• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Cupra Leon 1.5 i 150 KM - czy to ma sens?

Michał Jelionek
15 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (80)
Cupra Leon Sportstourer Cupra Leon Sportstourer

Cupra to marka samochodów, którą stworzono z myślą o dostarczaniu kierowcom frajdy z jazdy. To marka, która ma się kojarzyć przede wszystkim z nowoczesnym stylem i sportowymi osiągami. Czy znajdzie się w niej miejsce na bardziej ekonomiczne podejście? Właśnie przetestowaliśmy Cuprę Leona Sportstourera z najsłabszym, 150-konnym silnikiem pod maską.



Czy zdecydował(a)byś się na zakup Cupry z najsłabszym, 150-konnym silnikiem?

Zacznijmy od małego wyjaśnienia. Cupra od 2018 r. stanowi oddzielną markę, która została odłączona od Seata. Choć nadal w ofercie Cupry znajdziemy bazujące na Seacie modele - Leon czy Ateca - to tak naprawdę Cupra dąży do tworzenia wyłącznie swoich modeli.

Cupra ma się kojarzyć przede wszystkim z przebojowością, nowoczesnością i oczywiście ze sportem. I rzeczywiście tak jest, gdy spojrzymy na chociażby topowego, 390-konnego Formentora VZ5 czy pozostałe, ponad 300-konne modele w ofercie Cupry. Po tym, jak Cupra stała się samodzielną marką, wiele osób zacierało ręce na właśnie takie modele. Liczyli na piekielnie mocne, kipiące sportem samochody.

Ten obraz został nieco zachwiany przez słabsze wersje, które pojawiły się w ofercie Cupry. Wyglądają rasowo, ale niestety nie oferują sportowych osiągów. Jak zatem traktować chociażby bohatera tego artykułu, czyli 150-konnego Leona Sportstourera?

  • Cupra Leon Sportstourer
  • Cupra Leon Sportstourer
  • Cupra Leon Sportstourer
  • Cupra Leon Sportstourer
  • Cupra Leon Sportstourer
  • Cupra Leon Sportstourer

Słabsze Cupry to przemyślana strategia



Myślę, że to przemyślany ruch włodarzy Cupry. Doskonale zdawali sobie sprawę, że wchodząc na rynek jedynie z mocnymi, a co za tym idzie drogimi modelami będą marką niszową. A nie o to zapewne im chodzi. Dla przykładu, nie każdego stać na wydanie ponad 230 tys. zł za 310-konnego Formentora. Ale już nad zakupem Formentora oferującego 150 KM mocy, który wygląda równie rasowo co dwa razy mocniejsza wersja, a kosztuje blisko 100 tys. zł mniej, zastanowi się zdecydowanie więcej osób. I to jest świetne posunięcie osób zarządzających Cuprą.



  • Cupra Leon Sportstourer
  • Cupra Leon Sportstourer
  • Cupra Leon Sportstourer
  • Cupra Leon Sportstourer
  • Cupra Leon Sportstourer

Cupra Leon Sportstourer



Skupmy się jednak na Leonie Sportstourerze. Cupra w przypadku tego modelu oferuje silniki o pojemnościach 1,5 l i 2 l. Dostępne moce to: 150, 190, 300 i 310 KM. Do testów otrzymaliśmy najsłabszą wersję.

Silnik benzynowy 1,5 eTSI generuje moc 150 KM. Jednostka została zestrojona z 7-biegową automatyczną skrzynią DSG. Sprint do "setki" zajmuje 9 sekund, a prędkość maksymalna to 218 km/h. Umówmy się - nie jest to demon prędkości. Ten samochód nigdy nie dostarczy wam tylu emocji, co mocniejsze wersje, ale z drugiej strony, czy 150 KM to mało? Do codziennego przemieszczania, ale i dynamicznego wyprzedzania na trasie w zupełności wystarczy.

Warto zaznaczyć, że to miękka hybryda (MHEV), dzięki czemu w zamian za brak zadziorności otrzymujemy świetny wynik zużycia paliwa. Podczas jazd testowych spalanie wyniosło 7,5 l benzyny na 100 km. Co w dzisiejszych czasach jest rezultatem bardzo przyzwoitym.

  • Cupra Leon Sportstourer
  • Cupra Leon Sportstourer
  • Cupra Leon Sportstourer
  • Cupra Leon Sportstourer
  • Cupra Leon Sportstourer
Kod stylistyczny Cupry jest bardzo atrakcyjny dla oka. Zwraca na siebie uwagę. To zasługa ciekawej kompozycji kolorów i wstawek mających na celu nadać modelowi bardziej zadziornego designu. Projektanci przemodelowali przedni zderzak, dorzucili dyfuzor i atrapę poczwórnego wydechu z tyłu, dodali także miedziane wstawki, będące znakiem rozpoznawczym Cupry. Nie da się ukryć, że Leon z gamy Cupry wygląda zdecydowanie atrakcyjniej od swojego brata z emblematem Seata.

  • Cupra Leon Sportstourer
  • Cupra Leon Sportstourer
  • Cupra Leon Sportstourer
  • Cupra Leon Sportstourer
  • Cupra Leon Sportstourer
  • Cupra Leon Sportstourer
  • Cupra Leon Sportstourer
  • Cupra Leon Sportstourer
  • Cupra Leon Sportstourer
  • Cupra Leon Sportstourer
  • Cupra Leon Sportstourer
Wnętrze raczej niczym nie zaskakuje. W oczy rzuca się duży znaczek Cupry na kierownicy, miedziane wstawki i przeszycia w sportowych fotelach.

Cennik Cupry Leona Sportstourera z bazowym silnikiem 1,5 i manualną skrzynią biegów startuje od kwoty 134 700 zł. Za miękką hybrydę i automatyczną skrzynię biegów trzeba zapłacić co najmniej 149 tys. zł. Testowany egzemplarz został wyceniony na kwotę 169 tys. zł.

Samochód do jazd testowych użyczyła firma Cupra Plichta z Gdańska.

Miejsca

Opinie (80)

  • Nie jest srebrny i nie w TDI badziewie

    • 2 0

  • czy to silnik golfa i skody?

    • 1 0

  • (2)

    Szczerze? Dla kogo? Każdy interesujący się motoryzacją wie, że Seat Cupra to były topowe wersje LEONA (silniki cjxa, cjxc, cjxg czy V6 BDE). Żadne 150 KM, bo tyle wyciągała zwykła cywilna wersja TDI a nie cupra.
    Chyba, żeby się pokazać "że ja mam cuprę" ale weryfikacja na trasie następuje dość szybko. To jak znaczek AMG na mercedesie w najsłabszym dieslu. Kierowca musi się dowartościować.

    • 17 0

    • Na czym polega ta weryfikacja na trasie?

      Mówisz o jakimś wyścigu, tak? Bo chyba nie o trasie Gdańsk-Gdynia po pracy, nawet po obwodnicy?

      • 2 0

    • A co jak ktoś kupi, bo mu się podoba i w d... ma te osiągi?!

      • 2 0

  • (5)

    Pytanie jak z trwaloscia DSG i suche sprzeglo?
    Na necie duzo negatywnych opini jesli chodzi o trwalosc. Podobno daje rade do 100tys km i do roboty.
    Na ogloszeniach uzywane z maks przebiegiem 110tys km.
    Ktos ma jakies doswiadczenie czy warto sie w to pakowac?
    Manual VAG do 1.5 tsi tez nie grzeszy trwaloscia.

    • 6 5

    • DSG

      W silnikach od 250Nm sa stosowane skrzynie DSG DQ250 z mokrymi sprzeglami. I taka tam powinna byc.

      • 0 0

    • (1)

      manual w nowym focusie rozsypał mi się przy 20 tys km, także nie demonizowałbym automatu. Mam obecnie nowe dsg i wizja rozsypania przy 100 tys km nie wydaje mi się dramatyczna biorąc pod uwagę dotychczasowe doświadczenia

      • 3 1

      • Felerny egzemplarz. Pytanie tylko czy focusa, czy kierowcy :)

        • 4 0

    • leasing na 4 lata i bierzesz nowe - kto by się tam przejmował co się stanie po 100 tys. km

      • 3 2

    • DSG do 100tys daje rade. potem jezeli jest serwisowane na dobrych czesciach to jeszcze jakos to idzie ogarnac ale od 200tys w gore sypie sie jak choinka w lutym. niestety polacy masowo skupuja auta po niemcach wlasnie z takimi zajechanymi skrzyniami.

      • 7 0

  • (2)

    150 konia to ma biedna dacia duster i wcale nie idzie z tym marketing jakie to super sportowe auto.

    ludzie decydujacy sie na cupre to jednak nie maja pojecia o motoryzacji

    • 26 23

    • Ci co znaja sie na motoryzacji nie kupuja aut

      ze stajni VW.

      • 7 2

    • dokladnie

      150 km, to ma teraz kazdy lepszy samochod, a nie 'usportowione auto', to tylko slaby marketing, rasowe sportowe auta maja motor z moca od 450KM-500KM

      • 5 7

  • Wygląda ładnie, jeździ pewnie też spoko (1)

    Po co komu dziś mocniejszy silnik?

    W mieście i tak się kolebiemy w korku, na autostradzie i tak to poleci 200, a więcej i tak nie ma sensu, bo więcej czasu spędzimy na stacji benzynowej niż zaoszczędzimy.

    To już nie szalone lata 2000 gdzie mocny silnik był potrzebny żeby pobić jakiś rekord na DK1 czy DK7 gdzie 250KM pozwalało wyprzedzać nawet w dużym ruchu podczas gdy słabe auta musiały jechać za ciężarówkami.
    Teraz mamy autostrady i spokojnie taki Leon poleci 200 autostradą, zrobi się średnią w granicach 150-160, przy nadal przyzwoitym spalaniu.

    • 7 4

    • Przyzwoite spalanie? Z silniczka 1,5 przy 200km/h i nawet siedmiobiegowym automacie? Kpina.

      • 1 1

  • Cała ta kupara nie ma sensu

    • 0 1

  • Dla mnie jakikolwiek samochód, który ma poniżej 500KM i V8 nie ma sensu.

    • 3 1

  • Szczerze,

    Nie kupiłbym Cupry w 1.5 TSI. Za takie pieniądze mam Seata Leona z tym samym silnikiem na full a nawet taniej(do 2021 roku).
    Coś mi się zdaje że zwykły Leon może zniknąć z oferty gdyż nawet w cenniku już nie ma topowych wersji silnikowych czy wyposażenia.

    • 22 1

  • to jest fajny silnik ale może dla ibizy cupra i to 20 lat temu

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Premiera Volvo EX90

dni otwarte

Premiera Volvo EX90 (1 opinia)

(1 opinia)
dni otwarte

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to jest ABS?

 

Najczęściej czytane