• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Co z obowiązkową jazdą na suwak?

Michał Jelionek
16 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Jazda na suwak: częste błędy kierowców
Jazda na suwak dla wielu kierowców to wciąż obce zjawisko. Jazda na suwak dla wielu kierowców to wciąż obce zjawisko.

Miała być obowiązkowa, ale wciąż pozostaje kwestią uprzejmości kierowców. Mowa o jeździe na suwak, która w dalszym ciągu mocno kuleje na trójmiejskich drogach. Czy w końcu doczekamy się obowiązku jazdy na tzw. zakładkę?



Czy obowiązkowa jazda na suwak poprawiłaby sytuację na drogach?

We wrześniu 2016 roku informowaliśmy o pomyśle Ministerstwa Infrastruktury, które mocno optowało za wprowadzeniem obowiązkowej jazdy na suwak. Wydawało się, że prace resortu, czyli przygotowanie odpowiednich zapisów prawnych i stworzenie znaków drogowych prędzej czy później przyniesie planowane zmiany. Mówiło się o czwartym kwartale ubiegłego roku. Po ponad dwóch latach starania zakończyły się fiaskiem. Co dalej?

- W Ministerstwie Infrastruktury prowadzone są prace nad kompleksowymi zmianami przepisów rozporządzeń w zakresie znaków i sygnałów drogowych, w tym dotyczących zasad jazdy na suwak. Analizowana jest także potrzeba wprowadzenia zasady ruchu jazdy na suwak do ustawy Prawo o ruchu drogowym. Na tym etapie prac jest za wcześnie na określenie terminu wprowadzenia w życie nowych rozwiązań - wyjaśnia Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury.
Mogłoby się wydawać, że nic nie stoi na przeszkodzie, aby wprowadzić ten obowiązek. Przecież w kilku europejskich krajach od lat kierowcy stosują się do tego przepisu. Nieformalny znak D-56 miał zostać sformalizowany. Nie został i nadal zostaje wyłącznie sugestią dla kierowców.

Jazda na suwak wciąż kuleje


Pół żartem, pół serio Pół żartem, pół serio
Niestety, przez ponad dwa lata niewiele się na trójmiejskich drogach zmieniło. Kultura jazdy wciąż pozostawia sporo do życzenia. Wielu kierowców nie wie, a może po prostu nie chce wiedzieć, czym jest tzw. jazda na suwak. Z kolei osoby stosujące się do tej metody uznawane są za drogowych cwaniaków.

Gdyby udało się wprowadzić nakaz jazdy na zakładkę, wówczas kierowcy byliby zobligowani do ustępowania pierwszeństwa pojazdom ze zwężającego się pasa. W świetle nowych przepisów obowiązywałaby prosta zasada: każdy wpuszcza jeden samochód.

Aktualnie prawo pierwszeństwa ma pojazd znajdujący się na niezwężonym pasie. Po wprowadzeniu nakazu jazdy na suwak to by się zmieniło.

Warto również wyraźnie zaznaczyć, że za "szeryfowanie" grozi mandat w wysokości od 50 do 500 zł.

W Trójmieście miejsc, w których powinna obowiązywać przymusowa jazda na suwak jest przynajmniej kilka. W Gdańsku to chociażby ul. Jana z Kolna zobacz na mapie Gdańska (w kierunku centrum), al. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska (przed skrzyżowaniem z ul. Łostowicką) czy ul. Kartuska zobacz na mapie Gdańska (zaraz za obwodnicą Trójmiasta, za skrzyżowaniem z ul. Kalinową). Z kolei w Gdyni taki znak przydałby się z pewnością na końcu Estakady Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni w kierunku Pogórza.

Opinie (229) 3 zablokowane

  • Jazda przy krawędzi powinna być oczywista - szkoda że dziury w skrajniach są tak ogromne (lub zapadnięte studzienki), że i tak trzeba jechać środkiem (przykładem jest choćby Morska czy Hutnicza)

    • 0 0

  • rysować sobie można (2)

    i dokładnie tak kierowcy postepują..jedzie do końca i każdy ma mu ustąpić..!! tak narysowano
    W miejscu zdjęcia kiedyś stal znak wyprzedzania.. Co sprawniejsi kierowcy gnali PRAWĄ .pomimo że nakaz był na prawy..Kierowcy długo wcześniej ustawiali się na lewym ..bo tam prawy się kończył..
    W cywilizowanych krajach od pewnego miejsca nikt nie wyprzedza..tylko ustawia sie tak aby było miejsce .. na wjazd..i raczej .. tak jest poprawnie.

    • 0 9

    • rysować sobie można

      Co to za stek bzdur??? "znak wyprzedzania" ??? co to za brednie? Po co wymyślasz od nowa kodeks drogowy? Typowy Polak, wszystko wie lepiej

      • 4 0

    • nie wiesz a zabierasz glos

      widać, ze nie jeździłeś samochodem za granica

      • 1 0

  • Bzdurny pomysł (1)

    Lewy jedzie prawy stoi, to efekt suwaka albo jazdy na zakładkę jadący na zakładkę zakłada że ba koncu się wje....

    • 14 22

    • widać, że nic nie rozumiesz...

      • 2 1

  • U lekarza (2)

    Ciekawe czy w kolejce u lekarza, albo na poczcie wpuszczą mnie na suwak?? W żeby by taki dostał za wpychanie się i odesłali by go do końca kolejki

    • 18 30

    • u lekarza???

      A co to ma do rzeczy półgłówku???

      • 1 0

    • Przykład trochę nietrafiony

      Na poczcie często jest jedną kolejka do dwóch okienek. Pierwsza osoba z kolejki podchodzi do wolnego okienka.
      Tyle że często pojawiają się cwaniacy, którzy staną z boku i pchają się do najbliższego okienka tworząc druga kolejke

      • 3 0

  • Piękna grafika

    Jazdę na suwak i inne dobre praktyki kierowcy powinno się obowiązkowo uczyć na nauce jazdy i powinien być z tego egzamin. A u nas jak w lesie. Uczymy się jak zdac egzamin i uczymy kursantów na pamięc tras egzaminacyjnych i jazdę "na słupki" na pasie ruchu tzw "rękawie". Chory klimat. Wyleciałem z dwóch szkół nauki jazdy, bo nie chciałem przepuścić matołów, którzy nie potrafili nauczyć się normalnej jazdy na pasie ruchu. Więc matoły zwijali manatki i szli do innych szkół, gdzie ich przepuszczali. Chory klimat. Potem jeżdzą takie zombie co nic nie widzą i nic nie wiedzą

    • 3 1

  • Logiczne. (1)

    Powinni to uchwalić, aby nie było ciągle niejasności, cwaniak, czy nie? Jak wszyscy będą tego przestrzegać, to nie będzie nieporozumień z tego powodu. A tak w ogóle drogi budujcie, bo aut przybywa,a nie wieczne prowizorki wprowadzacie. Szczególnie w GDYNI !!!!

    • 1 0

    • Budowa kolejnych w mieście ...

      ... da mniej więcej tyle, co tobie dała nauka w szkole.
      Miasto powinno mieć sprawną komunikację miejską i starczy, żeby wygodnie wszędzie dojechać, bez zbędnego smrodu spalin wokół. Metro, autobusy, tramwaje - tego powinno przybywać.

      • 2 0

  • Żeby to rozwiązanie działało lewy pas musi być odgrodzony barierka, na końcu wjazd na prawo na jedno auto

    Wtedy jest suwak a nie januszowanie ze piec aut z lewego wbija się na prawy. Teraz to prawy stoi a lewy pas się porusza.Albo zrobić podwójna ciągła zamiast barierki i nie trzeba specjalnych przepisów by rozwiązanie działało.

    • 5 3

  • To by się przydało...

    Wszystko byłoby okej, gdyby nie to że wypuszczając jedno auto to drugie pcha się na chama..... Albo sytuacja auto na niezwezonym pasie, zamiast jednego auta wpuszcza pięć kolejnych....

    • 9 1

  • Ludziom trzeba pomóc zrozumieć... (1)

    Rozwiązanie, jakie widziałem bodajże w Szwecji, czy Norwegii - od znaku informującego o zwężeniu (i suwaku), była ustawiona barierka rozgraniczająca (takie plastiki wypełniane wodą), kończąca się dopiero przed samym zwężeniem. Skutkiem tego wszyscy jadą swoim pasem do końca i dopiero przy zwężeniu zjeżdżają na drugi pas. Tym sposobem mamy niejako wymuszoną jazdę na suwak, przy odrobinie uprzejmości kierowców z drugiego pasa, która to uprzejmość jest łatwiejsza do zrealizowania gdy ma się świadomość, że barierka eliminuje zamulonych, którzy zaczynają zjeżdżać na drugi pas daleko przed zwężeniem, tamując ruch i rozwalając całą ideę suwaka. A pojazdy uprzywilejowane? - Pas "włączający się" zostawiamy szerszy.

    • 14 0

    • Ps

      Zamiast "plastików" może być linia ciągła. Najlepiej podwójna ;)

      • 3 0

  • Przed zwężeniem postawić swiatla (2)

    Raz pojadą ci z lewej, a za pół minuty - ci z prawej.
    To działa szybciej niż suwak bo samochody nie muszą co chwila ruszać i stawać żeby się wpuszczać nawzajem.

    • 1 8

    • ze 4 pojadą na ciemno pomarańczowym i dalej będzie do d. (1)

      • 0 0

      • Jeśli ktoś traktuje żółte jak przedłużenie zielonego - to zlikwidujmy żółte :)

        Dla przypomnienia - na żółtym nie wolno jechać dalej, chyba że gwałtowne hamowanie stwarzałoby niebezpieczeństwo kolizji lub wypadku.

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Do którego dealera należy sopocki salon Porsche?

 

Najczęściej czytane