• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co oznaczają symbole na oponie?

Michał Jelionek
4 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Tłumaczymy znaczenia symboli widniejących na oponach. Tłumaczymy znaczenia symboli widniejących na oponach.

Kupując nowe ogumienie do naszego auta, z reguły pod lupę bierzemy jedynie producenta oraz podstawowe parametry: szerokość, profil i średnicę. Nie zastanawiamy się nad znaczeniem pozostałych symboli, których na oponie jest całkiem sporo. Tłumaczymy co oznaczają i na co warto zwrócić uwagę.



Czy zwracasz uwagę na oznaczenia opony?

Niestety, większość kierowców przymierzając się do zakupu kompletu nowych opon, nie przykłada szczególnej wagi do oznaczeń. To błąd. Z reguły wybieramy te w najatrakcyjniejszych cenach, stosunkowo znanego na rynku producenta. Ogumienie traktujemy jako typowy element eksploatacyjny naszego pojazdu. To drugi błąd. Pamiętajmy, że "obuwie" samochodu to podstawa naszego bezpieczeństwa.

Warto dokładniej przyjrzeć się symbolom widniejącym na oponie. Co możemy wyczytać z piktogramów przypisanych do danego ogumienia? Na ścianie bocznej każdej opony znajduje się szereg informacji: rozmiar, data i miejsce produkcji, indeksy ładowności i prędkość, sposób ich montażu oraz homologacje do danego auta.

Ile kosztuje wymiana opon? Wszystko o naprawie opon



Jednak po kolei. Przyglądamy się oponie o oznaczeniach: 195/65R15 91H. Dla laików wspomniany szyfr może zabrzmieć dość enigmatycznie. W jaki sposób zatem rozszyfrować "kod"? Śpieszymy z tłumaczeniem.

195 - Wartość wyrażona w milimetrach oznaczająca szerokość opony.

65 - To profil opony. Jest to procent obrazujący wysokość boku opony w stosunku do jej szerokości (w tym przypadku 65 proc. oznacza 126,7 mm).

R - Oznacza, że opona jest radialna. Ogumienie oznaczone literą "R" występuje we wszystkich autach osobowych.

15 - To średnica felgi wyrażona w calach.

91 - Indeks nośności, przypisany jest konkretnym rozmiarom opon. To bardzo istotny parametr. Dzięki tej wartości dowiemy się, jak mocno możemy obciążyć jedną oponę. W tym przypadku wynik wynosi 615 kg. Mnożąc tę wartość razy cztery, otrzymamy całkowitą dopuszczalną masę pojazdu.

H - Indeks prędkości. To symbol wskazujący, z jaką maksymalną prędkością możemy się poruszać na tym ogumieniu. Litera "H" oznacza, że nie powinniśmy przekraczać 210 km/h.

Indeksy nośności i prędkości to niezwykle istotne cechy naszych opon. Pamiętajmy jednak, że montaż ogumienia o niższym indeksie nośności aniżeli zalecany przez producenta samochodu jest zabroniony i surowo karany. Takowe opony bardzo szybko się zużywają i w efekcie mogą być poważnym zagrożeniem dla poruszających się autem.

Co warto wiedzieć o oponach? Rodzaje, oznaczenia i dobór do felgi



Indeks nośności. Indeks nośności.
Indeks prędkości informuje kierowcę, z jaką maksymalną szybkością może poruszać się pojazdem. Wartość jest związana z wytrzymałością ogumienia. Przekroczenie zalecanej prędkości może grozić bardzo niebezpiecznym wystrzałem opony i tragicznym w skutkach wypadkiem.

Indeks prędkości. Indeks prędkości.
Oprócz wspomnianych parametrów podstawowych, na oponie znajdziemy jeszcze kilka tajemniczo brzmiących i wyglądających symboli. Tym razem analizujemy oznaczenie: DOT J3EX 3812. To tak naprawdę znaki mówiące nam o dacie produkcji opony. Jednak po kolei. Skrót DOT świadczy, że opona spełniła wszystkie standardy bezpieczeństwa (normy Amerykańskiego Departamentu Transportu). J3EX to informacja czysto techniczna na temat producenta.

Najistotniejsze są cztery ostatnie cyfry. 3812 - to liczba wskazująca, kiedy ogumienie zostało wyprodukowane. Dwie pierwsze cyfry to tydzień, a dwie pozostałe to rok. W tym przypadku opona "wyjechała" z fabryki w 38 tygodniu 2012 roku. Na oponie nie może oczywiście zabraknąć wzmianki o miejscu produkcji, np. made in Japan (wyprodukowano w Japonii).

Ponadto na ścianie bocznej opony możemy znaleźć charakterystyczną śnieżynkę na tle góry bądź symbol M+S. Płatek śniegu (3PMSF) oznacza, że opona została przystosowana do ekstremalnych, śnieżnych warunków oraz ujemnych temperatur. To typowy piktogram dla opon zimowych. Oznaczenie M+S (mud and snow), czyli o profilu błotno-śnieżnym, możemy spotkać we wszystkich typach ogumienia: zimowych, letnich i całorocznych. Dzięki specjalnemu bieżnikowi, konstrukcji oraz mieszance - opona posiada zdecydowanie lepsze właściwości jezdne i lepiej od zwykłych "gum" poradzi sobie w katorżniczych warunkach.

Czytaj także: Eko-opony w trosce o środowisko i portfel

Co powinniśmy jeszcze wiedzieć o ogumieniu naszego auta? Na ścianie bocznej opony znajdziemy informacje o typie i konstrukcji opony: radial (opona radialna), tubeless (TL, bezdętkowa), tube type (TT, dętkowa). Nie zapominajmy o homologacji. Symbole E, e i ECE oznaczają, że opona posiada europejską homologację. Ponadto możemy znaleźć informację, czy dana opona posiada homologację producenta danego samochodu (np. B - homologacja Volkswagena, F0 - Forda, T0 - Toyoty).

- Jeżeli mamy oponę kierunkową - bieżnik układający się w kształcie litery V - to pojawią się strzałki z przedstawionym kierunkiem toczenia opony, często z dodanym słowem "Rotation". Jeśli posiadamy bieżnik asymetryczny - wzór podzielony na stronę wewnętrzną i zewnętrzną - to po wewnętrznej stronie będzie oznaczenie "Inside", a zewnętrznej "Outside". Jedynie holenderska marka Vredestein stosuje czasem alternatywne oznaczenie, tzn. tylko informacje po stronie wewnętrznej "Inner Side". Jeszcze jedne opony, symetryczne, dostępne są na rynku, jednak w ich przypadku sposób montażu jest dowolny - zdradza Filip Fisher z oponeo.pl.

Na oponie możemy znaleźć również inne oznaczenia, np.: ROF (Run On Flat) - możliwość jazdy nawet po utracie ciśnienia w oponie czy RF, XL - wzmocniona konstrukcja i podniesiona ładowność.

Dodatkowo każda opona posiada etykietę, na której wyróżniono trzy kryteria: klasę oporów toczenia, przyczepność na mokrej nawierzchni oraz poziom hałasu generowany podczas jazdy. Poszczególne klasyfikacje powinny ułatwić zakup dobrego zestawu opon.

Opinie (57) 5 zablokowanych

  • Opona jak opona, jeszcze posłuży! (1)

    powiedział Wiesiek, patrząc z zachwytem nas woje 15 letnie jajowate i sparciałe gumy w 18 letniej fieście/polo ;)

    • 5 1

    • i jeżdził dalej 2 lata az mu BMW wjechało w tył

      BMka miała nowe gumy i systemy ale przy 120km/h i pisaniu smsa niewiele one pomogły.
      a Wiechu dostał 500zł szkody całkowitej z OC na otarcie łez

      • 5 3

  • P Zero Rosso

    opona jak opona...wiadomo im lepsiejsza ty większe bezpieczeństwo zwyklemu kowalskiemu nie szalejacemu poruszajacemu sie zgodnie z przepisami wystarczy nawet zwykła dembica czy unirojal jakiś....i jest im bezpiecznie......choc ja np..w 14letnim aucie bo takowe tez posiadam mam np.opony nie żebym się chwalił Pirelli P Zero Rosso 235/35/19 opony mam już drugi rok i nie kupywałem używek tylko nowe fakt faktem cena za sztukę powala bo placilem prawie 900zł za sztukę...to nam daje okolo 3600zł...no ale jesli srednio bede jezdzil na nich okolo 5lat wsumie...to roczny koszt takich opon to TYLKO około 650zł czyli jakieś 60zł miesięcznie...i czy to za dużo...? Nie wydaje mi się...wiekszosc z nas wiecej wydaje dziennie na jakaś bzdurę...

    • 0 0

  • Mirek

    Przydatny artykuł! teraz jestem pewny, ze wybiorę dobre opony. Z reszta na Logistyka Opon tez pomogli mi z wyborem i wytłumaczyli o co chodzi. Nowe kółka już w drodze :)

    • 0 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Do którego koncernu należy marka Infiniti?

 

Najczęściej czytane