- 1 Pod prąd uciekał przed policją (250 opinii)
- 2 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (313 opinii)
- 3 Stacje tankowania wodoru w Trójmieście (125 opinii)
- 4 Pomorskie Targi Autokosmetyki po raz drugi (30 opinii)
- 5 "Popis" tego kierowcy to kiepska reklama dla marki BMW (322 opinie)
- 6 Wyścigi zdalnie sterowanych modeli (14 opinii)
Czy wymiana opon na zimowe powinna być obowiązkowa?
W naszym kraju nie ma przepisu nakazującego zmiany ogumienia na zimowe. W Polsce to kierowcy decydują o ewentualnej wymianie opon. Czy wprowadzenie obowiązku stosowania opon zimowych ma sens?
Czy zatem powinniśmy wziąć przykład z innych europejskich krajów i wprowadzić przepis nakazujący zmianę opon? Lista państw, które zdecydowały się na ten krok, jest całkiem spora. To m.in. Litwa, Łotwa, Estonia, Słowenia, Szwecja czy Finlandia.
W Polsce - podobnie jak chociażby w Belgii, Holandii, Danii, Irlandii czy Wielkiej Brytanii - takiego obowiązku nie ma, choć rozmowy i przymiarki wdrożenia podobnych regulacji toczą się od kilku lat. Jakiś czas temu pojawiła się nawet konkretna propozycja wprowadzenia obowiązku stosowania zimowego ogumienia w okresie od 1 listopada do 31 marca. Temat utknął jednak w martwym punkcie.
Przykładowo, weźmy pod lupę kraje bałtyckie. Okres obowiązkowego stosowania opon zimowych na Litwie rozpoczyna się 10 listopada, a kończy 1 kwietnia. Na Łotwie i w Estonii ten okres jest nieco krótszy - trwa od 1 grudnia do 1 marca. Dla porównania, u naszych południowych sąsiadów obowiązek rozpoczyna się w listopadzie i kończy w marcu. W Czechach od 1 listopada do 31 marca, a na Słowacji od 15 listopada do 15 marca.
Większość krajów wyznaczyło sztywne daty obowiązywania przepisów. Są też państwa, jak chociażby Niemcy, w których stosowanie opon zimowych jest sytuacyjne, czyli zależne od warunków panujących na drogach. Tutaj nie ma określonych terminów, w których należy stosować zimówki, ale jeśli sypnie śniegiem, a samochód nie będzie dostosowany do warunków pogodowych - kierowca otrzyma mandat.
Czytaj także: Kierowco, to dobry czas na zmianę opon
Jazda po śniegu i lodzie.
Z kolei przeciwnicy wprowadzenia nowych przepisów zwracają uwagę na zmieniające się warunki klimatyczne w Polsce. Rzeczywiście, zima z roku na rok jest łagodniejsza i krótsza, ale czy to wystarczająco mocny argument na zwolnienie kierowców ze stosowania opon zimowych? Zwolennikami tej teorii są najczęściej osoby, które jeżdżą mało lub na krótkich odcinkach i to głównie w mieście, po dobrze przygotowanych, "czarnych" jezdniach.
W tej grupie są również osoby, które nie stosują zimówek, gdyż uważają, że ich nadzwyczajne właściwości to tylko i wyłącznie wymysł koncernów oponiarskich, które nabijają kierowców w butelkę. Dzięki czemu biznes oponiarski ma się tak dobrze.
A wy, jak uważacie? Czy w Polsce powinno wprowadzić się obowiązek zmiany ogumienia na zimowe? Czekamy na wasze opinie.
Opinie (196) 1 zablokowana
-
2018-11-13 20:32
Michelin crossclimate (8)
I problem z głowy- całoroczne rewelacja- a ci co NIGDY na nich nie jeździli niech siedzą tutaj cicho bez swoich mądrości ......że to nie jest dobre.
Mam 3 auta A na nich te opony od 2 lat i zima lato śnieg błoto zimno ciepło- cichutko latem zima na śniegu trzymają drogi - A na lodzie to żadne zimowe najlepsze czy letnie nic nie pomogą - chyba że z kolcami....- 25 4
-
2018-11-13 20:53
Moje auto od nowości było wyposażone w opony wielosezonowe. (2)
Jeżdziłem w zimie ostrożniej , świadomy tego , że mogą się trochę gorzej sprawować w trudnych warunkach. Przyszło błoto pośniegowe , zrobiło się kiepsko mimo że mam 4x4 o mały włos uniknąłem kolizji. . Potem mróz , śnieg i plany dłuższego wyjazdu. Na drugi dzień kupowałem zimówki . I błogosławię ten dzień, bo dzięki temu nie brałem udziału w karambolach jakie dwa lata wcześniej miały miejsce na A1. Po wyjeżdzie do Chorwacji , przy wysokich temperaturach i dużych szybkościach na autostradach , z moich wielosezonowych (traktowanych jak letnie), zostały strzępy. Były to opony klasy "premium"
I tyle na temat "wielosezonowości"- 17 6
-
2018-11-13 22:56
Eee...ale fulda czy nexen to nie premium... (1)
- 3 2
-
2018-11-14 20:25
Czy przeczytałeś gdzieś nazwę firmy opon które używam ?
- 2 0
-
2018-11-13 20:58
właśnie zastanawiałem się, czy jak podam nazwę, producenta, postu nie skasuje moderacja. Podpisuję się pod pochwałą dla tych opon. Użytkuję Crossclimates około 2 lat. Przede wszystkim są niesamowicie ciche. Jedna śmieszna rzecz mi się przytrafiła w związku z ich użytkowaniem. Nie mogłem zdjąć jednego z kół z piasty - tak się zapiekło, bo nie było potrzeby ich zdejmowania w ciągu roku, jak przy dwóch kompletach lato - zima. Teraz piasty są prewencyjnie pociągnięte smarem miedzianym.
- 1 1
-
2018-11-14 08:14
(2)
Ty masz opony uniwersalne na 2 lata ja mam opony na lato i zimę i starcza mi to na 4 lata . Po co kombinować , nie lepiej mieć opony na zimę i odzielnie na lato bo koszt ten sam ?
- 2 3
-
2018-11-15 19:37
D.
Dobra wielosezon wytrzymam 60 tys. Czyli 4 lata na komplecie .
- 1 0
-
2018-11-15 21:11
Rozumiem że kosztów ich wymiany dwa razy w roku nie liczysz..
- 1 0
-
2018-11-15 19:34
Ok
Też je mam. Rewelacja.
- 1 0
-
2018-11-13 21:01
Jadac pod tira
Mając audi 18turbo żyłem z mysla ze 4/4nie ważne sa opony ale gdy pewnej paskudnej listopadowej pogody wyjeżdżając za zakretu zaczęło mnie wyrzucać pod kola tira zrozumialem...na drugi dzień nowe opony zimowe,choć wczesniej bylem przeciw zimowka
- 16 3
-
2018-11-13 21:26
W żadnym kraju nie ma obowiązku zmiany opon na zimowe!!!! (4)
- 9 21
-
2018-11-13 21:29
jest. W wielu.
Polska jest jednym z nielicznych.W tej strefie klimatycznej
- 8 2
-
2018-11-13 21:50
(2)
Jest więcej krajów w Europie z obowiązkiem niż bez
- 6 2
-
2018-11-14 10:04
Mają jeszcze silniejsze lobby (1)
oponiarskie niż u nas
- 2 2
-
2018-11-14 23:35
następny nawiedzony !
Jak zrobisz dzwona na letnich w grudniu , to się obudzisz. Obyś nie uszkodził nikogo oprócz siebie.
- 2 0
-
2018-11-13 21:34
Polska jest złomowiskiem europy zachodniej to ich niestac na 2 komplety opon! (3)
jak mamy zadbac o bezpieczeństwo to trzeba wyeliminowac złom z ulic całkowicie! A to oznacza ze przynajmniej 30-40% blachosmrodów na drogach trzeba ze złomować.A najlepiej wprowadzic opłaty za wjazd do miasta to cebule same je zezłomują bo ich nie bedzie stać niech sobie kupią bilet na tramwaj albo
- 6 14
-
2018-11-13 21:38
Ty ! "ekolog" zezłomuj wreszcie swoją "Ukrainę"
- 2 3
-
2018-11-13 21:53
Chyba cb
- 1 1
-
2018-11-13 22:53
Idiota
- 0 4
-
2018-11-13 21:38
Powinna. Bezpieczeństwo to raz a dwa to pewniejsza jazda tych mędrców a co za tym idzie mniej kolizji i korków.
- 2 4
-
2018-11-13 21:39
Obowiazek
Czy nie jest tak ze jesli spadnie snieg a my mamy opony letnie przy kolizji nawet nie z naszej winy ubezpieczalnie nie chca wyplacac odszkodowania
- 4 0
-
2018-11-13 21:59
Stać mnie (1)
Zmieniam od wielu lat i jestem zadowolony
- 10 1
-
2018-11-14 06:29
Ja też jezdzę na Durexie.
- 0 0
-
2018-11-13 22:37
Polacy zawsze najmadrzejsi cwaniacy.. (3)
Po co zimowe opony, po co ubezpieczenia, po co podatki,, 1000 pytań po co, dlaczego? Zawsze musi być kilku,, mądrali" mądrzejszych od radia. A może jeszcze,, po co poduszki, abs, esp... przecież kiedyś to na radialnych też się jechało... Ano po to gdyż ktoś mądrzejszy od Was wymyślił wiele systemów i rozwiązań aby życie, było lepiej chronione. Sprawa jest jasna, kiedy trzeba opony zimowe, zakładamy zimowe i tyle. Kolizja na letnich i zero odszkodowania.
Przychodzi zima i dalej głąby w tenisowkach albo klapkach chodźcie?- 13 5
-
2018-11-13 22:45
Dokładnie. Wydasz kupę kasy na bezpieczne auto, kupisz nowe opony, a zabije cię jakiś Janusz na letnich gumach. I nic. Najwyżej mandat dostanie i dalej będzie gadać jakie to jego letnie 10 letnie opony są wspaniałe a zimówki to zmowa producentów....
- 7 0
-
2018-11-14 09:49
głaby w tenisówkaw na szczyt Tatr wchodzą a potem płacza i helikopter wzywaja to co sie dziwisz
- 1 0
-
2018-11-14 12:52
Wczoraj na ulicy widziałem w krótkich spodenkach i klapkach...
- 1 0
-
2018-11-13 22:53
Obecnie mam 2 komplety kół, ale kolejne auto planuje postawić na oponach całorocznych (4)
wg mnie to optymalne rozwiązanie jeżeli ktoś jeździ głównie po mieście
- 32 0
-
2018-11-14 06:21
A ja na ceglach.
- 2 1
-
2018-11-14 08:22
A jak będziesz musiał pojechać w śnieżną noc po wąskich drogach naszych pięknych Kaszub? Po co kombinować , ja robię wszystko żeby było maksymalnie bezpiecznie . Nie ma dobrego rozwiązania przy oponach całorocznych bo one są choćby z racji budowy i składu gumy ani super letnie ani super zimowe. W Niemczech nie ma obowiązku jazdy na zimowych oponach ale jak bexmiesz udział w zdarzeniu zimą na letnich oponach z ubezpieczenia nici.
- 1 2
-
2018-11-14 09:48
zgadzam się (1)
jednym autem robię długie trasy lato / zima i w tym roku dostanie nowe zimówki, po prostu dla spokojnej głowy i sumienia. Drugi samochód więcej stoi lub robi krótkie przeloty po mieście, bądź w bliskiej okolicy miasta (tu do dyspozycji stare letnie i brak zimowych) - najprawdopodobniej na dniach wjadą właśnie całoroczne dla przysłowiowego drugiego samochodu.
- 0 0
-
2018-11-15 16:06
Aaaa rozumiem , Ty dla oszczędności żeby nie kupować opon zimowych do pierwszego samochodu kupiłeś drugi samochód . To tez jakiś pomysł , ja mam jeden samochód i właśnie wczoraj wymieniłem opony na zimowe.
- 0 0
-
2018-11-14 02:05
Dziś zimówki to już przeżytek (1)
Nowoczesne technologie produkcji opon obecnie mają do zaoferowania opony wielosezonowe o bardzo dobrych osiągach latem i wystarczających zimą.
Tylko fakt - nie są to opony tanie, więc biedniejsi właściciele tańszych pojazdów pewnie nadal będą musieli z oszczędności zmieniać opony między letnimi a zimowymi.
Podział na opony letnie i zimowe to w obecnym czasie trochę pomieszanie marketingu (no bo branża woli sprzedać dwa komplety a potem jeszcze zarabiać na przekładaniu opon), starej technologii (nie wszystkie marki w ofercie opony wielosezonowe wysokiej klasy), podporządkowaniu się przyzwyczajeniom konserwatywnych użytkowników (dziadek zmieniał opony w swoim 125p, ojeciec zmieniał w Passacie B5, to i ja będę zmieniał), czy wiedzy o oponach pochodzącej sprzed iluś tam lat (mało kierowców uaktualnia swoją wiedzę).- 15 7
-
2018-11-16 00:31
Jak coś jest od wszystkiego...
To jest do niczego! W popularnych aktualnie SUV w standardzie montowane są opony wielosezonowe. Niby terenówki są częstym gościem ulic miast i tam taki "kapeć" na odśnieżonym asfalcie i przy napędzie na 4 da radę... nie życzę Ci tych gum na w danym momencie jeszcze nie oczyszczonej ze śniegu autostradzie...
Te Eko opony Full sezon są kości mojego psa warte.- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.