• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy auta elektryczne będą miały zakaz wjazdu na promy?

Michał Jelionek
9 kwietnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (110)
Czy na promy Stena Line i Polferries mogą wjeżdżać samochody elektryczne i hybrydowe? Czy na promy Stena Line i Polferries mogą wjeżdżać samochody elektryczne i hybrydowe?

Jakiś czas temu norweska linia promowa Havila Kystruten poinformowała, że nie będzie wpuszczała na pokłady swoich jednostek aut z napędem elektrycznym, hybrydowym i wodorowym. Powód? Bezpieczeństwo i obawy w razie pożarów takich pojazdów. Czy w ślady Norwegów pójdą także Stena Line i Polferries? Mamy odpowiedź.



Czy podróżując, promem czuł(a)byś się bezpiecznie, gdyby "elektryki" miały zakaz wjazdu na pokład?

O tym, jak trudno całkowicie ugasić samochód elektryczny, przekonaliśmy się niedawno. Przypomnijmy, że nieopodal Trójmiasta całkowicie spłonął elektryczny Mercedes. Akcja gaszenia i przede wszystkim czasochłonnego wychładzania baterii, która nie chciała dać za wygraną, trwała łącznie 21 godzin. To rekord Polski w długości gaszenia auta elektrycznego. Do wychłodzenia baterii wykorzystano kontener z wodą.

"Elektryki" z zakazem wjazdu na promy?



Co ciekawe, pierwszą linią, która niedawno ogłosiła, że ze względów bezpieczeństwa nie będzie wpuszczała na pokład promów pojazdów na prąd, jest norweski przewoźnik Havila Kystruten. To niemałe zaskoczenie, bo przecież Norwegia od lat promuje elektromobilność i jest wiodącym rynkiem samochodów elektrycznych. To właśnie w Norwegii sprzedaje się zdecydowanie więcej aut elektrycznych niż spalinowych. Decyzja może dziwić jeszcze bardziej, gdy dowiemy się, że flota norweskiego armatora jest właśnie w trakcie modernizacji na... napęd hybrydowy.

Zakaz wprowadzony przez norweską firmę to zapewne także pokłosie zdarzenia z początku 2022 roku i wielkiego pożaru samochodowca Felicity Ace, który transportował tysiące aut, wśród których były "elektryki". Pożaru nie opanowano, a jednostka zatonęła w pobliżu archipelagu Azorów.

Czy strażacy potrafią gasić auta elektryczne? Czy strażacy potrafią gasić auta elektryczne?

Stena Line i Polferries wprowadzą zakaz?



Prom Stena Line. Prom Stena Line.
Czy dobrze nam znani przewoźnicy - Polferries i Stena Line - pójdą w ślady norweskiego Havila Kystruten?

Odpowiedź brzmi: nie.

- Większość operatorów promowych, w tym Stena Line, przyjmuje na pokład auta elektryczne. Nie planujemy wprowadzać zakazu przewożenia samochodów elektrycznych. Wspomniana firma z Norwegii obsługuje głównie promy pasażerskie o bardzo ograniczonej pojemności samochodowej oraz prowadzi żeglugę przybrzeżną. To inny charakter działalności, gdzie przewóz samochodów nie odgrywa znaczącej roli. Dla przykładu, ten przewoźnik może zabrać na pokład samochody tylko w dwóch swoich portach, a w pozostałych 32 - już nie. Powodem podanym przez tę firmę jest analiza konsekwencji ewentualnego pożaru na ich konkretnych statkach, w warunkach jakie posiadają, jak też w warunkach żeglugi na danym akwenie - wyjaśnia Agnieszka Zembrzycka, rzecznik prasowy Stena Line Polska.


Prom Polferries. Prom Polferries.
Podobnie jest w przypadku Polferries.

- Nie planujemy w najbliższym czasie wprowadzać ograniczeń w przewozie aut elektrycznych i hybrydowych - zapewnił Michał Arciszewski, rzecznik prasowy Polferries.
Co więcej, przewoźnicy zapewniają, że są w stanie bezpiecznie przewozić takie pojazdy na pokładach promów.

- My, jak i wielu innych operatorów, jesteśmy w stanie bezpiecznie przewozić zarówno samochody napędzane paliwami kopalnymi, jak i te elektryczne. Nieustannie szkolimy nasze załogi, aby zapewnić właściwe postępowanie w razie każdej ewentualnej sytuacji niebezpiecznej, w tym pożaru. Obecnie nie rozważamy ograniczeń przewozu maszyn napędzanych elektrycznie - dodaje Zembrzycka.
Szkolenie strażaków z aut elektrycznych. Poznają 24 modele Szkolenie strażaków z aut elektrycznych. Poznają 24 modele

  • Czy na promy Stena Line i Polferries mogą wjeżdżać samochody elektryczne i hybrydowe?
  • Czy na promy Stena Line i Polferries mogą wjeżdżać samochody elektryczne i hybrydowe?
  • Czy na promy Stena Line i Polferries mogą wjeżdżać samochody elektryczne i hybrydowe?
  • Pokład promy wypełniony pojazdami.

Miejsca

Opinie (110) 2 zablokowane

  • Nie ma ...

    ...żadnych szans ugasić palące się akumulatory w aucie elektrycznym na morzu/ domino/, wpływ np sztorm itp...

    • 10 0

  • Samochody elektryczne powinny miec kategoryczny zakaz parkowania w odleglosci mniejszj niz 10 metrow

    od każdego budynku czy budowli. Zakaz wjazdu na parkingi podziemne, do tuneli. Parkować te podpałki powinno się tylko na specjalnych drogich parkingach. Dodatkowy zakaz wjazdu w strefy ruchu gdzie jezdnia jest zbyt wąska.

    • 23 3

  • :DDD akurat w Norwegii najwięcej elektryków jeździ (1)

    • 5 0

    • Dawali dotacje to kupowali, teraz nie daja i ceny pradu wzrosly. Norwegowie maja po kilka samochodow

      EV jest jako "drugi" bo taka moda. Teraz sprzedaż spadła jak nie ma dotacji.

      • 0 0

  • Przecież one są takie ekologiczne i takie obawy przed pożarami :)

    • 11 0

  • Pożar na promie

    Marzenie.

    • 1 1

  • Nie ma czegoś takiego jak "gaszenie elektryka" (1)

    Można go schładzać, by nie spalił całej okolicy, ale bateria jest palnie samowystarczalna - nie potrzebuje tlenu z otoczenia, a jednocześnie pożar jest na tyle energetyczny, że żadna woda go nie ugasi. Jak zapali się na gęsto upchanym promie to pozostanie wypchnąć cały szereg samochodów za burtę, bo inaczej prom zapali. Więc zakaz to oczywistość, chyba że UE się wtrąci w imię postępu i ochrony klimatu.

    • 13 1

    • ochrony klimatu?! naprawdę dajesz się łapać na ten cyrk?

      kasa kasa kasa - tyle w temacie ochrony środowiska - weź chociażby wojnę na Ukrainie - ruskie prowadzą ją oczywiście ekologicznie bo o o poprosiły je niemcy :))))))))))))

      • 0 0

  • Płonący elektryk wśród ciasno zaparkowanych benzynowców i pokładowa straż pożarna bez specjalistycznego sprzętu...

    Pojazdy akumulatorowe, bo o nich mówimy "elektryki" mają wiele wad a ich promocja nie wydaje się rozwiązaniem problemu ekologicznego transportu. Skumulowany negatywny wpływ na środowisko procesu produkcji i eksploatacji (prąd nie jest źródłem energii lecz wyłącznie jej nośnikiem) równoważy się z samochodem spalinowym dopiero po 40 tysiącach przejechanych kilometrów i to pod warunkiem, że cała energia pochodzić będzie z OZE.
    Dzisiaj samochody elektryczne są głownie "na węgiel" bo jego spalanie jest teraz podstawowym sposobem wytwarzania energii elektrycznej.

    Problemy bezpieczeństwa pożarowego aut akumulatorowych także nie został jeszcze rozwiązany, a nie ma nic gorszego na morzu niż pożar na pokładzie którego nie można ugasić.
    Jakkolwiek bałtyccy przewoźnicy promowi nie zakazują wjazdu elektrykom, to osobiści wolałbym nie być na statku z połączeniem dwóch tak niebezpiecznych ładunków - trudnego do ugaszenia samochodu ciasno zaparkowanego wśród samochodów benzynowych i spanikowanego (tym faktem) tłumu pasażerów.

    • 5 0

  • Powinni spuszczać paliwo z benzyniaków przed wjazdem na prom.

    • 0 6

  • Zakaz powinien być znacznie szerszy

    Podstawowa sprawa powinien być zakaz parkowania takich aut w garażach podziemnych, a już całkowity ładowania tam takich aut, gdyż to podczas ładowania najczęściej dochodzi do pożaru.

    Pożar takiego auta to nierzadko kilkanaście albo i więcej godzin wydzielania olbrzymich temperatur które po pierwsze uniemożliwią akcję gaśniczą (takie auta gasi się w specjalnych kontenerach z którym do garażu nic nie wjedzie), a po drugie mogą uszkodzić konstrukcję budynku.

    Do tego właściciele elektryków powinni mieć inną polisę OC, która z wyższą sumą gwarancyjną obejmie potencjalną rozbiórkę i odbudowę budynku w którym dojdzie do pożaru.

    Póki co auta elektryczne to jakiś mikry promil wszystkich aut, a co chwilę słyszymy o pożarach i kolejnych rekordach w trudności akcji gaśniczej.

    Działać trzeba już, a nie jak to zdobędzie wymuszoną popularność, a w garażu podziemnym gdzie będzie wiele zaparkowanych czy ładowanych samochodów elektrycznych wybuchnie pożar, po którym budynek będzie do wyburzenia, a ubezpieczyciel tego auta od którego zaczął się pożar wypłaci 1mln eur sumy gwarancyjnej i cześć i czołem, a koszt odbudowy budynku to setki milionów.

    A to się niestety już dzieje, u mnie w hali sąsiad sobie założył siłowe przyłącze i ładuje samochód elektryczny, tylko czekać aż spłoniemy.

    • 6 0

  • Wprowadzić natychmiast zakaz dla elektryków

    Im szybciej tym bezpieczniej dla wszystkich z promy przewożą całe rodziny i taki pożar to katastrofa .

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Do którego koncernu należy marka Lexus?

 

Najczęściej czytane