• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Czy wymiana opon na zimowe powinna być obowiązkowa?

Michał Jelionek
13 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
W wielu europejskich krajach stosowanie opon zimowych jest obowiązkowe. W wielu europejskich krajach stosowanie opon zimowych jest obowiązkowe.

W naszym kraju nie ma przepisu nakazującego zmiany ogumienia na zimowe. W Polsce to kierowcy decydują o ewentualnej wymianie opon. Czy wprowadzenie obowiązku stosowania opon zimowych ma sens?



W zasadzie każda publikacja artykułów na temat wymiany ogumienia na zimowe kończy się burzliwą dyskusją naszych czytelników. Analizując wyniki ankiet oraz komentarze, które pojawiły się pod wcześniejszymi tekstami o zimówkach - na całe szczęście zdecydowana większość kierowców wymienia opony na zimowe. Nie brakuje jednak osób, które bagatelizują dostosowywanie ogumienia do pory roku.

Czy zatem powinniśmy wziąć przykład z innych europejskich krajów i wprowadzić przepis nakazujący zmianę opon? Lista państw, które zdecydowały się na ten krok, jest całkiem spora. To m.in. Litwa, Łotwa, Estonia, Słowenia, Szwecja czy Finlandia.

W Polsce - podobnie jak chociażby w Belgii, Holandii, Danii, Irlandii czy Wielkiej Brytanii - takiego obowiązku nie ma, choć rozmowy i przymiarki wdrożenia podobnych regulacji toczą się od kilku lat. Jakiś czas temu pojawiła się nawet konkretna propozycja wprowadzenia obowiązku stosowania zimowego ogumienia w okresie od 1 listopada do 31 marca. Temat utknął jednak w martwym punkcie.


Większość kierowców zmienia ogumienie na zimę. Większość kierowców zmienia ogumienie na zimę.
Przykładowo, weźmy pod lupę kraje bałtyckie. Okres obowiązkowego stosowania opon zimowych na Litwie rozpoczyna się 10 listopada, a kończy 1 kwietnia. Na Łotwie i w Estonii ten okres jest nieco krótszy - trwa od 1 grudnia do 1 marca. Dla porównania, u naszych południowych sąsiadów obowiązek rozpoczyna się w listopadzie i kończy w marcu. W Czechach od 1 listopada do 31 marca, a na Słowacji od 15 listopada do 15 marca.

Większość krajów wyznaczyło sztywne daty obowiązywania przepisów. Są też państwa, jak chociażby Niemcy, w których stosowanie opon zimowych jest sytuacyjne, czyli zależne od warunków panujących na drogach. Tutaj nie ma określonych terminów, w których należy stosować zimówki, ale jeśli sypnie śniegiem, a samochód nie będzie dostosowany do warunków pogodowych - kierowca otrzyma mandat.

Czytaj także: Kierowco, to dobry czas na zmianę opon

Jazda po śniegu i lodzie.

Podniesienie poziomu bezpieczeństwa na polskich drogach - to główny argument zwolenników wprowadzenia obowiązku zmiany ogumienia na zimowe. Ale tych przesłanek jest więcej, to chociażby jasne zasady wypłacania odszkodowania za wypadki i kolizje w okresie zimowym. Zdarza się, że ubezpieczalnie zaniżają wysokość odszkodowania przez brak opon zimowych. W takich przypadkach towarzystwa ubezpieczeniowe powołują się na zapis o tzw. zaniedbaniu ubezpieczonego, które mogło doprowadzić do incydentu drogowego.

Z kolei przeciwnicy wprowadzenia nowych przepisów zwracają uwagę na zmieniające się warunki klimatyczne w Polsce. Rzeczywiście, zima z roku na rok jest łagodniejsza i krótsza, ale czy to wystarczająco mocny argument na zwolnienie kierowców ze stosowania opon zimowych? Zwolennikami tej teorii są najczęściej osoby, które jeżdżą mało lub na krótkich odcinkach i to głównie w mieście, po dobrze przygotowanych, "czarnych" jezdniach.

W tej grupie są również osoby, które nie stosują zimówek, gdyż uważają, że ich nadzwyczajne właściwości to tylko i wyłącznie wymysł koncernów oponiarskich, które nabijają kierowców w butelkę. Dzięki czemu biznes oponiarski ma się tak dobrze.

A wy, jak uważacie? Czy w Polsce powinno wprowadzić się obowiązek zmiany ogumienia na zimowe? Czekamy na wasze opinie.

Opinie (196) 1 zablokowana

  • smiech

    zimowe opony to tylko na śnieg a nie na lód na drogach

    • 0 0

  • (1)

    Wynik ankiety swiadczy o kierowcach. Stad tyle wypadkow. Brak poszanowania zycia.

    • 2 5

    • I już

      Wolniej jeździj tumanie bo jak popier... sz to i zimowki nie pomoga.

      • 0 0

  • Jasne

    Opona zima to zima a lato to lato a wielosezo w lato znika bieżnik z nich jak nie wiem bo to jest guma typowo na zimę miekka

    • 0 1

  • Wszystko powinno być w głowach kierowców , nie data tylko zdrowy rozsądek powinien decydować kiedy zakładać zimowe opony a ubezpieczyciele powinni decydować czy kierowca zadbał o bezpieczeństwo swoje i innych .Nie założył na czas odpowiednich opon a na jezdni był śnieg nie ma odpowiedzialności ubezpieczyciela , wybór należy do Ciebie .

    • 0 0

  • Co za pytanie ?! Zdecydowanie NIE (1)

    przecież wiadomo ze to lobby oponiarskie a wszelkie ( obiektywne ) testy pokazuja ze poprawa jest niewielka i o bezpieczeństwie decyduje glownie wyobraźnia i ostroznosc w trudnych warunkach kierowcow !!!!! Kiedys takiego marketingowego tworu nie było i bylo ok.
    A na lód i tak du…. , potrzebne łańcuchy itd. !!!!

    • 5 3

    • Słusznie to tak jak lobby farmaceutyczne które chce zarabiać na szczepionkach ..... no tak ale odra szaleje u tych niezaszczepionych to jak to z tym lobby jest? .Co do testów tak , powinieneś je zrobić .Koniecznie .

      • 0 0

  • Mam gdzieś takie nakazy. (1)

    Jeżdżę SUVem X-Drive i mam opony wielosezonowe. Nie miałem żadnych problemów z poślizgami czy ruszeniem. Owszem, gdybym mieszkał np. w Zakopanem to z pewnością bym założył opony zimowe ale w Gdansku? A taki nakaz będzie skutkował tym, że "oszczędni" albo "cwani inaczej" będą kupować używane zimówki. Znów staniemy się śmietnikiem Europy.

    • 6 3

    • Janis to taki Janusz ?

      • 0 0

  • (1)

    W gdansku jest bardziej potrzebna łyżka do budyniu niż opony zimowe.

    • 9 1

    • toś mONdrze napisał

      • 0 0

  • Obecnie mam 2 komplety kół, ale kolejne auto planuje postawić na oponach całorocznych (4)

    wg mnie to optymalne rozwiązanie jeżeli ktoś jeździ głównie po mieście

    • 32 0

    • zgadzam się (1)

      jednym autem robię długie trasy lato / zima i w tym roku dostanie nowe zimówki, po prostu dla spokojnej głowy i sumienia. Drugi samochód więcej stoi lub robi krótkie przeloty po mieście, bądź w bliskiej okolicy miasta (tu do dyspozycji stare letnie i brak zimowych) - najprawdopodobniej na dniach wjadą właśnie całoroczne dla przysłowiowego drugiego samochodu.

      • 0 0

      • Aaaa rozumiem , Ty dla oszczędności żeby nie kupować opon zimowych do pierwszego samochodu kupiłeś drugi samochód . To tez jakiś pomysł , ja mam jeden samochód i właśnie wczoraj wymieniłem opony na zimowe.

        • 0 0

    • A jak będziesz musiał pojechać w śnieżną noc po wąskich drogach naszych pięknych Kaszub? Po co kombinować , ja robię wszystko żeby było maksymalnie bezpiecznie . Nie ma dobrego rozwiązania przy oponach całorocznych bo one są choćby z racji budowy i składu gumy ani super letnie ani super zimowe. W Niemczech nie ma obowiązku jazdy na zimowych oponach ale jak bexmiesz udział w zdarzeniu zimą na letnich oponach z ubezpieczenia nici.

      • 1 2

    • A ja na ceglach.

      • 2 1

  • Bo my polacy to takie małe cwaniaki (2)

    Nie uważam by obowiazek jazdy na zimówkach jakoś mocno odbił sie na kieszenia a na pewno przyczyni sie do poprawy bezpieczeństwa.

    Osobiście wolałbym już jezdzić na wielosezonówce która do puki nie ma wiekszych przymrozków czy sniegu jakoś tam daje rade.

    Ewentualnie biedaki będa jezdzić na zimówkach cały rok i im też krzywda sie nie stanie.

    Najgorsze co może być to Letnia opona gdy spadnie snieg, i tutaj nie istotne czy kapeć jest za 100 czy za 1000 zł.
    czy wiem co mówie? hmmm robie teraz taryfą ok 40tys rocznie a wczesniej jezdziłem cieżarówkami. w zasadzie od 10 lat caly czas w zawodzie kierowcy.
    Politycy mają tendencje do dbania o portfele najbiedniejszych bo to tak ladnie sie sprzedaje. ale sory jezeli stać na zakup samochodu to musi cie być stać na zakup opon, serwis hamulców i zawieszenia OC i paliwo. Argumenty w stylu biedy jestem a jak nie bede mail jak jezdzic to bede jeszcze biedniejszy to nie do mnie a do caritasu.
    Do mnie te jeczenie nie trafia, jezeli ktos na letniej oponie w grudniu wpadnie w przystanek autobusowy to tez bedzie mowił ze to przez lobby oponiarskie ?

    Jestem za trzymaniem krotko za mordy tam gdzie to jest potrzebne.
    choć fakt ze w naszym kraju najlepszy byłby model niemiecki

    • 4 6

    • (1)

      a wiesz baranku ile czasu leży śnieg na głównych drogach?Po godzinie dwóch od ustania opadów jest mokra nawierzchnia na której twoja śmieszna zimówka zachowuje się gorzej niż letnia

      • 0 0

      • Widać jak bardzo stolec wiesz o prowadzeniu pojazdu. Słuchaj się mądrzejszych albo sprzedaj samochód tylko sprawiasz niebezpieczeństwo

        • 0 0

  • raz na rok (w maju) kupuję 5 opon całorocznych (8)

    nie jeżdżę dużo, ale latem w Alpy to norma, zima w bezśnieżnej Hiszpanii a po chwili w Polsce
    i co ? mam tak zmieniać ? tłuc się za każdym razem z kompletem w bagażniku ?

    • 67 30

    • w jednych, bo w bagażniku opony zalegają a do schowka parę dżinów ciężko wcisnąć (1)

      rozumiem, że ty całe życie używasz jednej prezerwatywy

      • 2 0

      • Wolę bez

        • 2 0

    • W ciuchach też jednych tam jeździsz?

      • 5 13

    • Tzw wielosezonowe to są zimowe z dodatkiem innego rodzaju gumy

      Nie zastąpią typowej zimówki ale są lepsze zima od każdej letniej i równie dobre jak typowa zimówka klasy C.

      • 17 0

    • Jesli

      • 0 2

    • twój problem . (1)

      • 16 17

      • nie problem, wygoda

        • 13 5

    • Ale całoroczne to nie letnie, więc jeśli są dobre, to dla mnie w porządku

      Przy ewentualnej zmianie prawa powinno to być uwzględnione.

      • 36 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Premiera Volvo EX90

dni otwarte

Premiera Volvo EX90 (1 opinia)

(1 opinia)
dni otwarte

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to jest borygo?

 

Najczęściej czytane