• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Brak porozumienia ws. podwyżek w GAiT

Maciej Korolczuk
23 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Po dwóch spotkaniach zarządu GAiT ze związkowcami rozmowy o podwyżkach utknęły w martwym punkcie. Wiadomo już jednak, że zarząd nie zgodzi się na żądania pracowników. Po dwóch spotkaniach zarządu GAiT ze związkowcami rozmowy o podwyżkach utknęły w martwym punkcie. Wiadomo już jednak, że zarząd nie zgodzi się na żądania pracowników.

Związki zawodowe nie porozumiały się z władzami spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje w sprawie podwyżek dla kierowców i motorniczych. - Naszym zdaniem potrzebna jest interwencja miasta - mówią związkowcy. Prezes Maciej Lisicki odpowiada: - Propozycja leży na stole. Nie mogę dać więcej nawet o 1 zł, bo pójdę siedzieć.



Obie strony w mijającym tygodniu spotkały się dwukrotnie. Najpierw w poniedziałek, a potem w czwartek. Na obu spotkaniach rozmawiano głównie o podwyżkach dla kierowców i motorniczych. Związkowcy z trzech związków zawodowych działających w GAiT domagają się 600 zł brutto podwyżki już od 1 października. Od władz usłyszeli jednak, że na podwyżki tej skali nie ma szans.

Czytaj więcej: Kierowcy gdańskiej komunikacji miejskiej zapowiadają protest

- Zarząd przyjął do wiadomości nasze stanowisko, ale usłyszeliśmy, że nie może spełnić naszych żądań, bo nie ma na to środków. Mówiąc najkrócej: strony się spotkały, porozmawiały i się rozstały. Do porozumienia droga jest daleka - ocenia Stanisław Stencel, przewodniczący Związku Zawodowego Pracowników Komunikacji Miejskiej w Gdańsku.
- Oczekujemy 600 zł brutto dla wszystkich od 1 października, tymczasem propozycja zarządu to 140-420 zł brutto dla najmniej zarabiających kierowców i motorniczych od 1 października oraz podwyżka 1 zł za godzinę od 1 lutego dla 85 proc. załogi. Nie ma naszej zgody na tę propozycję. Obstajemy przy swojej propozycji, zarząd przy swojej - mówi Stencel. - Moim zdaniem sprawa wewnątrz zakładu jest nie do załatwienia i potrzebna będzie interwencja miasta. Głównym problemem jest podpisany przed wieloma laty kontrakt między miastem a GAiT na świadczenie usług przewozowych. Ta umowa musi być renegocjowana, zapisy blokujące zwiększenie funduszu płac muszą zostać zmienione. Nie rozumiem też tego, że kierowców i motorniczych ściga się i kara za drobne uchybienia czy pyskówkę z pasażerem, a tam na górze straty są ogromne, a konsekwencje śmieszne.
Czytaj więcej: Kierowca autobusu miejskiego: Nasza firma potrzebuje zmian

Nieco mniej radykalny w ocenie rozpoczętych negocjacji jest prezes GAiT Maciej Lisicki. Były wiceprezydent Gdańska przyznaje, że rozbieżność między oczekiwaniami pracowników a możliwościami finansowymi zakładu jest duża. Nie zgadza się jednak ze stwierdzeniem, że kierowcy i motorniczowie zarabiają mało.

- Wbrew temu co się mówi, nasi pracownicy na tle innych zakładów pracy w Gdańsku nie zarabiają małych pieniędzy. Zgodnie z kontraktem zawartym z miastem fundusz płac na przyszły rok jest już ustalony i w jego ramach pracownicy otrzymają podwyżki. Nie jest prawdą, o czym starają się przekonywać związkowcy, że umowa nie zapewnia mechanizmu wzrostu płac rok do roku. Tylko w ostatnich trzech latach łączony wskaźnik inflacji wzrósł o 0,3 proc. a w tym samym czasie średnie płace w GAiT zwiększyły się o 9 procent. Tymczasem związki chciałyby, by zapis był luźny i dopuszczał taką sytuację, że jak od czasu do czasu zechce im się podwyżki, to my będziemy musieli im ją dać. Nie ma takiej możliwości - podkreśla Lisicki.
Załoga zbulwersowana ofertą zarządu

Oferta zarządu nie satysfakcjonuje nie tylko związkowców, ale też załogi. Jak mówi Stencel, pracownicy są zawiedzeni proponowanymi podwyżkami, które nie są dobrą wolą zarządu, lecz kwotą, którą gwarantuje im umowa.

- Przez trzy dni, między pierwszym a drugim spotkaniem rozmawiałem z załogą. I kierowcy i motorniczowie propozycją zarządu są zbulwersowani. Mają poczucie, że podwyżka stawki minimalnej dla nowych pracowników odbywa się kosztem doświadczonej załogi, a więc kręgosłupa tej firmy - dodaje Stencel.
Jak tłumaczy Lisicki podwyżka nie może być wyższa.

- Zaproponowana kwota jest adekwatna do tego, co przewiduje fundusz płac na przyszły rok. Nie mogę dać więcej nawet o 1 zł, bo poszedłbym siedzieć. Nie mogę doprowadzić firmy do upadku, bo obowiązują mnie przepisy czy choćby kodeks spółki prawa handlowego.
Szukanie oszczędności na zewnątrz

Gdy wiosną pytaliśmy Lisickiego o plany restrukturyzacji firmy i plan naprawczy finansów spółki ten zapewniał, że trwają prace nad zmianami w strukturze firmy. Na czym miałyby polegać? Jednym z mechanizmów szukania oszczędności w firmie, o jakich w dłuższej perspektywie myśli zarząd GAiT jest wyprowadzanie na zewnątrz pewnych usług.

- W ten sposób spadnie nam zatrudnienie, co przy niezmiennej kwocie przeznaczonej na wynagrodzenia sprawi, że będzie ją można rozdzielić na mniejszą liczbę pracowników. A to oznacza realny wzrost płac. Na to jednak potrzeba czasu, nie jesteśmy tego w stanie przeprowadzić ani od wspomnianego 1 października, ani 1 lutego 2018 r. - przyznaje prezes GAiT.
Mniejsze premie, większe pensje

Jak ustaliliśmy, jedną z propozycji przedstawioną pracownikom - oprócz podwyżki - jest też przesunięcie części środków z funduszu premiowego. Kierowcy i motorniczowie chcą bowiem, by ich pensje były bardziej "przewidywalne" i mniej zależne od niejasnych, ich zdaniem, kryteriów stosowanych przez przełożonych.

- Zaproponowaliśmy, by część funduszu premiowego przesunąć na rzecz stałego wynagrodzenia. Zobaczymy, jak na ten pomysł zareagują pracownicy. Trzeba jednak pamiętać, że premia uznaniowa w globalnym systemie płac w GAiT wynosi średnio 12 proc. To relatywnie niewiele. Oczywiście doświadczeni pracownicy z dużą wysługą lat otrzymują premie nieco inne od tych dopiero przyjętych do pracy. Przy czym trzeba podkreślić, że co miesiąc z puli przeznaczonej na premie wypłacanych jest 100 proc. środków. Nie szukamy tam oszczędności, wszystko trafia do pracowników - zapewnia Lisicki.
O tym, czy związki wejdą z pracodawcą w spór zbiorowy i zorganizują protest, decyzja jeszcze nie zapadła.

Opinie (313) 6 zablokowanych

  • Sam się prosi....

    Cyt:,,Pójdę siedzieć" brzmi jak proroctwo.Taka prawda: za dziwne wspieranie dziwnych deweloperów i
    całokształt reformy polityki mieszkaniowej od dawna należą się kraty.
    W Sztumie czeka wolne miejsce-jedna piętrowa prycza.Na górze Paweł na dole Gaweł Flaga.
    Wszystko według zasług.
    A nie znajdzie się w GAiT jakaś sprawna taczka skoro tak trudno o sprawne tramwaje i autobusy ?

    • 9 1

  • Podwyzka

    Niech im dadzą tą podwyzke a nie kiszą flotę dla Siebie... Co kierowcy/motorniczy czasem sie uzerają z pasażerami....

    • 11 0

  • Pox

    • 0 0

  • Mam pytanie? (6)

    A skąd budyniowe mają ponad 5 milionów rocznie na utrzymanie renomiarzy?
    Plus bonus za wypisane mandaty?
    A ile zarabie szef tego balaganu?
    Ten sam pod ktorego okiem chandlowano mieszkaniami komunalnymi?

    • 115 32

    • kasuj bilety pisowski trollu to mandatu nie dostaniesz

      A jak dostaniesz to zapłacisz z 500+

      • 3 4

    • Nie dam (2)

      Nie dam bo pójdę siedzieć.
      Zamkną szefa grajdola, to i pozostalych.
      Panie Lisicki czy prokuratura wyjasnila już sprawę chandlowania mieszkaniami komunalnymi?
      Nadzór nad tym to chyba pan sprawował?

      • 57 14

      • (1)

        Co to znaczy "chandlować"? Już identyczny błąd zrobiłeś trzy komentarze wyżej jako "Kk". Musisz się bardziej postarać jak chcesz trollować pod kilkoma pseudonimami.

        • 32 9

        • Może to polityczny konkurent na stołek, jakiś wnuk czy coś...

          • 12 1

    • ortografia głupcze!

      • 13 7

    • chlopy z renomy są spoko

      • 9 9

  • To jest bardzo proste budyn wysylal lisickiego do gait zeby zrobil tam pozadek tj podzielic duza spolke na kilka mniejszych tj po co 1 prezez jak moze byc ich 4 ? Budyn wyborow juz nie wygra wiec chetnie jedno stanowsika prezeza obejmie proste? Dobre zarobki w gait? No tak jak lisicki ma 14 tys plus dodatki na reke no to nie jest zle haha lisiciki ty durniu opamietaj sie sieciowcow juz wyprowadziles po za firme kto nastepny? I ile dostales od rajbudu? Moze sie ktos tym zaintersuje? Zamiast uczyc sie na bledach ze rozbijanie wszystkiego na mniejsze firmy jest zle to oni dalej od lat to powielaja? Czy ktos to zatrzyma zanim bedzie za pozno halo ???

    • 17 2

  • przerost stanowisk biurowych

    Trzeba zacząć od redukcji stanowisk w administracji a znajdą się pieniążki dla kierowców

    • 10 0

  • W Gdyni komunikacja punktualna i wszyscy zadowoleni (7)

    A w Gdansku stare busy i ciągle problemy.

    Niedlugo pewnie pojda w slady Szemuda i Kalkowskiego - brak komunikacji w weekendy i swieta.

    • 47 83

    • Ten Kalkowski z PORD od CBA ?

      • 0 0

    • chyba o jakiejś innej Gdyni piszesz (1)

      dziś "W" spóźnione jak zwykle, stare śmierdzące spalinami Volvo całe rozklekotane

      • 27 3

      • Zmień pracę,weź kredyt i kup sobie samochód.

        • 3 4

    • no z tym taborem to bym polemizował! (3)

      W Gdańsku nie ma ani jednego autobusu, który ma tzw. ręczne wyświetlacze, a Gdynia ile ma jeszcze tych jelczedesów? Dodatkowo GAiT co jakiś czas kupuje nowy tabor, a w Gdyni decydują o tym prywaciarze wygrywający przetarg.... Tabor PKM i PKA swoje czasy świetności już miał, w Gdańsku nie ma już Neoplanów, a w Gdyni ile ich jeszcze? Mercedesy z 1994 których jest ok. 8 szt. są po prostu jak rasowe niemki. Bardzo brzydkie, ale dobre w eksploatacji!

      • 30 8

      • (1)

        Po pierwsze, wylicz mi proszę, ile gdyńskich autobusów ma "tzw. ręczne wyświetlacze". Po drugie, Jelczedesów jest całe 9 sztuk, a Neoplanów jest dycha, która zniknie gdy przyjdzie najbliższa partia nowych wozów, czyli pewnie w przyszłym roku. Po trzecie, w Gdańsku nie ma Neoplanów? Mnie się wydaje, że są jeszcze trzy krótkie sztuki. Po czwarte, Merów w Gdyni jest 6, ja w Gdańsku naliczyłem ich 12 z rocznika '94 (przeguby i solówki). Wszystkich Merów z lat '94-'98 jest w Gdańsku 59.
        Bądź, proszę, rzetelny w swoich porównaniach.

        • 10 6

        • Troll i rzetelność.

          • 6 1

      • 7 jelczedesów z 1996r. żaden nie ma ręcznych wyświetlaczy

        jest ogłoszony przetarg na 55 autobusów więc nie pisz głupot.

        • 9 8

  • Przeczytaj to

    • 0 0

  • jeszcze trochę i wszyscy odejdą

    Praca po 10 godzin dziennie i... Taka płaca.Śmiechu warte.A godziny pracy zaczynanie o 3 rano albo koniec 1 w nocy.I jeszcze ciągle narzekający pasażerowie.A dlaczego spóźniony a dlaczego nie ma klimy a dlaczego nie może pan wydać ze 100 .Hmm

    • 10 0

  • jeszcze trochę i wszyscy odejdą

    Praca po 10 godzin dziennie i... Taka płaca.Śmiechu warte.A godziny pracy zaczynanie o 3 rano albo koniec 1 w nocy.I jeszcze ciągle narzekający pasażerowie.A dlaczego spóźniony a dlaczego nie ma klimy a dlaczego nie może pan wydać ze 100 .Hmm

    • 17 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

XC90 to model z gamy którego producenta?

 

Najczęściej czytane