• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy auta elektryczne będą miały zakaz wjazdu na promy?

Michał Jelionek
9 kwietnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (110)
Czy na promy Stena Line i Polferries mogą wjeżdżać samochody elektryczne i hybrydowe? Czy na promy Stena Line i Polferries mogą wjeżdżać samochody elektryczne i hybrydowe?

Jakiś czas temu norweska linia promowa Havila Kystruten poinformowała, że nie będzie wpuszczała na pokłady swoich jednostek aut z napędem elektrycznym, hybrydowym i wodorowym. Powód? Bezpieczeństwo i obawy w razie pożarów takich pojazdów. Czy w ślady Norwegów pójdą także Stena Line i Polferries? Mamy odpowiedź.



Czy podróżując, promem czuł(a)byś się bezpiecznie, gdyby "elektryki" miały zakaz wjazdu na pokład?

O tym, jak trudno całkowicie ugasić samochód elektryczny, przekonaliśmy się niedawno. Przypomnijmy, że nieopodal Trójmiasta całkowicie spłonął elektryczny Mercedes. Akcja gaszenia i przede wszystkim czasochłonnego wychładzania baterii, która nie chciała dać za wygraną, trwała łącznie 21 godzin. To rekord Polski w długości gaszenia auta elektrycznego. Do wychłodzenia baterii wykorzystano kontener z wodą.

"Elektryki" z zakazem wjazdu na promy?



Co ciekawe, pierwszą linią, która niedawno ogłosiła, że ze względów bezpieczeństwa nie będzie wpuszczała na pokład promów pojazdów na prąd, jest norweski przewoźnik Havila Kystruten. To niemałe zaskoczenie, bo przecież Norwegia od lat promuje elektromobilność i jest wiodącym rynkiem samochodów elektrycznych. To właśnie w Norwegii sprzedaje się zdecydowanie więcej aut elektrycznych niż spalinowych. Decyzja może dziwić jeszcze bardziej, gdy dowiemy się, że flota norweskiego armatora jest właśnie w trakcie modernizacji na... napęd hybrydowy.

Zakaz wprowadzony przez norweską firmę to zapewne także pokłosie zdarzenia z początku 2022 roku i wielkiego pożaru samochodowca Felicity Ace, który transportował tysiące aut, wśród których były "elektryki". Pożaru nie opanowano, a jednostka zatonęła w pobliżu archipelagu Azorów.

Czy strażacy potrafią gasić auta elektryczne? Czy strażacy potrafią gasić auta elektryczne?

Stena Line i Polferries wprowadzą zakaz?



Prom Stena Line. Prom Stena Line.
Czy dobrze nam znani przewoźnicy - Polferries i Stena Line - pójdą w ślady norweskiego Havila Kystruten?

Odpowiedź brzmi: nie.

- Większość operatorów promowych, w tym Stena Line, przyjmuje na pokład auta elektryczne. Nie planujemy wprowadzać zakazu przewożenia samochodów elektrycznych. Wspomniana firma z Norwegii obsługuje głównie promy pasażerskie o bardzo ograniczonej pojemności samochodowej oraz prowadzi żeglugę przybrzeżną. To inny charakter działalności, gdzie przewóz samochodów nie odgrywa znaczącej roli. Dla przykładu, ten przewoźnik może zabrać na pokład samochody tylko w dwóch swoich portach, a w pozostałych 32 - już nie. Powodem podanym przez tę firmę jest analiza konsekwencji ewentualnego pożaru na ich konkretnych statkach, w warunkach jakie posiadają, jak też w warunkach żeglugi na danym akwenie - wyjaśnia Agnieszka Zembrzycka, rzecznik prasowy Stena Line Polska.


Prom Polferries. Prom Polferries.
Podobnie jest w przypadku Polferries.

- Nie planujemy w najbliższym czasie wprowadzać ograniczeń w przewozie aut elektrycznych i hybrydowych - zapewnił Michał Arciszewski, rzecznik prasowy Polferries.
Co więcej, przewoźnicy zapewniają, że są w stanie bezpiecznie przewozić takie pojazdy na pokładach promów.

- My, jak i wielu innych operatorów, jesteśmy w stanie bezpiecznie przewozić zarówno samochody napędzane paliwami kopalnymi, jak i te elektryczne. Nieustannie szkolimy nasze załogi, aby zapewnić właściwe postępowanie w razie każdej ewentualnej sytuacji niebezpiecznej, w tym pożaru. Obecnie nie rozważamy ograniczeń przewozu maszyn napędzanych elektrycznie - dodaje Zembrzycka.
Szkolenie strażaków z aut elektrycznych. Poznają 24 modele Szkolenie strażaków z aut elektrycznych. Poznają 24 modele

  • Czy na promy Stena Line i Polferries mogą wjeżdżać samochody elektryczne i hybrydowe?
  • Czy na promy Stena Line i Polferries mogą wjeżdżać samochody elektryczne i hybrydowe?
  • Czy na promy Stena Line i Polferries mogą wjeżdżać samochody elektryczne i hybrydowe?
  • Pokład promy wypełniony pojazdami.

Miejsca

Opinie (110) 2 zablokowane

Wszystkie opinie

  • Wstawić na pokład kilka przystosowanych kontenerów (1)

    I samochody elektryczne na czas rejsów pakować do takich kontenerów...
    Teraz samochody elektryczne nie są aż takim problemem, będą za kilka lat, kiedy instalację w tych samochodach będą już dość mocno wyeksploatowane.
    Nawet teraz w samochodach spalinowych, w których jest stosunkowo mniej elektryki w porównaniu do aut zasilanych elektrycznie, dochodzi do zapłonów. Więc jest czas na profilaktykę pod tym względem.

    • 15 5

    • Nie no pewnie

      Specjalne kontenery które będą zabierać więcej miejsca plus ciężar

      • 2 3

  • NIe tylko na promy (5)

    W garażach podziemnych też stanowią duże niebezpieczeństwo!

    • 53 7

    • Jak na razie nie było pożaru elektryka w garażu podziemnym. (3)

      Niesety było wiele katastrof z udziałem palących się aut spalinowych.

      • 4 17

      • Katastrof?! (1)

        Skoro 99% aut to obecnie spalinówki, to naturalne że są wypadki z ich udziałem. Te na gaz mają zakaz wjzadu do garaży podziemnych. Podobny los czeka elektryki.

        • 14 4

        • Ale spróbuj pomyśleć dlaczego LPG ma zakaz, a benzynowe już nie, skoro mogą zapłonąć

          Jak już się domyślisz, to pomyśl w którą kategorię zagrożenia wpadają elektryki

          • 3 1

      • Oj było i to dziesiątki i oczywiście płoną tez auta zaparkowane kilka rzędów dalej

        • 0 0

    • Na parkingach też. Powinien być odstęp 5 m od sąsiednich aut.

      • 1 0

  • A gonić z promów tych t/fusów z takimi autami. Niech je sobie za promem w wynajętym kontenerze na linie holują (8)

    Ja mam się upiec na skwarkę na trasie 3M - Szwecja, bo komuś samochodzik okazał się wielce ekologiczny, a przy tym mocno zapalny?

    • 115 27

    • (5)

      A co leci ci z rury wydechowej w twoim aucie? Sama ekologia xD

      • 13 45

      • Nie o tym jest rozmowa!

        • 28 6

      • Za to twoje baterie są zbudowane z liści?

        • 35 6

      • Sprawdź sobie w jakim (2)

        Stopniu zanieczyszczają auta powoetrze! A później się wypowiadaj

        • 7 6

        • Choćby rakotwórcze tlenki azotu. Ale kto by się tym przejmował. Groźniejszy wyimaginowany pożar. (1)

          • 4 16

          • wyimaginowany...

            ok, poki sam nie zginiesz, nie uwierzysz, ale czy nie tak samo jest z pasami i poduszkami?

            • 11 4

    • Elektryki się nie palą , a utylizują

      To zrównowazony pożar neutralny węglowo , wyłacznie z vegańskich tworzyw.

      • 4 1

    • A co jak prom jest elektryczny?

      Miedzy Szwecja a Dania plywaja promy z napedem elektrycznym, jaki masz komentarz do tego? na skwerke mozesz sie upiec od farelki jaka odpalasz zeby na kaloryferach zaoszczedzic :D

      • 0 0

  • A czy promy będą miały zakaz wpływania do portów

    zlokalizowanych blisko aglomeracji miejskich?:)

    • 7 9

  • (4)

    "Nieustannie szkolimy nasze załogi, aby zapewnić właściwe postępowanie w razie każdej ewentualnej sytuacji niebezpiecznej, w tym pożaru."

    Załoganci którzy są wyznaczeni do gaszenia pożaru (marynarze wachtowi oraz starsi marynarze) nie są profesjonalnymi strażakami, a jedynie robotnikami od wszystkiego (podaj, przynieś, pozamiataj), przeszkolonymi do gaszenia pożarów.

    Z resztą ci ludzie od wszystkiego są zmęczeni po mocowaniu ładunków na pokładach i mogą być nieefektywni w gaszeniu poważnych pożarów. Pożaru samochodu elektrycznego nie ugaszą.

    Na kursach STCW nie uczą gaszenia samochodów elektrycznych.

    Ostatnio profesjonalni strażacy gasili pożar samochodu na lądzie. Zajęło im to 21 godzin.

    • 39 5

    • Auto zostało podpalone, samo się nie zapaliło

      • 3 6

    • (1)

      Samo gaszenie zajęło 40 minut, potem pilnowanie żeby znów nie zapłonął

      • 2 0

      • Łącznie w gaszeniu "elektryka" brało udział 16 zastępów straży pożarnej.

        "By schłodzić baterie auta, samochód trzeba było umieścić w kontenerze napełnionym wodą.

        Zgłoszenie pożaru otrzymaliśmy w niedzielę przed godz. 21, a wodę z kontenera odpompowano w poniedziałek o godz. 15.30. Później kontrolowano, czy temperatura baterii nie wzrasta. Od naszego wyjazdu do zdarzenia do powrotu do jednostki łącznie minęło ponad 21 godzin"

        Jak podają strażacy, minimalny czas schłodzenia baterii płonącego samochodu elektrycznego to 7 godzin."

        Mowa o pożarze na otwartej przestrzeni gaszonym przez 16 zastępów profesjonalnych strażaków, a nie pożarze w zamkniętej przestrzeni (jaką są pokłady statku), gaszonym przez przeszkolonych marynarzy, którzy prawdziwy ogień widzą i gaszą raz na 5 lat w czasie odnawiania kursu.

        Na statku to załoga jedynie ubiera się w ubiór profesjonalnego strażaka, do tego maska, butla z tlenem, wejście do pomieszczeń z wężem na sucho. Z węża "sika się" jedynie na zewnątrz w celu sprawdzenia pomp.

        Zraszaczami na pokładach baterii nie ugasi się.

        Zastęp (pożarnictwo) - pododdział liczący od trzech do sześciu ratowników, w tym dowódca, wyposażony w pojazd przystosowany do realizacji zadania ratowniczego. W akcji gaszenia brało udział 16 zastępów.

        Pracowałem na takich ro-paxach w innej firmie, teraz pracuję na spokojniejszych statkach offshore. Pracowałem też na typowym statku ro-ro pełnym ciężarówek z załadowanymi naczepami oraz przewoziliśmy samochody. Zdolnych do przebrania się za strażaka i wejścia w aparacie tlenowym do zadymionego pomieszczenia było chyba tylko 4 ludzi z pokładu.

        • 5 2

    • nie ma możliwości efektywnie gasić takiego pożaru
      Temperatura i trujące gazy praktycznie uniemożliwią akcję gaśniczą, bo tak naprawdę żeby była skuteczna elektryk musi być całkowicie zanurzony w wodzie... I to jeszcze uwaga dla ludzi morza - wodzie słodkiej (słona przewodzi prąd).

      Był już przypadek zatonięcia samochodowca bo właśnie zaczął się palić elektryk, nie dało się go ugasić, zaczęły się palić sąsiednie i cały statek poszedł na dno.

      • 3 0

  • Ale sie usmiały polewaczki chciały ugasic elektryki i woda i dlatego sie skompromitowały zrobiły siare na cała euerope z tym (3)

    Jest mnóstwo metod na gaszenia elektryka ale kosztują one wielokrotnie więcej niz woda!!I takiego elektryka mozna ugasic w kilka minut ale to kosztuje!!!!
    I kolejna sprawa nikogo te promy nie obchodza ale zakaz włazdu auta spalinowego do miasta juz tak a w najlepszym wypadku oplaty za jazde nim w miescie bo to nas czeka gdyz PO kttóre che przejac władze własnie takie rozwiazania che w prowadzic w pierwszej kolejnosci bo wiele miast zachodnich juz tak zrobiło! Zyska na tym przedewszystkim niemiecki biznes
    Na paliwie syntetycznym ktore głownie niemcy beda produkowac i na psrzedarzy elektrykow którym Niemcy beda najwiekszym producentem

    • 18 22

    • Widać, że niwiele wiesz o tym zagadnieniu (2)

      W wlektryku nie chodzi o sama chemię ale o to, że bateria jest duża, palna, ma dużo energii i magazynuje dużo ciepła.
      Lit sam w sobie dobrze się pali ale akumulator składa się z tysięcy małych akumulatorków.
      Gdy bateria sie uszkodzi zaczyna się reakcja łańcuchowa - uszkadza się bateria za baterią i pożar trwa aż wypala się wszystkie ogniwa a to może ptrwać nawet jak wspomniano 21 godzin...

      • 4 0

      • (1)

        Drobna uwaga - pożar i wypalanie w sensie otwartego płomienia zachodzi tylko powyżej bodajże 200 stopni. Jak się uda to schłodzić, to już nie płonie, tylko się grzeje do czasu aż energia z baterii się zużyje. Ugaszenie ognia jest podobne jak każdego innego płonącego obiektu, który zawiera w sobie tlen. Straż pożarna wie jak to robić. A jak już zgaśnie, to trzeba pilnować aby znów nie zapłonęło. 20 godzin z tych 21 to było właśnie to pilnowanie.

        • 4 0

        • Tak jak każde pogorzelisko.

          Jak obok moich rodziców zapaliła się hurtownia spożywcza to dogaszanie i polewanie po pożarze trwało do następnego dnia.

          Nie mówię nawet o palących się wysypiskach czy składach opon.

          • 0 0

  • Dla mnie może być zakaz. (5)

    Ciekawe co zrobią armatorzy jak za kilkanaście lat będą tylko elektryki?

    xD

    • 14 27

    • Nie będą. Teraz jest ponad 1.1 mld aut na Ziemi (3)

      W bajki wierzysz czy kiepski z matmy? Na świecie wydobycie litu starcza na jakieś 3 mln aut (reszta litu na baterie w kompach i smartfonach). 15 lat x 3 mln aut to 45 mln aut a nie ponad miliard. A w zasadzie nie +45 a +20 mln bo baterie max po 10 latach do wyrzucenia.

      • 5 4

      • Ściągnij filmową czapeczkę z głowy

        Lit jest na ziemi praktycznie nieograniczony, bo największe jego zasoby mamy rozpuszczone w oceanach.

        Pierwiastki z baterii są w 99% odzyskiwane więc nic nie trafi na wysypisko.

        • 5 5

      • To już jest nudne (1)

        Lit jest praktycznie nieograniczony, tylko trochę drogi do wydobycia. A baterie spokojnie wytrzymują więcej niż 10 lat, tylko zasięg ci spadnie z 400 do 300 km. A niech nawet do 200 km spadnie, to wciąż jest używalne auto.

        • 4 5

        • tylko po co?

          w jakim celu na siłę przechodzić na gorszą pod każdym względem technologię i kombinować jak koń pod górę, żeby była funkcjonalnie porównywalna? Jak dla mnie szkoda nomen omen prądu. Wystarczy cofnąć się o dwie normy EURO wstecz, wrócić do wolnossących jednostek benzynowych i sprawa transportu indywidualnego jest rozwiązana na lata. Nie trzeba nic kombinować - te silniki polatają bez awarii dłuuugie lata.

          • 2 1

    • Przed 2030 elektryki beda juz na wymarciu

      Gospodarka Niemiec i Francji nie zarznie się dla wózków elektrycznych. Przemysł samochodowy to ogromny organizm, bez którego Niemcy by padły

      • 3 1

  • (1)

    wstawiac do kontenerow wypelnionymi woda !!!!!!!!!!!!!

    • 12 3

    • Może od razu wziąć na hol za promem? xD

      • 1 2

  • To nie prawda z tym niewpuszczaniem (4)

    • 2 9

    • Są już pierwsze promy na prąd (3)

      Także ten tego

      • 2 10

      • Tak, ale (2)

        maja specjalnie skonstruowane układy chłodzenia i gaszenia. Czy auta elektryczne tez mają w standardzie wbudowane efektywne systemy gaszenia?...

        • 5 4

        • Nie ma takiej potrzeby, ponieważ auto w przeciwieństwie do promu łatwo zatrzymać i wysiąść (1)

          Duże promy i samoloty mają systemy gaśnicze, ponieważ nie da się zatrzymać i wysiąść, a z pożarem trzeba sobie poradzić samemu. Podsumowując - argument bez sensu :)

          • 1 0

          • Jak bez sensu. Auto na promie tez łatwo zatrzymać i wysiąść? Właśnie potwierdziłeś argument który wyśmiałeś... brawo

            • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

W skład Grupy Zdunek wchodzą marki:

 

Najczęściej czytane