• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy nowe radary policji są bardziej wiarygodne od starych?

Michał Jelionek
11 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Pojawiły się nowe radary, ale problem nie zniknął. Pojawiły się nowe radary, ale problem nie zniknął.

Jak się okazuje, nie tylko pomiary z wideorejestratorów zainstalowanych w nieoznakowanych radiowozach budzą wątpliwości kierowców. Podobnie jest z laserowymi miernikami prędkości, czyli po prostu mobilnymi radarami policji.



Czy kiedykolwiek odmówiłe(a)ś przyjęcia mandatu?

Niedawno pomorska policja otrzymała nieoznakowane radiowozy marki BMW, które wyposażono w wideorejestratory Videorapid 2a polskiej firmy Zurad. Ich działanie budzi sporo kontrowersji, bo urządzenia mierzą prędkość samochodu, w którym zostały zamontowane. A to oznacza, że zdefiniowanie prędkości innego auta wymaga poruszania się za nim w stałej odległości przez kilka sekund. Najmniejszy błąd policjanta kierującego radiowozem może wpłynąć na wiarygodność pomiarów.

Nie mniejsze wątpliwości budzą laserowe mierniki prędkości UltraLyte LTI 20-20 Truespeed, które zastąpiły osławione radary Iskra-1.

Kilka dni temu krakowski sąd rejonowy uniewinnił kierowcę, który odmówił przyjęcia mandatu wlepionego przez funkcjonariuszy na podstawie pomiaru z laserowego miernika LTI. Według policjantów mężczyzna przekroczył dozwoloną prędkość o 23 km/h (jechał 73 km/h na dozwolonej "pięćdziesiątce"). Jak się później okazało, wcale tak nie musiało być.

Czytaj także: Koniec z kasowaniem punktów karnych

Dlaczego zatem sąd uniewinnił kierowcę? Sędzia w swoim uzasadnieniu powiedział, że radar nie odpowiada polskim przepisom i nie jest w stanie zweryfikować dokładnego pomiaru.

Adwokat mężczyzny użył czterech argumentów, które pozwoliły wygrać sprawę.

  • Błąd pomiaru, który wynika z szerokości wiązki laserowej wzrastającej w miarę odległości. Niewykluczone, że wiązka podczas pomiaru objęła więcej niż jeden pojazd. Tego nie da się jednak ustalić.
  • Według zaleceń producenta radaru UltraLyte LTI 20-20 Truespeed - nie powinno wykonywać się pomiarów na autach pokrytych lakierem metalizowanym. Powód? Poślizg wiązki i dodatkowy błąd pomiaru, który może wynieść nawet 50 km/h.
  • Przepisy mówią jasno - radar powinien sam identyfikować mierzony pojazd. W LTI brakuje takiej funkcji.
  • Zbyt duży margines błędu. W instrukcji obsługi LTI czytamy, że miernik prędkości może pomylić się maksymalnie o 2 km, a to z kolei więcej niż dopuszczają tego polskie przepisy.

Wygląda więc na to, że nowe radary nie wyeliminowały problemu wadliwych Iskier. Pomiary nadal są nierzetelne, a najlepszym tego dowodem jest decyzja krakowskiego sądu.

Pomorska policja odmówiła komentarza w tej sprawie.

Opinie (174) 7 zablokowanych

  • ciekawym jest jedna sprawa

    aby urządzenie dostało decyzję dopuszczenia typu, a w następstwie legalizację musi spełniać parametr błędu pomiaru +-1 km/h dla urządzeń laserowych bez zależności w jakim przedziale porusza się pojazd (tak było w przypadku radarów +-3 km/h do 100 km/h i +- 3% powyżej 100 km/h) to jest jasny i jeden z podstawowych parametrów, kolejnymi się wielkości wyświetlania informacji, rozmiar wiązki określonej w mrad itd. Także pytanie jest podstawowe, kto dał legalizację na te urządzenia ? Skoro nie spełniają podstawowego parametru, w ogóle nie powinny być dopuszczone do używania. Ciekawe, kto ładnie wziął w łapkę, bo przy obecnych "skrupulatnych" urzędnikach, bardzo wątpliwym jest, aby ktoś zwyczajnie tego nie zauważył. Jest jeszcze jedna rzecz. legalizacje przeprowadzają Obwodowe Urzędy Miar znajdujące się w kilku miastach w Polsce, a nie Główny Urząd Miar w Warszawie, oni jedynie wystawiają Decyzję Dopuszczenia Typu. Coś tu bardzo mocno śmierdzi. Dla prokuratury jest to wręcz wykładanka.

    • 9 1

  • (1)

    Nie popełniłem wykroczenia, policjant bardzo chciał mnie ukarać za wyimaginowane przez niego wykroczenie. odmówiłem przyjęcia mandatu, policjant zaczął mi grozić. Sąd (najbardziej skorumpowany w Polsce) przyznał wiarę policjantowi.
    W nagrodę pocieszenia TEN SAM policjant kolejny raz chciał mnie ukarać mandatem za "wykroczenie", które istniało tylko w jego głowie, zadając pytanie:
    " przyjmujesz, czy znowu mam cię pogrążyć w sądzie, przecież ja jestem policjantem tylko mi sąd wierzy"
    Przyjąłem, próby zainteresowania WWP skończyły się fiaskiem, z komentarzem:
    "policjant zawsze mówi prawdę, a obwiniony (czuję się jak obywatel innej kategorii, tylko dlatego, że nie jestem policjantem) zawsze kłamie.
    Dowód w postaci nagrania z rejestratora nie był według policjantów z wydziału wewnętrznego policji dowodem.
    Zastanawiające, jak ten fakt się ma do "rozpatrywania" przez policę wydziału ruchu drogowego do "wykroczeń" nagranych prywatnymi wideo rejestratorami przez innych uczestników ruchu drogowego.

    • 8 6

    • czasami trzeba się

      ostro postawić, niektóre dokumenty mogą a pomóc. Sam mam OT2 podpisane przez komendanta wojewódzkiego, niby nic ale przed sądem to jeden pies przeciw drugiemu.

      • 1 0

  • to nie problem sprzętu ale jego wykorzystania (1)

    powiecie , że bez asystenta parkowania nie można zaparkować? Błąd. Po prostu każdy imbecille jest w stanie to zrobić. To samo dotyczy mierników prędkości, niestety, żeby korzystać z w sposób prawidłowy z wadliwego z definicji sprzętu trzeba mieć większe wykształcenie niż policjant.

    • 3 3

    • dla ewentualnych kontestatorów

      fuj, tyle dziwnych słówek. Jak wyznaczyć wysokość obiektu do którego nie możemy się zbliżyć?
      Namierzamy dalmierzem podstawę , potem szczyt i albo wciskamy guzik wylicz albo robimy to ręcznie. I jest to wynik wiarygodny z dokładnością do pomiarów podstawowych.

      • 2 0

  • Jak można dopuścić do użytku radary niezgodne z naszym prawem? (3)

    Ktoś w ogóle czyta te instrukcje? Ustawy?

    Kompletny idiotyzm.

    • 202 3

    • Tak samo jak można montować niebezpieczne i niezgodne z prawem progi zwalniające... (1)

      ...na łuku drogi (Jasień - Leszczynowa), przed skrzyżowaniem (standard?), przed przejściem dla pieszych (standard?)

      • 22 4

      • z dodatkowym ostrochujcem pomiędzy

        już pokrytym śladami misek olejowych niewinnych ofiar. Swoją droga strefa 30 z obydwu stron pojawiła się po interwencjach mieszkańców. Bo wcześniej była tylko ze strony Kartuskiej.

        • 8 2

    • Na jakim ty świecie żyjesz? Tu jest Polska. Tu był zawsze bałagan.

      Wystarczy że Główny Urząd Miar, wyda decyzję tzw. "zatwierdzenie typu" i że miernik spełnia wymogi techniczne założone przez producenta (czyli potwierdził dane techniczne producenta) i włala! Policja jedzie na farmazonie, że ten laserowy miernik odległości (bo tym de facto jest) może być używany prze policję. Ale w jakim charakterze? Tego już GUM nie interesuje. Na szczęście sądy są coraz bardziej świadome. Tak że jak jakiś cwaniak w granatowym mundurze wyskoczy ci przed maskę z Iskrą, od razu odmawiaj, wygraną masz jak w banku. W przypadku ULTRALYTE LTI 20-20, trzeba się trochę pomęczyć ale też sądy coraz częściej orzekają na korzyść obywateli.

      • 32 4

  • (2)

    No to w takim razie niech Policja w ogole bir mierzy predkosci i idioci sami sie wyeliminuja. Jednakże gdy taki pajac zabije kogoś niewinnego pojawia sie pytania typu : A gdzie była policja?! W d***e kuzwa skoro Polak cebulaczek będzie zawsze wszystkiego się czepial byle nie dostać mandatu.

    • 13 12

    • (1)

      Niech mierzy sprzętem do mierzenia prędkości, a nie jakimś szemranym sprzętem, kupionym za bezcen, bo nikt inny tego nie chce.

      • 7 1

      • Mierza tym co im państwo zapewni. A najwięcej do powiedzenia ma zawsze ten który zapier***a i twierdzi ze jechal 50.

        • 3 5

  • (1)

    czyli niemcy zarobili a Polacy kupili bezużyteczny "cud techniki"
    dziwnie to koreluje z usunięciem fotoradarów
    pytanie czy celem ustawodawcy który usunął z naszych dróg owe fotoradary było zapewnienie bezkarności piratom drogowym i pozbawianie nas resztek bezpieczeństwa?

    • 15 5

    • Nie niemcy, tylko produkcji US i A.

      • 2 1

  • Wyprzedzanie...

    Jeżdże 60 w mieście i ciężarówki mnie wyprzedzają. Słaby ze mnie kierowca czy co ?

    • 9 1

  • A wiecie, że trzeba jeździć przepisowo? (2)

    • 15 6

    • Jechałem poprawnie a mimo to musiałem odwołać się do sądu. Wygrałem.

      • 3 4

    • Nie?

      • 3 0

  • Hmmmm (1)

    Czy wogole Milicja jest wiarygodna

    • 10 3

    • Nie.

      • 4 0

  • (1)

    Wszystko fajnie i pięknie, ale w Trójmieście używa się urządzeń o nazwie Trucam, a nie Truspeed. Ta sama firma produkuje tylko, że Trucam posiada inne parametry. Czyżby pseudo-redaktorzy z trójmiasto.pl specjalnie wprowadzali w błąd opinie publiczna??

    • 9 6

    • No i?

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

4MATIC to napęd na wszystkie koła stosowany w autach marki:

 

Najczęściej czytane