• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Coraz więcej przeciążonych ciężarówek

Maciej Naskręt
26 stycznia 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Na każde dziesięć kontroli w 2010 roku inspektorzy ujawnili siedem nieprawidłowości. Nałożyli 1228 kar administracyjnych. Na każde dziesięć kontroli w 2010 roku inspektorzy ujawnili siedem nieprawidłowości. Nałożyli 1228 kar administracyjnych.

Z danych Pomorskiego Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Gdańsku wynika, że kierowcy ciężarówek coraz częściej prowadzą przeładowane pojazdy. Problem istnieje też w Gdyni, gdzie trwają rozmowy w sprawie stworzenia pierwszego miejsca do ważenia samochodów.



Wyniki pracy WITD w Gdańsku w 2010 r. i latach poprzednich. Wyniki pracy WITD w Gdańsku w 2010 r. i latach poprzednich.
Wyniki kontroli prowadzonych przez inspektorów z Pomorskiego Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Gdańsku w 2010 r. wskazują, że jest mniej naruszeń przepisów ustawy o transporcie względem lat poprzednich. Chodzi tu m.in. o nieprawidłowości, związane z czasem pracy kierowców lub brakiem zezwoleń do przewozu określonych towarów.

Na 10 skontrolowanych samochodów w ubiegłym roku stwierdzono ok. siedem naruszeń. W 2009 r. w 10 skontrolowanych pojazdach inspektorzy odnotowali ok. 11 nieprawidłowości.

Kontrolerzy odnoszą się jednak z rezerwą do statystyk z 2010 r. - Mimo lepszych wyników, sytuacja na drogach jest wciąż zła. Rośnie jednak świadomość kierowców i przedsiębiorców trudniących się przewozami, co przekłada się właśnie na lepsze wyniki - mówi Tomasz Redo, zastępca Pomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego.

Budowa miejsc do ważenia pojazdów to:

Kierowca może prowadzić pojazd ciężarowy (bez przerwy) maksymalnie 4 godziny i 30 minut. W tym roku inspektorzy drogowi z Pomorza zatrzymali jednak pojazd, którego kierowca prowadził ponad 18 godz. To rekordzista. - W takich przypadkach na kierowcę może być nałożony mandat w wysokości do 15 tys. zł - mówi Tomasz Redo.

Wciąż źle wygląda sytuacja w zakresie nieprawidłowości, dotyczących przekraczania dopuszczalnych gabarytów pojazdu (waga, nacisk osi, szerokość i wysokość). W ubiegłym roku stwierdzono ich ok. 1,7 tys. Przeładowanych pojazdów ujawniono ok. 1,4 tys., czyli o 300 więcej niż w 2009 r.

Jest szansa, że choć nieco ta sytuacja się zmieni. Inspektorzy Transportu Drogowego potwierdzili nam, że trwają rozmowy z gdyńskim Zarządem Dróg i Zieleni w sprawie wybudowania pierwszego miejsca do ważenia pojazdów. Ma ono odstraszyć kierowców poruszających się ze zbyt dużym ładunkiem z kierunku gdyńskiego portu i ustrzec Estakadę Kwiatkowskiego przed kolejnym remontem.

Gdzie takie stanowisko powstanie? Inspektorzy nie chcieli tego zdradzić. - Wyznaczono nam już jedno miejsce, ale jego lokalizacja nie zadowalała nas. Niedawno, przed tygodniem, pojawiła się kolejna propozycja ulokowania stanowiska. Jest już lepsza. Czekamy teraz na projekt budowy - wyjaśnia Tomasz Redo.

Uszkodzony wiadukt nad Obwodnicą Trójmiasta w okolicach Borkowa - WITD nie mogła wystawić mandatu sprawcy.

Mandat za przejazd pojazdem ciężarowym bez specjalnych zezwoleń powyżej czterech metrów wynosi 120 zł za pierwsze pół metra i 160 zł za każde kolejne 50 cm.

Wiadukt w Borkowie miał w miejscu uszkodzenia 5,15 metra wysokości. Ładunek miał prawdopodobnie 5,5 m wysokości. Mandat, jaki musiałby kierowca tego pojazdu zapłacić, to ok. 340 zł. Czy udało się go nałożyć na kierowcę? - Niestety nie. Po wypadku trudno byłoby nam jednoznacznie określić wysokość pojazdu z ładunkiem - wyjaśnia nam zastępca Pomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego w Gdańsku.

Kierowcy, który wiózł koparkę bez niezbędnych zezwoleń, grozi od roku do 10 lat więzienia. Nie wiadomo na razie, kto poniesie koszt akcji ratunkowej i ewentualnej rozbiórki uszkodzonego wiaduktu.

Miejsca

Opinie (88) 4 zablokowane

  • tylko koleja wozic te ciezkie ladunki! same plusy by z tego wynikly!

    • 0 0

  • Niby przeciażone (9)

    a wczoraj jechałem 100 Armii Krajowej a mi typek cięzarówką na ogonie siedział. Mało tego jeszcze próbował wyprzedzać.

    • 57 3

    • rozbujać tira to jedno
      hamowanie to drugie

      • 4 0

    • Debile z WAKOZU (4)

      Pewno z WAKOZ-u . Często widzę pędzące tą drogą po dwie ciężarówy WAKOZU. Chłopaki "grzeją"ile fabryka dała . Często blokują oba sąsiednie pasy . Nie wyobrażam sobie co się może stać gdy taki głąb nie wyhamuje na dole . Normalne debile . Gdy coś się stanie to pewno powiedzą jak ci z audi TWn -u że jechali 50km/h.

      • 21 2

      • Mnie w zeszłym roku ciężarówka Wakozu zepchneła do zaspy

        Kierowca po prostu odjechał dalej.

        • 4 0

      • zgadza się !!! Cholerne "Gazeli Biznesu" nagrodzone "Diamentmi Forbesa" (2)

        za najbardziej dynamiczne zwiększanie się wartości firmy, ale drogi niszczą w Gdańsku, a podatki płacą w Luzinie

        • 17 0

        • kolego WAKOZ płaci podatek transportowy za swoje pojazdy tam, gdzie są zarejestrowane. Część z nich jest zarejestrowana w pow. wejherowskim GWE, część w pow. gdańskim GDA, część poza województwem W...

          uważam, że samochody te jeżdżą po całym Trójmieście, ale dostać się tam muszą ze żwirowni tylko kilkoma drogami - chyba najczęściej uczęszczane to m.in. trasa z okolic Szemuda do Chwaszczyna i Osowej. Zobaczcie jak zniszczona jest droga Karczemki-Chwaszczyno-Osowa. Tam nawierzchnia poprostu rozpada się. Auta te nie zwracając uwagi na taką nawierzchjnię pędzą na złamanie karku, w dodatku brakuje im chlapaczy, nie mają zasłoniętych skrzyń ładunkowych plandekami, są brudne od piachu, którym sypią po drodze i innych autach uszkadzając je.

          • 13 0

        • a to ich sprawa gdzie płacą podatki - płacą tam gdzie jest normalny urząd skarbowy

          • 0 10

    • to może zmień samochód

      bo jak jeździsz daewoo tico z zepsutymi zegarami, to się nie dziw że cię ciężarówki wyprzedzają.

      • 11 17

    • To dlatego, że wiózł puchowe poduszki:-)

      • 3 0

    • no tak ale później AK kończy się Kartuską. Ja tamtędy staram się nie jechać. Na zakończeniu prawie zawsze jest korek.

      • 3 0

  • Trzeba by pojechac do USA (6)

    Kto tam jezdzil Highwayami czyli po polsku autostradami czesto widzial cale platy pozdzieranych opon walajace sie na poboczach.Amerykanskie trucki czyli Tiry sa znacznie wieksze od europejskich i naturalnie ciagna tez wieksze ladunki.

    • 2 20

    • A gdybys takim zestawem (1)

      jak piszesz wjechal do Polski to polowy skrzyzowan bys nie przejechal bo by brakowalo miejsca na krecenie, a juz nie wspomne np. o wiaduktach i przejazdem pod mostami.
      Nie mozna porownywac tamtych Truckow i naszych Tirow w ten sposob.

      • 2 0

      • Macie w Europie

        Kiepskie i waskie drogi niestety.

        • 1 4

    • (2)

      Wiemy,ale co z tego wynika kolezko ?:D

      • 6 1

      • kolega musiał się pochwalić (1)

        • 6 0

        • - Byłeś w Stanach?
          -...
          -a ja..... znam kogoś kto był!
          :D

          • 6 0

    • ale zapomniałeś dodać że mają o wiele więcej osi niż te polskie

      więc tak naprawdę nacisk na oś jest trzykrotnie mniejszy niż w europie

      • 6 0

  • Przeciążone ciężarówe pojazdy jeżdżą przez Centum Gdańska -Podawlem Przedmiejskim !

    Kto to widział by blisko Starówki turkotały ciężkie przewozy. Wstyd przed TURYSTAMI, a chcemy o nich dbać ?!

    • 3 1

  • Tiry na tory (1)

    I będzie spokój na drogach.
    Skończą się szaleńcze jazdy i ciąganie na jednej naczepie 1 małych kontenerów po 20ton każdy.
    W moim mniemaniu każdy ciągnik który ma więcej jak dwie osie i ciągnie naczepę powinien być od razu skontrolowany.

    Czemu to już krokodylki będą wiedzialy.

    • 3 3

    • zeby tiry poszl na tory to kolej musiala by funkcjonowac a kontyner nie wepchnie sie do pociagu jak ludzie przez okno a podobnoc mieli miejscowki wykupione :)

      • 2 0

  • moze nie karac przewoznikow lecz spedytorow i zlecenio dawcow ??

    czesto jest tak ze spedytozy zanizaja wage ladunkow w dokumentach albo podajac dane do transportu kierowcy to sa zwykli ludzia jak kazdy z nas on musi pojechac bo inaczej straci prace i z czego utrzyma rodzine?? zreszta tiry oplacaja winiety mimo podatku drogowego ktory jest w paliwie i gdzie sa te pieniadze ??

    • 5 0

  • A CZEMU? BO POLSKIE PRAWO JEST ŚMIESZNE.

    pracuje na tirach ponad 16 lat, tylko w takim kraju jak polska mozna olewać takie przepisy, w krajach europy zachodniej,skandynawi kara za przeładowany kontener rozwala firmy na łopatki. koniec kropka.

    • 5 0

  • Opinia wyróżniona

    Praktycznie wszystkie wywrotki w 3city są przeładowane i większość tirów. Kto nie przeładowuje

    wypada z interesu, bo jego wydajność nie wytrzymuje wtedy konkurencji. Tak mi powiedział gość, co wywoził mi ziemię z wykopu. CB pozwala wyjść na swoje.

    • 1 2

  • Tiry dewastują drogi

    Burdel od początku do końca,w tym kraju nic nie można zrobić nawet w tak prostej sprawie jak przeładowane ciężarówki,po jaką cholerę powołano inspekcję
    ruchu drogowego,następnych darmozjadów ,po co budować wagi,przecież można
    ważyć przy użyciu przenośnych,które można ustawiać wszędzie,i karać dużymi
    kwotami kierowców oraz ich pracodawców,kary dla tych którzy pozwalają lub
    nakazują jezdzić przeładowanymi kara od min.50tys,kierowca min.1000zł.a wtedy
    zobaczymy,jak nie pomoże podwyższyć kary,będą pieniądze na budowę dróg.

    • 2 1

  • jak zwykle !! (3)

    czekajcie dłużej aż wszystie drogi będą do remontu- taka waga już dawno powinna być zrobiona -jak i więcej kontroli na pozostaych odcinkach i kary po 100tys!!!

    • 65 3

    • waga powinna byc zrobiona przed wybudowaniem obwodnicy (1)

      ale ci durnir zrobili miejsce do wazenia na koncu obwodnicy i waza nie wszystkie ciezarowki ,a z portu cwaniacy wypuszczaja pezeladowane tiry oczywiscie nie za darmo bo chca do lapki szczefgolnie tiry z mlawy

      • 2 1

      • od Mławy to Ty sie akurat odczep

        • 0 4

    • masz rację

      przeciążenie powinno być zwyczajnie nieopłacalne... inaczej nigdy nie wyjdziemy z kolein i remontowania istniejących dróg zamiast budować nowe... oczywiście jest kwestia rzetelności wykonawców i jakości stosowanych materiałów, ale przeładowane ciężarówki i tiry nie pomagają

      • 16 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Wystawa amerykańskich aut zabytkowych "Made in USA 2"

zlot

Ogólnopolski Zlot Mercedesów Rumia 2024

zlot

Sprawdź się

Sprawdź się

Serwis Haller to przedstawiciel marki:

 

Najczęściej czytane