• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy kiedykolwiek powstanie druga linia PKM-ki?

Maciej Naskręt
30 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Dawna stacja kolejowa w Starej Pile. Gdyby rozpoczęto budowę drugiej linii PKM, stałaby się kluczowym węzłem przesiadkowym.
  • Stacja kolejowa w Starej Pile. Obecnie poruszają się tutaj - rzadko - wyłącznie pociągi towarowe.
  • Stacja w  Starej Pile, a w tle dworzec, który został zaadaptowany na budynek mieszkalny.
  • Dawne perony w Starej Pile.
  • Dawna tablica informacyjna z napisem nazwy miejscowości - Stara Piła.

Samorządowcy z gmin przylegających do południa Gdańska chcą odbudowy kolei z Pruszcza do Kartuz i Kokoszek. Linia pozostaje od lat w ruinie, a urząd marszałkowski chce rewitalizować inne szlaki. Czy kiedykolwiek powstanie druga linia PKM-ki?



Czy wierzysz w powstanie drugiej linii PKM?

Gdy w Gdyni trwa dyskusja nad tym, jak doprowadzić pociągi pasażerskie w rejon północnych dzielnic Oksywia i Obłuża, by odkorkować Estakadę Kwiatkowskiego, swoje propozycje na temat rozbudowy sieci linii kolejowych zgłaszają samorządowcy z południowej części aglomeracji.

- Sądzę, że nadszedł czas, aby rozważać kontynuację idei budowy kolei metropolitalnej. Chciałbym zaproponować rozpoczęcie rozmów nad możliwościami nowych szlaków komunikacyjnych dla PKM - mówi wójt gminy Kolbudy, Leszek Grombala.
Samorządowiec tym samym wraca do pomysłu sprzed ok. 5 lat, czyli wznowienia kursów pociągów pasażerskich z Pruszcza Gdańskiego przez gminę Kolbudy do Kartuz lub Kokoszek.

- W chwili obecnej mamy jeszcze szansę na realizację tego projektu nawet przy 85-proc. wsparciu ze strony środków pomocowych Unii Europejskiej. Ta okazja może się nieprędko powtórzyć - podkreśla wójt.
Prośba trafiła jednak nie na ręce kolejarzy ze spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, którzy zlikwidowali część linii w gminie Kolbudy, a marszałka województwa pomorskiego.

Pismo władz gminy Kolbudy from Trojmiasto.pl

Do zrobienia jest praktycznie... wszystko

Linia kolejowa nr 229 biegnie od Pruszcza Gdańskiego do Łeby i ma 134 km. Na interesującym samorządowców odcinku - z Glincza do Starej Piły kursują pociągi towarowe. Natomiast ze Starej Piły do Pruszcza Gdańskiego nie kursuje nic poza drezynami i to w dodatku na wybranych odcinkach.

Jest jeszcze linia 234 (dawna linia "kokoszkowska") ze Starej Piły do Kokoszek. Także ona wymaga rewitalizacji, by m.in. jadąc z Kolbud można było dotrzeć do Wrzeszcza.

To oznacza, że jeśli chcemy tam rozpędzać pociągi do ok. 60 km/h, do przebudowy trzeba zaplanować praktycznie 40-kilometrowy szlak. Stworzenie go jako linii jednotorowej nie byłoby problemem - biegłby wyłącznie w świetle dawnego szlaku. Na drugi tor nie byłoby praktycznie szans, bo to oznaczałoby dodatkowy wykup gruntów i wyburzenia.

Dodatkowo należałoby zbudować kilkanaście przystanków i przebudować stacje nie tylko pod kątem udogodnień dla pasażerów, ale także z uwagi na bezpieczeństwo prowadzenia ruchu kolejowego. Przebudowy wymagałyby również liczne obiekty mostowe, a także nasypy.

Gdyby pociągi miały dojeżdżać bezpośrednio i bez zbędnej zwłoki z Pruszcza Gdańskiego do Kokoszek, a stamtąd do Wrzeszcza (jak i w drugą stronę) musiałyby omijać stację Stara Piła. W tym celu należałoby dodatkowo wybudować nieopodal wsi Niestępowo łuk kolejowy - przejazd z linii 229 w linię 234. Jeśli takie rozwiązanie by nie powstało, to koniecznym byłaby zmiana czoła pociągu właśnie w Starej Pile.

Kolorem pomarańczowym oznaczono proponowany drugi szlak PKM-ki. Kolorem niebieskim wskazano propozycję budowy torów, które mają usprawnić kursowanie pociągów. Kolorem pomarańczowym oznaczono proponowany drugi szlak PKM-ki. Kolorem niebieskim wskazano propozycję budowy torów, które mają usprawnić kursowanie pociągów.
Potrzebne wpięcie w Kokoszkach

Warto nadmienić, że przy okazji budowy linii PKM z Wrzeszcza do Osowy nie uwzględniono wykonania rozjazdu w kierunku stacji towarowej Kokoszki - przy obwodnicy linia kolejowa odbija w prawo, w kierunku lotniska. zobacz na mapie Gdańska To tam mógłby powstać m.in. przystanek dla mieszkańców dzielnicy i pracowników rozwijającego się w ostatnich latach Parku Przemysłowego Kokoszki.

Oczywiście rezerwa pod inwestycje jest utrzymywana przez Gdańsk. Stąd ewentualna rewitalizacja linii 229 mogłaby przy okazji też odmienić losy szlaku ze Starej Piły do Kokoszek, a także umożliwić wpięcie.

Trudno obecnie mówić przy tej inwestycji o jej kosztach, bowiem wciąż nie ma konkretów.

Wiadukt drogowy nad linią do Kokoszek w Leźnie. Wiadukt drogowy nad linią do Kokoszek w Leźnie.
Władze województwa: to nic nowego

Sugestia Leszka Grombali nie jest obecnie poważnie traktowana przez władze województwa.

- Przypomnę, że kilka lat temu zostało opracowane prestudium wykonalności dla rewitalizacji linii 229 z Pruszcza do Gdańska, które pokazało, że potoki podróżnych będą znacząco mniejsze niż na innych liniach, również wytypowanych do rewitalizacji - mówi Ryszard Świlski, członek zarządu województwa pomorskiego.
W skrócie oznacza to, że rewitalizacja linii obecnie jest nieopłacalna. Nie ma cienia szansy, by w obecnym rozdaniu środków unijnych - na lata 2014-2020 - zapewnić jej dofinansowanie.

- Nie mówimy jednak definitywnie "nie" tej inwestycji. Możliwe jednak, że w najbliższych latach pojawi się gospodarcze uzasadnienie przebudowy linii kolejowej nr 229 z Pruszcza Gdańskiego do Kartuz, czy też przez Starą Piłę do Kokoszek. Może dopiero wtedy uda się przekonać urzędników unijnych i zapewnić finansowanie dla przedsięwzięcia - mówi Świlski.
Co jakiś czas do Kokoszek docierają drezyny z miłośnikami kolei. Co jakiś czas do Kokoszek docierają drezyny z miłośnikami kolei.
PKM II to obciążenie dla lokalnych samorządów

Władze województwa pomorskiego zwracają jednak uwagę, że jeśli kiedykolwiek zapadnie decyzja o rewitalizacji kolejnej linii 229 jako drugiej linii PKM, to będzie wiązało się to z ogromnymi nakładami finansowymi ze stron takich gmin jak Kolbudy czy Pruszcz Gdański.

- Będą musiały one poradzić sobie z budową infrastruktury towarzyszącej - m.in. węzłów przesiadkowych - podobnie jak zrobił to np. Gdańsk. Nikt nie zaryzykuje przebudowy linii bez zaangażowania lokalnych samorządów - mówi Świlski.
Tymczasem budżet gminy Kolbudy w 2016 r. to ok. 70 mln zł. Gdańsk, tylko na budowę trzech węzłów przesiadkowych, wydał 36 mln zł, czyli połowę budżetu gminy Kolbudy. Nawet jeśli inwestycja będzie dofinansowana ze środków unijnych, to budowa infrastruktury może się okazać sporym wyzwaniem finansowym dla podgdańskiej gminy.

Opinie (163) 3 zablokowane

  • Świlski do dymisji

    wstydu nie masz

    • 8 0

  • Spokojnie

    Jednej nie mogą ogarnąć,
    a co dopiero dwie......

    • 9 0

  • PKM wzduż obwodnicy (4)

    trasa Chylonia - Pruszcz Gdański

    • 21 3

    • Nogi zgięte w kolanach (2)

      pokaż mi miasto w którym kolej jest przy obwodnicy

      • 1 0

      • u nas obwodnica nie służy do objechania na około miasta, a do przemieszczania się codziennego PN-PD (1)

        Popatrz np na system komunikacyjny Moskwy.
        Są ringi i szprychy metra.
        U nas mamy fragment koła o nieskończonym promieniu.
        Fragmenty szprych mamy w dolinach morenowych i to są szczeble
        A obecnie mamy jeden fragment ringu czyli SKM.
        Nie chodzi o to aby prowadzić PKM dokładnie wzdłuż obwodnicy, Ale spiąć, Pruszcz, Łostowice, Piecki, Niedźwiednik, Osowe, Kack, Witomino, Chylonię.
        Obecnie pomiędzy tymi dzielnicami najwygodniej poruszać się samochodem, bo komunikacją zawsze musisz przejechać przez oś SKM.

        • 3 1

        • Wyobrażam sobie SKM od Tczewa do Lęborka i SKM-BIS z Pruszcza Gd do Chyloni jw. Oraz w każdej dolinie morenowej wahadłowe połączenie obu linii.

          • 4 1

    • Byłoby to naturalne połączenie tworzące w 3M taką drabinę połączeń

      Dwie nitki wch i zach i szczeble.
      dzisiaj mamy jedną żerdź i szczeble.

      • 2 1

  • bezwlegnie potrzebna

    I nie zakladac z góry ze unijni urzędnicy nie dadzą kasy.

    • 7 4

  • (1)

    I drugą linię tramwaju wodnego!

    • 6 0

    • niestety to prawda....

      już S6 blokują.....
      PiSowcy nigdy nie zdobędą Pomorza!!!

      • 1 0

  • Po co?

    • 6 3

  • zupełnie odwrotnie (3)

    "m.in. węzłów przesiadkowych - podobnie jak zrobił to np. Gdańsk"
    No jaja!
    Chyba "jak Gdańsk nie zrobił"...
    Przypominam "przystanek dla zajęcy" oraz samochody w polu w Baninie i Rębiechowie.

    • 61 9

    • A Banino to Gdańsk? (2)

      • 6 4

      • (1)

        Przystanek leży na terenie Gdańska. Z tego względu gmina Żukowo nie mogła wykonać tam parkingu P&R po tym jak Gdańsk się na to wypiął (a wcześniej sama PKM sobie odpuściła parkingi P&R zwalając te inwestycje na samorządy). Gruntu oczywiście też Gdańsk nie oddał do Żukowa. Zatem efekt jest taki, e samochody parkują na klepisku, które 3/4 roku tonie w błocie.

        • 9 1

        • to Gdansk chcial wybudowac tam P+R ale Zukowo nie chciało, w koncu jednak sie dogadali I beda po połowie płacic

          • 7 1

  • Czy kiedykolwiek powstanie druga linia PKM-ki?

    odp:
    Nie!

    • 9 5

  • Do niedawna wezly przesiadkowe byly dofinansowane nawet do 95%, obecnie to 85%, chyba, ze rozszezyc to i skorzystac z innego dofinansowania... Politycy robia to co im sie oplaca, nie to co ludziom, wystarczy tylko chciec... Co widac przy inwestycjach np. Na dolnym slasku...

    • 5 0

  • Za pisu się nie da :( (1)

    Bo pisiory i mały dyktator z Żoliborza będzie się mścił za przegrane wybory w Gdańsku...

    • 12 13

    • Za Szczurka też się nie da, a Gdynianie żyją w wielkiej szczęśliwości.

      • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Wystawa amerykańskich aut zabytkowych "Made in USA 2"

zlot

Ogólnopolski Zlot Mercedesów Rumia 2024

zlot

Sprawdź się

Sprawdź się

Toyota Mirai to auto zasilane:

 

Najczęściej czytane