• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Coraz więcej przeciążonych ciężarówek

Maciej Naskręt
26 stycznia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Na każde dziesięć kontroli w 2010 roku inspektorzy ujawnili siedem nieprawidłowości. Nałożyli 1228 kar administracyjnych. Na każde dziesięć kontroli w 2010 roku inspektorzy ujawnili siedem nieprawidłowości. Nałożyli 1228 kar administracyjnych.

Z danych Pomorskiego Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Gdańsku wynika, że kierowcy ciężarówek coraz częściej prowadzą przeładowane pojazdy. Problem istnieje też w Gdyni, gdzie trwają rozmowy w sprawie stworzenia pierwszego miejsca do ważenia samochodów.



Wyniki pracy WITD w Gdańsku w 2010 r. i latach poprzednich. Wyniki pracy WITD w Gdańsku w 2010 r. i latach poprzednich.
Wyniki kontroli prowadzonych przez inspektorów z Pomorskiego Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Gdańsku w 2010 r. wskazują, że jest mniej naruszeń przepisów ustawy o transporcie względem lat poprzednich. Chodzi tu m.in. o nieprawidłowości, związane z czasem pracy kierowców lub brakiem zezwoleń do przewozu określonych towarów.

Na 10 skontrolowanych samochodów w ubiegłym roku stwierdzono ok. siedem naruszeń. W 2009 r. w 10 skontrolowanych pojazdach inspektorzy odnotowali ok. 11 nieprawidłowości.

Kontrolerzy odnoszą się jednak z rezerwą do statystyk z 2010 r. - Mimo lepszych wyników, sytuacja na drogach jest wciąż zła. Rośnie jednak świadomość kierowców i przedsiębiorców trudniących się przewozami, co przekłada się właśnie na lepsze wyniki - mówi Tomasz Redo, zastępca Pomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego.

Budowa miejsc do ważenia pojazdów to:

Kierowca może prowadzić pojazd ciężarowy (bez przerwy) maksymalnie 4 godziny i 30 minut. W tym roku inspektorzy drogowi z Pomorza zatrzymali jednak pojazd, którego kierowca prowadził ponad 18 godz. To rekordzista. - W takich przypadkach na kierowcę może być nałożony mandat w wysokości do 15 tys. zł - mówi Tomasz Redo.

Wciąż źle wygląda sytuacja w zakresie nieprawidłowości, dotyczących przekraczania dopuszczalnych gabarytów pojazdu (waga, nacisk osi, szerokość i wysokość). W ubiegłym roku stwierdzono ich ok. 1,7 tys. Przeładowanych pojazdów ujawniono ok. 1,4 tys., czyli o 300 więcej niż w 2009 r.

Jest szansa, że choć nieco ta sytuacja się zmieni. Inspektorzy Transportu Drogowego potwierdzili nam, że trwają rozmowy z gdyńskim Zarządem Dróg i Zieleni w sprawie wybudowania pierwszego miejsca do ważenia pojazdów. Ma ono odstraszyć kierowców poruszających się ze zbyt dużym ładunkiem z kierunku gdyńskiego portu i ustrzec Estakadę Kwiatkowskiego przed kolejnym remontem.

Gdzie takie stanowisko powstanie? Inspektorzy nie chcieli tego zdradzić. - Wyznaczono nam już jedno miejsce, ale jego lokalizacja nie zadowalała nas. Niedawno, przed tygodniem, pojawiła się kolejna propozycja ulokowania stanowiska. Jest już lepsza. Czekamy teraz na projekt budowy - wyjaśnia Tomasz Redo.

Uszkodzony wiadukt nad Obwodnicą Trójmiasta w okolicach Borkowa - WITD nie mogła wystawić mandatu sprawcy.

Mandat za przejazd pojazdem ciężarowym bez specjalnych zezwoleń powyżej czterech metrów wynosi 120 zł za pierwsze pół metra i 160 zł za każde kolejne 50 cm.

Wiadukt w Borkowie miał w miejscu uszkodzenia 5,15 metra wysokości. Ładunek miał prawdopodobnie 5,5 m wysokości. Mandat, jaki musiałby kierowca tego pojazdu zapłacić, to ok. 340 zł. Czy udało się go nałożyć na kierowcę? - Niestety nie. Po wypadku trudno byłoby nam jednoznacznie określić wysokość pojazdu z ładunkiem - wyjaśnia nam zastępca Pomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego w Gdańsku.

Kierowcy, który wiózł koparkę bez niezbędnych zezwoleń, grozi od roku do 10 lat więzienia. Nie wiadomo na razie, kto poniesie koszt akcji ratunkowej i ewentualnej rozbiórki uszkodzonego wiaduktu.

Miejsca

Opinie (88) 4 zablokowane

  • TIRy na tory, byle wyremontowane

    Niestety, u nas kolej rząd ma w głębokiej d... Nawet w zmotoryzowanych Stanach Zjednoczonych ciężarówki często wozi się na lawetach kolejowych, bo tak jest taniej i szybciej. U nas najpierw trzebaby wyremontować tory i zakupić odpowiednie wagony. Tymczasem rząd tnie wydatki na kolej. Co jest nie tak na tym obrazku?

    • 10 1

  • Popieram

    Wszystkie powyższe wypowiedzi. Szczególnie te o przerzucaniu Tirów na tory kolejowe.

    • 8 1

  • remont estakady

    ledwie jeden remont się skończył a pora zacząć nowy.łączenia na odcinku hutnicza morska są już powybijane.

    • 2 1

  • Ważyć w bazach kontenerowych (2)

    Każda ciężarówka wyjeżdżająca z bazy kontenerowej powinna być ważona i niewypuszczana na drogę publiczną w przypadku przekroczenia dopuszczalnych nacisków na oś. Kierowca otrzymywałby wydruk, który musiałby okazywać przy każdej kontroli. Przez wagę mogłyby przejeżdżać również ciężarówki wjeżdżające do bazy - i wtedy mandat gdy nacisk zbyt duży.

    • 14 0

    • Bywalem w swoim czasie bardzo czesto (1)

      na terminalu w Gdyni i mimo tego ze ruch byl bardzo duzy, Tiry wyjezdzaly z kontenerami jeden za drugim. To ani razu nie widzialem zeby kiedykolwiek i jakikolwiek Tir stal lub nawet przejezdal przez tamtejsza wage.

      • 4 0

      • Bo w 99% ta waga jest juz znana (chociazby do wywazenia statku) wiec nie ma potrzeby wazenia

        Tylko potrzebny jest ktoś z inspekcji żeby kontrolował te papiery i nie wypuszczał auta w trase.

        • 1 0

  • Ok, są przeciążone, to fakt, ale kto wpuszcza do portu przeciążone kontenery? Do Stanów nie wpuszczą przeładowanego kontenera a u nas wszystko przejdzie. Potem ktoś to musi przewieźć. Na papierach waga w normie, a rzeczywistość inna. A o tą wagę, to walka trwa już kilka lat... chodzi oczywiście o kasę. Port nie chce tego fundować, miasto też nie.

    • 6 0

  • chyba zescie sie pomylili

    "W ubiegłym roku stwierdzono ich ok. 1,7 tys. Przeładowanych pojazdów ujawniono ok. 1,4 tys., czyli o 300 więcej niż w 2009 r."

    Jak to mozliwe jesli napisano ze liczba skontrolowanych pojazdow to 988 ? A przeladowanych niby ujawniono 1,4 tys ? Cos sie nie zgadza :) Te 1,4 tysiaca to liczba przekroczen dopuszczalnego nacisku na osie a kazdy tir ma ich kilka. Lipne te statystyki, nie pokazuja ile pojazdow mialo przekroczony nacisk tylko ile stwierdzono nieprawidlowych wartosci nacisku na os. A wy jako portal polegliscie na czytaniu tabelki ze zrozumieniem...

    • 2 2

  • Za przeładowane ciężarówy powinny latać mandaty w wysokości setek tys. zł.

    1000 przeładowanych ciężarówek * 100 000 zł = 1 000 000 000 zł wpływów z kar - to i tak mało, żeby pokryć szkody spowodowane przez przeładowane ciężarówki.

    • 5 0

  • WAGI NA ROGATKACH MIASTA (4)

    Z całego Trójmiasta jest raptem 9 dróg wyjazdowych (Morska, Chwaszczyńska, Kielnieńska, Słowackiego, Kartuska, Świętokrzyska, Starogardzka, Trakt św Wojciecha, Elbląska). Jeżeli do tego doliczyć jeszcze wyjazdy z portów (Sucharskiego, Janka Wiśniewskiego, Kwiatkowskiego), to wychodzi, że wystarczyłoby 12 stanowisk do ważenia TIRów, aby mieć 100% kontrolę nad wszystkim co wjeżdża do Trójmiasta oraz wyjeżdża z portów.

    Jedna waga samochodowa do 20t nacisku kosztuje około 20'000 PLN. Nawet jeżeli doliczymy koszt wybudowania zatoki, to i tak zmieści się to w 100'000 PLN za stanowisko.

    Dla przykładu, przez samo Podwale Grodzkie przejeżdża około 64000 pojazdów/dobę, z czego około 10-15% to TIRy. Skoro 70% ciężarówek jest przeładowanych, to wystawiając każdemu mandat w wysokości 5'000 zł (warto nadmienić, iż Inspekcja Transportu Drogowego może wystawiać mandaty w wysokości do 30'000 zł), wystarczy tylko DWADZIEŚCIA mandatów, żeby koszt stanowiska do ważenia się zwrócił.

    WNIOSEK: inwestycja zwróciłaby się już pierwszego dnia!!!

    • 21 0

    • nie w tym kraju

      zaraz będzie telewizja, że karani są normalni obywatele i będą reportaże, jak to biedni kierowcy cierpią

      • 2 2

    • (2)

      Pod warunkiem że przy kazdej wadze ustawiłby sie patrol ITD. O ile sie nie myle to w Gdańsku stacjonują 3 albo 4 wozy, jedna Octavia poscigowa i 1 motocykl. Takie urządzenie musiałoby działać na zasadzie fotoradaru.

      • 0 0

      • Owszem wagi,

        ale nie tylko na rogatkach i przy terminalach, ale na wiekszosci drog w calym kraju
        bowiem transport ciezarowy to nie tylko z terminala i na terminal.
        W dodatku kazdy kierowca tira powinien miec obowiazek wjechac na kazda wage, ktora mija i to bez wzgledu ile by ich bylo na jego trasie i przy kazdej kontroli drogowej okazac potwierdzenia wazenia. Ominiecie takiej wagi obojetnie z jakiego powodu, nawet gdyby jechal z "puchem" powinno wiazac sie z ukaraniem kierowcy. Ale przede wszystkim karac wlasciciela zestawu albo zleceniodawce za przeladowane samochody poniewaz w wiekszosci przypadkow sam kierowaca nie ma wplywu na to co wiezie.

        • 3 0

      • banalnie proste ...

        ...po co jakiś samochodowy patrol ITD? Wystarczy przecież przy punkcie pomiaru wagi postawić jakąś budkę oraz tylko jedną osobę do obsługi urządzenia - 3 etaty x 3000 zł i masz kontrolę 24h/dobę. Wystarczą dwa mandaty w miesiącu z jednego stanowiska pomiaru by to zfinansować.

        ...a kontrolę robić non stop - złapać pierwszą lepszą ciężarówkę, zważyć i następną ... wprawdzie 100% samochodów się nie sprawdzi, ale jak kierowcy by widzieli, że co 5 minut jeden ma "wpadkę", to by nie ryzykowali.

        • 0 0

  • nie róbcie polityki- budujcie drogi

    teraz po wyborach samorzadowych propozycją jest by zaostzryc kontrole bo to kierowcy winni

    • 5 3

  • karać większymi mandatami to może się nauczą bo te nasze drogi to masakra

    • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Jaka usługa kryje się pod nazwą auto-detailing?

 

Najczęściej czytane