- 1 Maj pełen prac drogowych w Gdyni (95 opinii)
- 2 Rowerzyści dostali drogę, której nie chcą (399 opinii)
- 3 Wypadki TIR-ów i wojskowej ciężarówki (60 opinii)
- 4 Wrak nie do usunięcia przez biurokrację (215 opinii)
- 5 Chwarznieńska do obwodnicy już gotowa (143 opinie)
- 6 Burza o "nowy" parking, który już istnieje (280 opinii)
Coraz więcej przeciążonych ciężarówek
Z danych Pomorskiego Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Gdańsku wynika, że kierowcy ciężarówek coraz częściej prowadzą przeładowane pojazdy. Problem istnieje też w Gdyni, gdzie trwają rozmowy w sprawie stworzenia pierwszego miejsca do ważenia samochodów.
Wyniki kontroli prowadzonych przez inspektorów z Pomorskiego Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Gdańsku w 2010 r. wskazują, że jest mniej naruszeń przepisów ustawy o transporcie względem lat poprzednich. Chodzi tu m.in. o nieprawidłowości, związane z czasem pracy kierowców lub brakiem zezwoleń do przewozu określonych towarów.
Na 10 skontrolowanych samochodów w ubiegłym roku stwierdzono ok. siedem naruszeń. W 2009 r. w 10 skontrolowanych pojazdach inspektorzy odnotowali ok. 11 nieprawidłowości.
Kontrolerzy odnoszą się jednak z rezerwą do statystyk z 2010 r. - Mimo lepszych wyników, sytuacja na drogach jest wciąż zła. Rośnie jednak świadomość kierowców i przedsiębiorców trudniących się przewozami, co przekłada się właśnie na lepsze wyniki - mówi Tomasz Redo, zastępca Pomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego.
Wciąż źle wygląda sytuacja w zakresie nieprawidłowości, dotyczących przekraczania dopuszczalnych gabarytów pojazdu (waga, nacisk osi, szerokość i wysokość). W ubiegłym roku stwierdzono ich ok. 1,7 tys. Przeładowanych pojazdów ujawniono ok. 1,4 tys., czyli o 300 więcej niż w 2009 r.
Jest szansa, że choć nieco ta sytuacja się zmieni. Inspektorzy Transportu Drogowego potwierdzili nam, że trwają rozmowy z gdyńskim Zarządem Dróg i Zieleni w sprawie wybudowania pierwszego miejsca do ważenia pojazdów. Ma ono odstraszyć kierowców poruszających się ze zbyt dużym ładunkiem z kierunku gdyńskiego portu i ustrzec Estakadę Kwiatkowskiego przed kolejnym remontem.
Gdzie takie stanowisko powstanie? Inspektorzy nie chcieli tego zdradzić. - Wyznaczono nam już jedno miejsce, ale jego lokalizacja nie zadowalała nas. Niedawno, przed tygodniem, pojawiła się kolejna propozycja ulokowania stanowiska. Jest już lepsza. Czekamy teraz na projekt budowy - wyjaśnia Tomasz Redo.
Mandat za przejazd pojazdem ciężarowym bez specjalnych zezwoleń powyżej czterech metrów wynosi 120 zł za pierwsze pół metra i 160 zł za każde kolejne 50 cm.
Wiadukt w Borkowie miał w miejscu uszkodzenia 5,15 metra wysokości. Ładunek miał prawdopodobnie 5,5 m wysokości. Mandat, jaki musiałby kierowca tego pojazdu zapłacić, to ok. 340 zł. Czy udało się go nałożyć na kierowcę? - Niestety nie. Po wypadku trudno byłoby nam jednoznacznie określić wysokość pojazdu z ładunkiem - wyjaśnia nam zastępca Pomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego w Gdańsku.
Kierowcy, który wiózł koparkę bez niezbędnych zezwoleń, grozi od roku do 10 lat więzienia. Nie wiadomo na razie, kto poniesie koszt akcji ratunkowej i ewentualnej rozbiórki uszkodzonego wiaduktu.
Miejsca
Opinie (88) 4 zablokowane
-
2011-01-26 08:01
TIRy na tory, byle wyremontowane
Niestety, u nas kolej rząd ma w głębokiej d... Nawet w zmotoryzowanych Stanach Zjednoczonych ciężarówki często wozi się na lawetach kolejowych, bo tak jest taniej i szybciej. U nas najpierw trzebaby wyremontować tory i zakupić odpowiednie wagony. Tymczasem rząd tnie wydatki na kolej. Co jest nie tak na tym obrazku?
- 10 1
-
2011-01-26 08:11
Popieram
Wszystkie powyższe wypowiedzi. Szczególnie te o przerzucaniu Tirów na tory kolejowe.
- 8 1
-
2011-01-26 08:18
remont estakady
ledwie jeden remont się skończył a pora zacząć nowy.łączenia na odcinku hutnicza morska są już powybijane.
- 2 1
-
2011-01-26 08:19
Ważyć w bazach kontenerowych (2)
Każda ciężarówka wyjeżdżająca z bazy kontenerowej powinna być ważona i niewypuszczana na drogę publiczną w przypadku przekroczenia dopuszczalnych nacisków na oś. Kierowca otrzymywałby wydruk, który musiałby okazywać przy każdej kontroli. Przez wagę mogłyby przejeżdżać również ciężarówki wjeżdżające do bazy - i wtedy mandat gdy nacisk zbyt duży.
- 14 0
-
2011-01-26 11:47
Bywalem w swoim czasie bardzo czesto (1)
na terminalu w Gdyni i mimo tego ze ruch byl bardzo duzy, Tiry wyjezdzaly z kontenerami jeden za drugim. To ani razu nie widzialem zeby kiedykolwiek i jakikolwiek Tir stal lub nawet przejezdal przez tamtejsza wage.
- 4 0
-
2011-01-26 14:41
Bo w 99% ta waga jest juz znana (chociazby do wywazenia statku) wiec nie ma potrzeby wazenia
Tylko potrzebny jest ktoś z inspekcji żeby kontrolował te papiery i nie wypuszczał auta w trase.
- 1 0
-
2011-01-26 08:31
Ok, są przeciążone, to fakt, ale kto wpuszcza do portu przeciążone kontenery? Do Stanów nie wpuszczą przeładowanego kontenera a u nas wszystko przejdzie. Potem ktoś to musi przewieźć. Na papierach waga w normie, a rzeczywistość inna. A o tą wagę, to walka trwa już kilka lat... chodzi oczywiście o kasę. Port nie chce tego fundować, miasto też nie.
- 6 0
-
2011-01-26 08:35
chyba zescie sie pomylili
"W ubiegłym roku stwierdzono ich ok. 1,7 tys. Przeładowanych pojazdów ujawniono ok. 1,4 tys., czyli o 300 więcej niż w 2009 r."
Jak to mozliwe jesli napisano ze liczba skontrolowanych pojazdow to 988 ? A przeladowanych niby ujawniono 1,4 tys ? Cos sie nie zgadza :) Te 1,4 tysiaca to liczba przekroczen dopuszczalnego nacisku na osie a kazdy tir ma ich kilka. Lipne te statystyki, nie pokazuja ile pojazdow mialo przekroczony nacisk tylko ile stwierdzono nieprawidlowych wartosci nacisku na os. A wy jako portal polegliscie na czytaniu tabelki ze zrozumieniem...- 2 2
-
2011-01-26 08:44
Za przeładowane ciężarówy powinny latać mandaty w wysokości setek tys. zł.
1000 przeładowanych ciężarówek * 100 000 zł = 1 000 000 000 zł wpływów z kar - to i tak mało, żeby pokryć szkody spowodowane przez przeładowane ciężarówki.
- 5 0
-
2011-01-26 08:53
WAGI NA ROGATKACH MIASTA (4)
Z całego Trójmiasta jest raptem 9 dróg wyjazdowych (Morska, Chwaszczyńska, Kielnieńska, Słowackiego, Kartuska, Świętokrzyska, Starogardzka, Trakt św Wojciecha, Elbląska). Jeżeli do tego doliczyć jeszcze wyjazdy z portów (Sucharskiego, Janka Wiśniewskiego, Kwiatkowskiego), to wychodzi, że wystarczyłoby 12 stanowisk do ważenia TIRów, aby mieć 100% kontrolę nad wszystkim co wjeżdża do Trójmiasta oraz wyjeżdża z portów.
Jedna waga samochodowa do 20t nacisku kosztuje około 20'000 PLN. Nawet jeżeli doliczymy koszt wybudowania zatoki, to i tak zmieści się to w 100'000 PLN za stanowisko.
Dla przykładu, przez samo Podwale Grodzkie przejeżdża około 64000 pojazdów/dobę, z czego około 10-15% to TIRy. Skoro 70% ciężarówek jest przeładowanych, to wystawiając każdemu mandat w wysokości 5'000 zł (warto nadmienić, iż Inspekcja Transportu Drogowego może wystawiać mandaty w wysokości do 30'000 zł), wystarczy tylko DWADZIEŚCIA mandatów, żeby koszt stanowiska do ważenia się zwrócił.
WNIOSEK: inwestycja zwróciłaby się już pierwszego dnia!!!- 21 0
-
2011-01-26 09:22
nie w tym kraju
zaraz będzie telewizja, że karani są normalni obywatele i będą reportaże, jak to biedni kierowcy cierpią
- 2 2
-
2011-01-26 09:29
(2)
Pod warunkiem że przy kazdej wadze ustawiłby sie patrol ITD. O ile sie nie myle to w Gdańsku stacjonują 3 albo 4 wozy, jedna Octavia poscigowa i 1 motocykl. Takie urządzenie musiałoby działać na zasadzie fotoradaru.
- 0 0
-
2011-01-26 11:15
Owszem wagi,
ale nie tylko na rogatkach i przy terminalach, ale na wiekszosci drog w calym kraju
bowiem transport ciezarowy to nie tylko z terminala i na terminal.
W dodatku kazdy kierowca tira powinien miec obowiazek wjechac na kazda wage, ktora mija i to bez wzgledu ile by ich bylo na jego trasie i przy kazdej kontroli drogowej okazac potwierdzenia wazenia. Ominiecie takiej wagi obojetnie z jakiego powodu, nawet gdyby jechal z "puchem" powinno wiazac sie z ukaraniem kierowcy. Ale przede wszystkim karac wlasciciela zestawu albo zleceniodawce za przeladowane samochody poniewaz w wiekszosci przypadkow sam kierowaca nie ma wplywu na to co wiezie.- 3 0
-
2011-01-27 09:18
banalnie proste ...
...po co jakiś samochodowy patrol ITD? Wystarczy przecież przy punkcie pomiaru wagi postawić jakąś budkę oraz tylko jedną osobę do obsługi urządzenia - 3 etaty x 3000 zł i masz kontrolę 24h/dobę. Wystarczą dwa mandaty w miesiącu z jednego stanowiska pomiaru by to zfinansować.
...a kontrolę robić non stop - złapać pierwszą lepszą ciężarówkę, zważyć i następną ... wprawdzie 100% samochodów się nie sprawdzi, ale jak kierowcy by widzieli, że co 5 minut jeden ma "wpadkę", to by nie ryzykowali.- 0 0
-
2011-01-26 09:29
nie róbcie polityki- budujcie drogi
teraz po wyborach samorzadowych propozycją jest by zaostzryc kontrole bo to kierowcy winni
- 5 3
-
2011-01-26 09:37
karać większymi mandatami to może się nauczą bo te nasze drogi to masakra
- 2 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.