód i zobaczyć. Winę ponoszą urzędnicy i tyle w temacie, a to że Scanska ma beznadziejne podejście (czyli kopanie ogromnych rowów tuż obok drogi) to druga już mniej istotna rzecz.
    W Szwecji, gdzie są nawet na byle zadupiu są 2 pasmowe drogi takie rowy może są ok, ale na drodze np. pomiędzy Egiertowem a Żukowem oraz Żukowem i Gdynią, gdzie natężenie ruchu jest ogromne i gdzie jest tylko jeden pas to totalna PORAŻKA. Wystarczy że jakiś gość zacznie wyprzedzać i się 'nie zmieści' - co wtedy? Rów o 3m głębokości czy czołówka? Wybór należy do Ciebie.

    • 0 0

  • Nam tez sie coś należy

    Czy wzdłuż A1 powstanie ściężka rowerowa, bo jak nie to takiej inwestycji jestem przeciwny. Bo ściezek rowerowych jest jak n lakierstwo a po za miastami trzeba walczyć z blachosmrodami.Myślicie tylko o drogach dla blachosmrodów a nas pmijacie. Drogi owszem ale ze ściezkami rowerowymi. Jeżeli takich nie będzie , to niech szlak trafi takie drogi

    • 0 0

  • ......

    Ahas...system "zaprojektuj i wybuduj" z tego co mi wiadomo nei dotyczy drog gminnych, powiatowych wojewodzkich..na to musi isc przetarg ale moze byc tak ze w tym przetargu wystartuje skanska w konsorcjum z biurem projektowym i wygra..wtedy to biuro robi projekt ale nadal na wykonastwo potrzebny jest odzielny przetarg...w systemie "zaprojektuj i wybuduj" to sie autostrady robi ..ale tam potem sa koncesje i z tego tytulu zwracaja sie pienaidze dla wykonawcy...tak wiec jakikolwiek projekt modernizacji lub budowy nowej drogi najpierw przechodzi prze zogolny przetarg a potem kolejny przetarg na wykonastwo...skad mas zinformacje ze skanska i proejktuje i buduje ???...jutro w pracy obczaje ten temat...ale na razie obstawiam przy swoim :P

    • 0 0

  • Konan być

    może masz rację, bo najpierw powinien być przetarg na wykonanie koncepcji, później na wykonanie projektu, a na końcu na wykonastwo - być może przeholowałem z tym zakresem, że był projekt i wykonanie. Nie mniej przeraża to że zostało to tak zrobione.

    • 0 0

  • poprosze jeszcze autostrade gdansk-warszawa

    • 0 0

  • A kiedy ekolodzy zaczna się przykuwać do drzew na trasie autostrady A1?? Tylko muszą uważać na moherów z krzyżami krzyczących: "precz z wyborczą!"

    • 0 0

  • większość autostrad ma 2 pasy

    a jak ktoś nie rozumie, że 3 i więcej buduje się tylko tam, gdzie jest taka potrzeba (natężenie ruchu), to z takim przygłupem nie ma nawet co dyskutować

    w USA tylko odcinki autostrad przy miastach, lub pomiędzy blisko położonymi wielkimi miastami, mają więcej niż 2 pasy

    ale tępy burak, który nie jeździł nigdy po USA, tylko zrywa azbest w NYC tego wiedzieć przecież nie może

    • 0 0

  • konan - nie patrz się na miasta

    piszesz:
    ---
    w USA nie ma wezlow jendopoziomowych...
    ----

    to się chłopie rozczarujesz jak pojeździśz sobie po USA - trudno żeby w miastach nie było estakad, natomiast autostrada w naszym rozumieniu to coś innego niż highway w USA

    i to jest cały problem

    highway to po prostu droga, czesto jest rozdzielona, ale często jest jak nasza 'trasa' do Warzszawy, no i na 'prowincji' są skrzyżowania na tym samym poziomie, mimo że niby to jest autostrada (a przynajmniej za taką wzięliby ją głupki polonusi z usa)

    • 0 0

  • troche to waskie na autostrade.

    Ale w Polsce termin autostrada ma inne znaczenie..

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym roku odbył się pierwszy przejazd przez Trójmiasto Mikołajów na motocyklach?

 

Najczęściej czytane