• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Coraz drożej być kierowcą. Aut będzie coraz mniej?

Michał Jelionek
8 listopada 2023, godz. 06:00 
Opinie (558)
Właściciele samochodów nie mają łatwego życia. I nic nie wskazuje na to, że cokolwiek w tym temacie się poprawi. Właściciele samochodów nie mają łatwego życia. I nic nie wskazuje na to, że cokolwiek w tym temacie się poprawi.

Bycie kierowcą i posiadanie własnego samochodu staje się coraz droższe. Co rusz "pod koła" zmotoryzowanych rzucane są kłody. Czy zbyt wysokie koszty utrzymania auta sprawią, że kierowcy zaczną rezygnować ze swoich pojazdów? Trudno to sobie wyobraźić, ale...



Czy obawiasz się, że nie będzie cię stać na posiadanie auta?

W ostatnich latach wielokrotnie słyszałem powiedzenie "prawdziwa motoryzacja się kończy". Mocne promowanie pojazdów elektrycznych, downsizing - coś w tym jest. A może po prostu... motoryzacja, jaką znamy, się kończy?

Trzeba przyznać, że to wyjątkowo kiepska wizja. Jednak to, co aktualnie się dzieje na rynku, nie napawa optymizmem. Właściciele aut spalinowych mają coraz bardziej pod górę i coraz głębiej muszą zaglądać do kieszeni. Niestety nie ma żadnych przesłanek wskazujących na to, że coś w tym temacie się zmieni.

Czy za kilkadziesiąt lat samochód będzie dobrem luksusowym dla nielicznych? Oby nie. Czy dramatyzuję? Być może, ale w dzisiejszym, nieco pokręconym świecie wszystko jest możliwe. Ktoś już kiedyś powiedział, że nie mając nic, można być szczęśliwym... Oby to nie była wyrocznia.

Podatek od aut spalinowych



Dziś posiadanie samochodu wiąże się z naprawdę dużymi kosztami. Wyliczankę zacznę od kontrowersyjnego podatku dla właścicieli pojazdów spalinowych, który ma wejść w życie już w 2024 r. w formie jednorazowej opłaty, natomiast od 2026 r. mają być naliczane konkretne stawki dla danego modelu. Póki co nie wiadomo, jakie podatki będą rocznie płacić właściciele "spalinówek", ale mam pewne obawy, że nie będą to kwoty niskie. Obym się mylił.

Ponoć zasada ma być prosta: im pojazd starszy, tym opłata będzie większa. Dziś określenie wysokości takiego podatku to wróżenie z fusów. Może być jednak tak, że właściciel 25-letniego auta, którego nie stać na nowszy samochód, po tym, jak otrzyma do zapłaty podatek przewyższający wartość jego pojazdu, prawdopodobnie zrezygnuje z posiadania auta. Obawiam się, że takich sytuacji będzie na pęczki.

Podatek od aut spalinowych. Jaką normę emisji spalin ma twój samochód? Podatek od aut spalinowych. Jaką normę emisji spalin ma twój samochód?
Kalkulator do obliczania podatku od aut spalinowych podbija sieć. To fejk Kalkulator do obliczania podatku od aut spalinowych podbija sieć. To fejk

Samochody są coraz droższe



Kolejny problem - samochody są coraz droższe. Zarówno te salonowe, jak i używane. To, co aktualnie dzieje się na rynku, jest zatrważające. Ktoś, kto kupił auto 3-4 lata temu, dziś sprzedaje je w podobnej cenie albo z minimalną stratą. Niesamowite.

Fakty są takie, że wystrzelone pod sam sufit ceny nowych samochodów sprawiły, że grupa potencjalnych klientów mocno się zawężyła. Ludzi po prostu nie stać na zakup nowego auta z salonu. Wysokie ceny nowych aut wywindnowały także ceny egzemplarzy z rynku wtórnego. Takim osobom nie pozostaje nic innego, jak tylko rozglądać się za starszymi rocznikami. To z kolei wiąże się ze wspomnianym wyżej większym podatkiem. I błędne koło się nakręca.



Drogie paliwo



Kierowcy bardzo szybko oswoili się z bardzo wysokimi cenami paliw. Kierowcy bardzo szybko oswoili się z bardzo wysokimi cenami paliw.
Samochód to jedno, ale przecież bez paliwa auto nie pojedzie. Kierowcy bardzo szybko przyzwyczaili się do drożyzny na stacjach paliw. Przypominam tylko, że jeszcze chwilę temu, przed pandemią, wszyscy łapaliśmy się za głowy, gdy cena paliwa dobijała do 6 zł za litr. Aktualnie cena poniżej 6 zł za litr traktowana jest jak wielka promocja. Niebywałe. Obawiam się, że nieprędko (o ile w ogóle) wrócimy do "starych" cen.

Dla zobrazowania sytuacji: dziś dla właściciela samochodu, który średnio na 100 km zużywa 10 litrów oleju napędowego, to wydatek 66 zł. Dużo.

AKTUALNE CENY NA STACJACH PALIW W TRÓJMIEŚCIE



Kierowcy mają krótką pamięć. Przypominam, 6 zł za paliwo to nie jest tanio Kierowcy mają krótką pamięć. Przypominam, 6 zł za paliwo to nie jest tanio
Wzrost cen na stacjach. Orlen tłumaczy Wzrost cen na stacjach. Orlen tłumaczy

Wyższe mandaty



Mandaty są bardziej surowe. Mandaty są bardziej surowe.
To nie koniec. Drogie samochody, drogie paliwo, podatki, a do tego bardzo wysokie mandaty. Taryfikator mandatów jest coraz bardziej surowy dla zmotoryzowanych. Pytanie, czy nie za bardzo, zestawiając go z aktualnymi zarobkami większości Polaków. I o ile zamożny właściciel luksusowego samochodu kompletnie nie odczuje mandatu, np. w wysokości 1,5 tys. zł - to osoba, która zarabia 3-4 tys. zł na rękę miesięcznie... już na pewno.

Za te wykroczenia w kilka sekund stracisz prawo jazdy Za te wykroczenia w kilka sekund stracisz prawo jazdy

Do tego niekorzystnego worka należy dorzucić także droższe ubezpieczenia, droższe wizyty u mechaników, droższe części czy wyższe raty kredytu/leasingu itp. Właściciele samochodów żyją w ciągłym ucisku. A to wszystko - ponoć - dla naszego dobra. Pod płaszczykiem ekologii. Obyśmy nie doczekali absurdu, w którym faktycznie ludzie nie z wyboru będą musieli rezygnować ze swoich samochodów.

I zapewne pojawią się pod tym artykułem komentarze w stylu: jeśli cię nie stać na auto, to przesiądź się na autobus. Oczywiście, tak byłoby najłatwiej, ale to patrzenie bardzo powierzchowne. Wiele osób mieszka z dala od komunikacji miejskiej albo potrzebuje auta do pracy. W ich przypadku rezygnacja z auta nie wchodzi w grę.

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (558)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najnowsze

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym roku odbyła się pierwsza edycja Monster X Tour w Polsce?

 

Najczęściej czytane