• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowa Obwodnicy Metropolitalnej oddala się. Decyzja środowiskowa uchylona

Maciej Naskręt
19 października 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Na takie widoki w ciągu planowej Obwodnicy Metropolitalnej trzeba będzie jeszcze długo poczekać. Na takie widoki w ciągu planowej Obwodnicy Metropolitalnej trzeba będzie jeszcze długo poczekać.

Urzędnicy odpowiedzialni za ochronę środowiska będą zmuszeni jeszcze raz przyjrzeć się decyzji środowiskowej, dotyczącej budowy Obwodnicy Metropolitalnej po tym, jak Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił ten dokument. Wyrok nie jest prawomocny. Kto wstrzymuje inwestycję, ważną dla całego Trójmiasta?



Jak oceniasz zaskarżanie do sądów ważnych inwestycji publicznych?

W środę Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uchylił podtrzymaną przez Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska (w drugiej instancji) decyzję środowiskową, dotyczącą budowy Obwodnicy Metropolitalnej. Uzasadnienie wyroku poznamy za ok. 2 tygodnie. Wtedy jeszcze strony postępowania będą miały dodatkowo dwa tygodnie na odwołanie się od wyroku.

Uchylona właśnie decyzja została wydana po wniosku odwoławczym od decyzji środowiskowej Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Gdańsku (RDOŚ) prawie dwa lata temu, w grudniu 2014 r. Przez ponad rok Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska badał odwołania, by wreszcie na początku 2016 r. utrzymać częściowo decyzję RDOŚ w mocy.

Przypomnijmy: 30-kilometrowa droga ekspresowa, której inwestorem jest gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, ma połączyć Południową Obwodnicą Gdańska z Trasą Kaszubską w Chwaszczynie.

Jeżeli wyrok sądu się uprawomocni, przygotowanie dokumentacji dla budowy Obwodnicy Metropolitalnej może przedłużyć się nawet o kilka miesięcy. Wciąż nieprawomocna pozostaje też decyzja środowiskowa wydana przez RDOŚ w Gdańsku.

Kto wstrzymuje budowę drogi przez Kaszuby?

GDOŚ nie chciał nam zdradzić treści odwołania, jakie badał WSA w Warszawie. Powód? Nie jesteśmy stroną postępowania. Nam jednak udało się ustalić, że autorem wniosków o uchylenie decyzji środowiskowej jest m.in. Zbigniew Drywa, właściciel stawów, zlokalizowanych przy Obwodnicy Trójmiasta. To przez ten teren miałaby przechodzić Obwodnica Metropolitalna.

- Zaskarżyłem decyzję, bowiem podczas planowania inwestycji zostałem potraktowany przez urzędników w nieodpowiedni sposób. Nikt się z moim zdaniem nie liczył i nie informował o prowadzonych przygotowaniach do inwestycji - mówi Drywa.
Ekspresówka miałaby przejść przez należące do niego stawy hodowlane. zobacz na mapie Gdańska Ze względu na budowę drogi, stawy należałoby zasypać. Sęk w tym, że - zdaniem ich właściciela, miłośnika hodowli ryb - mają one "światowe znaczenie". Zdaniem Zbigniewa Drywy, pływające w stawie ryby utylizują gnojowicę. Ich skuteczność wynosi 100 proc. O takim wyniku mogą jedynie pomarzyć podobne placówki badawcze w Europie Zachodniej. Tam rybom udaje im się zutylizować nie więcej niż 10 proc. gnojowicy.

Do tego wnioski o odwołanie złożyli trzej mieszkańcy gminy Kolbudy i sama gmina Kolbudy.


GDDKiA: czekamy na uzasadnienie wyroku

Drogowcom z GDDKiA w Gdańsku na tę chwilę trudno odnieść się do wyroku sądu administracyjnego, o którym dowiedzieli się od nas.

- Czekamy na pisemne uzasadnienie - mówi zastępca dyrektora ds. inwestycyjnych w gdańskim oddziale GDDKiA, Waldemar Chejmanowski.
Jednak władze gdańskiego GDDKiA podkreślają, że wniosek Zbigniewa Drywy przepadł w sądzie, bowiem został złożony po terminie.

Warto podkreślić, że właściciel stawów nie zgłaszał swoich zastrzeżeń w trakcie opracowywania koncepcji programowej trasy, kiedy wstępnie ustalano przebieg Obwodnicy Metropolitalnej. Stąd zaskoczenie drogowców wnioskiem odwoławczym. Nieoficjalnie sugerują oni, że chodzi wyłącznie o uzyskanie wyższego odszkodowania za teren zajęty pod budowę drogi.

Co ciekawe, GDDKiA już kiedyś poszła na rękę Zbigniewowi Drywie, gdy podczas budowy Południowej Obwodnicy Gdańska wybudowała przy jego stawie w Straszynie ok. 200-metrowy ekran akustyczny, zapewniający ciszę wędkarzom - jego klientom.

Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej. Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej.
Obwodnica Metropolitalna. Z Chwaszczyna na południe Gdańska w 25 minut.

Inwestycję podzielono na dwa zadania. Pierwsze obejmuje budowę drogi między Chwaszczynem a Żukowem. W sumie powstanie tu 15,5 km drogi ekspresowej i jeden węzeł (Miszewo), a także zaplecze drogowców. Na tym fragmencie projektanci przewidzieli wybudowanie dwóch estakad. Pierwsza, ok. 900-metrowa, ma przebiegać nad linią kolejową Gdynia-Kościerzyna. Kolejna, dłuższa o 300 metrów, ma przechodzić nad drogą krajową nr 7, rzeką Radunią, a także linią kolejową Pruszcz Gdański-Łeba.

Drugie zadanie przewiduje budowę 15,1 km drogi od Żukowa (wraz z budową tam węzła) do Południowej Obwodnicy Gdańska i rozbudowę Węzła Gdańsk Południe. Po drodze - w Niestępowie - uruchomione zostanie miejsce do obsługi podróżnych. Ponadto w ramach tego zadania wykonawca zbuduje obwodnicę Żukowa o długości 7 km.

Inwestycja ma kosztować nieco ponad 2 mld zł, a drogowcy nie chcą zwlekać z ich wydaniem, choć nie idzie im to łatwo. Rozstrzygnięcie przetargu na projekt i budowę drogi miało nastąpić wiosną 2016 r. Na razie zakończył się dopiero pierwszy etap - zakwalifikowano firmy i konsorcja. Drugi etap - wysłanie zaproszeń do udziału w postępowaniu - ma odbyć się w listopadzie. Pytanie, czy w obecnej sytuacji w ogóle to nastąpi.

Samo projektowanie drogi miało zająć zwycięzcy kilkanaście miesięcy, zaś prace budowlane powinny ruszyć w 2018 r. Nie sposób powiedzieć, czy w tej sytuacji możliwe jest dotrzymanie tych terminów.

Po co mieszkańcom Trójmiasta Obwodnica Metropolitalna?

Oddanie do użytku Obwodnicy Metropolitalnej ma umożliwić sprawniejsze poruszanie się po drogach zachodnich Kaszub. Droga krajowa nr 20 z Gdyni do Żukowa i droga krajowa nr 7 z Gdańska do Żukowa są przeciążone. Sytuacja pogorszyła w ostatnich latach z uwagi na suburbanizację, czyli przeprowadzki z centrów Gdańska i Gdyni na obrzeża miast.

Uruchomienie Obwodnicy Metropolitalnej ponadto ma też umożliwić rozbudowę Obwodnicy Trójmiasta. Bez planowanej drogi jest to praktycznie niemożliwe, prace na istniejącej "ekspresówce" wywołałyby ogromne perturbacje w ruchu na terenie całego regionu.

Miejsca

Opinie (213) 3 zablokowane

  • (6)

    no i dobrze, zbędna droga dla Trójmiasta ; mamy dość słoików

    trzeba poszerzyć istniejącą ZOT!

    • 37 153

    • urodzilem sie Gdansku, wychowalem w Gdansku mieszkalem w Gdansku, w Kanadzie i w Londynie. Teraz buduje dom kolo Zukowa. tez bede sloikiem dla ciebie matole?

      • 0 0

    • Umiesz czytać?! (3)

      Wybudowanie Obw. Metropolitalnej umożliwi prace na Obwodnicy Zachodniej. Czy wyobrażasz sobie wieksze prace, typu poszerzenie o 1 pas z przebudową wiaduktów, na obw. Zachodniej, przy obecnym obciążeniu tej trasy? Paraliż na wiele lat gwarantowany!

      • 20 12

      • Naskręt zapomniał o jednym z najważniejszych argumentów (2)

        przecież ta droga łącznie z planowana Trasą Kaszubską ma przejąc tranzyt ze Wschodu- Zachód i w drugą stronę, a po części z Portu Gdańskiego na Zachód. Odciąży to jak nic miasta i obecna obwodnice. A argument aby budować nowa Drogę za 2 mld po to aby wyremontować lub wybudować 3ci pas na obecnej Obwodowej jest irracjonalny. Kolejny argument, może w tej chwili bardzo odległy, ale możliwy, to dobre połączenie z portem w Elblągu. Jak zrobią przekop przez Mierzeje to i przeładunki się zwiększą.

        • 2 7

        • (1)

          Elbląg zostanie nowym Singapurem . Wszystko dzięki bankom o zanurzeniu do 5 m które przypłyną ....? No wlasnie skąd ?

          • 6 1

          • ze skandynawii

            • 0 0

    • Kretynski komentarz.

      • 3 3

  • (2)

    Były już ptaki, były ślimaki, były mrówki. Teraz do głosu doszły unikalne ryby w unikalnym na skalę światową stawie. Nic tylko czekać na wycieczki Japończyków ze swoimi najnowszymi aparatami 40 mln pikseli.

    • 226 20

    • oni juz maja 150 mln pixeli (1)

      szkło fluorytowe i potrójną stabilizację.
      A my mamy 500+

      • 26 4

      • i jak kolega juz wspomnial unikalne ryby i stawy..

        • 0 0

  • i przez jednego debila stoi cała inwestycja. prawo trzeba zmienić, nie może być tak (16)

    że nawet jak chłop ma tam jednorożca to nic nie można zrobić- pewne drogi są strategiczne i koniec, nie ma zmiłuj się. kto ma za przestój zapłacić- ten pajac ze stawu ze złotą rybką? pewnie myślał, że się nachapie, a tu gów...

    • 157 52

    • Jeszcze jest "trzech mieszkańców gminy Kolbudy" (2)

      zapewne chodzi o trzech panów P. z Lublewa, którzy byli już opisywani... mają domy na trasie i dlatego chcą przerzucić drogę kawałek dalej na zachód - pomimo, że od lat 70 było już na mapach zaznaczane, że ta trasa ma prowadzić tam, gdzie wybudowali swoje pałace

      • 0 1

      • aaaale jaja

        Dam ci milion złotych jak pokażesz plan przebiegu obwodnicy z lat 70. Burku pgr-owski. Dodaj koniecznie mape. I nie pij tyle bo już nie masz czym myśleć.

        • 0 0

      • atyglupi jestes

        • 0 0

    • (5)

      Drodzy znawcy typu jego własność, ma prawo, to korzysta. Owszem, ale przecież ten grunt nie byłby odebrany za darmo, dostałby odszkodowanie. Odszkodowanie jest wyceniane na podstawie operatów szacunkowych gruntów wykonanych przez uprawnionych rzeczoznawców. Ale niektórzy przy tej okazji chcą zarobić i zbić majątek na ziemi, która jest niewiele warta. Takich przykładów jest mnóstwo.

      • 18 9

      • (1)

        "na ziemi, która jest niewiele warta"? - w tej chwili tak jest, ale jak wybudują drogę , to będzie warta wiele więcej, i to jest oszukiwanie, bo wykup po obecnych cenach, bez uwzględnienia przyszłych cen

        • 0 0

        • coś ci sie chyba w główce popsuło

          Nie ma czegoś takiego jak wykup po obecnych cenach, bez uwzględnienia przyszłych cen geniuszu. Pewnie tacy wielcy myśliciele jak ty biegają do salonu Porsche po 911 i żądają, by sprzedać im ja za 5 000 zł bo kiedyś w przyszłości taka będzie jej wartość? A jak zamkniesz oczy to cię pewnie nie widać..

          • 2 1

      • Problem pewni jak zwykle stworzyli urzędasy którzy jak zawsze uważają że obywatel to wróg. Zamiast usiąść pogadać i ustalić cokolwiek, to patent pewnie usłyszał ze g.,.., ich obchodzi jego zdanie bo oni drogę budują a odszkodowanie jakieś będzie ale się pan dowie po fakcie i niech spada... tez bym się zagotowal.

        • 4 0

      • Prawda (1)

        Ale równie dużo jest przykładów odkupu ziemi za śmiesznie niskie pieniądze

        • 10 4

        • Jeżeli ten pan twierdzi, że doszedł z jakimś procesem do 100% sprawności podczas gdzy wszyscy inni najwyżej do 10%

          to szybciej uwierze w hipotezę Harrego.

          • 17 1

    • To jego własność. Ma prawo. (2)

      • 19 8

      • g...o ma nie prawo. cwaniak chce państwo wydymać na większą kasę (1)

        • 12 4

        • Jak wam sąsiad zaparkuje na waszym miejscu to aferę robicie ze ktoś śmie wasza własność naruszać, a kolesiowi chcą zasypać dorobek życia bo wymyślili sobie drogę - swoją drogą jej układ jest wyjątkowo idiotyczny- i jak znam naszych urzędników nikt nawet nie pofatygowal się go zapytać co o tym sadzi albo jak zrobić żeby minimalizować straty. Pamiętaj ze punkt widzenia zależy od punktu siedzenia,. To jak z antena mi do komórek, każdy chce zasięg, jak ktoś się buntuje ze nie chce anteny kolo domu to zaraz wariat bo dobro ogółu ważniejsze. Ale jak mają tą antenę postawić np na dachu waszego bloku to już zmienia postać rzeczy i zaraz protesty bo promieniowanie itp....

          • 6 0

    • sam jesteś debil

      gdyby przez Twoją ziemię chciano wybudować drogę za śmieszne odszkodowanie to sam byś poszedł do sądu

      • 3 2

    • Co innego byś gadał jak byś miał na drodze cały majątek swojego życia + mnóstwo wspomnień. (1)

      Ma facet prawo, to z niego korzysta.

      • 23 17

      • taaa, a na ile te wspomnienia są wycenione?

        pier... Hipolicie.
        wywłaszczenie jest z majątku, a nie ze wspomnień

        • 3 4

    • To że niczego się w życiu nie dorobiłeś

      Nie znaczy, że inni nic nie mają i nie będą bronić swojej własności. Własne to nie państwowe. Tylko umysły jakieś z poprzedniej epoki zostały.

      • 15 12

  • Placówka badawcza a klientami wędkarze. (8)

    I przez taką gnojowice ma cierpieć ogół mieszkańców

    • 177 20

    • ignoranci sie pluja

      O co chodzi w tym ataku na Drywe? Wydano decyzje z naruszeniem prawa to sad ją obolil. To o co ten szum? A po za tym Wniosek p.Drywy nie zostal przez sąd rozpatrzony i dajcie mu spokój Czytajcie tekst ze zrozumieniem.

      • 0 0

    • Przez taką gnojowicę umiera Bałtyk, a poza tym kto planuje drogi przechodzące przez jeziora i prywatne posesje. Za mało mają kasy aby wykupować grunty? Planerzy to ćwoki

      • 0 1

    • (2)

      A kto je te ryby zlowione w gnojowicy?

      • 12 1

      • a kto mówi że je je? (1)

        wędkarze tylko męczą te rybki a potem poharatane wypuszczają z powrotem

        • 14 0

        • Widać, że nie masz najmniejszego pojęcia o wędkarstwie.

          Dziurka po haczyku nie ma najmniejszego wpływu na kondycję większości ryb, co potwierdzają setki obserwacji naukowych, a nawet "praktycznych". Ryby charakteryzują się bardzo wysoką odpornością na obrażenia, czasami można wyłowić ostro pociętą przez szczupaka płotkę, która posiada na ciele pełno blizn, a jednak żyje, rośnie i ma się dobrze. Gdyby nie wędkarze, którym zależy na stanie polskich wód, już dawno nasze rzeki i jeziora zostałyby obrócone w pustynię przez kłusowników i pseudo rybaków mających gdzieś ustalone limity.
          PS Sorry za off-topa. ;)

          • 1 4

    • to jest własność prywatna, trzeba było umiec sie dogadać, albo inaczej trasę planować (1)

      • 11 15

      • dogadywać sie można gdy ktoś gra uczciwie

        A gdy tnie w ch..a, szuka frajera, twierdzi ze z g*wna robi złoto i żądając przy okazji X razy stawkę rynkową to jak się tu dodać?

        • 21 3

    • jak zwykłemu Kowalskiemu protestują a firma ma problem

      bo na rozpatrzenie odwołania jakiegoś wieśniaka w NSA czeka się 3 lata to jest ok. Ale jak coś takiego, na tych samych zasadach, przytrafia się majątkowi "publicznemu" to już ok nie jest? Niech się odwołają do NSA i poczekają jeszcze min 2 lata.

      • 8 1

  • Klientom Pana Drywy.... (1)

    .... życzymy smacznej rybki tuczonego na gnojowicy

    • 7 3

    • odp***ol sie od drywy

      przeczytaj palancie artykuł ze zrozumieniem. Wniosek Drywy został nie rozpatrzony. A co do stawów to ignorancie nie masz pojęcia gdzie one się znajdują.A po za tym jak to by ciebie spotkalo to inaczej byś beczał

      • 0 0

  • Nielogiczny przebieg do Chwaszczyna

    Metropolitalna nie powinna iść do Chwaszczyna, tylko z Miszewa do Szemuda. Jaki tranzyt będzie nadkładał drogi ? I tak pojedzie Obwodnicą.
    Skasować węzeł w Chwaszczynie i Odcinek Trasy Kaszubskiej z Szemudu do Chwaszczyna.
    A z oszczędności lepiej wybudować OPAT

    • 0 0

  • waży jeden jak swój (1)

    To prawdziwe kuriozum jeden hodowca rybek i wójt przekrętacz po jednej stronie, po drugiej mieszkańcy. Ważniejsi ci pierwsi bo ważniejsi. Q-a kiedy to się zmieni?

    • 0 0

    • Po drugiej stronie?

      Na spotkaniach Wójt gm.Kolbudy (od kiedy tu mieszkam- parę kadencji) też był zaskoczony - bo w planach regionu nie było tędy inwestycji ani 20 ani 15 ani 10 lat temu - natomiast tereny zarezerwowane dotykają tego marszałka senatu, co go odsunięto od prowadzenia obrad za notoryczne łamanie regulaminu ... jakaś prawidłowość ?

      • 1 0

  • No i spoko (1)

    Niech powstaje jak najszybciej. Bo jazda DK20 Gdynia - Żukowo w godzinach nie tylko szczytu to jakiś koszmar. Wieczny korek do ronda w Chwaszczynie.

    • 3 0

    • Tylko co ma powstać ?

      Wydawać pieniądze należy z głową - Polska jest za biedna na ich wyrzucanie. Jeśli OM nie zostanie teraz zbudowana - to może zostanie później zbudowana w akceptowalnej formie , jeśli ją przepchną jaka jest - to już tak zostanie na zawsze - nie rozwiązując problemów i kosztem naprawdę sporej liczby osób zamieszkujących tereny na trasie położonej zbyt blisko istniejącej obwodnicy.

      • 0 0

  • Obwodnica metropolitalna (1)

    Wg mnie, patrząc na mapę to wszystko ma sens .Pierścień komunikacyjny wokół Gdańska jest racjonalny. Wypieprzcie ze wszystkich planów Drogę Czerwoną i powoli dochodzić będziemy do normalności....niestety powoli !

    • 0 4

    • Wokół -

      masz rację wokół - a teraz popatrz jak wygląda rozlokowanie "sypialni trójmiejskich" i zobaczysz, że wokół powinno się zaczynać z Rusocina i nie wjeżdżać do Gdyni...bo tutaj gdzie zaplanowano - to nie wokół - tylko przez...

      • 0 0

  • pisobolszewia nienawidzi Pomorza.. (1)

    dzisiaj pawłowicz kewstionowała polskość Gdańska!
    PIS nalezy zdelegalizowac jako partię antypolską, antypaństwową!

    • 8 10

    • Anty - co ?

      przynajmniej te wybory nie były fałszowane , a wygrał PIS i na razie widać , że antypolskie odeszło - tyle, że jak widać czai się....i jest antypaństwowe - bo nie szanuje głosu wyborców, tak jak nie szanowało opinii ludzi mieszkających na trasie planowanej OM

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Tivoli to model z oferty którego producenta?

 

Najczęściej czytane