• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ciche urodziny w fabryce w Mladá Boleslav

Mart
13 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Škoda Favorit - udane auto z Czech obchodzi właśnie 25-lecie. U nas nigdy nie zdobyła statusu samochodu kultowego. Škoda Favorit - udane auto z Czech obchodzi właśnie 25-lecie. U nas nigdy nie zdobyła statusu samochodu kultowego.

Dla czeskiej marki był to jeden z najważniejszych modeli. W swoim czasie był chyba najnowocześniejszym pojazdem spośród wszystkich "demoludów". Dziś nieco zapomniany, rzadko pojawia się nawet na zlotach miłośników socjalistycznej motoryzacji...



Mowa oczywiście o Škodzie Favorit, produkowanej w latach 1988-1995 i montowanej także w Polsce. Nowa konstrukcja miała zastąpić przestarzały już model 120.

Prace nad następcą tego popularnego także u nas modelu rozpoczęto już w 1982 roku.

Jak na siermiężne czasy "demokracji ludowej", prace nad nowym pojazdem miały światowy charakter. O pomoc w stworzeniu nowoczesnego nadwozia zwrócono się do najlepszych pracowni, m.in. Giugiaro i Pininfarina. Ostatecznie jego projektem zajął się Nuccio Bertone (pracujący między innymi dla Ferrari lub Lamborghini), proponując także wersje sedan i coupé. Jego prace kosztowały markę 28 mln ówczesnych koron. Kalibrację podwozia, sposób zawieszenia jednostki napędowej, akustykę i poziom wibracji konsultowano natomiast z inżynierami Porsche.

Nowy samochód początkowo miał nosić nazwę Laura. Propozycję tę wybrano w specjalnie przygotowanym głosowaniu w magazynie "Svet motoru". Nazwa Favorit nie weszła nawet do pierwszej dziesiątki. Škoda podjęła jednak decyzję samodzielnie i właśnie tak nazwała swój nowy model.

Pierwszy egzemplarz z serii otwierającej zmontowano 1 lipca 1987 roku. Do końca roku wytworzono jedynie 171 egzemplarzy. Produkcja seryjna nabrała tempa w 1988 roku, kiedy to powstało ponad 21 tys. tych samochodów. Początkowo auto produkowane było tylko w fabryce w Kvasinach, a od sierpnia 1988 roku - także w Mladá Boleslav.

Siedmioletnia kariera rynkowa modelu okazała się bardzo udana i przyniosła marce same korzyści. Łącznie powstało aż 783 167 szt. modelu Favorit i 219 254 sztuk modelu Forman (wersja kombi).

W 1993 roku Škoda nawiązała współpracę z Volkswagenem. Niedługo potem na drogi wyjechała bardzo udana następczyni "faworytki" - Felicia.

W gdyńskim muzeum prezentowane są historyczne pojazdy. Jest wśród nich także model Škody, choć nie Favorit...

Mart

Opinie (47)

  • Miałem to było autko :) (7)

    Niestety dzisiejsza Octavia czy Fabia niczym nie różnią się od Favorit czy Felicii.
    W skodzie czas dawno się zatrzymał.
    Ale kapelusznicy i tak wiedzą swoje :)

    • 22 28

    • pierwszy post i już prowokacja - nieźle

      • 10 2

    • jak to się czas zatrzymał (1)

      nowe Octavie mają np. bardzo nowoczesną i ważna normę Euro4

      • 5 5

      • :-)

        Dobra ironia :)

        • 2 1

    • A Ty Marcel wiesz swoje.

      I co? I nic!
      Skoda to dobre auto!

      • 4 0

    • Marcel

      pewnie jeździ paskiem w TDI

      • 6 0

    • ...akurat (1)

      wole nową skode niż stary szrot niemiecki TDI

      • 1 2

      • Tak się składa,...

        że w Skodach montowane są silniki TDI. Magia, co?

        • 2 0

  • przynajmniej pepiki mają swoją motoryzację i coś produkują (6)

    a w Polsce, zero produkcji samochodów, motocykli nawet rowerów u nas się nie produkuje

    • 51 8

    • (3)

      To nie jest ich motoryzacja, tylko VW pod marką pochodzącą z Czech. To tak jakby powiedzieć, że nasz jest Fiat...

      • 2 10

      • fiat, którego u nas nie produkują ? (2)

        puknij się ... tyko uważaj by echo cię nie zabiło

        • 4 2

        • (1)

          Nie, wcale nie produkują w Tychach - największej w Europie i drugiej na świecie pod względem możliwości produkcyjnych fabryce Fiata. Ani trochę.

          • 3 1

          • No i co z tego? A co tam produkują? Pandę jeszcze przez miesiąc? Bo przenoszą produkcje do Włoch( nieważne że nie ma to żadnego ekonomicznego ani logicznego sensu ale związki we Włoszech swoje zrobiły). A w zamian dadzą jakąś niszową Lancię co ma znikomą popularność. Aha sorry jest jeszcze fiat 500, też produkowany w "wielkich ilościach". Skoda to marka która ma ponad 100 letnią tradycję. Auta Skody świetnie sie sprzedają na całym świecie, w Indiach otworzyli fabrykę czy montownię. Jak ktoś twierdzi że Octavia nie różni się niczym od Favoritki to jest zwyczajnym matołem, a przynajmniej prowokuje bo sie złości bo nie stać go na octavkę czy chociaż fabię. A w Polsce co? Nic. Wiatr hula po halach FSO. Bo minister Pawlak W. (obecnie wicepremier) w 1995r stwierdził że lepiej sprzedać Żerań koreańcom niż Niemcom i VW-owi. Jak to się skończyło wszyscy wiedzą. A mogło być zupełnie inaczej...

            • 4 1

    • Rowery akurat robią w Bydzi (1)

      • 3 1

      • nie robią, tylko składają z części sprowadzonych z Chin

        • 1 0

  • paskudztwo jakich mało

    Do naszego pięknego Poloneza z włoskimi korzeniami (Lancia) nijak się nie umywa. Tyle, że Czechom się udało, a Polakom się nie udało. Nie mamy przemysłu motoryzacyjnego. Oczywiście jestem dumny z tego, że produkujemy autobusy w Bolechowie, ale co tam po autobusach... liczą się tylko auta osobowe.

    • 15 7

  • a Polska przespała swój czas (4)

    i wyprzedała co tylko mogła...
    nie mamy już niczego własnego
    dziekuję
    dobranoc

    • 40 2

    • a dzięki komu ? (1)

      Zobacz co teraz działo np w Dniu Niepodległości w Warszawie.

      .. i czego oczekiwać od bandytów ?

      • 2 5

      • mówisz o tych w kominarkach co jak zmęczyli się rzucaniem to odpoczywali za kordonem policji?
        no to wyjątkowo się zgadzam

        • 13 2

    • Polska jechała tylkona licencjach

      to i nie było czego kontynuować

      • 2 0

    • jak to nie mamy

      a prawie polski tunio.teraz bierze się za mącenie w unii
      ale nie martwcie się unię można sprzedać chinolom a tunio jest specjalistą od wyprzedaży mająstku

      • 0 2

  • znowu kury? (1)

    my tu mamy kurort a nie kurnik i proszę mi z kurami na masce nie wjeżdzać, zwłaszcza Sopotu. A jak nie to wiecie co was czeka, prawda? Sezon na kury otwarty. Celownik na masce mam...

    • 5 12

    • rąbnij się w łeb

      Z takimi poglądami to przenieś się do tej wioski rybackiej na północ od Zoppot. Babcia pewnie kozy pisała za Bugiem...

      • 2 1

  • Rdza chrumkała na tej skodzie (1)

    mniam, mniam. Pięknie zaprojektowana biodegradacja.

    • 8 3

    • dokładnie

      Auto po prostu brzydkie .

      • 2 0

  • zadowolony użytkownik (1)

    miałem taką bordową w latach 2007-2009 potem jeszcze 2 lata jeździła. Na gaz - tankować i jeździć - auto dla niewymagających - nigdy w trasie nie zawiodło :)

    • 10 2

    • taaa "w trasie" ... z Żukowa do Gdyni i nazad ;)

      • 0 3

  • Mieliśmy takie autko

    sprzedaliśmy ale wiem że jeżdzi do dziś tylko blachy już słabiutkie ale auto było NIEZAWODNE !

    • 10 2

  • a dla Polaka wystarczy kilkunastoletnia dymiąca używka z niemieckiego szrotu (1)

    i będzie się czuł jak Europejczyk.

    • 19 1

    • Najlepiej Hąda lub Toyka bo japońskie są najlepsze

      • 3 1

  • My na razie produkujemy swoje (4)

    tramwaje PESA

    • 9 2

    • a ściągamy trzydziestoletni złom, bombardiery z niemiec

      • 5 2

    • A Czesi Tatre. I u nas jeżdzą Tatry a w Czechach PESY nie uświadczysz

      • 4 1

    • Mamy tez Junaka (1)

      który jest produkowany za górami i lasami

      • 1 0

      • prawo do używania nazwy i znaku junak wykupili chińczycy i oni go produkują

        • 1 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Cayenne i Macan to modele aut którego producenta?

 

Najczęściej czytane