• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Brak porozumienia ws. podwyżek w GAiT

Maciej Korolczuk
23 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Po dwóch spotkaniach zarządu GAiT ze związkowcami rozmowy o podwyżkach utknęły w martwym punkcie. Wiadomo już jednak, że zarząd nie zgodzi się na żądania pracowników. Po dwóch spotkaniach zarządu GAiT ze związkowcami rozmowy o podwyżkach utknęły w martwym punkcie. Wiadomo już jednak, że zarząd nie zgodzi się na żądania pracowników.

Związki zawodowe nie porozumiały się z władzami spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje w sprawie podwyżek dla kierowców i motorniczych. - Naszym zdaniem potrzebna jest interwencja miasta - mówią związkowcy. Prezes Maciej Lisicki odpowiada: - Propozycja leży na stole. Nie mogę dać więcej nawet o 1 zł, bo pójdę siedzieć.



Obie strony w mijającym tygodniu spotkały się dwukrotnie. Najpierw w poniedziałek, a potem w czwartek. Na obu spotkaniach rozmawiano głównie o podwyżkach dla kierowców i motorniczych. Związkowcy z trzech związków zawodowych działających w GAiT domagają się 600 zł brutto podwyżki już od 1 października. Od władz usłyszeli jednak, że na podwyżki tej skali nie ma szans.

Czytaj więcej: Kierowcy gdańskiej komunikacji miejskiej zapowiadają protest

- Zarząd przyjął do wiadomości nasze stanowisko, ale usłyszeliśmy, że nie może spełnić naszych żądań, bo nie ma na to środków. Mówiąc najkrócej: strony się spotkały, porozmawiały i się rozstały. Do porozumienia droga jest daleka - ocenia Stanisław Stencel, przewodniczący Związku Zawodowego Pracowników Komunikacji Miejskiej w Gdańsku.
- Oczekujemy 600 zł brutto dla wszystkich od 1 października, tymczasem propozycja zarządu to 140-420 zł brutto dla najmniej zarabiających kierowców i motorniczych od 1 października oraz podwyżka 1 zł za godzinę od 1 lutego dla 85 proc. załogi. Nie ma naszej zgody na tę propozycję. Obstajemy przy swojej propozycji, zarząd przy swojej - mówi Stencel. - Moim zdaniem sprawa wewnątrz zakładu jest nie do załatwienia i potrzebna będzie interwencja miasta. Głównym problemem jest podpisany przed wieloma laty kontrakt między miastem a GAiT na świadczenie usług przewozowych. Ta umowa musi być renegocjowana, zapisy blokujące zwiększenie funduszu płac muszą zostać zmienione. Nie rozumiem też tego, że kierowców i motorniczych ściga się i kara za drobne uchybienia czy pyskówkę z pasażerem, a tam na górze straty są ogromne, a konsekwencje śmieszne.
Czytaj więcej: Kierowca autobusu miejskiego: Nasza firma potrzebuje zmian

Nieco mniej radykalny w ocenie rozpoczętych negocjacji jest prezes GAiT Maciej Lisicki. Były wiceprezydent Gdańska przyznaje, że rozbieżność między oczekiwaniami pracowników a możliwościami finansowymi zakładu jest duża. Nie zgadza się jednak ze stwierdzeniem, że kierowcy i motorniczowie zarabiają mało.

- Wbrew temu co się mówi, nasi pracownicy na tle innych zakładów pracy w Gdańsku nie zarabiają małych pieniędzy. Zgodnie z kontraktem zawartym z miastem fundusz płac na przyszły rok jest już ustalony i w jego ramach pracownicy otrzymają podwyżki. Nie jest prawdą, o czym starają się przekonywać związkowcy, że umowa nie zapewnia mechanizmu wzrostu płac rok do roku. Tylko w ostatnich trzech latach łączony wskaźnik inflacji wzrósł o 0,3 proc. a w tym samym czasie średnie płace w GAiT zwiększyły się o 9 procent. Tymczasem związki chciałyby, by zapis był luźny i dopuszczał taką sytuację, że jak od czasu do czasu zechce im się podwyżki, to my będziemy musieli im ją dać. Nie ma takiej możliwości - podkreśla Lisicki.
Załoga zbulwersowana ofertą zarządu

Oferta zarządu nie satysfakcjonuje nie tylko związkowców, ale też załogi. Jak mówi Stencel, pracownicy są zawiedzeni proponowanymi podwyżkami, które nie są dobrą wolą zarządu, lecz kwotą, którą gwarantuje im umowa.

- Przez trzy dni, między pierwszym a drugim spotkaniem rozmawiałem z załogą. I kierowcy i motorniczowie propozycją zarządu są zbulwersowani. Mają poczucie, że podwyżka stawki minimalnej dla nowych pracowników odbywa się kosztem doświadczonej załogi, a więc kręgosłupa tej firmy - dodaje Stencel.
Jak tłumaczy Lisicki podwyżka nie może być wyższa.

- Zaproponowana kwota jest adekwatna do tego, co przewiduje fundusz płac na przyszły rok. Nie mogę dać więcej nawet o 1 zł, bo poszedłbym siedzieć. Nie mogę doprowadzić firmy do upadku, bo obowiązują mnie przepisy czy choćby kodeks spółki prawa handlowego.
Szukanie oszczędności na zewnątrz

Gdy wiosną pytaliśmy Lisickiego o plany restrukturyzacji firmy i plan naprawczy finansów spółki ten zapewniał, że trwają prace nad zmianami w strukturze firmy. Na czym miałyby polegać? Jednym z mechanizmów szukania oszczędności w firmie, o jakich w dłuższej perspektywie myśli zarząd GAiT jest wyprowadzanie na zewnątrz pewnych usług.

- W ten sposób spadnie nam zatrudnienie, co przy niezmiennej kwocie przeznaczonej na wynagrodzenia sprawi, że będzie ją można rozdzielić na mniejszą liczbę pracowników. A to oznacza realny wzrost płac. Na to jednak potrzeba czasu, nie jesteśmy tego w stanie przeprowadzić ani od wspomnianego 1 października, ani 1 lutego 2018 r. - przyznaje prezes GAiT.
Mniejsze premie, większe pensje

Jak ustaliliśmy, jedną z propozycji przedstawioną pracownikom - oprócz podwyżki - jest też przesunięcie części środków z funduszu premiowego. Kierowcy i motorniczowie chcą bowiem, by ich pensje były bardziej "przewidywalne" i mniej zależne od niejasnych, ich zdaniem, kryteriów stosowanych przez przełożonych.

- Zaproponowaliśmy, by część funduszu premiowego przesunąć na rzecz stałego wynagrodzenia. Zobaczymy, jak na ten pomysł zareagują pracownicy. Trzeba jednak pamiętać, że premia uznaniowa w globalnym systemie płac w GAiT wynosi średnio 12 proc. To relatywnie niewiele. Oczywiście doświadczeni pracownicy z dużą wysługą lat otrzymują premie nieco inne od tych dopiero przyjętych do pracy. Przy czym trzeba podkreślić, że co miesiąc z puli przeznaczonej na premie wypłacanych jest 100 proc. środków. Nie szukamy tam oszczędności, wszystko trafia do pracowników - zapewnia Lisicki.
O tym, czy związki wejdą z pracodawcą w spór zbiorowy i zorganizują protest, decyzja jeszcze nie zapadła.

Opinie (313) 6 zablokowanych

  • Oj

    się Duda weźmie za takich, oj się weźmie ;-)

    • 12 5

  • Nieźle zarobki w firmie...? Lisicki wie co mówi...;))

    • 15 5

  • Skandal

    Ja taka stawkę godzinowa miałem 20cia lat temu a odpowiedzialność niska Obecnie mam 32 zł na godzinę wiec widać różnicę podwyżek. Nie wyobrażam sobie być kierowcą o takiej odpowiedzialności osób i zarabiać najniższa krajowa.Wywalic ten Zarząd. Strajkujcie powodzenia.

    • 41 6

  • Podwyżka

    Jak zorganizujemy strajk to pieniądze na podwyżki szybko się znajdą. Ciekawe czy Pan prezes tak szybko znajdzie tak intratną posadzkę?

    • 26 3

  • sprowadzić Ukraińców jako Polakom się nie chce pracować (5)

    będzie taniej i terminowo

    • 10 57

    • A bilet będziesz kupował z translatorem , oj głupiś ty.

      • 12 5

    • obrzydliwy jesteś

      Dlaczego tak mówisz, że nie chcą pracować?
      Przecież chcą. Chcą jak wszyscy normalnie do pracy iść, wozić ludzi, a potem dostać normalną kasę za tą prace.

      • 16 3

    • Brak porozumienia ws. podwyżek w GAiT

      to usiądź i popracuj a poza tym rąbnij się w głowę polecam

      • 4 1

    • Ależ próbowali jak agencja pracy im wyliczyła 25 zeta za zwykłą godzinę (a gdzie nocne godz i niedziele) To cytuję Lepiej dać naszym kierowcą 20 na godz. a teraz ściema że brak kasy

      • 3 0

    • Ukraincy sie cenia za grosze to tylko polacy pracuja

      • 0 0

  • (1)

    Polskie pensje za taką samą pracę w UE są 3-4 krotnie niższe. Zarobek w wysokości 600-700EUR to kpina. Zacznijmy sie w końcu szanować i pracodawcy niech zaczną uczciwie płacić. Ceny mamy zachodnie a zarobki jakieś nie takie

    • 26 3

    • te kris a będziesz płacił 2, 80 euro za bilet jednoprzejazdowy jak w Berlinie ?

      Jak chcesz podwyżki płac do europejkich

      • 4 7

  • To jest własnie cyrk wszyscy nagle chca podwyzek kosmicznie wysokich!Tylko z kasy państwa!Dlaczego w prywacie nikt nie strajkuje (1)

    Dlaczego tylko wybrana grupa ma miec podwyżki? Albo wszyscy albo nikt.!Miasto w pierwszej kolejnosci powinno inwestowac w tabor .Jak bedziemy mieli nowy tabor wygodny i czesto działajacy to bedzie 5 razy wiecej klientów wtedy bedzie kasa i na podwyżki!
    Ale trzeba tez wprowadzic oplaty dla blachosmrodów które powodują ze mało kto che z komunikacji korzystać.

    Miasto wydaje setki milionów by blachosmrody miały wygodnie zamiast na komunikacje miejską!

    • 5 20

    • A kto te nowe nieśmigane Autobusy będzie prowadził ? obecnie brakuje 45 kier.

      • 3 0

  • Niech pan idzie siedzieć (1)

    Panie Lisicki niech pan idzie siedzieć byłoby to z korzyścią dla naszej firmy bo dość mamy pana rządów.

    • 34 2

    • Ale ten pan nie ma zielonego pojęcia o rządzeniu firma nawet nie wie na czym ta praca polega.. Załatwili mu ciepła posadzkę to siedzi...

      • 10 2

  • Kierowca

    Strajk

    • 25 5

  • cena biletu w Paryżu 2 euro

    • 8 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Marka Rolls-Royce należy do koncernu:

 

Najczęściej czytane