• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Coraz więcej przeciążonych ciężarówek

Maciej Naskręt
26 stycznia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Na każde dziesięć kontroli w 2010 roku inspektorzy ujawnili siedem nieprawidłowości. Nałożyli 1228 kar administracyjnych. Na każde dziesięć kontroli w 2010 roku inspektorzy ujawnili siedem nieprawidłowości. Nałożyli 1228 kar administracyjnych.

Z danych Pomorskiego Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Gdańsku wynika, że kierowcy ciężarówek coraz częściej prowadzą przeładowane pojazdy. Problem istnieje też w Gdyni, gdzie trwają rozmowy w sprawie stworzenia pierwszego miejsca do ważenia samochodów.



Wyniki pracy WITD w Gdańsku w 2010 r. i latach poprzednich. Wyniki pracy WITD w Gdańsku w 2010 r. i latach poprzednich.
Wyniki kontroli prowadzonych przez inspektorów z Pomorskiego Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Gdańsku w 2010 r. wskazują, że jest mniej naruszeń przepisów ustawy o transporcie względem lat poprzednich. Chodzi tu m.in. o nieprawidłowości, związane z czasem pracy kierowców lub brakiem zezwoleń do przewozu określonych towarów.

Na 10 skontrolowanych samochodów w ubiegłym roku stwierdzono ok. siedem naruszeń. W 2009 r. w 10 skontrolowanych pojazdach inspektorzy odnotowali ok. 11 nieprawidłowości.

Kontrolerzy odnoszą się jednak z rezerwą do statystyk z 2010 r. - Mimo lepszych wyników, sytuacja na drogach jest wciąż zła. Rośnie jednak świadomość kierowców i przedsiębiorców trudniących się przewozami, co przekłada się właśnie na lepsze wyniki - mówi Tomasz Redo, zastępca Pomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego.

Budowa miejsc do ważenia pojazdów to:

Kierowca może prowadzić pojazd ciężarowy (bez przerwy) maksymalnie 4 godziny i 30 minut. W tym roku inspektorzy drogowi z Pomorza zatrzymali jednak pojazd, którego kierowca prowadził ponad 18 godz. To rekordzista. - W takich przypadkach na kierowcę może być nałożony mandat w wysokości do 15 tys. zł - mówi Tomasz Redo.

Wciąż źle wygląda sytuacja w zakresie nieprawidłowości, dotyczących przekraczania dopuszczalnych gabarytów pojazdu (waga, nacisk osi, szerokość i wysokość). W ubiegłym roku stwierdzono ich ok. 1,7 tys. Przeładowanych pojazdów ujawniono ok. 1,4 tys., czyli o 300 więcej niż w 2009 r.

Jest szansa, że choć nieco ta sytuacja się zmieni. Inspektorzy Transportu Drogowego potwierdzili nam, że trwają rozmowy z gdyńskim Zarządem Dróg i Zieleni w sprawie wybudowania pierwszego miejsca do ważenia pojazdów. Ma ono odstraszyć kierowców poruszających się ze zbyt dużym ładunkiem z kierunku gdyńskiego portu i ustrzec Estakadę Kwiatkowskiego przed kolejnym remontem.

Gdzie takie stanowisko powstanie? Inspektorzy nie chcieli tego zdradzić. - Wyznaczono nam już jedno miejsce, ale jego lokalizacja nie zadowalała nas. Niedawno, przed tygodniem, pojawiła się kolejna propozycja ulokowania stanowiska. Jest już lepsza. Czekamy teraz na projekt budowy - wyjaśnia Tomasz Redo.

Uszkodzony wiadukt nad Obwodnicą Trójmiasta w okolicach Borkowa - WITD nie mogła wystawić mandatu sprawcy.

Mandat za przejazd pojazdem ciężarowym bez specjalnych zezwoleń powyżej czterech metrów wynosi 120 zł za pierwsze pół metra i 160 zł za każde kolejne 50 cm.

Wiadukt w Borkowie miał w miejscu uszkodzenia 5,15 metra wysokości. Ładunek miał prawdopodobnie 5,5 m wysokości. Mandat, jaki musiałby kierowca tego pojazdu zapłacić, to ok. 340 zł. Czy udało się go nałożyć na kierowcę? - Niestety nie. Po wypadku trudno byłoby nam jednoznacznie określić wysokość pojazdu z ładunkiem - wyjaśnia nam zastępca Pomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego w Gdańsku.

Kierowcy, który wiózł koparkę bez niezbędnych zezwoleń, grozi od roku do 10 lat więzienia. Nie wiadomo na razie, kto poniesie koszt akcji ratunkowej i ewentualnej rozbiórki uszkodzonego wiaduktu.

Miejsca

Opinie (88) 4 zablokowane

  • Coraz więcej przeciążonych ciężarnych ciężarówek z ciemiężnymi ciągnikami (1)

    • 2 1

    • chyba nikt

      chyba nikt nie czyta ze zrozumieniem ... masakra.. nikt nie zauwazyl bledu ?? :/

      • 0 1

  • karać większymi mandatami to może się nauczą bo te nasze drogi to masakra

    • 2 2

  • nie róbcie polityki- budujcie drogi

    teraz po wyborach samorzadowych propozycją jest by zaostzryc kontrole bo to kierowcy winni

    • 5 3

  • Za przeładowane ciężarówy powinny latać mandaty w wysokości setek tys. zł.

    1000 przeładowanych ciężarówek * 100 000 zł = 1 000 000 000 zł wpływów z kar - to i tak mało, żeby pokryć szkody spowodowane przez przeładowane ciężarówki.

    • 5 0

  • chyba zescie sie pomylili

    "W ubiegłym roku stwierdzono ich ok. 1,7 tys. Przeładowanych pojazdów ujawniono ok. 1,4 tys., czyli o 300 więcej niż w 2009 r."

    Jak to mozliwe jesli napisano ze liczba skontrolowanych pojazdow to 988 ? A przeladowanych niby ujawniono 1,4 tys ? Cos sie nie zgadza :) Te 1,4 tysiaca to liczba przekroczen dopuszczalnego nacisku na osie a kazdy tir ma ich kilka. Lipne te statystyki, nie pokazuja ile pojazdow mialo przekroczony nacisk tylko ile stwierdzono nieprawidlowych wartosci nacisku na os. A wy jako portal polegliscie na czytaniu tabelki ze zrozumieniem...

    • 2 2

  • Ok, są przeciążone, to fakt, ale kto wpuszcza do portu przeciążone kontenery? Do Stanów nie wpuszczą przeładowanego kontenera a u nas wszystko przejdzie. Potem ktoś to musi przewieźć. Na papierach waga w normie, a rzeczywistość inna. A o tą wagę, to walka trwa już kilka lat... chodzi oczywiście o kasę. Port nie chce tego fundować, miasto też nie.

    • 6 0

  • remont estakady

    ledwie jeden remont się skończył a pora zacząć nowy.łączenia na odcinku hutnicza morska są już powybijane.

    • 2 1

  • Popieram

    Wszystkie powyższe wypowiedzi. Szczególnie te o przerzucaniu Tirów na tory kolejowe.

    • 8 1

  • TIRy na tory, byle wyremontowane

    Niestety, u nas kolej rząd ma w głębokiej d... Nawet w zmotoryzowanych Stanach Zjednoczonych ciężarówki często wozi się na lawetach kolejowych, bo tak jest taniej i szybciej. U nas najpierw trzebaby wyremontować tory i zakupić odpowiednie wagony. Tymczasem rząd tnie wydatki na kolej. Co jest nie tak na tym obrazku?

    • 10 1

  • winni...

    kultura kierowcow jest rozna ale wine za przeladowania ponosza wlasciciele i kierownictwo takich firm i to oni powinni ryczec jak barany za to przestali by nakazywac takich kursow zwykly kierowca dostaje towar i musi jechac jak nie to szerokiej drogi mozesz sie zwolnic.

    • 17 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Wystawa amerykańskich aut zabytkowych "Made in USA 2"

zlot

Ogólnopolski Zlot Mercedesów Rumia 2024

zlot

Sprawdź się

Sprawdź się

Phantom to flagowa limuzyna:

 

Najczęściej czytane