• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będą opłaty za wjazd do centrum pojazdem spalinowym?

Maciej Naskręt
10 czerwca 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Czy wprowadzenie nowej strefy zwiastuje, że znikną samochody z silnikiem benzynowym i diesla w miastach? Czy wprowadzenie nowej strefy zwiastuje, że znikną samochody z silnikiem benzynowym i diesla w miastach?

Miasta powyżej 100 tys. mieszkańców, takie jak Gdańsk czy Gdynia, mogą tworzyć strefy czystego transportu. Kierowcy samochodów z tradycyjnym napędem silnikowym za wjazd do strefy zapłacą maksymalnie 2,5 zł/h.



Czy miasta powinny wprowadzać strefy czystego transportu?

W miastach liczących powyżej 100 tys. mieszkańców będą mogły powstawać strefy czystego transportu, do których wjazd będzie płatny dla właścicieli samochodów z tradycyjnym napędem silnikowym. Wynika to z przyjętej przez Sejm uchwały o zmianie ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych. Przegłosowanie opłaty emisyjnej przykryło trochę tę sprawę.

Bezpłatnie w strefach czystego transportu mogły będą poruszać się samochody:
  • elektryczne;
  • napędzane wodorem;
  • napędzane gazem ziemnym;
  • wszelkich służb.


Jak ustawodawca tłumaczy wprowadzone zmiany? Mają one zapobiec negatywnemu oddziaływaniu na zdrowie ludzi i środowisko w związku z emisją zanieczyszczeń z transportu, szczególnie na terenie śródmiejskiej zabudowy.

Sęk w tym, że obecnie samochody zeroemisyjne stanowią maksymalnie 3 proc. wszystkich samochodów w dużych miastach. Zatem zakaz wjazdu dotyczyłby niemal wszystkich kierowców. Z tego powodu pomysł jest mocno krytykowany.

Czytaj też: SEVI - trójmiejski pomysł na elektryczne auto miejskie

Nowe znaki informujące o początku i końcu strefy czystego transportu. Nowe znaki informujące o początku i końcu strefy czystego transportu.

2,5 zł za godzinę wjazdu do strefy czystego transportu



Opłata za wjazd do strefy czystego transportu będzie stanowiła dochód gminy, który może być wykorzystany wyłącznie na potrzeby oznakowania strefy czystego transportu, zakupu autobusów zeroemisyjnych i pokrycia kosztów wykonania analizy o skuteczności działań zeroemisyjnych.

Opłata za wjazd do strefy czystego transportu nie może być wyższa niż 2,50 zł za godzinę i może być pobierana jedynie za poruszanie się po tej strefie w godzinach od 9 do 17. Może mieć formę opłaty abonamentowej lub zryczałtowanej.

To w skrócie oznacza, że w centrum miasta będziemy płacić za poruszanie się, a także postój w strefie płatnego parkowania.

Jeśli nie dokonamy opłaty za wjazd, możemy liczyć się z mandatem w wysokości nawet 500 zł. Jak mają być wnoszone opłaty, przepisy ustawy tego nie określają. Władze miasta mają wolną rękę zarówno we wprowadzaniu stref, jak i wybierania formy poboru opłat.

Opinie (1183) ponad 10 zablokowanych

  • (1)

    Płacić płacić jeszcze raz płacić, zaraz wymyśla strefe czystego powietrza za 5zł/h

    • 21 3

    • ja juz czuję, ze zamiast do Zakopanego zaczne jezdzic do Gdanska

      by poodychac swiezym powietrzem

      • 1 1

  • spoko (3)

    a potem janusze biznesu podpalą skladowisko toksycznych smieci sprowadzonych z ukrainy i rok ograniczania emisji pojdzie w cholere

    • 41 2

    • z ukrainy? (2)

      za biedna żeby płacić za wywóz śmieci. Z Ukrainy to tanio przywozili surowce wtórne na których dało się zarobić. Z zachodu to oni płacili za śmieci których nie chcieli przerabiać.

      • 4 0

      • (1)

        poczytaj dokladnie ale port service sprowadzal z ukrainy toksyczne popioły...

        • 4 0

        • a to nie budyn ma tam udzialy?

          • 0 0

  • Mieszkaniec

    Z jednej strony rozumiem opłatę gdy samochód ma włączony silnik. Ale na parkingi nie wydziela spalin. To po co ta opłata?

    A co z mieszkańcami? Miasto fundnie im samochody elektryczne? Czy będziemy płacić dodatkowe opłaty za mieszkanie w centrum? ;]

    • 6 0

  • (3)

    Kolejny niepotrzebny podatek aby wydębić od ludzi pieniądze. Opłata środowiskowa i tak jest już ujęta w pokojach hotelowych.

    • 42 10

    • opłata środowiskowa w hotelach dotyczy głównie przyjezdnych (2)

      tutaj chodzi o wpływ na zachowanie mieszkańców - rezygnację z samochodu w wielu niepotrzebnych relacjach.

      • 2 6

      • G prawda, ze przyjezdnych

        idz do hotelu i sie zamelduj, oplata jest pobirana od kazdego, mozesz byc zameldowany w Gdansku a i tak zaplacisz oplate.

        • 1 0

      • Rozumiem że trzeba ograniczać ruch w miastach,ale pomyślmy,załóżmy jestem turystą,zostawiłem samochód na przedmieściu (w wielu miejscowościach to nierealne nawet),ale mam nagłą potrzebę bo zasłabła mi babcia i muszę z nią pojechać do centrum miasta do szpitala,co wtedy???nie dość że płacę horendalne podatki na parkometr to jeszcze mam płacić podatek bramowy ? To nonsens w czystej postaci.Mogę wziąć taksówkę i pojechać z babcią,ale nerwy,pośpiech,zdenerwowanie a tu policjant albo straż miejska zabronią ci wjazdu - Ludzie do czego doprowadziliśmy nasze myślenie.

        • 4 2

  • jestem na "TAK" (4)

    należy zniechęcać ludzi do korzystania z prywatnych samochodów w centrach miast

    • 34 123

    • :-D

      Żeby ciebie ktoś zniechęcić do czegoś co lubisz głupie myślenie jak ci źle w mieście to wyprowadz się z miastu czubie

      • 1 0

    • (2)

      Mnie juz wystarczajaco zniecheca strefa platnego parkowania i brak parkingow. Byle gdzie i byle jak parkowal nie bede wiec w takie miejsca w ogole sie nie wybieram

      • 9 1

      • (1)

        no i o to chodzi

        • 2 7

        • Dlatego przenosze firmę do Płocka.

          • 8 0

  • (3)

    Dowalić opłatę za klasę emisji. Pojazd spełni Euro 6 - właściciel zwolniony z opłaty. Z każdym zejściem w dół - opłata rośnie. Jak Mirki w pełnoletnich dieslach zapłacą więcej za zezwolenie na jazdę, niż warty jest ich trup, to od razu zniknie co trzeci samochód na drogach.

    Tylko czy rządzący zdecydują się uderzyć w "Suwerena"? W końcu passeratti w tedeiku to nadal najpopularniejszy bolid.

    • 38 12

    • Euro5 (2)

      To mój 6 letni samochód mam już zezłomować? Stuknij się w .....

      • 6 5

      • (1)

        Zezlomowac nie, wystarczy, że nie będziesz się nim pchal do miasta. Albo będziesz za to płacił.
        Jestem za.
        (A sam mam euro 4.)

        • 5 4

        • ja mam Euro3 w TDiku

          i bede nim jeżdził tak długo jak długo bilans kosztów (paliwa, opłaty, ubezpieczenia, serwis i ewentualne mandaty za syfienie) będzie ponizej kosztów zakupu nowego super czystego idiotenauta . I co mi zrobisz? Myslisz, ze takich jak ja bedzie mniej? Chyba w cuda wierzysz.

          • 1 0

  • Wprowadzic jak najszybciej oplaty dla kazdego złoma który nie spełnia starej normy EURO6 ! (5)

    Zanieczyszczenia w tej normie są bardzo wyskoie ale przynajmniej wyeliminują 20letni i straszy złom z ulic trujący najmbardziej.

    • 4 9

    • (2)

      Nie ma sprawy - wprowadźmy. Zacznijmy od pojazdów komunikacji miejskiej, służb komunalnych, dostawców do lokalnych sklepów...
      Zobaczymy wtedy, geniuszu, jak Ci się "dobrze" będzie żyło.

      Łatwiej wprowadzać bzdurne opłaty, niż stworzyć sprawny i przyjazny system komunikacji miejskiej, dzięki któremu sporo osób po prostu mogłoby z samochodu zrezygnować bądź rzadziej go używać.

      • 3 1

      • zgadza sie powinna obowiazywac tazkze komunikacje miejską i tak własnie jest we wszystkich krajzach zachodnich (1)

        dlatego własnie tam kupuja autobusy elektryczne,ale gdydbys miał przynajmniej blade pojecie to bys wiedział ze miasto chce wymienic wszystkie autobusy na norme euro 6 i takie juz kupiło

        • 0 0

        • Drogi przedmówco - gdybyś był taki "eko", to byś wiedział, jak wyglądają autobusy w Gdańsku, a zwłaszcza ich stan techniczny.
          A co z resztą pojazdów? Jakie masz pomysły na dostawców, służby komunalne, ekipy remontowe, pojazdy specjalistyczne?
          Wiesz, kto za to zapłaci? Oświecę Cię - także TY

          • 0 0

    • cieciu z Bangladesh, norma Euro 6 jest najnowsza norma ! (1)

      • 0 1

      • jełowpie jeden to norma z przed 10 lat i niebedzie nastepnej

        • 0 0

  • Skandal (5)

    No i świetnie... Kupiłem nowe, z funkcją jazdy na samym prądzie a i tak będę płacić? Poniesiemy Was na widlach gnoje, jak tylko to wprowadzicie.

    • 55 19

    • było kupić elektryka (2)

      • 4 4

      • No tak (1)

        I nie móc zrobić trasy dłuższej niż 100km

        • 6 0

        • według miejscowych przygłupów i fanatyków rozwiązania opłat za wjazd

          powinienes dokupic bagaznik na rowery i po rowerku dla kazdego z 4 potencjalnych pasażerów, by móc dojezdzac do centrum. W sumie to nieglupie rozwiazanie, ludzie bogaci powinni dbac o swoje zdrowie. jeszcze podziekujesz.

          • 0 0

    • Napewno 20 letni vw tdi jest ekologiczny????? Jak was nie stać na nowsze auto i płatne parkingi to jedzcie komunikacją,gryfem i pociągiem.

      • 2 2

    • long way

      Na widłach,to by była nagroda dla tych g.

      • 3 0

  • (5)

    Adamowicz chyba nie będzie taki głupi by to wprowadzic. Chyba ze znudziło mu się przy korycie.

    • 43 13

    • 59% ludności Polski uważa ograniczenie ruchu samochodów w centrach miast za sensowne (4)

      Adamowicz promując taki program może wygrać wybory, ale nie wiem, czy jest na tyle kumaty.

      • 6 11

      • (2)

        Skąd te dane? Wśród jakiej grupy przeprowadzano badania?

        • 9 1

        • Badania przeprowadzil (1)

          Polski Instytut Danych z d*py.
          ;)

          • 4 0

          • i Instytut Produkcji Budyniu i Kisielu Z Mózgu

            Badania przeprowadzono wsród reprezentacyjnej grupy kierowców skazanych za prowadzenie po pijaku. Badania przeprowadzono w kilku obiektach: zakładach karnych i szpitalach psychiatrycznych.

            • 0 0

      • Myślę, że deklaracje deklaracjami, ale jakby zobaczyli to w praktyce, to już tak chętni do wprowadzania zakazów by nie byli. To raz, a dwa, dla większości ludzi to nie jest sprawa priorytetowa, na czymś takim nie da się wygrać wyborów w Polsce.

        • 4 2

  • Jak zwykle u nas, ustawa napisania na kolanie i bez sensu. (1)

    Nie mówię już o tej opłacie, tylko o tym jakie pojazdy będą się mogły poruszać bez opłat w tych strefach. Co oznacza pojazdy "wszelkich służb"? Rozumiem, że komunikacja miejska, która nie jest służbą będzie musiała płacić za wjazd?

    Inna sprawa to dobór pojazdów. Kompletnie zapomniano o reklamowanych od lat jako ekologicznych hybrydach, szczególnie tych typu plug-in, które są defacto autami półelektrycznymi i mają bardzo małą emisję, jako że mogą przejechać dłuższy dystans korzystając wyłącznie z silnika elektrycznego.

    No i oczywiście ta ustawa zabije życie w centrach miast. Obecnie jest bardzo mało takich aut w Polsce, bo i są one drogie. Kupienie auta elektrycznego, którym da się przewieść w sensownych warunkach 4 osoby to minimum 128 tys. Poniżej tej kwoty to tylko małe miejskie autka dobre dla 2-3 osób.
    Hybrydy typu plug-in to jeszcze droższa zabawa od 147 tys.
    A zwykła nowa benzyna to tak od 35-40 tys.

    • 3 3

    • nie zabije życia w centrach miast. Ludzie i tak dojadą środkami komunikacji miejskiej głupi argument ze jest mało elektryków tu chodzi by w ogóle nie jeździć autem taki jest trend światowy.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Wystawa amerykańskich aut zabytkowych "Made in USA 2"

zlot

Ogólnopolski Zlot Mercedesów Rumia 2024

zlot

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to jest CVT?

 

Najczęściej czytane