- 1 Wypadek w Gdyni. Potrącono trzy osoby (274 opinie)
- 2 A1: kierowcy wciąż mylą się na bramkach (280 opinii)
- 3 Tu trzeba wyciągnąć pieszych "spod ziemi"? (439 opinii)
- 4 Remont skrzyżowania, gdzie zginęły 2 osoby (84 opinie)
- 5 Mniej taxi na aplikacje - dłuższe oczekiwanie (74 opinie)
- 6 Kontrole Uberów i Boltów przy lotnisku (274 opinie)
Chcesz przejść przez jezdnię? Podnieś rękę
Temat przejść dla pieszych zawsze elektryzuje naszych czytelników. Wychodzimy jednak z założenia, że warto na ten temat dyskutować, dlatego kolejny raz poruszamy tę kwestię. Tym razem z inicjatywy naszego czytelnika, pana Wojciecha, który sugeruje, aby piesi chęć przejścia przez przejście sygnalizowali uniesioną ręką. Co o tym myślicie?
Skupmy się jednak na sygnalizowaniu chęci przejścia przez przejście poprzez uniesioną w górze dłoń. Ten pomysł już kiedyś promowali policjanci, a akcja nazywała się "Daj znak i przejdź bezpiecznie przez jezdnię". Z tematem wraca pan Wojciech, czytelnik Trojmiasto.pl. Poniżej prezentujemy treść jego listu.
Temat przejścia dla pieszych zawsze budził wiele emocji. Zapewne moja wiadomość także rozbudzi komentujących. Chciałbym zaznaczyć, że jestem nie tylko kierowcą, ale także pieszym i rowerzystą. Mówi się, że punkt widzenia zależy od punktu siedzenia. Tak się składa, że bardzo dobrze znam wszystkie trzy punkty siedzenia.
Moja sugestia jest taka, aby osoby zbliżające się do pasów zasygnalizowały chęć przejścia na drugą stronę jezdni kierowcom. Wystarczy, że uniosą w górę rękę. To nic nie kosztuje, a może zdecydowanie ułatwić życie zmotoryzowanym.
Bądź czujny przed przejściem. Pierwszeństwo nie gwarantuje bezpieczeństwa
Oczywiście w świetle nowych przepisów kierowca zobowiązany jest do zatrzymania się przed przejściem, gdy widzi zbliżającego się przechodnia. Wcielając się w rolę kierowcy, doskonale wiem, że nie zawsze jesteśmy w stanie wszystko dostrzec zza kierownicy. Czasami oślepi nas słońce, czasami na drodze dzieje się za dużo. Dlatego piesi niewielkim kosztem mogą usprawnić pewnego rodzaju komunikację z kierowcami.
Jakiś czas temu - ku mojemu zdziwieniu - widziałem przechodzącą przez przejście dla pieszych kilkuletnią dziewczynkę z uniesioną ręką w górze. Prawdopodobnie w niektórych przedszkolach czy szkołach uczą właśnie takiego zachowania. Bardzo popieram taką edukację.
Co państwo na ten temat sądzicie? Może czytelnicy mają jakieś inne spostrzeżenia? Być może ktoś wskaże lepszy pomysł sygnalizowania chęci przechodzenia przez przejście.
Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.
Opinie wybrane
-
2022-07-09 17:07
Już dawno widziałem starszych ludzi podnoszących rękę w ten sposób (12)
Generalnie nie widzę tu słabych punktów i popieram. Aczkolwiek należy położyć nacisk (zwłaszcza u dzieci) na właściwą edukację - samo podniesienie ręki nie gwarantuje, że kierowca zauważy i zatrzyma się. To nie może być magiczny gest po którego wykonaniu człowiek rusza na drogę bez zastanowienia, a co najwyżej element pomocniczy. W dalszym ciągu
Generalnie nie widzę tu słabych punktów i popieram. Aczkolwiek należy położyć nacisk (zwłaszcza u dzieci) na właściwą edukację - samo podniesienie ręki nie gwarantuje, że kierowca zauważy i zatrzyma się. To nie może być magiczny gest po którego wykonaniu człowiek rusza na drogę bez zastanowienia, a co najwyżej element pomocniczy. W dalszym ciągu obowiązuje zasada zachowania szczególnej ostrożności oraz ograniczonego zaufania do kierowców (w drugą stronę też to działa zresztą).
Dziecko lub osoba starsza powinny ruszyć z chodnika dopiero w momencie, gdy samochód zatrzymał się i po upewnieniu się, że nic więcej nie jedzie. Żadnego (pod)biegania, wyskakiwania przed maskę, itd.- 177 54
-
2022-07-12 18:56
niemcy nie podnoszą a kierowcy nie zrzędzą i zatrzymują się
- 2 0
-
2022-07-12 13:55
Pomysł słaby
jeśli pieszy chce przejść przez jezdnie niech poczeka i upewni się, że kierowca go widzi, jeśli kierowca chce przejechać przez pasy niech zwolni tak aby wszystko widzieć i każdy będzie szczęśliwy i bezpieczny.
- 0 2
-
2022-07-11 23:16
Według mnie
jesteś kuzynem tego pismaka co powypisywał te brednie lub ewentualnie nim samym.
- 1 0
-
2022-07-11 10:41
Ale to nie były filmy z lat 30-tych? I ci ludzie nie mieli na sobie czarnych uniformów?
- 3 0
-
2022-07-10 11:41
Moja córcię też uczę, żeby podnosiła rękę.....gdy chce przejść przez jezdnie.... (1)
Ostatnio....stała z tą ręką w górze i stała......nikt jej nie przepuścił...zadzwoniła, żeby jej pomóc.....mnie tak uczono, więc jej to przekazałem....ale pośpiech kierowców jest ponad bezpieczeństwo.....szczególnie dzieci idących do szkoły.....może na kursach na "prawko"powinno być to przekazywane?
M- 10 4
-
2022-07-10 16:44
Na kursach jest
Niestety w momencie otrzymania prawka większość doznaje natychmiastowej amnezji.
- 5 0
-
2022-07-10 10:24
Bardzo dobry pomysł
Powinni jeszcze klekać przed nami kierowcami. Biedaki bez samochodu
- 9 11
-
2022-07-10 08:56
A może warto poczytać prawo o ruchu drogowym?
- 11 5
-
2022-07-10 08:46
Chcesz przejść - podnosisz rękę. Uważasz, że to wiocha i głupi pomysł - stoisz, aż Cię ktoś przepuści. Rozwiązanie jest świetne dla obu stron.
- 4 14
-
2022-07-09 23:17
Może jak kierowca chce przejechać przez przejście (2)
To niech po prostu zwolni?
- 27 6
-
2022-07-10 14:50
Ja jak widzę pieszego dochodzącego do przejścia.
Zawsze pierwszy podnoszę rękę. Redukuje bieg i gaz w podłogę.
- 2 5
-
2022-07-10 01:02
Wystarczy popatrzeć co się dzieje na niektórych drogach. Nieraz widziałem jak starszy człowiek bał się przejść, a samochody po prostu nie zatrzymywały się, choć zwalniały. Jeden kierowca na iluś tam uprzejmie się zatrzymywał i dawał znak pieszemu, żeby spokojnie przeszedł. Podniesienie ręki mogłoby stanowić rodzaj przynaglenia dla tych mniej uprzejmych i empatycznych kierowców.
- 11 8
-
2022-07-09 18:16
Ten pomysł jest b.dobry! (22)
Uczmy się kultury od krajów zachodnich gdzie większość pieszych nie tylko sygnalizuje chęć przejścia ale również jeszcze dodatkowo dziękuje kierowcom że się zatrzymali. Tak - sprawdź sobie niedowiarku na tym tzw. zachodzie sam!
- 133 119
-
2022-07-14 17:41
Znam Zachód i piszesz bzdety. Widać, że tam nie bywasz.
- 0 0
-
2022-07-12 16:24
kultura i polacy (1)
to jak przeciwległe konce magnesu
- 0 0
-
2022-07-13 13:38
Odwal się od Polaków grzecznie proszę.
- 0 0
-
2022-07-11 23:14
Chyba na zachodzie Mongolii
Ten pomysł jest chory.
- 1 1
-
2022-07-11 13:25
a gdzie na zachodzie takie cuda wyprawiaja?
podziekowac, owszem, ale jeszcze nie widzialem zeby ktos rece podnosil :) moze obie? A mieszkam na "zachodzie".
- 2 1
-
2022-07-10 11:28
Nie (1)
Nie, nie jest. Przejście dla pieszych jest dla pieszych. Nie mam zamiaru prosić się żeby jakiś buc w samochodzie raczył mnie przepuścić.
- 14 1
-
2022-07-12 15:34
.
twój komentarz świadczy o Tobie. Sygnalizacja nie jest proszeniem
- 0 0
-
2022-07-10 10:11
Moze niedługo bedzie trzeba klękać (1)
Przed trójmiejskimi kierofczykami. Jak w europie klękają przed murzynami
- 13 7
-
2022-07-11 00:24
Dziękujmy kierowcy za to że jest
I za to że łaskawie się zatrzymał przed przejściem. A był zmotoryzowany i mógł nas rozjechać
- 5 1
-
2022-07-10 09:53
Fałsz (1)
Nigdy nie widziałem, aby tkoś komuś tam dziękował :) Może jakis Polak.... tam po prostu pieszy wie, że kierowca się zatrzyma ponieważ jedzie zgodnie z przepisami i nie patrzy ciągle w telefon a na drogę ponieważ chce być uczciwy i przede wszystkim nie chce nikogo zabić
- 15 1
-
2022-07-10 12:43
W UK 95% ludzi dziekuje.
- 2 0
-
2022-07-10 08:54
Rozumiem, że o tym czytałeś?
To teraz tam pojedź i zobacz.
- 8 3
-
2022-07-09 21:49
Sprawdziłem w wielu krajach
Sprawdziłem i nigdzie na zachodzie tak nie jest.
- 39 5
-
2022-07-09 21:41
Co za bzdura. (8)
To zwykle kłamstwo, przemieszkalem na zachodzie (uk, Hiszpania, Szwajcaria, Norwegia, Niemcy) sporo czasu. Nigdzie nie widziałem czegoś takiego, widziałem to za to na filmach z głębokiego PRL
- 57 17
-
2022-07-10 11:25
(6)
Hmmm nie wiem w jakiej Szwajcarii Ty mieszkałeś chyba kaszubskiej... Bo tam gdzie ja mieszkam aktualnie gdzie z okna widzę lodowce na szczytach Alp podnoszenie ręki przed przejściem dla pieszych jest normą i kierowca znacznie wcześniej wie jaki zamiar ma pieszy. Podziękowanie również jest normą.
- 6 20
-
2022-07-11 13:29
dobre XD
Podziekowac, owszem, ale jak 10 lat tu mieszkam nie widzialem ani jednej osoby co by rece podnosila :D
- 4 0
-
2022-07-10 14:07
W Zurychu i Genewie nikt nie podnosi ręki
Może na wsiach się pozdrawiają :)
- 14 0
-
2022-07-10 12:34
A jaki jeszcze może mieć zamiar pieszy podchodzący do przejścia? (3)
Jak się zastanawiasz, to oddaj prawo jazdy.
- 15 4
-
2022-07-12 15:32
z życia wzięte
Sam spotkałem ostatnio czekających pieszych w liczbie 3 kiwających się przy granicy chodnika przy przejściu dla pieszych Zatrzymałem się a oni zaczęli machać ręką że mam jechać i stali dalej.
- 0 0
-
2022-07-10 14:29
(1)
Brakuje wyobraźni? Np. czeka na samochód.
- 2 8
-
2022-07-11 00:22
Na przejsciu. Taa. Od rasu ma taksówkę
- 8 1
-
2022-07-10 10:02
jestem ciekaw gdzie
Trochę jeździłem po Europie i nigdy czegoś takiego nie widziałem. To znaczy nikt czegoś takiego nie robi jak zgłaszanie się do chęci przejścia. Są kraje, w których regularnie pozdrawia się kierowców, którzy zwalniają i zatrzymują się. Mi w pamięci utkwiła Irlandia, gdzie to kierowcy pozdrawiają pieszych na osiedlowych ulicach (przynajmniej w Dublinie). Ale to kwestia przyjaznej atmosfery, a nie zgłaszania czegokolwiek.
- 26 1
-
2022-07-09 20:11
Patrząc na niektore komentarze ręce... opadają (14)
Sam nieraz podziekuje w ten sposob kierowcy, ktory mnie puścił, choc ja tego nie wymagalem (gdyz jakp.pieszy uważam te nowe przepisy za niepotrzebne). No i jakos korona z głowy mi przez to nie spadła. Choroba antysamochodowa dużej części czytelnikow trojmiasta objawia sie i pod tym artykulem. Wymyslono juz nowoczesne nazwy dla pewnych poglądów, to moze i to podlega pod jakąś -fobię?
- 134 59
-
2022-07-13 09:20
Tak, to fobia przed wpychaniem aut w każdy zakamarek miasta. Naprawdę kierowcy nie są prześladowani w wypchanej autami po korek Polsce, przestańcie robić z siebie ofiary.
- 0 0
-
2022-07-11 23:18
Nie chodzi o dziękowanie
Przeczytaj może jednak te wypociny
- 0 0
-
2022-07-10 11:42
Ręce patrzą na komentarze?
- 2 0
-
2022-07-10 10:19
No widzisz, a UE
Nakazała wprowadzić te złe przepisy, pewnie na złość wyborcom tuska
- 1 1
-
2022-07-10 09:54
Coś pokręciłeś
Pomyliłeś chęć przejścia przez jezdnię z podziękowaniem gdy już na nim jesteś.
- 11 0
-
2022-07-10 05:10
Tej metody uczono mnie jeszcze w przedszkolu. Używam do dziś i działa. Miłego dnia. Będą grzybki. (1)
- 10 5
-
2022-07-10 09:52
Przedszkole działa ?
- 6 0
-
2022-07-09 23:07
Tak rece opadaja z powodu twojej głupoty tylko dlaczego musisz ją publikowac ale głownie wyrózniane są posty najwiekszych (6)
jestes idealnym przykładem roszczeniowca i pirata drogowego ale mi to nie przeszkadza takie szkodniki jak ty bedą powoli przymuszane do wysokimi karami do przestrzegania przepsiów i zachowania standardów jakie panują od ponad 20lat w europie zachodniej .
- 15 33
-
2022-07-12 15:41
Ty za to jesteś wiedzący najlepiej i mający zawsze rację. Kto podskakuje i ma inne zdanie niż ty, jest głupi i należy go ukarać. Standardem współżycia społecznego jest wzajemne poszanowanie drugiej osoby. Dobra i czytelna komunikacja między ludźmi jeszcze nikomu nie zaszkodziła. Przepisy ruchu drogowego nie zakazują wzajemnej komunikacji i życzliwości. Z jakiegoś powodu np. samochód ma kierunkowskazy.
- 0 0
-
2022-07-10 14:34
(2)
A co powiesz o tych pieszych, którzy nagle wchodzą na jezdnię nie rozglądając się lub siedząc w telefonie albo wjeżdżających z impetem hulajnogom?
To prosta droga do kalectwa a nie wynika z prędkości czy nieuwagi kierowcy tylko z głupoty pieszego.- 6 3
-
2022-07-11 23:19
Racja, oni tez powinni podnosić rękę
- 0 0
-
2022-07-11 15:31
Na hulajnodze to już nie jest pieszy ;)
- 2 0
-
2022-07-10 08:42
Nie ma jak zacząć opinie od obrażania (1)
Nie ważne czy się zgadzam czy nie zawsze mogę obrazić. Jak Ci rodzice lub bliscy zwracali uwagę że robisz coś źle i w twojej ocenie nie mieli racji to też im mówiłeś że "porażają głupotą" itp? Brawo
- 15 5
-
2022-07-10 10:20
Peowcy tak maja
Jak nie obrażą to źle się czuja cały dzień
- 5 11
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.