• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy senior za kierownicą stanowi zagrożenie?

Maciej Naskręt
20 maja 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Z raz zdobytego uprawnienia do kierowania pojazdem na polskich drogach można korzystać dożywotnio. Z raz zdobytego uprawnienia do kierowania pojazdem na polskich drogach można korzystać dożywotnio.

Wraz ze starzejącym się społeczeństwem przybywa, także w Trójmieście, kierowców w wieku emerytalnym. Dla jednych są zagrożeniem i powinno im się odbierać uprawnienia. Inni natomiast twierdzą, że nie stanowią problemu. Sprawdzamy, jak jest naprawdę.



Nagranie z kamery monitoringu firmy Satland. Zdarzenie z 12 maja tego roku. 81-letni kierowca wjeżdża w przechodzącego po przejściu pieszego.

W minionym tygodniu 81-letni kierowca samochodu osobowego potrącił mężczyznę na przejściu dla pieszych w ciągu al. Hallera w Gdańsku zobacz na mapie Gdańska. Stan potrąconego 58-latka był poważny. Trafił do szpitala.

Część osób winą za to zdarzenie obarcza sędziwy wiek kierowcy i nawołuje do zmiany przepisów. - Wiek emerytalny powinien dotyczyć także kierowców, a przynajmniej ustawodawca powinien przewidzieć obowiązkowe badania lekarskie raz w roku po ukończeniu 67 roku życia - przekonuje nasz czytelnik.

Miał 80 lat, zdawał na prawo jazdy 30 razy

Egzaminatorzy twierdzą, że aż tak restrykcyjne prawo nie jest nam potrzebne. - Wystarczy drobna korekta ostatnio wprowadzonych zapisów prawa o kierujących pojazdami. Obecnie nowi kierowcy są zmuszeni do wymiany dokumentu co 15 lat. Nie można im go jednak zatrzymać za zły stan zdrowia. Do tego zapisu wystarczyłoby dodać, że dokument jest wydawany po przedłożeniu zaświadczenia lekarskiego o zdolności do kierowania pojazdami mechanicznymi - mówi Andrzej Pepliński, zastępca dyrektora Pomorskiego Ośrodka Ruchu Drogowego.

Czy seniorzy za kierownicą stanowią zagrożenie dla pozostałych uczestników ruchu?

W PORD jednak twierdzą, że raczej więcej "za uszami" mają młodzi kierowcy. Wypadki z udziałem kierowców w wieku od 18 do 30 lat to wciąż plaga na drogach nie tylko Trójmiasta, ale całego kraju.

Sito egzaminatorów wobec osób starszych działa, ale wśród nich chętnych na prawo jazdy brak. - W swojej 15-letniej karierze zawodowej w PORD spotkałem raz mężczyznę, który w wieku ok. 80 lat postanowił zdać egzamin na prawo jazdy. Uprawnienie było mu potrzebne, bowiem zmarła jego żona, będąca kierowcą. 80-latek planował dojeżdżać na cmentarz właśnie, by odwiedzać grób żony. Do egzaminu podchodził ok. 30 razy. Ostatecznie zrezygnował - opowiada zastępca dyrektora PORD.

Egzaminatorzy wspominają także kobietę w wieku ok. 70 lat, która zdała egzamin za pierwszym podejściem. - Taki wynik był możliwy dzięki długiemu kursowi. Kandydatka wyjeździła na kursie 300 godzin - mówi Pepliński.

Emeryci za kierownicą: nie stanowimy zagrożenia, mamy doświadczenie

Zdaniem osób, które od kilkudziesięciu lat prowadzą pojazdy i przy tym przekroczyły 70-kę, nie są zagrożeniem na drodze, bowiem jeżdżą wolniej i przez to ostrożniej.

- Samochód prowadzę od ponad 20 lat. Nie miałem poważniejszej kolizji. Wprowadzenie dodatkowych testów psychologicznych czy też badań lekarskich jedynie może zafałszować moje umiejętności zdobyte przez lata. Takie traktowanie osób starszych jest społecznie niesprawiedliwie - wyjaśnia nam Jerzy Jaworski, emeryt i działacz Rady Wojewódzkiej Krajowej Partii Emerytów i Rencistów w Gdańsku.

Podobnie jak egzaminatorzy, kierowcy z siedemdziesiątką na karku wytykają ludziom młodym ułańską fantazję i powodowanie nadmiernej liczby wypadków. - Przyczyniamy się rzadziej do zdarzeń na drodze, a mówienie, że jest inaczej to jakiś stereotyp - podkreśla Jerzy Jaworski.

Statystyka policyjna łaskawa dla kierowców 60+

Postanowiliśmy zajrzeć do statystyk policyjnych. W 2013 r. seniorzy (60+) spowodowali na drogach w Polsce 3,5 tys. wypadków. Zginęło w nich ok. 340 osób, a nieco ponad 4,2 tys. zostało rannych. Przy 8,2 mln seniorów w naszym kraju wskaźnik wypadków na 10 tys. osób wynosi 4,3.

Dla porównania osoby w grupie wiekowej 18-24 lata spowodowały 6,5 tys. zdarzeń, w których zginęło 584 osób, a aż 8,4 tys. zostało rannych. To praktycznie dwa razy więcej przy założeniu, że populacja osób w wieku 18-24 lata wynosi 3,6 mln osób, stąd wskaźnik liczby wypadków na 10 tys. osób wynosi 17,1.

Krytykują starszych ci, którzy nagminnie łamią prawo?

Psycholodzy transportu przekonują, że kierowca im starszy, tym - zazwyczaj - jest bardziej rozważny. Stąd osoby po siedemdziesiątce kierują samochodem ostrożniej i starają się zwracać większą uwagę na to, by do celu dojechać spokojnie, przepisowo i bezpiecznie.

To jednak czasem nie pasuje innym kierowcom, którzy ścigają się z czasem. Z tego powodu seniorzy są uznawani za zawalidrogi. Kierowcom-seniorom dostaje się w Trójmieście najczęściej, gdy wyjeżdżają na obwodnicę, po której jadą 80-90 km/h. Problem w tym, że głos na seniorów podnoszą ci kierowcy, którzy sami często łamią przepisy.

Psycholodzy transportu zlecają uczestnikom ruchu większą empatię na drodze względem seniorów, przecież kiedyś każdy z nas może mieć siedemdziesiąt lat na karku.

Opinie (166)

  • Pieszy wszedł nieuważnie...

    to prawda,ale na przejściu były już inne osoby i miał obowiązek się zatrzać.
    Kierowcy niestety nie mają nawyku przepuszczania pieszych.Wręcz przeciwnie,przecież jeszcze zdążą...
    Wystarczy pojechać do Niemiec. Tam dopiero widać,jak powinno się w mieście jeździć i ile się jeszcze muszą kultury nauczyć polscy kierowcy.

    • 0 0

  • osoba starsza = spowolnione reakcje... (2)

    Również uważam, że osoby po 60-65 roku życia powinny raz w roku przechodzić testy psychomotoryczne. Przecież to oczywiste, że z wiekiem spada nasza percepcja, czas reakcji, nie mówiąc już o słabnącym wzroku i słuchu. Oczywiście nie każdy kierowca po 60tce jeździ "na czuja", ale Ci, którzy w tym wieku nie odczuwają 'efektów starości' nie powinni bać się takich badań, bo bez problemu je przejdą.

    • 11 5

    • Chyba coś Wam się myli (1)

      -osoba 65 letnia ma jeszcze 2 lata do emerytury i może Was wozić autobusem ZKM jak również jeździć samochodem służbowym,jest pełnoprawnym obywatelem płacącym jeszcze podatek do budżetu. dla was gimnazjaliści 65 lat to odległy wiek ale tacy ludzie normalnie pracują, nie są zramolałymi staruszkami!

      • 6 1

      • jak ma ważne badania psychotechniczne dla kierocy autobusu to może go prowadzić

        • 1 0

  • Senior za kierownicą stanowi zagrożenie. (4)

    Po tym, jak kilka dni temu uderzył we mnie samochodem ponad-sześćdziesięcioletni kierowca, bo mnie nie widział przed sobą w oczywistej sytuacji, jestem za częstą kontrolą zdolności do kierowania pojazdami przez takie osoby.

    • 4 6

    • A mnie na przejściu potrąciła (3)

      22 letnia dziewucha, Jestem za częstą kontrolą takich dziewuch w aspekcie zdolności do bycia szoferem.

      • 9 1

      • (1)

        I to przedrzeźnianie ma być argumentem dezawuującym moją wypowiedź?
        Opisana przeze mnie sytuacja była prawdziwa. Widoczność była bardzo dobra, moja jazda rowerem prawidłowa, a reakcja tego starszego człowieka była taka, jakby nie dowidział, refleks i zdolność ruchową miał wyjątkowo słabe, ponieważ po uderzeniu we mnie jeszcze jakiś czas jechał po mnie dalej, zamiast zahamować.

        • 0 5

        • Chmmm

          Po tych minusach domyślam się, że chyba powinienem przeprosić internautów za to, że przeżyłem wypadek i przy następnym spotkaniu z nieuważnym dziadkiem na drodze dać się zabić. Sam też nie jestem już młody, ale jeszcze na tyle sprawny, żeby zdążyć uciec spod rozjeżdżającego mnie samochodu i tym samym, jak widać, nie sprawić satysfakcji naszej tradycyjnej katolickiej "miłości" bliźniego. Minusujących nie pozdrawiam.

          • 0 3

      • A mnie potrącił dziad lat 56. I co wydawałoby się, że jeszcze nie senior, a tu zwykłe chamstwo i piractwo.

        • 4 0

  • Szufladkowanie wszytkich starszych osob do jednego worka to bzdura. Kazdy starzeje sie inaczej. Jeden w wieku 80 lat bedzie "na chodzie" a inny juz nie, w związku z różnymi chorobami. Starsi ludzie często sami przed sobą nie chca sie przyznać co do ich niedoleznosci udając, ze wszytko jest ok. Przemijanie jest trudne do zaakceptowania dla wielu.
    Świetnym przykładem jest moj dziadek, ktory w wielku 80 lat z uporem maniaka wsiada za kółko i jeździ na działkę... Wystarczy spojrzeć by strwierdzic, ze jest na tyle niedołężny aby nie mogł prowadzić auta. Wzrok, słuch, reflex wszytko zawodzi w zwykłych codziennych czynnościach. Na drodze jest zagrożeniem jednak sam nigdy sie do tego nie przyzna. Tutaj tylko reakcja bliskich i rodziny moze pomoc i zapobiec tragedii...

    • 1 0

  • Kontrole wzroku powinny byc obowiązkowe u kierowców

    Myśle ze większość ludzi gdy zdrowie nie pozwala im prowadzić auta rezygnuje z prowadzenia samochodu. Ale w mojej praktyce okulistycznej spotkałam sie z aktywnymi kierowcami pomimo poważnego uposledzenia ostrosci wzroku. Np kobieta jeżdżąca rowerem na deptaku nadmorskim zapytana jak udaje sie jej unikać kolizji odpowiada: jeżdżę pewnie i inni użytkownicy ścieżki rowerowej jej ustępują miejsca...

    • 0 0

  • statystyki.... (15)

    "Postanowiliśmy zajrzeć do statystyk policyjnych. W 2013 r. seniorzy (60+) spowodowali na drogach w Polsce 3,5 tys. wypadków. Zginęło w nich ok. 340 osób, a nieco ponad 4,2 tys. zostało rannych. Przy 8,2 mln seniorów w naszym kraju wskaźnik wypadków na 10 tys. osób wynosi 4,3.

    Dla porównania osoby w grupie wiekowej 18-24 lata spowodowały 6,5 tys. zdarzeń, w których zginęło 584 osób, a aż 8,4 tys. zostało rannych. To praktycznie dwa razy więcej przy założeniu, że populacja osób w wieku 18-24 lata wynosi 3,6 mln osób, stąd wskaźnik liczby wypadków na 10 tys. osób wynosi 17,1."

    Policzcie ilość przejechanych kilometrów przez osoby w danym wieku, a nie ilość kierowców w danej grupie wiekowej. Dziadek kościołowy jeździ 10km tygodniowo, młody setki. Kto ma większe szanse na spowodowanie wypadku?...

    • 72 42

    • Statystyki wykorzystują jak cą jak zawsze rzadowi Politycy aprawda jest taka ze trzeba pozbyc sie obydwu (3)

      Trzeba sie pozbyć piratów drogowych w każdym wieku!Ten 80 leni kierowca jest piratem drogowym bo gdzie on się wtedy patrzył zachowywał sie dokładnie jak pirat drogowy w młodym wieku.U pirata drogowego wiek niema znaczenia!!Za potrącenie pieszego czy rowerzysty powinno sie odbierac prawo jazdy na 4 miesiące minimum.A jesli bedzie nadal jezdził bez prawka to kaa 5 tys zł załatwi sprawe jesli go nie stac to komornik zajmuje auto!Proste i skuteczne kto zaminusuje pirat drogowy

      • 5 7

      • komornik zajmuje auto?

        Ale sprawca nie ma auta i jest biednym bezrobotnym w nowym Q7 - nic takiemu nie zrobisz.

        • 2 0

      • skąd ci się akurat te 4 miesiące wzięły? (1)

        hmm?

        • 4 4

        • jak dla ciebie moze byc i 5 i wiecej :)

          • 3 0

    • Skąd te kilometry wziąć (2)

      jak każdy Polak kręci licznik w swoim blachosmordzie

      • 14 6

      • Od 60tki co roku obowiazkowe badania lekarskie (1)

        • 3 8

        • Za krótkie kolejki masz u lekarzy, czy jak? Kto za to zapłaci?

          • 3 1

    • (2)

      niedzielni kierowcy powodują więcej kolizji, wśród tych wyprzedzających pod górę i na zakrętach przeważają młodzi i to są często wypadki śmiertelne.

      • 14 3

      • (1)

        w kodeksie drogowym nie mamowy o wyprzedzaniu pod góre :P

        • 2 7

        • Ustawa prawo o ruchu drogowym art. 24. pkt 7.

          "Zabrania się wyprzedzania pojazdu silnikowego jadącego po jezdni:

          przy dojeżdżaniu do wierzchołka wzniesienia"

          Mam nadzieję, że nie jesteś kierowcą. Bo jeżeli tak, to się doedukuj.

          • 4 1

    • Jak mniej jeździ to mniej zagraża - to oczywiste. Wiec o co kruszysz kopię ? (2)

      Nie pasuje ci, że dziadek czy babcia zatrzymuje się przy zielonej strzałce w prawo i czerwonym na wprost? A może to, że po mieście jedzie 55 a nie 80 ? Albo w prawo nie skręca z lewego pasa ? I używa kierunkowskazów przed skrętem, a nie po skręceniu ? I jak wyjeżdża z ronda to UŻYWA kierunkowskazu ? Przejechałem już ponad milion kilometrów i jeśli widzę idiotów za kierownicą to się przyglądam ich fizjonomiom. W 9 na 10 przypadków to są osoby w wieku tzw młodym (na oko - do 30 lat). Ostatnio Himalaje głupoty reprezentowane są głównie przez dość atrakcyjne i młode kobiety. Większość z nich chyba zapomniała o tym, że każdy samochód wyposażony jest w kierunkowskazy. Ich młodzi koledzy są niewiele lepsi. Jedni i drudzy na ulicy czują się w swoich pojazdach chyba ja w pancernych czołgach - mocny, duży i całkowity żółw na skrzyżowaniu. Ale jak się rozpędzi, to na akurat przejedzie przez następne skrzyżowanie już na czerwonym. Ze skrzyżowania należy ruszać SZYBKO, po to żeby upłynnić ruch, ale ta wiedza do narzekających na dziadków i babcie krytykantów jeszcze jeszcze nie dotarła.

      • 23 6

      • mi przeszkadza (1)

        zajezdzanie drogi z prędkością o 20-30 km/h mniejszą niż dopuszczalna, zwykle właśnie bez kierunkowskazów, nie upewniwszy sie, czy coś jedzie, przeszkadza mi niezatrzymywanie sie na zielonej strzałce właśnie 'bo nigdy sie tego nie robiło', zwalnianie do 50 km/h przed fotoradarem na drodze krajowej, gdzie mam dopuszczalną prędkość 90km/h, ruszanie 10 sekund po zapaleniu sie zielonego, gdy już zapala się żółte. zwalnianie do 30 km/h 200 metrów przed skrzyżowaniem 'bo już nie zdążę na zielone'; on zdążył- na czerwonym praktycznie- inni nie... pewnie inne przykłady można by podać.
        Nie mam nic przeciwko starszym kierowcom, jeśli są w stanie bezpiecznie prowadzić. Za to w tym właśnie pomogłyby badania okresowe- nikt nie chce zabierać wszystkim emerytom prawa jazdy. wierzę, zę większość starszych kierowców jeździ bezpiecznie i przepisowo. podobnie zresztą jak większość młodszych. Niektórym po prostu powinno sie odebrac prawo jazdy. niektórym za głupotę, a niektórym niestety za stan zdrowia, który nie pozwala bezpiecznie prowadzić pojazdu.
        Nie zgadzam sie tez z tym, ze skoro jeżdzą wolniej, to znaczy, że jeżdżą przepisowo- właśnie wręcz przeciwnie.
        W pewnym wieku po prostu człowiek nie nadaje sie już do jazdy samochodem. moja babcia jeździła prawie 60 lat. w zeszłym roku stwierdziła po prostu, ze już nie będzie prowadzić, bo refleks ma za słaby. i tyle. a jeździła całkiem nieźle. i zawalidrogą nie była.

        • 5 2

        • Jestem też młody.

          ale powyższe wady widzę tylko u młodych kierowców.

          • 8 0

    • nie

      Tylko ze senior jeździ te 10 km i zrobi wypadek a młodzi 100 i jeden wypadek czyli dziadek może spowodować 10x więcej wypadków tak to zrozumiałem

      • 0 9

    • młody setki robi i potem mu się wydaje, że jest mistrzem kierownicy i się wpieprza przed samochody bo zawsze musi być 2 albo i 3 przed miejscem w które mógłby spokojnie wjechać. Z wielką przyjemnością wtedy takiemu frajerowi pokazuję, że se może autobusem jeździć.

      • 4 1

  • seniorzy

    Ostatnio na stacji benzynowej obserwowałam taka sytuację.Starszy pan za kierownicą z chorobą parkinsona ręce i glowa okropnie mu sie trzesły. obsluga musiala mu pomoc z zatankowaniem. Wyjezdzajac ze stacji omaly wlos nie rozwalil dystrybutora jechal po chodniku, jechalismy zanim kawalek to na jezdni jechal zygzakiem.

    • 2 0

  • a co z tymi co stracili wzrok

    Mam znajomą która dopiero co przekroczyła 50-tkę, ma bardzo poważną wadę wzroku (utraciła widzenie w ponad 50%), nabyła prawo do grupy inwalidzkiej. Prawa jazdy nie straciła, jeździ samochodem w weekendy i uważa, że nadal jest świetnym kierowcą.

    • 3 0

  • Oczywiście,że stanowią zagrożenie,vide ten ślepy dureń co wjechał w człowieka przechodzącego na pasach na ul.Hallera.Mam 67 lat i uważam,że po skończeniu 65 lat każdy kierowca powinien przejśc testy na sprawność.

    • 1 0

  • (5)

    Internet jest raczej domeną młodych.Staruchowie raczej mimo że mają wiecej czasu to nie starcza im umiejętności aby posługiwać sie klawiaturą .moja 55 letnia mama nie umie nawet włączyć komputera.A teraz popatrzcie na poparcia .Większośc kciuków jest w górę przeciw dodatkowym badaniom dla seniorów

    • 5 64

    • ...

      Moja babcia ma ponad 70 i sama (czasem soe tylko o cos zapyta) ogarnela komputer, internet, a teraz jeszcze z ipadem smiga ;)

      • 4 0

    • Jestes glupia jak but ! Jak nie nauczyłaś jeszcze swojej matki obsługiwać komputer ! Moja babcia ma 70 lat i komputer obsługuje jak wiele młodych. Nauczyłem ją wszystko , a resztę pojęła na Uniwersytecie 3 wieku !

      • 9 0

    • Sama jesteś staruchem... (1)

      Btw 55 lat to siła wieku a nie starość gimbazo

      • 33 2

      • obecnie tak, bo reszta gimbazy (

        nic tylko rwać takie młode szprotki

        • 3 0

    • beata

      Jesteś jeszcze taka głupia, ciekawe czy zmądrzejesz na starość.

      • 17 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC (1 opinia)

(1 opinia)
30 zł
zawody / wyścigi

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Sprawdź się

Sprawdź się

Jaka trójmiejska firma jest przedstawicielem marki MINI?

 

Najczęściej czytane