• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

BMW i Mercedes żegnają tylny napęd?

Bawo,Mart,Ps
5 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 

Napęd na cztery koła znajdziemy nie tylko w suvach. Zaczyna dominować także w limuzynach.



To, że najlepszy jest napęd na cztery łapy najlepiej wiedzą gepardy. Topowi producenci niemieckich limuzyn stwierdzili, że cętkowane koty mają rację. Napęd na obie osie zdecydowanie zaczyna dominować w ofercie segmentu premium spod znaku BMW czy Mercedesa.



Napęd na tylną oś jeszcze do niedawna był wyznacznikiem drogiej limuzyny lub sportowego coupe. W przypadku BMW wręcz znakiem rozpoznawczym tej marki. Najbardziej konserwatywni zwolennicy Mercedesów uważali zaś, że przednionapędowa klasa A czy B to nie są "prawdziwi" reprezentanci słynnej marki z gwiazdą na masce.

Który rodzaj napędu lubisz najbardziej?

BMW zaczęło zmieniać swoją politykę gdy coraz większą popularność zaczęły zdobywać suvy. W sporym samochodzie, udającym terenówkę, napęd tylko na jedną oś wyglądałby co najmniej nieelegancko. Bawarski koncern zaczął też udowadniać, że napęd na obie osie nazwany xDrive doskonale sprawdza się także w limuzynach lub coupe.

Jak działa to rozwiązanie? Nie jest to oczywiście klasyczne 4x4 jak w przypadku samochodów terenowych. To zupełnie inna filozofia i technologia mająca zoptymalizować trakcję czy poprawić stabilność pojazdu w zakrętach lub np. na oblodzonych nawierzchniach.

- Układ xDrive skalibrowano tak by nie odbierać kierującemu przyjemności z jazdy, jaką daje tylny napęd - opowiada Maciej Kaczmarek, instruktor jazdy z BMW Polska. - W normalnej sytuacji drogowej większość momentu obrotowego tradycyjnie trafia tak, jak we wszystkich modelach BMW z napędem na jedną oś, czyli na tylne koła.

Centralnym elementem układu xDrive jest elektronicznie sterowane sprzęgło wielopłytkowe. Układ sterowania systemu jest w pełni zintegrowany z całym systemem kontroli stabilności jazdy. Na bieżąco analizuje dane dostarczane m.in. przez układ dynamicznej kontroli stabilności (DSC), monitoruje kąt skrętu kół czy położenie pedału gazu.

Dzięki temu xDrive potrafi "myśleć" z wyprzedzeniem i błyskawicznie zareagować np. zanim wystąpi poślizg. W czasie jednej z jazd testowych, w czasie cyklicznych imprez "xDrive Life Tour", BMW udowodniło, że model 3 coupe potrafi ruszyć, gdy na oblodzonej drodze tylko jedno z kół złapie przyczepność. Wśród samochodów konkurencji z takiej próby zwycięsko wyszła tylko mocno niszowa Honda Legend.

Zwolennicy BMW wydają się przekonani do rozwiązań zaproponowanych przez markę. W tym sezonie klienci mają do wyboru aż 64 modele BMW z systemem xDrive. Przedstawiciele marki twierdzą, że już kilkadziesiąt procent kupujących bawarskie limuzyny wybiera te z napędem na obie osie. Idąc za ciosem BMW wprowadza na rynek także serię 1 z układem xDrive, także w najmocniejszych wersjach.

Tego trendu nie mógł nie zauważyć także drugi z wielkich graczy w segmencie samochodów luksusowych. Mercedes także intensywnie promuje swoją koncepcję napędu na obie osie - układ 4matic. Ten znajdziemy chociażby w stylowym Mercedesie CLS w wersji "shooting brake". Samochody wyposażone w układ 4matic także cieszą się coraz większym zainteresowaniem klientów.

Mercedes zrobił coś jeszcze. CLA, najnowsza limuzyna tej marki, która oficjalnie zadebiutuje u nas wiosną, ma podobnie jak klasa A czy B, napęd na... przednią oś. Topowa wersja spod znaku AMG będzie wyposażona w układ 4matic.

Czy tylny napęd odchodzi w przeszłość i stanie się niszowym "zjawiskiem"? - Obecnie ten rodzaj napędu wybierają przede wszystkim świadomi kierowcy, pragnący czerpać radość z jazdy i umiejący w pełni wykorzystywać jego możliwości - mówi Michał Baran z firmy BMG, przedstawiciela Mercedesa w Trójmieście.

Szukasz BMW? Tu znajdziesz trójmiejskie salony marki

A może Mercedes? Sprawdź salony marki
Bawo,Mart,Ps

Miejsca

Opinie (70) 3 zablokowane

  • Golfik jest lepszy

    • 2 2

  • W124 (1)

    Tylny napęd fajna sprawa... auto jakoś lepiej skręca i przyspiesza ale jak popada śnieg to już robi się niebezpiecznie, nawet na super oponach zimowych. Jak się zakopiesz w śniegu albo błocie nie zrobisz nic ze środka pojazdu, dając gazu porostu coraz bardziej zapadasz się w dół aż wkońcu opierasz sie na podłodze i kaplica ;) Trzeba wozić saperkę i dwa podkłady pod koła. Wiem co mówie od czterech lat mam gwiazde W 124. Ale czego się nie robi żeby jeżdzić legendą :)

    • 5 3

    • Dzieki za taką legende

      W tej chwili to juz kupa złomu,ani ładne ani fajne ani bezpieczne.

      • 1 4

  • BMW (2)

    Bolid Młodzieży Wiejskiej (Wejherowskiej :)

    • 7 7

    • Haha, ależ oryginalnie - super, a na kwejku juz byłeś, gimbazo?!

      • 3 2

    • Bog Mnie Wybral

      • 2 1

  • to juz nie bedzie bączków ?? (2)

    • 1 0

    • nie, bo są już dostępne leki na wzdęcia ;)

      • 1 0

    • bedzie trzeba wylaczyc ESP i inne elektryczne kagance

      • 1 0

  • SKANDAL !!!

    CO teraz na to POlski rząd ? Czy wprowadzi akcyze na oba napędy - bo w końcu to luksus ! Wiec oprózca akcyzy na pojemnosc silnika to moze jeszcze w imie sprawiedliwosci społecznej akcyza na oba napędy?

    • 0 0

  • oo usuneli moj przytyk o sprzegle wielkoplytowym

    :D:D:D

    • 1 0

  • (1)

    Jakie ma znaczenie jaki napęd lubię najbardziej skoro nie stać mnie na nowe auto.

    • 1 1

    • se wsrod uzywakow poszukaj ulubionego

      • 0 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Jaka usługa kryje się pod nazwą auto-detailing?

 

Najczęściej czytane